Kunsági dízel.
A Dél-Alföld vasútbarátainak internetes gyűjtőhelye. A rovatban az alábbi vasútvonalak szerepelnek(menetrendi mező száma szerint): 85, 102, 103, 121, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 135, 136, 142, 145, 146, 147, 148, 149, 151, 152, 153, 154, továbbá: megszüntetett, megváltoztatott vonalak, kisvasutak, valamint minden ami a felsorolt vasútvonalakhoz kapcsolódik.
Nem tudom, csak eldöcögni láttam. Később már csak a térképen láttam, hogy megállt az E5 felüljárójánál, majd Röszkén, aztán lement egészen a kerítésig.
((TIPP: Nemrég jelent meg pályázati felhívás a vonal felújításának tervezésére. Talán a potenciális pályázóknak mutatták meg a pályát, illetve a pályázat szempontjából legfontosabb részeket.))
Még a topik hőskorában volt szó a kilencvenes évek elején Szőregen, az oroszlámosi vonal maradékán tárolt teherkocsikról, amik egy rövid riport elejéig az Ablakba is bekerültek. A fentrol.hu-ra felkerültek '92 novemberi képek is, ahol ~120 tárolt kocsit lehet megtekinteni a vonalon: https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/179667
7. Villanyátemelés a 130-as vonalon 6. Dupla kocúros tehervonat
5. Falcon Szentesen
4. Csörgő Szentesen!
3. MD-s permetezőmenet
2. M40 114 (Púpos) Szentesen
And ö winner iz...
1. PTG különvonata
Az angliai PTG Tours utazási iroda már hosszú évek óta szervez Európa különböző országaiba vasúti utazásokat. Hazánkat is évente kétszer felkeresik, a legváltozatosabb vonalakra és ipari üzemek vasúti hálózatára térnek be, és gondoskodnak arról, hogy a vonatjukat a legváltozatosabb mozdonyok húzzák. Az Alföld és azon belül Szentes valamiért mindig kimaradt, tavasszal a FB Vasútrajongók posztjában szóvá is tettem a dolgot. Vagy olvasták, vagy nem, de pár héttel később kijött az utazási irida őszi magyar körutazásának a terve, amelyben nagy örömömre október 7-én és 8-án Szentest is érintette, ráadásul az összes vonalunkat beletervezték az országjáró körútba! Szabadságot azonnal intéztem, és kezdődhetett a két nap leszervezése. A már szokott autós csapat összeállt, így október 7-én Bagimajornál vártunk a 017-es Nohab gyengélkedése helyett a 019-es frissen újrafényezett Nohabot. Fél órás késéssel igaz, de megérkezett, és indulhatott a fogócska, amelybe majdnem bele is tört a bicskánk, a késések miatt Szentesre az általam számolt időnél fél órával hamarabb érkezett, miközben meg éppen egy holnapi fotóhelyet mértem fel... Szerencsére az állomási kémeink résen voltak és idejében szóltak, így Szentes határában sikerült a menetet elcsípni, onnan autóval irány Orosháza és Tótkomlós állomás. Orosházán már várta a különvonatot a 415-ös szegedi remot Bobó, amely Orosháza - Battonnya - Újszeged - Makó - Hódmezővásárhely útvonalon vitte az angolok különvonatát. A bobó sem akárhogy jutott el Szegedről Orosházára, vágányzár miatt körbe kellett jönnie Szentesre és csak úgy tudott Hódmezővásárhelynél újra Orosháza felé mennie, ezzel a 415-ös Bobó a remot sorozat első tagjaként megjárta Szentest. Itt meg lehetne említeni még, az orosházi forgalmász tökölésést, aki 2 órára Székkutason hagyta a különvonatot, így Battonyára a menet már javában sötétben, az eredetileg tervezett este hat óra helyett este 8-kor érkezett meg. Térjünk át azonban a másnapra, október 8-ra! Aznap reggel Makón kezdtük a napot, majd a vonatot végigkövettük Hódmezővásárhelyig. Itt gépcsere történt, a 478 227-es remot Dácsia vette át a stafétát. A mozdonyra a Szentes - Orosháza vasútvonal alacsony tengelynyomása miatt volt szükség, de majdnem így is dugába dőlt a menet. Orosházáról indulás előtt pár perccel derült ki, hogy az angolok étkezőkocsija bizony 1 tonnával nehezebb, mint amennyi a pályára megengedett. Végül engedélyezték a vonat leközlekedését, de az eredetileg tervezett 40 helyett csak 20 km/h sebességgel. Ennek csak mi, autós követők örültünk a legjobban, mert legalább 7-8 helyen le tudtuk fotózni a menetet. Meg kell említeni azt a tényt is, hogy a vonat országjáró útja során ennél a vonalnál a pályamester készült a vonat közlekedésére, az állomásokat kicsinosította, és a párja még azt is elintézte, hogy Fábiánsebestyén állomáson iskolás gyerekek fogadják a lassan átcammogó vonatot! Engemet pedig Szentes határában az ún. "Szaros-átjáróban" várt a meglepetés, a helyi újságunk a Szentesi Élet fotóriportere... Na jó, a meglepetés annyira nem volt meglepetés, mert már másfél héttel ezelőtt megkeresett a lap újságírója. A helyi újság címlapjára minden héten egy ismert szentesi arc kerül, engemet is kiszemeltek erre, hiszen a városban sokan tudtak és tudnak az érdekes hobbimról. Igent, mondtam nekik és kérésemre a különvonat leközlekedésének a hetében közölték le velem készített interút, és kerültem a címlapra. A vonatra visszatérve, a lassab közlekedés majd egy órás késést generált, amelyet Szentesre érve a kiskunfélegyházi vonal sajátosságai kettő órára duzzasztottak (a kényszerű egy órás állás alatt az angolok megnézték a fűtőházat és Valkai Csaba gyűjteményét). Kiskunfélegyházáig vitte a remot Dácsia menetet, ott már a Bobó Kft. búvárja vette át a vonatot és vitte Budapestre az angolokat, akik másnap hazautaztak.
A különvonat erre közlekedése, és az azzal járó érdekességek, jó dolgok jogosan repítették fel az eseményt az idei év képzeletbeli első helyére.
Idén is köszönöm szépen mindenkinek, aki információival elősegítették az idei lista létrejöttét. Isten tartsa meg a jó szokásotokat! Jövőre újra folytatjuk!
BUÉK a topic minden tagjának!
Ui: Valenciában egy gyár mélyén félkész állapotban "szilveszterezik" a jövő évi 10-es lista várható első helyezettje... De pssszt!!!
Mivel holnap ilyenkor már javában szilveszterezni fogok, így a citrom díjat még ma este kiosztom. Az idei díjat egyértelműen a szentest hátrányosan érintő menetrendmódosítások kapják. Ennek a legelső jele még augusztusban történt, amikor az utolsó közvetlen pesti vonatunkat, a vasárnapi 17203-ast elvették, mert Ceglédtől kellett a helye a Szeged - Budapest közötti televonatnak. Ez már Önmagában megérte, hogy az idei citrom díjat megkapja, de ahogy ezt anno Peterdi Pál mondta, "Ez még mind semmi, tessék"! November közepén, amikor hivatalosan ki kellett volna jönnie az új menetrendnek, késlekedett, mert Mosóczi László közlekedésért felelős államtitkár, a szegedi vonal ütemes menetrendjét szétverve, két pár közvetlen Szeged - Budapest-Nyugati IC szeretett volna a menetrendben látni. A terve sikerült, és az sem hatotta meg, hogy ezzel a vonattal jelen helyzetben több utassal szúr ki, mint ahánynak kedvezne. Azt se felejtsük, hogy ráadásul pont azokat a vonatokat IC-sítették, amelyek a 140-es vasútvonalhoz csatlakozó vonalainak közvetlen csatlakozó járatai, így a szentesieknek egyes esetekben egy, de van, hogy 4 órát is várnia kell, ha Budapest-nyugati - Kiskunfélegyháza viszonylaton keresztül utaznak a fővárosba vagy jönnének Szentesre. A Volánbusz már tavasszal kétórás ütemes buszközlekedést vezetett be Szentes és Budapest-Népliget között, így a vetés beérett. A menetrendváltás napján a nem csatlakozó szentesi vonatok eddigi 50-60 fős utasszáma 3-4-re apadt. Buszra szoktatás tökéletesen sikerült. Ha igazak a hírek Mosóczi államtitkár úr további régiókban szeretné ezt a nem teljesen vasútbarát politikát folytatni. Reméljük beletörik majd ebbe a bicskája.
7. Villanyátemelés a 130-as vonalon 6. Dupla kocúros tehervonat
5. Falcon Szentesen
4. Csörgő Szentesen!
3. MD-s permetezőmenet
2. M40 114 (Púpos) Szentesen
Január 14-én este írt rám egy vasutas ismerősöm, aki jelezte, hogy másnap jön a 114-es Púpos egy kocsival Szentesre. A kocsit pályaszáma alapján nem tudta beazonosítani, de nekem a Google segítségével sikerült: a felsővezeték-mérő kocsi volt az. Mivel még mindig nincs bevillamosítva egyetlen vonalunk sem, így nagyon kezdett érdekelni, hogy mit akarhat itt pont a felsővezeték-mérő kocsi, nem akart a kirakós összeállni. A talány a menet érkezésének napján oldódott meg, amikor többen is szóltak, hogy délelőtt tényleg érkezni fog a Púpos a kocsival Szentesre. Azért érkezik, hogy az állomás 8-ik vágányán tárolt WRR típusú étkezőkocsikból egyet elvigyen, a mérőkocsi a kellő megfékezettség biztosításához kellett. Mivel aznap dolgoztam és szabadságot nem tudtam már kivenni, így a városban intézendő dolgomat időzítettem úgy, hogy a vonat érkezésekor pont ott legyek a fotóhelyen. Mindössze talán 5 percet kellett várnom rá a vonal mellett. A Púpos Szentesre érkezése után az étkezőkocsik közül a 013-as WRR kocsit szemelte ki magának, egy gyors tolatás és fékpróba után már távozott is Szolnok felé. A néhai IC étkezőkocsiból a legutolsó információnk szerint szintén mérőkocsi lesz. Púpos utoljára Szentesen az ezredforduló környékén járt, akkor is Hódmezővásárhely felől juthatott el Szentesre. Sokáig úgy tűnt, hogy a 2019-es év témája már januárban megérkezett Szentesre, de májusban kiderült, hogy ősszel kihívója akadt a Púposos menetnek, és le is taszította azt a képzeletbeli dobogó tetejéről. Mi az? Holnap kiderül!
7. Villanyátemelés a 130-as vonalon 6. Dupla kocúros tehervonat
5. Falcon Szentesen
4. Csörgő Szentesen!
3. MD-s permetezőmenet
A permetezővonat is évek óta rendszeresen itt szerepel az éves listában, de mindig hátra kerül. A MÁV Kert Kft. vonatja évek óta a MÁV Nosztalgia Kft. menetvonalain és gépjeivel (MDa 3017, A25 016 Nagybobó) közlekedik az országban. Valamiért azonban szinte mindig a START-os remot Dácsia húzza a környéken (a sok gyenge felépítményű vonalon csak ez a mozdonytípus jöhet szóba, az MDa meg nem bírta az országjáró strapát). Idén nyáron azonban megtört a jég, a Dél-Alföldi régióban az MDa 3017 vitte a permetezővonatot. Szentesen kétszer, augusztus 8-án, illetve 14-én haladt keresztül a gyomírtómenet, mindkét nap a Piroskával. A fotó Szentes határában készült a 147b-n vonalról érkező szerelvényről, szakadó esőben. Utoljára ehhez hasonlót 20 éve láttam, akkor még a régebbi gyomírtó szerelvényt hozta be Szentesre valamely helyi MD motorunk az orosházi vonalról.
Egy márciusi szombaton, Budapest Kelenföld állomáson szúrtam ki ezt a tehervonatot, amint Hegyeshalom felől ment Ferencváros felé. Ellenfényben volt a menet, de egy fotót azért pazaroltam rá. Később a Facebookon szörfölve döbbentem rá, hogy ez a tehervonat Szentesre tart! Szerencsére szóltam az otthon maradt ismerősöknek, így nekik sikerült megörökíteni a menetet. A vonat szerencsére egy hétig maradt városunkban, és tökéletes napsütésben távozott Szentesről. Mivel másfél hónapja nem esett eső a vidéken, így jó messze ki tudtam menni határba, hogy megörökíthessen a tehervonatot. A mozdonyokról tudni érdemes, hogy Lengyelországi iparvasúton töltötték a fiatal éveiket, hazánkban a CRS vasúttársaság használja őket. Videón a szentesi érkezés: https://www.youtube.com/watch?v=TbkkmvUaIUQ A távozás pillanatai:
5. Falcon Szentesen
Egy áprilisi este írt rám az egyik informátorom, hogy egy eddig itt soha nem látott mozdonyt látott Szentesre érkezni. Angol gépnek azonosította be, és Eas kocsikat hozott. Mivel ekkoriban az MMV sóder fordavonatokat hozott Szentesre és ők bérelték akkor a CRS Falcon becenevű mozdonyát, így egyből tudtam, hogy másnap mit keressek az állomáson. A lehető legrosszabb helyen állt, bosszankodva mentem el dolgozni. Munka után kinéztem, hátha még itt lesz a gép, és nem is csalódtam. Egész nap eltököltek a rakodással, így pont akkor érkeztem ki az állomásra, amikor a vonat még megrakott és a már leürített felét megcserélték. A mozdonyra régóta fájt már a fogam, szűk másfél hónappal ezelőtt Börgöndön találkoztam már vele, most meg hazai pályán is meglett.
4. Csörgő Szentesen!
A mérővonat mindig az éves lista hátsó felében szokott tartózkodni. De nem az idén! AZ FMK-004 Szolnoki Járműjavítóban volt szeptemberben, a 17-es Nohabnak pedig a Roots fúvója gyengélkedett, így ősszel, őrá sem lehetett számolni. A Nohab megjavításáig a MÁV Felépítményvizsgáló Kft. a 418 156-os Csörgő mozdonyt bérelte. a csörgő bejárta az egész országot, és október 28-án egy esős keddi délutánon Szentesre is eljutott. Aznap ráadásul igazi mérővonatos nap volt, mert Kiskunfélegyháza felől az éppen felgyógyult FMK-004 is Szentesen járt, sőt átutazóban az ultrahangos mérővonat is átrobogott az állomáson. A Csörgős mérővonat napi programja pont Szentesen ért véget, így munka után kinéztem állvánnyal a szakadó esőben, hátha jó helyen áll a mozdony a kultúrcsonkában. Sajnos nem volt szerencsém, így másnap reggel maradt a fotózási lehetőség. Viszont az állomás környékén egy ittas öregúrnak jól jött, hogy arra jártami, mert a szakadó esőben elesett és nem tudott felkelni. A mentők vitték be a sürgősségire, meg a detoxba... Másnap reggel szerencsére a napfelkelte után indult tovább újra Hódmezővásárhely felé a mérővonat, így sikerült az állomási tolatáskor, illetve Berekháton a távozást is fotózni. A 418 156-os Csörgő még sohasem járt eddig Szentesen, és ma már azt is megértem, hogy a Csörgő is ritkaság, nosztalgia lett a szentesi vasúton.
A PSP (Petrolsped) vasúttársaság rendszeresen szállít az Orosházi Üveggyárba lengyel alapanyagot. Ezen a márciusi napon is Szobnál lépett be egy újabb adaggal, amelyet a cég 242-es sorozatú, Plehács becenevű mozdonya, illetve két 740-es sorozatú Kocúrja továbbított Orosházáig. Az Orosházi fuvar leszállítása után a cégnek készen állt indulásra egy gabonás vonatja Martfű állomáson. A mozdonyok a következő fuvar helyszínére nem a 120-as vonalon, hanem Orosháza - Hódmezővásárhely - Szentes - Martfű vonalon keresztül közlekedtek. Villanyátemelés utoljára 2011-ben volt a vonalon (még a legelső terelt Rola vonatnál), és Plehács is most járt először a szentesi vasúton. Mindez szép és jó, csak erről aznap este, a Facebook Vasútrajongók klubja csoportból értesültünk. Mi sem vagyunk tökéletesek, midenről mi sem tudhatunk. A fotó is Kunszentmárton készítette Bónuska Attila, forrása a Facebook Vasútrajongók klubja csoport.
Augusztus 20-a után telefonon szólt nekem az egyik informátorom, hogy egy szlovák búvárra hasonlító mozdony van leállítva az állomás első vágányán. A Facebook Messengeren kaptam is tőle egy képet, hogy mégis mi van Szentesen. Mivel akkor éppen Budapesten tartózkodtam, így érdemeben először csak akkor tudtam rá reagálni, amikor a fővárosból hazaértem. A PSZ (Priva Slovenska Zeleznicna) vasúttársaság 468 002-es pályaszámú Búvárjaként azonosítottam a gépet. A fuvarozó cég eddig már párszor vitt el fuvart Szentesről, de eddig mindig a 740 148-as pályaszámú Kocúrral, vagy éppen a tavalyi listában helyet is kapott 753 608-as Bölényükkel szokott jönni Szentesre. A rakodás egy kicsit csúszott, így három tervezett Szentesről való indulási időpontjuk is fuccsba ment. Hála az Istennek, mert szombat délután strandra, vasárnap délelőtt meg istentiszteletre mentem, és magamban már el is könyveltem, hogy lemaradok az indulásról. Az élet azonban nem így hozta, a vasárnapi istentisztelet és az ebéd után jóllakottan a megszokott hékédi helyemre mentem ki, ahol kis várakozás után a jellegzetes szlovák mozdonykürt hangja jelezte, hogy most már végre-valahára elbúcsúzik Búvár Kund Szentestől. A fotó elkészült, és miután ismerősöknek meséltem az észlelést, rámírt egy fotós ismerősöm, hogy mekkora mákom volt. A mozdony ugyanis az év 365 napjából 300-at a szülőhazájában, Szlovákiában tölti, és a maradékon van Magyarországon, így a hazai fotózásához igazi szerencse kell.
Egy átlagos répaszezonnak tűnik az idei a szentesi vasúton. Idén először nem tudom teljesen követni, hogy hányadik vonatnál járunk (kb. 30 vonat lesz), mert a tavaly nálunk debütált Csillagromboló idén elég sokszor az éj leple alatt dolgozott. A hétvégéken szerencsére azonban nem! :) Idén is szinte az Ő privilégiuma a szentesi répa fuvarozása, mindössze 1-2 alkalommal ugrott be helyette valamelyik szolnoki Szergej.
Köszönöm az elismerő szavakat. GyoparOHs-sel közösen már csak Tramfika csoportnak hívjuk. Napestig tudnánk írni a sületlenségeket, amelyet az ottani hangadók leírnak, nagy része már nekünk se éri el az ingerküszöbünket. Csak egy mai szösszenet: az egyik hozzászóló azt hallotta, hogy az Uzsgyikat a MÁV eladta a GYSEV-nek… Ez az év aranyköpése eddig nálam. A hódmezővásárhelyiek nagy része, ha még utálja is azt a politikust, aki ezt idehozta nekik, nem keltenek hangulatot, nem hőbörögnek, hanem gondolkodnak, és bumm, érdekes módon az ottani csoportban lévő problémák nagy része számukra nem is létezik, vagy csuklóból tudják rá a választ, vagy alkalmazkodnak a megváltozott viszonyokhoz.
Előre is köszönet az idei Top10-ért! Az első helyet nem tudom, de a citrom díjra igen erős jelentkező lett így az év végére.
És ha már erre jársz: időnként bele szoktam nézni a Tram-Train civil "kontroll" (=hiszti) csoportba. Köszönet a rendszeres képriportokért és le a kalappal ahogy tartod a frontot a sok kommentelővel. Sokan a legalapvetőbb dolgokkal sincsenek tisztában de azért a legnagyobb hanggal kritizálnak mindent ami a projekttel kapcsolatos. Jó hogy szembesíted őket a valósággal, mikor épp túlteng bennük a civil kontroll. (Ez van, ha a megrendelő és a kivitelező részéről túl keveset foglalkoznak PRral, jó esetben nekik kellene egy ilyen FB oldalt futtatniuk ahol naprakészen tudósítanának és szakértők válaszolnak a jogos kérdésekre és aggodalmakra - nem laikusok keltenék a hangulatot akik kisvasútnak nevezik a Tram-Traint.)
Remélem már vártátok! Idei év már a 12 alkalom, hogy útnak indítom az év végi 10-es rangsort. Nem volt nehéz, de nem is volt annyira könnyű összeválogatni az idei év 10 helyezettjét. Lássuk a medvét!
Top 10 - 2019 I. rész
10. Bobós pft menet Szentesen
Június 16-án, miután lefotóztam a 16.32-es Kiskunfélegyháza - Hódmezővásárhely személyvonatot Szentes határában gyanútlanul kerültem egyet a városban a kerékpárommal. Éppen keltem át az Attila úti vasúti átjárón, amikor látom, hogy a bakter tekeri lefelé a sorompót. Mivel ekkor személyvonatnak menetrend szerint nem kéne érkeznie, megvártam, hogy mi fog jönni. A képen látható pft-s menet érkezett Hódmezővásárhely felől, Szolnok felé tartott az útja. Szerencsére a Bobó szomjas volt, bement a Fűtőházba tankolni, így volt időm helyszínt keresni. Sajnos nemcsak a Bobó érkezett Szentesre, hanem egy viharfelhő is, így nagyon imádkoztam, hogy 18 órakor elküldjék a menetet, mert tőlem nem messze már dörgött az ég. Az imám meghallgatásra talált, a Bobós vonat tovább ment Szolnok felé, én meg siettem haza. Amikor éppen fordítottam a kulcsot a kapuban, akkor kezdett rá az eső, így az elázást sikeresen elkerültem.
Az első nem hivatalos feltételes megállás minden bizonnyal a kőszegi vonalon történt, Szombathely határában volt egy laktanya, szovjet és magyar is asszem, ma börtönként működnek ezek az ojjektumok. Akkoriban nem járt arra semmilyen tömegközlekedés, vasútállomástól meg a városból is jó 5-6 km toronyiránt gyaloglással, a kőszegi vicinális viszont ott haladt el a közelében. A katonák meg vészféket húztak vagy menet közben ajtókat kifeszegetve ugráltak le. Végül a néphadsereg meg a vasút illetékesei miután minden panasz hasztalan volt, végül az a win-win helyzet lett, hogy megegyezett a vasút és a honvédség, hogy a katonák szóljanak a kallernek és akkor megáll a vonat a laktanya mellett. Feltételes megállás úgy, hogy megállóhely sem volt ott, de így mindenki jól járt, nem volt baleset, se ajtófeszegetés, se vészfék húzás és a katonáknak se kellett 6 km-t gyalogolni.
Kecskemétről Szentesig azért csak lenne utas ha normális időben menne. Igaz hosszabb vagy 20 perccel Lakitelek felé mintha Félegyháza felé mennél, de legalább nem kellene átszállni.
Lenne értelme. Igaz, a Stop már hosszú évek óta szabotálja a kiterjesztését a feltételes megállásoknak, cserébe mindig hamarabb nyúlnak a megszüntetés eszközéhez.
De ez csak a tüneti kezelés. A fő gond az, hogy bekerült +2 perc menetidő Kónyaszék-Shalom közé, amit úgy próbáltak eltüntetni, hogy 1 perccel korábban indulnak szentesről a vonatok, a másik perc meg a kimaradt megállás ideje.
Szerintem az a plusz két perc is beleférne a tényleges menetidőbe, a csatlakozások akkor is tarthatók lennének.
Az alapvető probléma viszont a pálya lassú szétesése a középső szakaszon, ami ellen a máv nem nagyon küzdött az elmúlt év(tized)ekben. Néha látni, hogy húzgálnak be minimális számú talpfákat, most novemberben is, de az annyi mint halottnak a csók.
Mivel c sínes vonal ezért elsősorban talpfa jöhet szóba, bár utóbbi időkben fejlesztettek valami spéci betonaljat is c sín alá, amiből kapott a vonal pár tucatot... 2019-ben már nagyon nem ezzel kéne bajlódni. Alapszinten is arra lenne szükség hogy legalább 48-ra átgombolják a síneket, hogy lehessen normális bontott betonaljakkal stabilizálni a pálya állapotot, ha már a nagygépes átépítés csak álom.
Attól tartok erről a vonalról hamarosan le fog mondani mindenki. A párhuzamos buszok erősítése azt mutatja, hogy itt már politikailag nyert a volán, onnantól nincs mivel megindokolni a fejlesztést.