Keresés

Részletes keresés

Csuri Babos Creative Commons License 2 napja 0 1 37469

Ejjj.

Szomorúan olvasom, hogy 2019-ben még nem érkezett hozzászólás e remek topikba.

Azért az év végi lista remek lett mint mindig, gratulálok Janó!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37468)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.12.31 0 10 37468

Dobpergés következik: Íme az idei év első helyezettje:

 

1. RTS 2143 032 SUZ-350-es átépítő géplánncal Szentesen

 

Kora tavaszi április elejei éjszaka. Éjjel kettőkor a város kihalt, az utcán egy fia lélek sincs. Mindössze egy kerékpáros férfi teker a főutcán a vasútállomás felé. Mindössze azzal a nyesttel fut össze a főtéri körforgalomban, aki a munkahelyén okoz fejfájást, mert beköltözött a padlásra. A vasútállomás ugyancsak kihalt, az utolsó szolnoki személyvonat is legalább már két órája megérkezett, és pihen a Motorgarázsban, a legelső szintén két óra múlva indul csak Szentesről. Ebben az időpontban hivatalosan alszik az állomás, de lám, a Hékéd felőli kissorompó le van tekerve. Nem is olyan sokára Szolnok felől egy ledes fényforrás jelzi, hogy valami érkezik. Egy idegen mozdony! Ki ez az éjszakában?! Elsőre nem is akarta megismerni, persze, hogy nem, mert utoljára jó pár éve, Békéscsabán látta élőben az RTS 2143 032-es pályaszámú, osztrák eredetű dízelmozdonyát, Szentesen még sohasem járt. A mögötte futó sárga szerelvény már annál jobban beugrott neki, a Plasser&Theurer SUZ-350-es típusú univerzális vágányépítő és bontó gépláncát 2007 novemberében munka közben tudta dokumentálni Nagykáta határában. Hódmezővásárhelye a másnap kezdődő vágányzárhoz tartanak! Szerencséjére az állomás Szegvár felőli végén hiába csörög a bakterházban a telefon, sötétség van, mozgásnak semmi jele. Éljen, a vonat megvárja a hódmezővásárhelyi vonal altatásának a végét! Állványt, fényképezőgépet elő, gyorsan kapjuk le a vonatot! Egy óra fotózgatás után hajnali negyed négykor már egy kicsit megnyugodva tér vissza az ágyába, és szinte azonnal elalszik.

A világtörténetben sokszor sok dolog az éjszaka leple alatt történik, többek között a szentesi vasút 2018. évi legérdekesebb vonata is.



Köszönöm szépen mindenkinek, aki az idei évben is bármilyen módon hozzájárult, hogy a lista helyezettjeiről a képek elkészülhettek. 

 

Boldog Új Évet Kívánok Mindenkinek, jövőre veletek ugyanekkor ugyanitt!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37467)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.12.30 0 8 37467

5. FMK-004 a 147b vonalon

A mérővonat a permetezős menet mellett évek óta visszatérő téma a Top 10-ben, őszintén megvallva amolyan tölteléktéma, hogy meglegyen a 10 helyezett. Idén azonban egy kicsit sikerült előrébb lennie. Nem is azért, mert ebben az évben kivételesen szombati napon mérték be a Szentes - Orosháza vasútvonalat, és ezért végig tudtam Danpannal követni a menetet, hanem azért is, mert Orosházáról hazahoztuk a jármű kíséretével megbízott személyt. A képen Gádoros állomásról indul tovább az FMK-004.

 

4. 125 éves a Szentes - Hódmezővásárhely vasútvonal

1893 10 22-én volt a Szentes - Hódmezővásárhelyi Népkert közötti vasútvonal műtanrendőri bejárása. A 125. évfordulóra Szegedi Vasúttörténeti Alapítvány, a MÁV Szegedi Területi Igazgatóság és az érintett önkormányzatok szervezésével megemlékezést tartottak. A vonal állomásain megkoszorúzták az emléktáblákat, a helyi előljárók és a MÁv képviselői ünnepi beszédben méltatták a vasutat. Az ünnepség a szentesi Motorgarázs területén a Vasúttörténeti kiállítóhelyen fejeződött be, ahol szerény személyem által az évfordulóra megírt kiadvány bemutatására került sor, majd megtekintettük Valkai Csaba kiállítóhelyének újdonságait.

 

3. Csillagromboló Szentesen

 

A cseh CZ-Loko vasúti járműgyár mozdonyait több esetben is magyar magánvasutak vásárolják meg, a PSZ Bölénye (7. helyezett) is a gyár terméke. a CZ-Loko Effishunter fantázianevű mozdonyából (774-es sorozat) már két példány is jár a hazai síneken. A második Csillagrombolót, a 774 717-est a Magyar Vasúti Áruszállító Kft. vásárolta meg, októberben érkezett hazánkba. November 1-től a Rail Cargo Hungária Kft. bérli a mozdonyt és a személyzetét. Így előfordulhat az algyői kiszolgálómeneten, a visontai irányvonatokon, és a szentesi répavonatokon is. A cukorrépa-szezon amúgy is eléggé nyögvenyelősen kezdődött Szentesen az első üres szerelvény Szergeje Kungyalu-alsón elhasalt, megbénítva aznap délután a Szentes - Szolnok vonal forgalmát. Segélygép a 742 165-ös Kocúr volt. Egy hónapnyi vakaródzás után, október közepén indult be a fuvar, de a Szergejek továbbra is estek-keltek. A Csillagromboló azonnal rendet tett, gyakorlatilag bármikor, éjnek évadján is felbukkanhat Szentesen. Sokszor fordult elő, hogy megvárta amíg megrakják cukorrépával a vonatot (ezt a két homlokrakodó 5-6 óra alatt elvégzi), és már nyargalt is a rakott vonattal. A menetek nagy része éjjel ment, de szerencsére volt, amikor az üres vonat nappal közlekedett. A képen az első rakott vonat hagyja el Szentest.

 

2. Hódmezővásárhely - Algyő átépítés anyagvonatai

 

Április 4-én megkezdődött a Hódmezővásárhely és Szeged közötti városközi villamos vasút (Tram-train) nagyvasúti kivitelezési munkái. Már az előkészületek során jelezték nekem vasutasok, hogy figyeljek, mert a bontott anyagot erre fogják szállítani. És tényleg: A Kárpát-vasút Kft. bérelt Bobói vitézkedtek a vonatokon, és olyan vonalakat jártak be, ahol a nullával egyenlő a teherforgalom. Ráadásul a 448 307-es és a 308-as GYSEV Bobók 20 év után jártak erre, a 449 010-es Bobó Kft.-s Bobó pedig pályafutása során először járt erre. A bontott betonaljakat Tiszakécskére és Tiszaugra, a sínanyagot pedig Városföldre, Szeged-Rókusra és Kecskemét-alsóra szállították.

 

 

Mi lett 2018-ban az első helyezett? Holnap délelőtt kiderül!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37466)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.12.26 0 11 37466

10 évvel ezelőtt, 2008 december 22-én indítottam el egy év végi, visszatekintő sorozatot. Szentes vasútjáról szedtem össze 10 eseményt, és azt tettem egy szubjektív rangsorba. Mivel idén 10 éves a sorozat, így nem hagyhattam fel ezzel a szokással. Egyre kevesebb időm van kimenni fotózni, de szerencsére az igazán nagy témák esetén kint tudok lenni. Nézzük az idei listát! (Most egyben leközlöm az "alsóházat".)

 

10. Permetezővonat

 

Idén már a MÁV Nosztalgia Kft. vontatógépei vitték az országban a gyomírtós szerelvényt. Tavasszal egy igazi kuriózumot, egy classic ex-ipari kisdácsia, a 439 016 járta a környékünket. Augusztusban azonban a várt MDmot 3017 vagy a már megismert kisdácsia helyett a MÁV START-tól bérelt 438 227 vitte a gyomírtót. A fotó 2018 04 21-én készült a Kiskunfélegyházán pihenő 439 016-ról.

 

9. MMV Sulzer Szentesen

 

Az idei évben erősen megnőtt a forgalom Hódmezővásárhely állomásra, ahogy GyopárOH-s írta, a fél Bihar hegységet elhordták Hódmezővásárhelyre. A köves irányvonatok végig dízel vontatással, kis kerülővel Békéscsaba felől érkeztek. A Facebookon ebből volt egy kis eszmecsere és kísérletképpen az egyik üres fordát augusztus 30-án erre hozták. Nem lett belőle rendszer, azóta is minden motyó Békéscsaba felé jár.

 

8. "Tankolni járó" magánvasúti gépek Szentesen

 

A 130-as vonal teherforgalma idén erősnek mutatkozott. Volt olyan nap, hogy mindegyik állomáson vagonok álltak megrakva mozdonyra várva, vagy rakodás alatt, ezeket rendre magángépek hozták-vitték. A rakodási szünetet sokszor kihasználták arra, hogy beugorjanak Szentesre egy kis itatásra. Kocúrok, Kárpáték Szegeje, Bobói, Nohabja járt Szentesre tankolni.

 

 

7. Bölényvadászat Szentesen

 

A kilencedik helyezett kép elkészítése utáni reggelen azzal ébresztettek, hogy hajnalban egy eddig csak fotókon látott gép, a PSZ Bölénye (753 608) hozott egy gabonás vonatot Szentesre. Gyors reggelizés után a tolatásról sikerült pár képet készíteni, és máris szaladhattam be dolgozni. A megrakott gabonás kocsikért már a 740 148-as Kocúr érkezett.

 

6. Desiro Szentesen

 

A nyári szezonban, hogy legyen elég Desiro a Balaton partján alibi vágányzárat rendeltek a Kőbánya - Kispest - Dabas vasútvonalra. A fennmaradó részen maradtak a Desiros személyvonatok, őket pedig ismét Szentesen napivizsgálták. A 37422/37415-ös vonatpár ebben a három hétben Desiros forda lett. Július 28-i hétvégén azonban uzsgyi döglések is voltak, így a Desirok  a Kecskemét - Lakitelek - Szolnok - Szentes viszonylaton is megfordultak. Ennek kapcsán 28-án az 5-ös Desiro Kunszentmárton állomásra behaladás közben kisiklott. Aznap délután a vasúti forgalomban fennakadást és késést okozott, vonatpótló buszokat kellett bevetni Szentes és Tiszaföldár között. A Desiro visszaemelésére a szolnoki darut kellett riasztani. Ezzel meg is van az idei citrom díjas esemény a szentesi vasúton. A fotón a siklott szerelvény csorog be másnap ebéd után Szentesre 

 

 

Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.12.25 0 2 37465

Már válogatom a képeket, hamarosan...

Előzmény: Lovrin (37464)
Lovrin Creative Commons License 2018.12.25 0 0 37464

Top 10 lesz az idén?

jwkllr Creative Commons License 2018.11.22 0 0 37463

Közszolgálati kötelezettség van a lakosok utazási vágyának kielégítésére.

Tompapusztára évek óta nem jár busz az út állapota miatt.

Van kb. 6 lakosa.

Így kell a vonat, bár ezt a szabályt 2/3 könnyen változtatja. Akár fű alatt is.

Előzmény: thomashomas (37461)
Fizolti Creative Commons License 2018.11.22 0 0 37462

A Mezőhegyes - Újszeged talán kevésbé érintett, mert a kevés vonat viszonylag vállalható időben van, esetenként egész jó kihasználtsággal, illetve felmerültek már fejlesztési elképzelések is. Viszont csatlakozhat még a Kecskemét-Lajosmizse szakasz. 

Előzmény: thomashomas (37461)
thomashomas Creative Commons License 2018.11.21 0 1 37461

A Battonya-Mezohegyes, Mezohegyes-Ujszeged, Orosháza-Szentes és Kunszentmárton-Lakitelek szakaszok mincen bizonnyal benne lehetnek a listában. Valóban ketseges h a jelenlegi infrastruktúrával van e barmi ertelme ertelme uzemeltetni ezeket.

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37459)
Fizolti Creative Commons License 2018.11.21 0 0 37460

Konkrét vonalakról nem hallottam, de egyes hírek szerint országosan további 11 vonal esetében merült fel ez a buszos verzió.

Ezen a környéken szerintem több vonalszakasz is esélyes lehet, főleg olyanok, amik már 2012 óta nem bonyolítanak érdemi forgalmat. 

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37459)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.11.20 0 0 37459

Észak-alföldi dízel testvértopicban megjelent a link, ami nagy port kavart vasúti körökben, hogy a MÁV-START egyes vasútvonalakon pótlóbuszt akar a vasút helyet közlekedtetni. A topic terültén nem terveznek hasonló lépéseket?

Magyar NaBA Creative Commons License 2018.11.18 0 1 37458

 

Nyilvánvalóan nem fér, de azért csak rakják és rakják. Mintha Városföldön is új sínszálak jelentek volna meg, talán az a további depó.

 

A deltavágány tengelyében 1440 vfm sínt számoltam pénteken. Mostanra már a 142-es vágányára is rakodtak, illetve a vágányok mellé is, tehát jóval több sín van, mint amennyi a delta felújításához kellhet. Talán a 145-ös javítgatására spájzolnak.

Előzmény: Lovrin (37456)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.11.17 0 0 37457

Egy részét Szeged - Rókus legkülső vágányán húzták le.
A bontott betonaljak pedig Tiszaugra mentek.

Előzmény: Lovrin (37456)
Lovrin Creative Commons License 2018.11.16 0 0 37456

A Rókus-Algyő között bontott anyagot hova viszik?

Csak nem fér el az egész a deltában az összes :)

Előzmény: Magyar NaBA (37455)
Magyar NaBA Creative Commons License 2018.11.16 0 1 37455

A 135-ös vonalból származó visznyeremény síneket rakodtak le a kecskeméti deltavágány tengelyébe.

sansan Creative Commons License 2018.11.10 0 0 37454

A tiszaugi hidnál felszedtèk a honvèdsègi cèlra ott levö vágányokat.Utoljára 1985-ben volt páncèlos hadgyakorlat.A 90-es èvek elejèn teherkocsikat tároltak itt,majd azokat is elvittèk bontani. A gaz benötte a vágányokat ès fák,bokrok nöttek a sinek között. A napokban- gondolom az autópálya èpitèse miat kivágták a növènyzetet ès felszedtèk a sineket.A másik oldalon zavartalan a forgalom.

Lovrin Creative Commons License 2018.09.29 -1 1 37453

A 147-esen is kinőtt egy szép 40-es lassújel Kónyaszék és 2shalom között.

Előzmény: Ladás Gergő (37452)
Ladás Gergő Creative Commons License 2018.09.29 -1 1 37452

Közben tovább züllik a 145-ös vonal, szaporodnak és súlyosbodnak a lassújelek. Piroska és Tószeg közt az 5,5 km-t immár negyed óra alatt abszolválják a vonatok, Kerekdomb és Laki közt a növényzet keményen öklözi a vonatot, a nyárlőrinci állandósult lassújel is egyre nyújtózkodik és sokasodnak a Bz-k. Félreértés ne essék, szeretetreméltó ez a nosztalgikus hangulat, csak nem erről volt szó pár éve, mikor a vasútvonal elővárosiasítását vizsgálták bőszen. Meg így menetrendváltástól 1 óra 50 körüli menetidőre lehet számítani, ami végleg elodázza a szar és póktalan menetrend felülvizsgálatát.

Szikra gerillaakcióban zajlott hippisítése felett ae tudom, sírni vagy nevetni kellene-e.

Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2018.09.27 -1 0 37451

Szentesen is pang a fuvar, a múlt héten volt 2 vonat, ezen a héten meg még semmi.

Előzmény: BakcsiMate (37449)
gyoparOHs Creative Commons License 2018.09.27 0 0 37450

Ma viszont elment Székkutasról az első 24 vg.-n Bc. felé.

Előzmény: BakcsiMate (37449)
BakcsiMate Creative Commons License 2018.09.27 -1 2 37449

Köszi, azóta kaptam én is információt, ami szerint idén sem a 151-es vonalon, sem Csabacsűdön, sem Mezőhegyesen, sem Szikáncson nem lesz cukorrépa berakás.

Előzmény: Luigi78 (37448)
Luigi78 Creative Commons License 2018.09.27 -1 0 37448

A solti vonalon, így Szalkról sem lesz vasúti szállítás.

Előzmény: BakcsiMate (37444)
A-dani Creative Commons License 2018.09.27 0 0 37447

Azt nem tudom.

smith Creative Commons License 2018.09.25 -1 0 37446

Milyen gép viszi?

Előzmény: A-dani (37445)
A-dani Creative Commons License 2018.09.25 0 0 37445

Solton volt már úgy tudom, múlt héten jártam arra a sínek fényesek. Salakszentmotoroson is rakodnak majd?

Előzmény: BakcsiMate (37444)
BakcsiMate Creative Commons License 2018.09.25 -1 0 37444

Tudja valaki, hogy idén hol lesz cukorrépa rakodás, lesz-e valami újdonság a korábbiakhoz képest?

Pl. lesz-e idén mezőhegyesi, szalkszentmártoni rakodás, Csabacsűdre befér-e a kővonatok mellé, stb.?

Lovrin Creative Commons License 2018.09.17 0 0 37443

Kösz, ez jó hír, valahogy elkerülte a figyelmemet.

Előzmény: gyoparOHs (37441)
A-dani Creative Commons License 2018.09.17 -1 1 37442

Pontosan és akkor azzal ,hogy ezeket az állomásokat felszedték filléreket nyertek csak vagy annyit se, elvégre költség volt elbontani is. Lásd. Fábiánsebestyén, semmi értelme nem volt azóta is szívnak miatta, lehet behordani Szentesre a rakodóról a sok cukorrépát.

 

Ha nem bontják el, csak bezárják jóval kisebb költséggel megoldható lenne reaktiválni. Kiszögelni a váltókat és kulcsra zárni az állomáson a forgalmi irodát fillérekbe került volna a bontáshoz képest. Fábiánsebestyénnél anno ki lett számolva, hogy még MEFI-sre átépíteni se került volna sokkal többe mint amennyibe a kitérő vágányok felszedése került és a váltók kiszedése.

 

Már a 70-es években mikor a koncepció ment nagyban is mondják egy filmhíradóban ,hogy milyen nagy fejlesztés, hogy az állomásközök csökkennek az állomások elbontásával és ettől hatékonyabb lesz a vasút. Persze azt, hogy mitől lenne az nem mondják el, pedig nagyon érdekelne, hogy mi abban a fejlesztés, ha 15-20 km-es állomásközöket csinálnak, arra milyen menetrendet lehet írni, ami utasbarát? Hol tud félreállni egy PFT menet netán tehervonat?

 

Az itt off 13-as bejárásán Kisbérnél is néztem nagyon mikor sétáltunk úgy 10-12 km-t is ,hogy nem találtunk megállót de állomást sem, és mikor utánanéztem, hogy még a vonal életében kinyírták Környe-Kisbér között mindkét állomást 30 km feletti (!!) állomásközt csinálva. Arra aztán tényleg nem lehet utasbarát menetrendet csinálni. Azt kéne felhúzni az első távírópóznára, aki ezt elrendelte, a másikra mellé meg azt, aki végrehajtotta.

Előzmény: looksharp (37439)
gyoparOHs Creative Commons License 2018.09.17 0 4 37441

 Mondjuk Algyőnél is el lehetett volna tolni a peront a híd felé az útátjáróhoz, kb. 2-300 métert spórolva az utasoknak..

 

El is lett tolva, pontosan az útátjáróig.

                                                      

Előzmény: Lovrin (37440)
Lovrin Creative Commons License 2018.09.17 0 0 37440

(Mármint, hogy külön megálló, de akkor mi legyen az állomással, ahol kereszt van.)

 

Akkor a kitérővágányt is meg kell hosszabbítani Csorvás felé, így létrejönne egy rövid kétvágányú szakasz vagy egy hosszabb állomás, tényleges megoldástól függően. Ha bármilyen szinten felmerülne a telekgerendási utasok kényelmesebb kiszolgálása, az akkora projekt lenne, hogy lenne pénz ilyen úri huncutságokra.

(Mondjuk Algyőnél is el lehetett volna tolni a peront a híd felé az útátjáróhoz, kb. 2-300 métert spórolva az utasoknak, de ez nem volt különösebb szempont. Kissé ködös nekem mi lesz Algyő szerepe a TT indulása után - a vonat nem áll majd meg, a TT igen, de szvsz fordítva is elég lenne, úgyse fogják utastömegek lerohanni a villamosokat, a buszokat meg úgyse merik leállítani. Majd kiderül...)

 

Új megállót Békéscsabán lehetne még építeni a Pataky László utca átjárójához. Onnan 2,7 km a nagyállomás, sok időt takaríthatna meg a város egy jelentős részének.

Előzmény: looksharp (37435)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!