Áruba bocsátott leánycégek, kiárusított ingatlanvagyon, a mellékvonalak átcsoportosítása regionális személyszállító társaságokba, önálló pálya- és személyvasút, s mindezt legfeljebb egy év alatt – ezek a legfontosabb elemei annak az előterjesztésnek, amit jövő kedden tárgyal a kormány. A lapunk birtokába került dokumentum szerint a július elsejétől kezdődő villámgyors átalakítás levezénylésére kormánybiztos kerül a MÁV élére. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az, hogy az átalakítás anyagi terhét a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehet fedezni.
– Bizonyára alig várják már egyes kormányhoz közel álló érdekcsoportok, hogy olcsón megszerezhessék az olyan MÁV-ingatlanokat, mint a megyeszékhelyeken épült igazgatóságok, iskolák vagy a nagy pályaudvarok környékén lévő, rendkívül értékes fővárosi vagyontárgyak – mondta lapunk kérdésére Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. Félő, hogy a kormányzat ismét megkísérli a mellékvonalak leválasztását a közszolgáltató vasútról, hogy az önkormányzatokra tolja a fenntartás terhét – olvasható a szombati Magyar Nemzetben,
A MÁV-Start több milliárd forint értékű, tíz hálókocsijának tisztázatlan körülmények közötti holland kézre kerülését tette szóvá hétfői sajtótájékoztatóján Molnár Béla. A kereszténydemokrata képviselő szerint a tíz hálókocsi ismeretlen indokok és ismeretlen szerződés alapján került egy holland céghez.
Az üzletről szóló német nyelvű szerződést még a jogászi szakvélemény elkészülte előtt Jenei Dénes írta alá a MÁV-Start képviseletében – mondta el az ellenzéki képviselő. Az érintett hálókocsikat 1985-ben építették, a vasúti forgalomban középkorú járműnek számítanak. Könyv szerinti értékük 23 millió forint körül van darabonként, de a használati értékük ennél jóval magasabb, jelenleg egy ilyen kocsi beszerzése 250-350 millió forint körül van.
Molnár Béla elmondta, hogy a holland cég mára felszámolás alá került, és a biztos a rendelkezésére álló iratok alapján lefoglalta a MÁV-hálókocsikat is, melyek összértéke becslések szerint eléri a 2-3 milliárd forintot. Ezek a hálókocsik a nyári menetrendben Marosvásárhely–Brassó, Theszaloníki és Split vonalakon közlekedtek, így nem tudni, most itt milyen hálókocsikat állítanak be.
A holland biztos kölcsönadná a kocsikat a MÁV-Startnak, azzal a feltétellel, hogy kérésre azonnal vissza kell őket vinni Hollandiába – jegyezte meg a képviselő, aki szerint a hálókocsikat akár végleg elveszítheti a vasúttársaság. A kereszténydemokrata politikus elmondta, a szerződést nem látták, információik szerint Tömpe István üzleti vezérigazgató-helyettes begyűjtötte a papírokat, és egy páncélszekrénybe zárta azokat.
Molnár Béla szerint felmerül a kérdés, hogy egy értékesítési vezető hogyan írhat alá egy ilyen szerződést úgy, hogy a jogászok véleményét meg sem várja, tartalmát pedig nem ismeri. Hogy lehet ilyen struktúrát létrehozni, miért nem működik az ellenőrzés, miközben a MÁV egy olyan centralizált csoport képét mutatja, ahol még „egy radírt sem lehet beszerezni a vezérigazgató egyetértése nélkül?” – sorolta kérdéseit.
A kereszténydemokrata politikus szerint járatritkítások helyett az ilyen és ehhez hasonló ügyekből adódó veszteségeket kellene elkerülni. „El a kezekkel a vonatoktól, tiszta, átlátható vasúti közlekedésre van szükség!” – szólította fel a kormányt Molnár Béla.
Az erdővagyon is veszélyben Naptári napokra lebontva tervezték meg az újabb privatizációt Bajnaiék
Bajnai Gordon a legtisztességesebb üzletember, akit ismerek – jelentette ki néhány napja a köztévében Dessewffy Tibor, Gyurcsány Ferenc bizalmasa. Bajnai Gordon miniszterelnök egy másik „legtisztességesebb” üzletember, Oszkó Péter által kidolgozott módszer segítségével arra készül, hogy egy kicsit titokban megszabadítsa a magyar embereket a víz- és az erdővagyonuktól. Ha a szándék megvalósul, akkor egy újabb hatalmas vagyonvesztést szenved el a magyar társadalom – írja a hétfői Magyar Nemzet.
A Bajnai-kormány végjátékának utolsó óráit kizárólag arra használja fel, hogy az ország még megmaradt természeti kincseit – mint például a vizet, az erdőket – valamilyen módon kivonja az állam fennhatósága alól, és magántulajdonosok kezére játssza át. Bajnaiék az utolsó nemzeti erőforrásaink kiárusítását igyekeznek ugyan némileg leplezni, de az idő sürgetése miatt egyes esetekben már a látszatra sem képesek ügyelni. Közismert, hogy a Gyurcsány– Bajnai-korszak elsődleges céljai között szerepel az ország vízvagyonának privatizációját lehetővé tevő intézkedések meghozatala.
Oszkó Péter pénzügyminiszter – még ügyvédként – részt vett a vízművek privatizációs modelljének kidolgozásában. A konstrukció két részből állt. Első lépésként racionalizálásra és a hatékonyság növelésre történő hivatkozással létrehoznak egy csúcsvízműcéget, amely a többi vízműcég felett gyakorolja a tulajdonosi jogköröket. A második felvonásban a csúcsvízműcég részvényeinek vagyonkezelői jogát adnák át magánbefektetőknek. Vagyonkezelőként a magántársaság a vízműcsoport felett teljes körű döntési, irányítási és szinte kizárólagos tulajdonosi hatalmat gyakorolhat – olvasható a hétfői Magyar Nemzetben, amelyből további részleteket is megtudhat.
A vizek országa – így nevezték az ókori rómaiak a Kárpát-medence területét. Magyarország édesvízkészlete világviszonylatban is jelentős – mondták az MNO által megkérdezett szakértők, akik szerint nem szabad hagyni, hogy a hazai vízszolgáltatás külföldi kezekbe kerüljön. Mindez már csak annak tükrében is fontos kérdés, hogy egyesek szerint nemsokára világszerte olyan mértéket ölthet a vízhiány, amely akár háborúkhoz is vezethet. De vajon tudunk-e élni ezzel az előnyünkkel, vagy vízbázisunk a felelőtlen gazdaságpolitika áldozatává válik?
Ebben az évszázadban sok háború az olaj miatt robbant ki, a következő évszázad háborúi azonban a víz miatt fognak kitörni – jegyezte meg 1995-ben Dr. Ismail Serageldin, a Világbank elnöke. Valószínűleg nem tévedett sokat: szakemberek szerint nagyjából 2025-re olyan drámai méretűvé válhat a vízhiány, hogy az emberiség negyede nem jut majd egészséges ivóvízhez. Eddig a nagy olajtartalékkal rendelkező országok élvezhettek gazdasági előnyöket, ám rövidesen a „fekete aranyat” háttérbe szorítja a „kék arany” – a víz.
Magyarország ebből a szempontból szerencsés helyzetben van, Európa egyik legnagyobb vízkészletével rendelkezik. Becslések szerint édesvízkészletünk 200 millió ember ellátására alkalmas – Európa teljes lakossága 470 millió. A Kárpát-medence ásvány- és gyógyvízkincsét már az ókorban is ismerték, a rómaiak a vizek országának nevezték ezt a területet. A törökök is nagyra értékelték az ásványvízforrásokat – gondoljunk a rengeteg fürdőre, amit építettek.
Kulcskérdés a csatornázottság
Magyarországnak jelentős felszín alatti víztartaléka van, amely ráadásul jó minőségű is – mondta az MNO-nak Dr. Máyer István, a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet vízgazdálkodási igazgatója. A szakember példaként elmondta: csak a Szigetköz kavicsos – helyenként 800 méter vastag – talajrétege között annyi a víztartalék, amely egész Magyarország lakosságát el tudná látni ivóvízzel. Nem kevésbé köztudott, hogy Budapest világviszonylatban az egyetlen főváros, amelynek felszíne alatt jelentős mennyiségű termálvíz található.
A minőség azonban már más kérdés – figyelmeztet az igazgató. Az ivóvíz védelmének érdekében több programot is elindítottak: már évekkel ezelőtt felmérték a vízbázisokat és közvetlen környezetüket, ahol a jelenlegi szabályok szerint tilos veszélyes tevékenységet folytatni. „Természetesen nem lehet egyik napról a másikra gyárakat bezárni, ipart megszüntetni, a szabályozás ezek bővítését tiltja meg, és nem engedélyezi a vízbázisok környezetében az új építkezéseket” – fejtette ki a szakember.
Szalmai Elemér, a Magyar Természetvédők Szövetségének hidrobiológusa ehhez hozzátette: az Európai Unió úgynevezett Vízkeret irányelve meghatározza, hogy az ivóvíz jó vagy kiváló állapotú legyen. A tisztítás és minőségmegóvás terén tehát van még dolga hazánknak is.
Még az 1970-es években fejeződött be az a program, amely során az ivóvíz minden lakásba eljutott – fejtette ki a szakember. Ám a szennyvíz elvezetése terén korántsem ilyen rózsás a helyzet, több helyen még mindig megoldatlan annak megfelelő elvezetése és tisztítása. A legfontosabb teendő a jó minőségű talajvíz megőrzésének terén az utóbbi időben elkezdődött csatornázási program.
Átfogó stratégia kell
A csatornázottság sokat javult az utóbbi időben, ám még mindig nem éri el a 70 százalékot – figyelmeztet Illés Zoltán. A Fidesz környezetvédelmi szakpolitikusa példaként elmondta: amikor Magyarországon bevezették a fürdőszobákba a vizet, a szennyvizet több esetben az artézi kutakba folyatták. Mai napig is súlyos gond, hogy az emésztőgödröket sok helyen nem betonozzák le, épp azért, hogy a víz elszivárogjon belőle, hiszen így ritkábban kell hívni a szippantós kocsikat. A szennyezett víz viszont a talajvízbe kerül – tette hozzá.
A szakember kifejtette: a 21. század a vízkészletek globális felértékelődéséről szól. Európának ez különösen kényes pontja, mert a fogyasztás itt kiemelkedően magas, mégpedig azért, mert többnyire pazarlóan bánnak a vízzel. Ezt pedig az okozza, hogy a víznek sokáig nem volt becsülete – mondta a környezetpolitikus.
Felszíni vizeink legnagyobb része az országhatáron kívül ered, így a vízminőség kérdése a környező országokat is érinti. Ezért átfogó stratégiára van szükség a védelmük érdekében, amelynek három pillérre kell épülnie: megvédeni a felszíni vizek minőségét, megőrizni a felszín alattiak tisztaságát és gondoskodni a racionális felhasználásukról – emelte ki Illés.
2011-ben, Magyarország EU-elnöksége idején az Európai Unió egyik kiemelt témája lesz a vízkérdés, ám erre már most készülnie kell hazánknak – véli a szakpolitikus. Mint mondta, a Fidesz már készíti az erre vonatkozó programokat, amelyek egy része az EP-választási kampányba is beépül majd. Magyarország az unión belül egyébként is jó esélyekkel indul a téma kidolgozására, nemcsak a jelentős víztartalék, hanem a kiváló szakembergárda megléte miatt is – tette hozzá.
El a magánkezekkel!
Egyes vélemények szerint félő, hogy hazánk „kék aranya” külföldi kezekbe kerül majd – Illés úgy látja, ennek a félelemnek sajnos reális alapja van. Erre máris utalnak jelek: több helyen a vízszolgáltatást és a szennyvíztisztítást is privatizálták. „Fontos, hogy visszakerüljenek az állam tulajdonába, és a jövőben is meg kell akadályozni, hogy magánkézbe kerüljenek” – figyelmeztet a környezetpolitikus. Ennek egyik hatásos módszere lehetne, ha olyan – az itt élők érdekeit képviselő – szigorú szabályozókat vezetnének be, amelyek hatására maguk a magántulajdonosok adnák vissza az államnak a már privatizált szolgáltatásokat. A kormány azonban ennek érdekében sem tesz semmit, így ez a feladat a következő kormányra hárul majd – tette hozzá Illés.
Kapolyié lehet a nagykereskedelmi árampiac egytizede 2008. szeptember 15. 19:39
FigyelőNet, MTI
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte a System Consulting Zrt.-nek, hogy 98,178 százalékos tulajdont szerezzen a Vértesi Erőmű Zrt.-ben - közölte a GVH.
A Kapolyi László nevével fémjelzett System Consulting 2008 májusában vásárolta meg a 10 milliárd forint jegyzett tőkéjű Vértesi Erőmű Zrt. 98,178 százalékot megtestesítő részvénycsomagját a Magyar Villamos Művek Zrt.-től (MVM).
Az MVM tájékoztatása szerint jelenleg is zajlik a Vértesi Erőmű ZRt. MVM Zrt. tulajdonú részvényeinek értékesítési folyamata, a zárási feltételek teljesítése, a május 19-én aláírt adásvételi megállapodás alapján. A zárási feltételek egyike volt a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyó határozata, amely megszületett.
A GVH megállapítása szerint a System Consulting piaci részesedése a magyarországi villamosenergia nagykereskedelmi értékesítésből hét százalék, a Vértesi Erőműé pedig 3,7 százalék.
Állami marad a MÁV, de a Szerencsejátékot eladják - az elso mondat
Annyiban mindenképp meglepetést hozott a törvény, hogy szocialista részről korábban többször hangsúlyozták, hogy a posta és a Szerencsejáték Zrt. 100 százalékban állami kézben marad. - az utolso mondat
Es tenyleg. A torveny melleklete szerint a Szerencsejatek RT bizony 100% allami kezben maradt...
"Erre kell majd egy törvényt hozni, hogy ne lehessen elévülésről kotyogni, mint a fitelina és más ügyeknél! 2010-ben (legkésőbb) tényleg ideje lesz a valódi rendszerváltásnak és az elszámoltatásnak."
2010-ben csak olyan törvényt tudtok hozni, amely 2010-től érvényes,
mert egy visszamenőleges büntetőtörvény úgy elmeszelődik Strasburgban, mint a huzat.
Viszont 2010-ben hülyék lesztek olyan szigorítást hozni, mely az üres fityesz zsebek megtömését nehezítené, hiszen az "elévülésről kotyogás" rögtön kedvenc passziótokká válik, amint hatalomra kerültök (lásd kaya Ibrahim és Joszip Toth).
El kellett volna mindent adnotok magatoknak (nemcsak az állami gazdaságokat) 1998 és 2002 között, és akkor a gonosz kommenisták most verhetnék a falba a fejüket ! :)
Mondjuk inkább nemzetgyülést! Oszt jónapot nektek! Tessék ásni a patkánylyukakat, nem az árkot, arra hid lesz rakva ( pont a demszkáj meg az ágica rakja napjainkban)! Még szükségetek lehet rá, ne bizzatok annyira a "soha vissza-nem térő rendszerváltásban"! Kedvenceitek mindent megteznek, hogy a hiveitekben is felmenjen a pumpa és kérdéses, hogy 2009-ben lesz e elegendő virsli/gulyás/sör a lecsillapitásukra. A 19.000 ft meg a 23 millió román már nem használható, a kötélről meg ne nagyon beszéljetek, mert ötletet találtok adni egyes hevesebb vérmérsékletű exballibes hiveteknek!
nem a véleménynyel van baj, okoska! A tettekkel, amelyek kimeritik a hazaárulás tényét! Erre kell majd egy törvényt hozni, hogy ne lehessen elévülésről kotyogni, mint a fitelina és más ügyeknél! 2010-ben (legkésőbb) tényleg ideje lesz a valódi rendszerváltásnak és az elszámoltatásnak. Természetesen jogi uton, de nem a Tocsik/Princz/Kulcsár perek ritmusában. Úgy néz ki, hogy ezzel tisztában vannak kedvenceitek is, ezért igyekeznek mindent pénzé tenni és a menekülő utakat kiépiteni. Csak azt nem tudom, hogy a hozzád hasonló csahosok is futnak majd utánuk vagy a kertek alól vicsorogtok megint, mint 1998-2002 közt?
9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági verseny szabadságát.
10. § (1) A magyar állam tulajdona nemzeti vagyon.
(2) Az állam kizárólagos tulajdonának, valamint kizárólagos gazdasági tevékenységének körét törvény határozza meg.
11. § Az állam tulajdonában álló vállalatok és gazdálkodó szervezetek a törvényben meghatározott módon és felelősséggel önállóan gazdálkodnak.
12. § (1) Az állam támogatja az önkéntes társuláson alapuló szövetkezeteket, elismeri a szövetkezetek önállóságát.
(2) Az állam tiszteletben tartja az önkormányzatok tulajdonát.
Ez így teljes. Tehát az állami tulajdon olyan tulajdon ami az állam birtokában van, ám amely lényegét tekintve semmiben sem különbözik a magántulajdontól. Az állami tulajdon az állam tulajdona, nem a közé. Ha azt írtad volna, hogy az az állami tulajdon a köztulajdon akkor az rendben is lenne, de az, hogy: az állami tulajdon a köz tulajdona, az nincs rendben. Nem a közé, hanem az államé!