Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
A boldogság forrása ajka, az egyik pesti Q már volt (Kőbánya fölső), egy másik van a hasonló nevű Terhen is. A harmadik pesti jó kérdés. Túl sok öreg állomás már nincs arrafelé (Nyugatiban, Déliben első ránézésre sok egzotikus nevű van, de Q történetesen nincs.).
Az I-k, Q-k "idejében" még nem használtak számokat főjelzők jelölésére.
Feltehetőleg azért fordulhatott elő egy állomáson I és J, illetve O és Q egyszerre is akár, mert akkoriban még elvárható volt, hogy az illetékesek meg tudják őket különböztetni (meg a jelöléstől függetlenül is tudták, merre járnak épp).
Gondolom a Q és az O könnyen felcserélhető, ezért marad ki a Q. Hirtelen nem is tudok Q jelzőt a hálózaton. Mondjuk I-t sem. Amiket most megnéztem hirtelen, ott ezek következetesen kimaradnak. De ugye szinte mindenre van kivétel a hálózaton :-)
- X és Y: a két helytelen bejárat, feltehetőleg később telepítve
I és Q rendszerint ki szokott maradni. Előfordul olyan eset, hogy a később telepített helytelen irányú bejárati jelzők nem folytatólagos betűt kaptak, hanem helyette lett X és Y (Nyékládháza, Taktaharkány).
Sajnos erről nincs semmilyen információm. Sajóecsegen a bejárati és a kijárati jelzők egyaránt a kezdőponttól kezdve az ábécé folytatólagos nagybetűivel vannak jelölve, akárcsak Miskolc-Gömöriben. Lehetséges, hogy valamikor réges-régen az F2. Függelék nem tett különbséget a be- és kijárati jelzők között azok jelölésének szempontjából? A második kérdésre válaszolva pedig, igen, azért nincs szükség a zöldre, mert Edelény felől minden esetben kitérő irányú váltón, vagy váltókon járnak be a vonatok Sajóecsegre, amit az alábbi linkre kattintva szemügyre is lehet venni:
Voltak-vannak öreg D55-ök Á-Bé-Cé-Dé-zve, és vannak (voltak) öregebb berendezések is, ahol már azok (át/újjá)építésekor inkább K-akármennyi-V-akármennyiztek (Bp. Kelenföld, Bp. Ferencváros, Székesfehérvár). Utóbbi történet valami szigetszerű fellángolás lehetett a nagy jelzőmenyiségtől megrémülve.
Az állomási biztosítóberendezés hatókörzete az a terület, ahol azok a biztosítóberendezési objektumok helyezkednek el amik az állomási biztosítóberendezés közvetlen felügyelete alá tartoznak.
Ez nem a biztber. életkorától függ, Csillebércen is már Kx, Vy jelűek. De az 5-ös vonalon is azok, pedig azok is kb. egyidősek Csillebérccel. Ja, és a Déliben is. Az 1958-as. Ha időközben hozzá kell nyúlni a berendezéshez, és van rá igény, átneveződnek.
Igen. A modern biztosítóberendezéseknél (D55 és frissebb) K# jelűek a kezdőponti kijárati jelzők, a V# jelűek a végponti kijárati jelzők, az A, B, C, stb. jelzők bejárati jelzők. Aquincum megállóhely Óbuda állomás területén, Újpest megállóhely Angyalföld állomás területén található.
Az F1 szerint további (második, harmadik, stb.) bejárati/kijárati jelzőknek hívják őket.
Vannak ilyenek még Fehérváron is az általad linkelt videón:
1:40:39: Első bejárati jelzők (a jobb vágányon nem fedez se váltót, se útátjárót, a bal vágányon az iparvágány-kiágazást fedezi).
1:41:01: Harmadik kijárati jelzők (nem fedeznek se váltót, se útátjárót, csak forgalomszabályozó szerepük van).
1:41:22: Második bejárati jelzők (két útátjárót fedeznek).
1:41:56: Második kijárati jelzők (két útjátjárót fedeznek, illetve a bal vágányon az iparvágány-kiágazást).
1:42:37: Harmadik, "igazi" bejárati jelzők, ezek fedezik az állomást.
És ha valaki azt mondja, hogy az 1:43:25-nél a bal oldalon lévő jelző (V9) valójában egy második kijárati jelző (és emiatt az összes további kijárati jelző valójában a harmadik és negyedik), nincs igaza, mert ő a 9-ik vágány kijárati jelzője, amit csak a 8 és a 9a kijárati jelzői előznek meg (V8 és V9a név szerint). ;)
Sajnos azokról pont nincs StreetView kép, de a párjaikról van, a nevük B és C. A Szabadifürdőtől kezdőpont felé az egyvágányos szakaszon lévő bejárati jelző neve A. Ez alapján szerintem B és C második bejárati jelzők, a videóban nekünk háttal álló párjaik pedig kijárati jelzők. Valójában nyilván fedező- és térközjelzői szerepet töltenek be, de technikailag szerintem nem azok. Erre utal a hiányzó sárga füttykaró és a meglévő piros füttykaró is.