Keresés

Részletes keresés

jwkllr Creative Commons License 2022.02.05 -2 2 37977

Költözzön Mezőhegyesre! Szemmel láthatóan ömlik a pénz.

Előzmény: nememlexemki (37976)
nememlexemki Creative Commons License 2022.02.05 0 1 37976

e környéken a megtérülés mint feltétel, elég naivan hangzik

a vásárhelyi ág sem véletlenül nem nyilvános teljes egészében, a jelen formában sem a megtérülés mintája

a kisebb forgalmú makói ág esete a híddal, hasonló eredményre jutna

 

magyar forrásokra támaszkodva megépülhet ez is, mint a vásárhelyi, ha úgy döntenek

járművet venni kell hozzá, talán akkor nem, ha a vásárhelyi ág végig villamos vontatással működne, és ide jönne új jármű

 

elég, ha lj elköltözik makóra, mert jelenlegi helyén nem elég sikeres

 

Előzmény: Fizolti (37973)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.04 0 0 37975

ha az infók helyesek, akkor egyedül a közúti részénél lehet "megtérülésről" beszélni - Ezt fejtsd ki bővebben. 

 

Előzmény: Chebee87-3 (37974)
Chebee87-3 Creative Commons License 2022.02.04 -1 0 37974

"A közút megtérülése jóra jött ki?"

 

Hogy jó-e, illetve hogy ez nálad mit jelent, nem tudom, de ha az infók helyesek, akkor egyedül a közúti részénél lehet "megtérülésről" beszélni.

 

"Ha a híd úgy épül, hogy vasút is lehessen rajta, de soha nem lesz, annak milyen a megtérülése?"

 

1. A konkrét műszaki tartalom ismerete nélkül kár találgatni, de ha nem érnének el vele jelentős költségmegtakarítást, akkor valószínűleg nem így terveznék.

2. Senkinek sincs varázsgömbje, hogy megmondja előre, hogy valaha lesz-e rajta vasút. De ha úgy épülne, hogy a vasút ne mehessen fel rá később sem, akkor meg az lenne a baj...

 

"Ha a vasút most nem jön ki jóra, akkor mi az esély arra, hogy később ki fog jönni jóra? "

 

20-30 év múlva, jelentősen nagyobb gazdasági aktivitás és nagyobb közúti forgalom mellett, vagy új igények megjelenése esetén lehet jobb a megtérülése.

Előzmény: Fizolti (37973)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.04 0 0 37973

A közút megtérülése jóra jött ki?

Ha egy vasút építéshez előkészített híd értelmezhető vasút nélkül, akkor egy közútfejlesztéshez előkészített híd miért nem elképzelhető közút nélkül?

Ha a híd úgy épül, hogy vasút is lehessen rajta, de soha nem lesz, annak milyen a megtérülése?

Ha a vasút most nem jön ki jóra, akkor mi az esély arra, hogy később ki fog jönni jóra? 

Előzmény: Chebee87-3 (37972)
Chebee87-3 Creative Commons License 2022.02.04 0 0 37972

"Az is benne van a szövegben, hogy most több közúti fejlesztés között lesz"

 

Persze, mert egy hidat önállóan nem, csak a kapcsolódó (közút)hálózati elemekkel együtt lehet értelmezni. A cikkben felsorolt közútfejlesztések konkrétan ezek.

De ezt mindenki tudja, hogy az új 3. hidat alapvetően a közúti szükségletek miatt akarja a város, csak sokáig erre nem volt esély. Azért, hogy EU-s pályázati források is szóba jöhessenek, ki kellett rá találni valami kötött pályát, tram-traint, vagy nagyvasutat. Azonban, ha hinni lehet az infóknak, a kötött pálya átvitelének sehogy sem jött ki jóra a megtérülése, ezért a vasút átvitelének csak a későbbi lehetőségét tartalmazzák a tervek. (Szerintem már ez is valami.)

Előzmény: Fizolti (37969)
Lovrin Creative Commons License 2022.02.03 0 1 37971

OFF

Azért kíváncsi leszek hogy kitartanak-e a budapesti vasútfejlesztések mellett látván hogy a beleöntött százmilliárdok ellenére sem hozza a város a várt politikai eredményeket - amiért a BFK-t létrehozták és kitömték.

Előzmény: Fizolti (37967)
Lovrin Creative Commons License 2022.02.03 -1 2 37970

Viszont nézhetjük úgy is hogyha a vasúton múlna a dolog, nem történne semmi.

A vasutat 1946 óta nem érdekli hogy össze legyen kötve Szegeddel Újszeged. Legalább a város szeretne ott egy hidat látni és elvégzi a munkák jelentős részét. Mindeközben előkészíti a vasút helyét.

 

Fordítva számtalan példát találunk, hogy vasútfejlesztési pénzből is közútépítést finanszíroznak, na most egy kicsit fordítva lesz, közútfejlesztési pénzből legalább megépülnek a pillérek és a nyomvonal, a munka nagyobbik része. Aztán lehet itt is 20 évet várunk mint a lágymányosi hídnál, vagy az is lehet nem épül meg soha, de igazán nem lesz rosszabb mint a mostani tétlenség, sőt, remélhetőleg jobb lesz.

 

A legrosszabb eset, hogy a projekt kapcsán a MÁV majd úgy áll hozzá minek ide sín az 1 pár vonatnak, a mostani Újszeged felszámolása kapcsán ahelyett hogy megépítené új-Újszegedet az új nyomvonalra inkább úgy hagyja a vonalat visszabontva és bezárja Makótól/Mezőhegyestől lefelé. Majd jól megindokolják hogy amíg nincs kész a vasúti híd, addig nem kell ide az az 1 vonat se. Ez sajnos benne van a pakliban. De hídépítés nélkül is benne van, bármikor bezárhatják.

Előzmény: Fizolti (37969)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.03 -1 0 37969

Az is benne van a szövegben, hogy most több közúti fejlesztés között lesz ez "Tehát nemcsak a híddal kell foglalkoznia a tervezőirodának, hanem például a nagykörút bezárásáról, a Szeged és Újszeged között hiányzó szakaszok pótlásáról, vagy éppen a Petőfi Sándor sugárút és a Boldogasszony sugárút közötti szakasz 2×2 forgalmi sávosra építéséről. "

Ha komolyan gondolnák a vasutat, akkor már ebben a tervezésben benne lenne legalább a vasút átvezetése, és már a hídépítésben benne lenne a vasútépítés. 

Ha meg majd egyszer befejeződik a projekt - már ez is önmagában több év múlva, akkor majd mondhatja azt a állam, hogy nemrég lett elköltve több száz milliárd forint csak Szeged és környékének fejlesztésére (135, 136, 140, és ezek a közúti projektek) nem finanszíroz még egy vasútépítést. 

 

Előzmény: Chebee87-3 (37968)
Chebee87-3 Creative Commons License 2022.02.03 0 0 37968

Benne van a szövegben, hogy az alépítményt tervezik úgy, hogy később a vasút is rávihető legyen. Ez szerintem pont a jövőnek szól...

Előzmény: Fizolti (37967)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.03 0 0 37967

Itt nem csak a jelenlegről kéne szólnia, mert amit most elszúrnak, az több évtizedig lesz meghatározó (Budapest környékén, meg részben országos szinten most hasonlóan olyan beruházások a kampánytémák, amiknél még legalább pár évig csak a tervezésnél tart a dolog). 

És részben ezért nem is csak ott kéne, hogy téma legyen. 

Előzmény: nememlexemki (37965)
jwkllr Creative Commons License 2022.02.03 -1 0 37966

Miért nem fehéríted az alig látható írásod? Ha titok lenne akkor miért írod le?

Előzmény: Magyar NaBA (37950)
nememlexemki Creative Commons License 2022.02.03 0 0 37965

marginális probléma jelenleg ott

Előzmény: Fizolti (37964)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.02 0 0 37964

Nem értem, hogy nincs ebből még botrány. 

Előzmény: Lovrin (37963)
Lovrin Creative Commons License 2022.02.02 0 1 37963

Viszont újra fel sikerült tuningolni 2x2 sávossá a közúti részt.

Előzmény: Fizolti (37962)
Fizolti Creative Commons License 2022.02.02 0 2 37962

Szépen csendben elássák a 121-es vonal Szeged-Makó részének fejlesztését: https://www.delmagyar.hu/vezeto-hirek/2022/01/kezdodhet-a-harmadik-hid-tervezese "a híd 2×2 sávos lesz, de egyelőre csak közúti lesz, azaz csak az autósok, a gyalogosok és a biciklisek használhatják."

Nagyon furcsa, hogy erről szinte sehol nem írtak.  Ha megépül a híd vasút nélkül, akkor kb. esélytelen, hogy valaha újabb beruházásban kibővítik és megépül a vasút/tramtrain is. Jó lenne, ha kicsit több figyelmet kapna a dolog, és még időben változtatnának ezen az elképzelésen. 

 

 

Előzmény: Magyar NaBA (37950)
Lovrin Creative Commons License 2022.01.03 -2 2 37961

"egyetlen haszna van: miatta járható állapotban kell tartani a pályát. (Mondjuk ez sem egy utolsó dolog)."

Hát, nem tudom. A 130B is járható, havi egyszer-kétszer PFT menet is van"

 

Mondjuk itt a járható állapotban tartás azt jelentette hogy eleve egy stabil vmax 60-as pályából indultunk ki 13 éve, így volt elég műszaki tartalék benne amit fel lehetett élni. (Az M43 építésekor simán ki kellett volna lobbkznia a vasútnak az átépítést legalább Földeákig - a költsége kerekítési hiba lett volna az útépítés költségeihez mérten: 2-3 mrd Ft, 1 km autópálya ára.)

 

Kevés olyan vonal van ahol a bezárás után tényleg történt erőfeszítés a járható állapotban tartásra (kalocsa, most a 13-as szerencsésebb része) a legtöbb helyen csak megy az ad-hoc forgalom amíg engedi pft hogy valami ràmenjen - aztán nem csoda ha egyszer Mátramindszent v. Drácafok is úgy fog járni mint Lovasberény vagy Romhány. A személyszállítás komolyabb igényeket támaszt így rendszeresebben nyúlnak hozzá a vonalakhoz ami jelentősen lassítj az amortizációt még egy pár vonat esetén is. Lehet így se lenne a makói vonal végig 60, de jobb állapotban lenne, csak mert itt-ott becserélnek évi 300 aljat.

 

Akkor fenn lehetett volna tartani végig a személyforgalmat, ma ehhez már úgy indulnánk neki hogy épüljön át teljes felépítménycserével, mert senki sem akar hevederes 48-as pályát tákolni 20-ról 60-ra. Mikor kerül sorra átépítésban? Kb soha, ha csak nem csap Lázár az asztalra.

 

Előzmény: Fizolti (37957)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.03 0 0 37960

Ez azért gyakran a többi vonalra is igaz. Ha pl. Hódmezővásárhely és Szentes között lenne némi hétköznap reggeli, délutáni sűrítő, beférne a mostani állomások, állomási személyzet mellett. 

Előzmény: Törölt nick (37958)
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.03 -1 0 37959

87b meg még sok vonal esetén pft menet hiánya miatt már teljesen elgazosodott és reménytelen bármi, vagy pl. ott a kecskeméti és a nyírvidéki kisvasút, ahol tervek vannak arra, hogy hajtánypályaként éledjen újra de a kiskőrösi ágon pl. már szinte reménytelen annyira benőtte a gaz, 64-es vonalon Pécsvárad után dettó nyírvidékin van lelkes önkéntes csapat, akik kitartanak és már 2 km-t járhatóvá tettek ahol tavaly a kisvasúti napon már volt hajtányozás. Ha bármelyik vonalon akár csak napi 1-2 vonatos alibi menetrend maradt volna akkor legalább az űrszelvény tiszta lenne és ha a bürokratikus meg jogi akadályok elhárulnak idővel bármikor lehetne hajtánypályaként hasznosítani, vagy akár különvonatokat ráküldeni igény esetén.

Előzmény: Fizolti (37957)
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.03 -1 0 37958

Ráadásul a 121-es Meráfis vonal kb. személyzet nélkül üzemel végig plusz személyzetigény nélkül lehetne rajta bővíteni a menetrendet.

Előzmény: Komlósfecskés (37956)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.02 -1 1 37957

"egyetlen haszna van: miatta járható állapotban kell tartani a pályát. (Mondjuk ez sem egy utolsó dolog)."

Hát, nem tudom. A 130B is járható, havi egyszer-kétszer PFT menet is van (legalábbis a nyári különvonatozáson kérdeztem, akkor a vonal dolgozói azt mondták, hogy van). Úgy tudom, a 136-oson is volt, de nem volt sok haszna, ma már úgyis nullárol épül át a teljes vonal. 

 

De a 142-es déli része esetében ez részben bejött. 

 

 

"A kétegyházi oldal egy picit jobb adottságokkal bír, meg ott ugye gyakorlatilag nem épült ki párhuzamos autóbusz-közlekedés."

Viszont ott kisebbek "nagy" települések, meg kicsit talán nagyobbak a távolságok.

 

Amúgy nagyon aggódok, hogy megy majd a 120-as felújítása miatt az ottani forgalom, mennyire lesz teljes kizárásos a vágányzár, és ha az lesz, mi marad a 121-es vonal forgalmából a felújítás utánra. 

Előzmény: Komlósfecskés (37956)
Komlósfecskés Creative Commons License 2022.01.02 0 0 37956

Akárhogy nézzük, a Mezőhegyes-Újszeged már le van állítva. A megmaradt egyetlen, abszolút peremidőben közlekedő vonatpárnak egyetlen haszna van: miatta járható állapotban kell tartani a pályát. (Mondjuk ez sem egy utolsó dolog). 

A pótlás pedig a hetvenes évektől fokozatosan épült ki mellette, mostanra gyakorlatilag minden szegmenst lefed. (A korona talán az autópályás járatok bevezetése volt 2020 decemberében.)

A kétegyházi oldal egy picit jobb adottságokkal bír, meg ott ugye gyakorlatilag nem épült ki párhuzamos autóbusz-közlekedés. 

Előzmény: Fizolti (37955)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.02 -1 2 37955

Csak amíg ez egy nulla forgalmú vonal, bármikor lehet azt mondani, hogy nincs rá pénz, és akkor le lehet állítani pótlás nélkül. Ha egy százezer feletti lakosságú város harmincezres elővárosába nem jár vonat, és ez elfogadható, akkor ki lehet jelenteni, hogy elvan vasút nélkül a térség, nem kell fejleszteni. 

A minimális infrastruktúraigényű 136-os - egy vágány, minimális állomás, híd nélkül, jármű nélkül jelenlegi áron hárommilliárd/kilométer, akkor egy komoly 121-es vonali projektre nagy eséllyel sosem lesz pénz. 

Ha lenne egy órás-kétórás szolgáltatás, akárcsak napi párszáz rendszeres utassal, akkor nem bármikor megszüntetni a vasutat. Amúgymeg ugyanez az infrastruktúra a vonal másik felén kétórás ütemmel és komolya vehető csúcsidei sűrítéssel van kiszolgálva. 

A 106-os vonal is így lett fejlesztve. Némi utasforgalmi infrastruktúra, meglévő járműparkkal sakkozás, egy állomás használhatóvá tétele. Most hogy vannak utasok, már van némi esély a komolyabb projektre. 

Előzmény: Magyar NaBA (37954)
Magyar NaBA Creative Commons License 2022.01.02 0 0 37954

Ha cél, akkor miért távlati?

A megfogalmazást Kormányos előadásából szedtem az alábbi diáról:

 

121-est a jelen infrastruktúrával kilátástalannak ítélik, politikai okokból nem kerül rá lakat teljesen. (A kormánypártokban senki sem akar Kóka és Hónig szellemi örökösébe lépni. Brüsszelben meg amúgy is kiadták a jelszót, hogy arccal a vasút felé. A "2021 a vasút éve", meg a NextGen EU zöldítési mániája mellé nagyon rossz illusztráció lenne vasútvonalak beszántása.)

 

Nem akarják a regionális szegmens vonalait regionálisként megmenteni. A megmentés nem a jelenlegi infrastruktúra fejlesztésével, hanem megszüntetésével és egy lényegében új vasútvonal felépítésével valósul meg: új al- és felépítmény, villamosítás, újragondolt megállóhelyek, kitérési lehetőségek. Elővárosi szerepkör (2, 106, 142) és/vagy tranzitszerep (136).

Előzmény: Fizolti (37951)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.02 -1 1 37953

Szentes-Orosháza kétórás ütem némi pályafelújítás után, Makó-Újszeged órás ütem most is lehetne. 

 

Újszeged sincs sokkal jobban kint, mint Szeged állomása. 

Előzmény: Godolloi HEV (37952)
Godolloi HEV Creative Commons License 2022.01.02 -1 1 37952

Ha cél, akkor miért távlati?
A Kiskunfélegyháza-Szentes órás ütemhez a jelenleg 35 perces Kiskunfélegyháza-Csongrád állomásközben a pályához komolyan hozzá kellene nyúlni. Mivel az átszállások miatt Kiskunfélegyházán nem célszerű azonnal visszaindulni, így legfeljebb 25 perces menetidő kellene, amihez a végig 60 km/h sem elég (25 km az állomásköz). Gátér vonatkeresztezésre alkalmassá tétele sem segítene ezen szerintem.

A Salgótarján-Hatvan-Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely InterRégióhoz pedig kellenének a hibrid vonatok, mert Hatvan-Szolnok között pazarlás lenne dízeljárműveket használni (inkább a szűkös járműállományra gondolok, mint a vontatási költségre).

Szeged-Makó között akkor van esély, hogy a buszok helyett a vasutat választják, ha normális sűrűséggel járna: óránként, vagy annál is gyakrabban (nem segítene, ha egy-két vonatpár helyett három-négy vagy akár hat lenne). Továbbá az is fontos lenne, hogy Szegeden ne kinn legyen a vége (Újszegeden), hanem valami központibb helyen. Ezeken segítene a vasútvillamos. Lehet, hogy más, egyszerűbb módon is orvosolni lehetne ezeket a problémákat, de kérdés, hogy akkor már nem jobb-e a villamos.

Előzmény: Fizolti (37951)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.02 -1 3 37951

Ha cél, akkor miért távlati? Ez az, amit néhány tíz kilométernyi bontott anyagos pályafelújítással és a jelenlegi járműállománnyal is meg kéne tudni csinálni, az elhatározástól kezdve egy-két éven belül. 

A részben máig meglévő járványmenetrend után nincs arra garancia, hogy nem szűnik meg hamarabb a forgalom olyan vonalakon, ahová távlatban terveznek valamit. 

 

A 121-es esetén is nagyon valószínűtlennek tűnik bármi fejlesztés, amikor a mostani menetrendváltással még az eddigieknél is rosszabb menetrend lett, és már az alapmenetrendből is törölték a tanítási időszak pénteki és a vasárnapi vonatpárt. 

Makó felé vezető vasúti híd, tramtrain? Lassan vonat sem megy oda, ha azt nem lehet kiharcolni hogy a meglévő vasutat használják, akkor új beruházást hogyan?

 

Nagyon örülök a tramtrainnek, de ebben a tempóban az tényleg csak a már tervezés alatt lévő, és politikai támogatást élvező projektekből lehet valami tíz éven belül - és még azokat is boríthatják az időközi gazdasági válságok, meg politikai műszakváltások hatásai. 

Előzmény: Magyar NaBA (37950)
Magyar NaBA Creative Commons License 2022.01.02 -2 4 37950

A távlati cél InterRégió vonat indítása a Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Csongrád-Szentes-(Orosháza) vonalon.

Kecskemét és Szentes között órás ütem, minden második vonat menne tovább Orosházára.

Szintén szerepel a Salgótarján-Hatvan-Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely vonalon létrehozni tervezett InterRégió járat, a dunántúli Helikon járat mintájára.

 

 

(((Újszeged esetében most van némi falakon kívül is észlelhető mozgás és derűlátás a városházán a Tisza-híd ügyében.

A vásárhelyi villamos túl van az első csoda három napján és még mindig baromi sokan vannak rajta. Nem csak azért mert ingyen visz át, hanem mert tényleg jó. A (város)vezetők hirtelen megértették, hogy ez a jövő. Az új villamos egy új sztenderdet jelenít meg és az embereknek ez csak most esik le. Eddig csak azt hallották, hogy ez kurva drága és nem is annyival gyorsabb, most viszont azt is látják, hogy ez egy eddig számunkra ismeretlen nívó. Korábban a kényelmes buszok tükrében az átlagember kilátástalannak ítélte a Bz-ket. Most a CityLinkek tükrében a dugóban araszoló, körforgalmakban keringőző buszok tűnnek anakronizmusnak. Az emberek akarják ezeket a csecsebecséket, a kényelmet, a modernitást. Újságolják egymásnak, hogy ma is "tétével" jöttek-mentek át. A városvezetők pedig akarják a BKV-s sűrűségű városközi járatokat, ami egy Csongrád megyei "konurbációvá" növeszti majd a megye központi területeit. Debrecen már most követeli a neki is járó vasútvillamost, Miskolc úgyszintén.

Kétség nem fér hozzá, hogy ha meglesz a szabadkai vonal és levonul róla a Kelebiát kerülő teherforgalom, akkor arra is vasútvillamost akarnak majd. És borítékolható, hogy a makóiak is azt fogják követelni fogják maguknak. A bézé most már akkor is csak egy másodosztályú polgároknak járó pótlék lenne, ha óránként indulna. Nincs mit tenni, ez van. Meg kell csinálni a többi fejlesztést is.)))

 

Előzmény: Fizolti (37949)
Fizolti Creative Commons License 2022.01.01 -1 0 37949

Köszönet a mostani listáért is.

 

2.-hoz kérdés: a 147-es vonali fejlesztések milyen célból vannak, illetve hogy sikerült ezeket összehozni?

 

Van valami konkrét kiszolgálandó igény, ami meg lett velük célozva (itt főleg a Szentes-Orosháza részre gondolok), vagy további szerelvénycserékhez megy ilyenkor vonat, amit meghirdetnek az utasoknak is? 

Valahogy olyan fura, hogy Újszeged környékén folytatódott a leépülés, itt meg ha nem is sokkal jobb, de valamivel több vonat lett (hasonlóan fura fejlesztések, visszafejlesztések vannak más országrészekben is). 

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37946)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2021.12.31 -2 10 37948

And a winör iz...

 

1. Tram-train Szentesen

 

A 2020-as első helyezésről lecsúszott, elnyerte a 2021-t. A tavalyi év hosszú várakozása után idén január 9-én hajnalban befutott szentesre a Tram-train első járműve. Még aznap, nemzetközi médiaérdeklődés közepette vágányra helyezték a járművet. A helyi, (majd a riportot látva) a vásárhelyi tévé engemet tudott mikrofonvégre venni. A 406 001-t beüzemelése után először Szolnokra ment mérlegelni, majd március 10-én nagysebességű futópróba vár rá, majd megismerkedett leendő munkahelyével. Hódmezővásárhelyen tömegek várták az érkezését. Csongrádi vonalon való közlekedése pedig az év jelenete. Számos futópróba után november 29-én 3.31-kor ünnepélyesen is elindult az utasforgalmi próbaüzeme. Természetesen részt vettem rajta, másnapi Délmagyarország címlapja a bizonyíték erre. Jelenleg a 8+4 járműből 8 már itt van. Egy évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy ma még ezzel a járművel megyek át Szegedre szilveszterezni.

Végezetül a már szokásos köszönetnyilvánítás következzék: Köszönöm, mindenkinek, aki idén az információival segítette a 10-es lista elkészítését, volt olyan amikor egyszerűen már nem értem ki. Jövőre ezen változtatni fogok.

BUÉk, mindenkinek!

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (37947)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!