Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
Tényleg nagyon rossz a pálya. Most zötyögök rajta, akkorát üt az illesutéseknél, majd félre nyel az ember. Úgy látom a 42-es főúttól a Vásártér megállóig hézagnélküli sín lett lerakva. Még a pálya mellett van a kiszedett sín. Ürmöshátnál kupacokban beton aljak.
Már hónapok óta így van, valamikor szeptember környékén lassult le a vonal.
Óra 44 helyett 50-52 körül ér be a vonat Ladányba, de megvárja az IR a csatlakozást, emiatt nem kell aggódni. A Flirt/Kiss be is hozza a késést Debrecenig, olyan laza a menetrendje.
De úgy látom, lassan nem csak jármű nem lesz, hanem pálya sem. Szeghalom és Püspökladány között 46-47 km/h-val közlekednek a vonatok. MIkor a múltkor Debrecenbe mentem, azt hittem a Bz az utolsókat rúgja, eléggé hebegett az alapjárata. Az is max 48-al ment. Éppenhogy csak elértem a cstalakozást Debrecen felé, mert Pest felől is késett pár percet. Mire az aluljáróból felmentem, már bent állt a Kiss.
A péntek délutáni Kecskemét ---> Lajosmizse járat január végére heringkonzervvé lett. A járat utasainak száma elérte a biztosított jármű kapacitását. Január 26-án délután a Bz már Kecskemét állomásról gyakorlatilag tele indult, Máriavárost elhagyva 39 főt számoltam az utastérben. (Néhányan a mostanában divatos, sehová be nem tolható, utazóláda méretű gurulós bőröndökkel, grrrr...☠️💣⚡🪓)
Aki tudja kérem segítsen. Mi lehet az oka, hogy Vésztő és Gyoma között 2024. január 21. óta a vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek? A MÁV a honlapján mindíg csak előző nap este teszi fel, hogy másnap sem közlekednek a személyszállító vonatok.
1. Sebes Zsilzony és Inzsellér expressz különvonatok Szentesen.
Október 8-án vasárnap a BCmot 390-es GANZ kéttengelyes motorkocsi (amelyet a korában Sebes Zsilzonynak becéztek) hazalátogatott Szentesre. Szétnézett a Motorgarázsban, találkozott a 353-as társával, majd egyet pendlizett Gádoros felé. Aki rajta utazhatott (többek között én is lehetőséget kaptam erre) az egy valóságos időutazásban vehetett részt. A vonaton ott volt a vonal pályamestere is, aki az utazóknak bemutatta a 117 éves Szentes - Orosháza vasútvonalat. Eközben Szentes állomáson várakozott az Inzsellér expressz, az utasai ebédeltek, illetve a tervezett bökényi duzzasztómű helyét tekintették meg. Szolnokról a vonat Lakitelek - Kunszentmárton érintésével érkezett Szentesre. A 126-os Csörgő és 3 személykocsiból álló vonat jelen pillanatban az utolsó személyszállító vonat, amely a módváltott Lakitelek - Kunszentmárton szakaszon leközlekedett. Nagy nagy köszönet a "Vasutazz velünk!" csapatának, hogy ezt a két vonatot leközlekedtette!
Ezzel az idei sorozat újból véget ért. Köszönöm szépen a figyelmet, köszönöm a segítséget, amelyet a fotók elkészítése során kaptam. Isten tartsa meg a jó szokásotokat! Reméljük jövőre is egy hasonló szép listát tudok összehozni. A végére kezdtem egész jól kiismerni az Index Fórum szerkesztőfelületét.
5. Lakitelek - Kunszentmárton vasútvonal - mód(?)váltás
4. Kónyaszék megállóhely áthelyezése
3. Trakcióváltás Dél-Alföldön a RCH vonatok élén
A 2023-as évben két olyan esemény is történt, amely ha nem egy évben történt volna, külön-külön vita nélkül megérdemelné az első helyet. Mivel azonban mindkét esemény 2023-ban történt, így a sorozat 16 éves (Jézus Mária!) évfolyama során először megosztott első díjat osztottam ki. Időrendi sorrendben a következőek ezek:
1. Terelt tehervonatok a Tiszatenyő - Hódmezővásárhely vasútvonalon
Július 9-én nem sokkal ebéd után egy konténervonat több kocsija siklott ki Kétpónál, elzárva a Szajol - Lőkösháza tranzitútvonalat. A személyvonatokat busszal pótolták, a tehervonatok kerülő útvonalon közlekedtek. Ezek egy része a Békéscsaba - Szeged útvonalat preferálta, egy részük viszont a Tiszatenyő-Hódmezővásárhely szakaszon került. Főleg éjszakánként a vonalon nem mindennapi tehervonatok bukkantak fel. A baleset utáni napon a daruszerelvény is a 130-as vonalon közlekedett, a körbekerüléssel jobban meg tudta közelíteni a kárhelyszínt. Az első kép Szegvár határában készült. A második kép egy nappal később készült Szentes állomáson. Ha ezt élőben nem látom nem hinném el, de ott voltam, és akkor is nehezen akartam a látványt elhinni. Terelt tehervonat vár a 7238-as érkezésére. Elől Kárpáték Günhildje, a szerelvény végén két Siemens Vectron villanygép. A terelt vonatok zömében a dízelmozdony után ott volt a villanymozdony is, amely Békéscsaba - Lőkösháza között vitte a vonatot.
Idén több citrom díjat is kiosztottam. Az elsőt a 10. helyezettnél, de a Lakitelek - Kunszentmárton szakasz buszosítása is megért egyet. Október 6-án miközben a nagyközönség az 1-es vonali átépítésre és az a körüli hercehurcára figyelt, addig több mellékvonalakon is levették a pályasebességet. Így járt a 147-es vonal Csongrád - Kiskunfélegyháza közötti szakasza. 60-asból egységesen 40 lett, így a menetidő megnőtt. A menetrend nem nagyon tudja követni a pályaromlást, így lépten-nyomon késnek a félegyházi vonatok. A félegyházi csatlakozás meg így egy kész szerencsejáték lett, Szentesről aki nagyon vonattal akar utazni a fővárosba, az Szolnok felé kerül. A mellette futó közút, a 451-es főút is hasonló állapotú, így aki autóval/busszal szeretne a fővárosba jutni, az legatyásodott infrastruktúrával találkozik Csongrád - Kiskunfélegyháza között. Azt hiszem megérdemelten lett az idei év 3. citrom díjasa.
5. Lakitelek - Kunszentmárton vasútvonal - mód(?)váltás
4. Kónyaszék megállóhely áthelyezése
3. Trakcióváltás Dél-Alföldön a RCH vonatok élén
Annak idején, amikor az ÖBB-GYSEV páros megvette a MÁV CARGO-t, a tehervonatok jó részét az akkori MÁV-Trakció (MÁV-START) mozdonyai vitték. Először a villamosított vonalakon jelentek meg az ÖBB Taurusai, majd szépen lassan a dízeles vonalakon is megjelentek a cég által bérelt ÖBB Suttogó becenevű dízelmozdonyai, illetve szintén bérben lévő dízel Traxx mozdonyai. Idén július 1-től a szegedi és a szolnoki térség Cargos vonatait is átvették, így Szentesre járó "cargos" Szergejt a Suttogó váltotta. Nagyobb vonat esetén a 2011-es RO-LA terelésből már ismert Herculesek, vagy a dízel Traxx jelenhet meg.
5. Lakitelek - Kunszentmárton vasútvonal - mód(?)váltás
4. Kónyaszék megállóhely áthelyezése
A tavalyi 10-es listában vártátok, az ideibe került bele, mert áprilisi menetrendi korrekcióval lépett életbe a frissen áthelyezett megállóhely. A megállóhelyet a mellette épült magán Safaripark mellé helyezték át. Itt a példa, hogy lehet megállóhelyeket észszerűen olyan helyre áttelepíteni, ahol esetleg utasforgalom is lesz.
2 hónappal később viszont elköszönt Szentes környéke egy megállóhelytől: Kistőke megállóhelyen már nem áll meg egyetlen vonat sem.
5. Lakitelek - Kunszentmárton vasútvonal - mód(?)váltás
Hívták ezt már közlekedéspolitikai koncepciónak, racionalizálásnak, most a módváltás szóval lehet eladni a tisztelt szavazóknak. A módszer szokás szerint ugyanaz: titokban a szokásos sunyi módon, hogy ne lehessen tiltakozni, ismét vasútvonalakat zártak be (tudom, a személyszállítás szünetel rajta).Mivel az érintett vonalak nagy részén már utaztam, így csak a Szenteshez legközelebbi, Lakitelek - Kunszentmárton vasútvonalat utaztam be az utolsó vonat előtt 2 nappal. Egy képet hoztam az útról, ebből megértettem, miért lett buszos vonal.Miért lett a vonal ilyen, és miképpen züllött le ennyire? Mindenki már kívülről fújja a választ. És még mindig nem akarunk az évtizedes megrögződéseinkből engedni, megváltozni.
Akkor csak sima forgóvázjavítás/kerékcsere + a szokásos kékítésen voltak? A jó munkához idő kell, tegnap este nem írtam, hogy 2019 őszén ment el a két jármű Szombathelyre.
Az idei évben készült el a 015-s és a 030-as Uzsgyi szombathelyi nagyjavítása. Jelenleg csak a 015 közlekedik szeptember közepe óta. A 030-as is kb. 2 hete már Szentesen van, reméljük Ő is hamarosan dolgozni fog. Kék Bz-nk továbbra sincs, de ebben az évben érkezett főműhelyből ha jól számolom 4 db kék mellékünk. Tavasszal a "túlfutott" szentesi mellékek Dombóvárra és Celldömölkre költöztek, cserébe onnan kevesebb kilométert futott kocsik érkeztek Szentesre.
Tószegen tudomásom szerint csak a jelzőket cserélték, a már-már fővonali hosszúságú állomáson maradtak a helyszíni állítású váltók, így továbbra is alkalmatlan a hely arra, hogy érdemben használható legyen menetren szerinti személyvonati keresztekre. Egyetlen váltó központi állításúvá alakításával már lehetne vállalható idő alatt kereszt.
Amíg ez nincs, az sem egyértelmű, hogy a Szolnok felőli oldalra ténylegesen kell jelző.
A zárójeles alternatívára példa Tószeg állomás, ott 2022 őszén váltották fényjelzők az alakjelzőket. Az onnan kibontott anyag is biztos, hogy nem a kohóban kötött ki. Csapórudas sorompóhoz, alakjelzőhöz egyre nehezebb alkatrészt találni. Hogy mennyire nem egyszerű pótolni egy tönkrement fedezőjelzőt, itt a példa erre a Debrecen környékéről: http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2020-0349-5.pdf
Én ezt inkább úgy látom hogy két, kb. minden lehetséges forgatókönyv szerint felesleges állomás berendezéseiből gazdálkodva kezdtek el a maradó berendezések nem túl drága állapotjavításába.
(aminek az alternatívája egy drágább, de önmagában színvonalemelést, forgalomgyorsítást nem hozó fényjelzősítés lett volna).
A 2020-as csépai, illetve a 2022-es tiszaalpári állomásbontás (a vágányok maradtak, csak a biztosító berendezést bontották el) lehetőséget teremtett Szeged Területi Igazgatóság blokkosainak, hogy az alakjelzős állomások jelzőit felújíthassák. A 2022-es évben a 135-s vonalon, illetve Kunszentmárton és Tiszaföldvár állomáson cserélték ki a bejárati jelzőket. A régi jelző kivágása után azonnal frissen felújítottat hegesztettek a helyére, a kibontott pedig ment felújításra, utána a következő jelző cseréjéhez. 2023-ban Szentes következett, az állomás összes bejárati fedezőjezőjét felújították. A munkában a mezőtúri felsővezetékesek ADM sorozatú felsővezetékes járműve volt segítségre.
Évről-évre felbukkan Szentes állomáson 1-2 sódervonat, egy helyi építőipari cég megrendelésére. A MÁV Rail Tours által vontatott vonatjukat a cég valamely Nohab mozdonya szokta hozni. Idén is volt legalább 3 fuvarjuk ezek közül az egyik júliusit hoztam el ide 8. helyezettként.
Az idei évben ismét sikerült lefotózni a gyomirtósokat. Drága már a vegyszer jó, ha egy évben egyszer eljut ide a permetezőmenet. Idén évek óta először Szentesen éjszakáztak, így még egyszerűbb volt őket munka közben elcsípni. Végezetül tegyük azt is hozzá, hogy egyes vasútvonalakon nagy eséllyel idén utoljára fújta a nagyvonat a gyomokat, jövőre oda már az Unimog fog jutni.
Megjegyzés: Kezd fogyni a türelmem. Külön egész estés tortúra ide a napi helyezettet feltenni. Kihajít a rendszer, nem enged vissza, a képet nem győzöm lebutítani, hogy beengedje. Jön a szokásos, ez volt az utolsó év, hogy én itt ezt megcsinálom.