Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Egy olyan kérdésem lenne, hogy Ferencváros gurítódombján nem tudja valaki, hogy a gurításjelzőknek az árbócán miért nincs megszakítva a kék sáv fehér sávval (nem biztosítottságra utaló jel)?
Alapjában véve az F.1. azt írja:
"1.3.9.5. A biztosított tolatásjelzők árbóca kék-fehér sávozású (9. ábra). A nem biztosított tolatásjelzők és a gurításjelzők árbócán a kék sávokat középen vízszintes fehér sáv szakítja meg (10. ábra). A kék-fehér sávos árbócú jelző a közlekedő vonatokra nem érvényes."
"3.8. A gurítási mozgások szabályozására nem biztosított, fény gurításjelzőket alkalmaznak."
Fradi ÁVU-ja szerint is nem biztosítottak és gurításjelzők (F.1. szerint nem is lehet más).
Ezek a jelzők ránézésre hamisítatlan amerikai megoldások. Ott dívott, hogy egy megfelelő méretűre szabott csőre, mint árbócra, ilyen-olyan bilincsekkel, így-úgy, tetszőlegesen eltekergetve-bólintva-emelve felszereltek mindenféle optikákat.
Azt, hogy ez a megoldás pontosan hogyan került át a szovjetekhez, nem tudom (hmsoft, merre vagy?), de ugyebár az oroszok elég sokmindent "importáltak" az USÁ-ból (elég csak ránézni egy gőzmozdonyra, vagy teherkocsira).
A Szovjetúnió pedig terjesztette tovább az igét: a CFR nem csak behozta, de teljes mértékben át is vette a technológiát, a '80-as évek közepéig gyártották és telepítették ezeket a jelzőket.
Az esztergomi vonalra került jelzők annyiban atipikusak, hogy a MÁV nem vette át az öntöttvas talapzatot és kötődobozokat, hanem nemes egyszerűséggel a meglévő "régi fajta" (talán Integra?) árbócok hátsó U-idomjaiba szimplán belerakták és rákötözték a megfelelő hosszra lefűrészelt csöveket (kapóra jött, hogy a régi oszlopoknál még kifelé voltak fordítva az U-idomok).
Itt egy jó fotó egy Washington-környéki Union Switch & Signal gyártmányú jelző hátuljáról:
A fotón láthatónak az egyik fele - Budafok-Albertfalva előjelzője is volt egyben - eredetileg saját árbócon állt. Egy nagyobb pályás munka során került fel a jelzőhídra.
Erre az alkalmazásra példa Gyékényesen az őrtilosi második bejárati jelző (E) és a fűtőházi vágány nem biztosított tolatásjelzője (T5) közös árbócra van szerelve (Janus), de két külön vágányra vonatkozik.
Nos, én vagyok, aki megkértem RhB olvtársat, hogy kérdezze már meg legyen kedves.
Nem, nem megszorulás esete forog fenn, legalábbis a hagyományos értelemben nem, hanem pakkban vásároltam egy marék, egyébként szépen elkészített rézmaradott (H0) fényjelzőt börzén, amiben van 1 db, ikerfejes, 3 optikás jelző... ha kettő lenne már jó lenne, bár nem terveztem eddig kétvágányos pályát építeni... És innen indult a mire-hová lehet ezt használni így önmagában kérdéskör. :)
Jól sejted, modellvasútról van szó. :D Megkértek, hogy kérdezzek utána, most nem is tudom, hogy 2 vagy 3 fény van rajta? És persze a linkeknél sem figyeltem kellőképpen...