...nem írtam, hogy nem tetszett; egy fotót meg tudok ítélni, mert (még a múlt évezredben:) tanultam fényképészetet; festményt-grafikát nem, mert azt nem tanultam, és érzékem sincs hozzá...
Ez volt a hivatásom 42 éven át (grafikát, festészetet, művészettörténetet tanítottam). A fotózgatást csak később kezdtem el és nem is tartom magamat fotográfusnak.
Lehet, hogy már láttam is valamikor ilyesmi képet, mindenesetre egy jó ideje van egy ilyen ötlet a fejemben, hogy egy sokszintes épület messziről, és az egyes ablakokban különböző "történetek". A hétvégén véletlenül adódott egy ilyesmi lehetőség, így lőttem néhány képet. Különösebben nem jók szerintem, de a koncepció talán átjön. :) Beteszem őket ide pár gondolattal, kíváncsi lennék véleményekre.
Itt az obi adta lehetőség szerint max rázoomoltam, hogy a "kisképek" (az ablakokban látható dolgok) minél inkább felismerhetőek legyenek. (+ megvártam, hogy a felső sori emelet folyosóján haladó ember épp egy ablakhoz érjen. :) Az utómunkában picit vágtam minden oldalról, kétoldalt épp az ablakokig, fent még az ablaksorból is, lent pedig egy keveset hagytam a téglából.
Ez ugyanaz a kép, alulról az ablakokig vágva.
Ez egy kevésbé zoomolt változat. Itt a vágásnál az ablakok körül hagytam teret, egyfajta keretet.
Ez pedig egy még kevésbé zoomolt változat, az ablakokra eső viszonylag "esetleges" vágással.
A vágásokkal kapcsolatban mit gondoltok, melyik erősíti leginkább a koncepciót? (Mondjuk nekem is van persze egy érzésem ezzel kapcsolatban, de pont mások gondolataira lennék kíváncsi... :)
Hy.Nikon D7100-as géppel vajon lehet direktben Fekete-Fehéren B§W fotózni..?..vagy csak a menüjében utólagos képszerkesztéssel?Tudja ezt valaki?Köszönöm.
Remek. Egy újabb érv, hogy ismét megpróbáljam. Egyébként amennyire visszaemlékszem, a svenkelés megvolt, hiszen a bokortól másképp nem is lehet, de ezek szerint rövid volt a záridő. (Plusz fejembejutott pár dolog, amit érdemes lesz megpróbálni alkalomadtán. Addig meg esténként kijárok majd az M3 mellé gyakorolni. :-D )
A vakura én is gondoltam, de egyrészt nincs telepíthető vakum; másrészt nem tudom mezei hétvégifotósok hogyan követhetnének el ilyesmit - gondolom sehogy -; harmadrészt nem hiszem, hogy nagyraértékelték volna a srácok, ha valaki szembevillantja őket. (Mondjuk oldalról valószínűleg nem annyira vészes, de inkább nem kísérleteztem.) Ahogy végiggondolom valószínűleg türelmetlen is voltam, hiszen a sötétedés itt csak előny lett volna, de biztos rohantam hosszúzárasfénycsíkost lőni.
Igen, a tárcsa lett volna a lényeg. :-)
(Ez ugye nem olyan látványos az első képen, sőtt...)
De tényleg, komoly fotográfusok is szoktak olyasmi véleményen lenni (sőt talán leginkább ők:), hogy ha nem adottak a megfelelő feltételek, ahhoz, hogy jó képet tudjon készíteni az ember, akkor nem szabad exponálni.
Találkoztam már olyan fényképésszel, aki deklaráltan nem készít képet az ismerőseiről sem, ha pl. úgy találkoznak, hogy épp gép van nála, és ezt az apropót próbálják kihasználni, mondván jaj Gábor csinálj már rólunk gyorsan egy képet ("egy jó fotót"). Nem fog menni, és aki utána nézi a képet, az nem azt fogja mondani, hogy ja persze, nem volt jó a fény, meg a fókusztáv, meg a háttér, meg stb.stb..., hanem azt fogja mondani, hogy á, ez a Gábor még egy jó képet se tud lőni...
Belsőépítészek szoktak néha viccelni, hogy ha valamit nem tudsz elrejteni, akkor tedd hangsúlyossá. Itt is meg lehet próbálni a hátrányokból erényt kovácsolni, de azért ez nem egyszerű. :) Lehet mondjuk kísérletezni hosszú záridős követéssel, és sikerülhet olyan "művészi" képet lőni, amin mondjuk pont a rajtszám / fényszóró / sofőr feje / útmenti bokron a nádirigó / stb. lesz éles, és szinte minden más elmosódott. Lehet telepíteni vakut, és bevilágított képet csinálni, esetleg kombinálni hosszú záridővel állvánnyal (fényszóró csíkot húz)...
Mondjuk ha nekem kéne az adott körülmények között a lenti képet "jobban" kivitelezni - már most feltéve, hogy egy ilyen "szokásos" versenyautós képet kell készíteni -, akkor én 2 vagy 3 telepített vakuval csinálnám. (Ha 6 óra a felvételi irány, akkor egyet 4óra-4:30-ra tennék, a másikat fél 9 körül, alacsonyra (talajközelbe), és esetleg egyet ellenfénynek, amit épp takar a kocsi mikor elhalad. Valami sofőrrel egyeztetném azért, hogy nem lövöm-e őket véletlenül szembe... :)
Egyébként most vettem csak észre, hogy a 2. képen izzik a féktárcsa, nem gyenge.... :) Ez nem is látszana másképp, csak bő expoval. Lehet a svenkelést gyakorolni, és egész jó éles képet lőni viszonylag hosszú záridővel is, ez is lehet egy megoldás.
(Huh, tök véletlenül jártam erre, már rég letettem róla, hogy egyáltalán választ kapok. De ha 3 hónap telt el a kérdés és a válasz között, akkor nem kések sokat most sem :-) )
Szóval. Először is kösznöm a választ!
Igen, sötét, hiszen naplemente után készültek, egy olyan helyen (Hungaroring, 2. kanyar), ahol semmilyen fényforrás nincs, a versenytempóval közeledő autók fényszóróit kivéve. Nem tudom mennyire vagy képben, de a lényeg, hogy van egy szép nagy susnyás is, ami kitakarja a közeledő autókat, tehát a követő AF, meg a kontrasztos rész becélzása eleve ugrott. (Bozótos + sötét + 1xxkm/h sebességgel érkező alany :-) )
Ezeket nem azért írtam le, mert azon akarok hisztizni, hogy „de ezek igenis jó képek, csak...”, hanem azért, hogy szerinted (szerintetek) ilyen feltételek mellett hogyan kivitelezhető a lenti kép jobban?Köszi.
Valahogy így. A kompozíció előtt a koncepciót kellene helyrerakni. Felújítás gyanánt van egy csomó szétvert fürdőszoba. Tudom, hogy elkerülhetetlen, de a legtöbb megrendelő pont ezt nem akarja látni. Egy ilyen volt - ilyen lett képpár szerintem kötelező. De az ilyen lett mindenképp. Közben lehet az egyes fázisokról is kép, de annak azt kell tükröznie, hogy a kivitelezés igényes és magas színvonalú. Időrendben kell lennie és a kész állapot felé haladnia.