Még a(z idei első) retro hétvége előtt körbevonatozom a Balatont, különös kíváncsisággal viseltetvén a frissen drótozott szakaszra. Ezen körutazás tapasztalatairól írnék szemelvényeket ebben az amúgy csöndes, szerintem méltatlanul mellőzött topicban:
Spontán menten ki a Délibe, elérek, amit elérek alapon. Katica lett a befutó.
Odakint kánikula, a piros FLIRT -ben nagyon kellemes hőmérséklet! A szerelvény egyrészes, de hétköznap lévén nem volt zsúfoltság.
Számomra kellemes meglepetést okozott, hogy Kelenföld és Fehérvár között nem álltunk meg menetrend szerint sehol!
Fehérvárig suhantunk, utána kezdődött a dici-döci. Na jó, ez így kissé túlzás, annyira azért nem döcögtünk, mint amit a 29 -es topicban olvasottak alapján vártam. Szóval haladtunk, noha azért valóban elég sok lassújelre rá kellett fékeznie a vonatnak.
Nagyon tartottam ettől a villamosítástól, az északi parttal kapcsolatban kifejezetten ellenérzéssel is viseltetem iránta. Különösen a növényirtások miatt vagyok ellene a felesleges drótozásnak.
Persze ez a magánvéleményem. Most azonban azt kell írjam, annyit nem rontott a környezeten, mint amennyire el voltam készülve. Helyenként így is szinte "zöld alagútban" haladtunk a FLIRT -tel, ami igazán kellemes meglepetés volt számomra!
Mondjuk íves szakaszokon előre nézve meglehetős borzasztó látvány a horganyzott oszloperdő a pálya mentén! Ezt se felejtsük ki!
Ámde újabb kellemes tapasztalat, hogy a Kenese és Fűzfő közti szakaszon az oszlopok nem a tó felőli oldalon vannak, így a vonat utasai elé tárulkozó látványt nem rontják! Hogy az autósokét igen? Akinek nem tetszik, üljön át vonatra! ;-))
Keneséhez és Fűzfőhöz visszatérve, a kissé leegyszerűsödött vágányhálózaton kívül változás még, hogy eltűnt mindkét állomáson a tó felőli oldalt határoló hagyományos vasúti vasbeton kerítés. Helyette jellegtelen, sivár drótkerítés feszül. Reménykedem, hogy csak átmeneti jelleggel! Ahogy a déli parton Földvárnál is volt. Oda utóbb visszakerült az eredetire hajazó, ám új, jellegzetesen vasúti, vasbeton kerítés. Ha jól rémlik, a déli part felújításakor deklarált szempont is volt a hagyományos vasúti térelemek ismételt alkalmazása, és ennek része volt ez a "vasúti kerítés" is. Vajon, itt az északi parton nem szempont? ...
...Útközben úgy döntöttem, nem Füreden, hanem Almádiban szállok át a "Kékhullára (;-) )", mert így a Szili vontatta utazásban is lehet kis részem itt, az északi parton. Így hát még a végállomás előtt megváltam a FLIRT kellemesen hűs utasterétől.
Almádi állomása pozitív csalódást okozott! Egészen vállalható maradt a felsővezeték ellenére. Sőt, jobban megnézve e rendszer elemeit, szinte meghatódtam: A (Füred felé tekintve) bal oldali, keresztgerendát tartó oszlopokon üresen mered felfelé két porcelán szigetelő. Elsőre csodálkoztam ezen, aztán rájöttem, hogy az ide függesztendő megkerülő vezetéket beljebb hozták, még a harmadik vágány tengelyéhez képest is a peron felé. Úgy az állomás mögötti gyönyörű, nagy platánfáknak jónéhány hatalmas ága, netán elágazott törzse is, ezekkel együtt a lombkorona jelentős része megmaradhatott, amelyek egyébként veszélyes közelségbe kerültek volna a megkerülővezetékhez. Legalábbis erre gyanakszom, és emiatt hatódtam meg, hogy talán ezért nem került a szélső porcelánokra a megkerülővezeték? Ha másért nem, már csak ezért is nem volt baj hangot adni többeknek a fakivágások miatti aggodalmuknak. Lehet, ezért is figyelhetett oda erre (legalábbis ezen az állomáson) fokozott gonddal a beruházó/tervező/kivitelező?
Szóval az állomáson túli gyönyörű platánfák által biztosított látvány, így az állomás kellemes hangulata megmaradt. Sőt, a felvételi épület előtti fedett peront szegélyező ültetett virágok ezt a kellemes hangulatot tovább fokozzák! Nagyon szeretem az ilyen virágos állomásokat, pl. a húszas vonalon Hajmáskér is ilyen. Már eleve sokkal kellemesebb ilyen helyeken várakozni a vonatra!
Mindazon túl a peron és a váróterem szemrevételezése után úgy döntöttem, a "Kékhulla" érkezéséig inkább az aluljáróban berendezett, amatőr festők és grafikusok műveiből álló kiállítást tekintem meg. Előzőleg, amikor leszálltam a vonatról, az aluljáróban még harmonikaszó is kísérte lépteinket egy utcazenész jóvoltából, némi aprót is előkészítettem, de... az ember már csöndben ült a helyén, az egy-két lézengőnek nem muzsikált, csak a vonatról leszálló relatíve sokaságnak. Így az apró is a zsebemben maradt...
Még bele sem tudtam igazán mélyedni a művészi alkotások megszemlélésébe, már mondta is a hangos a vonatérkezéseket. Kereszt volt ugyanis, szemből érkezett a Tekergő.
Szili innen, Szili onnan, meg az északi part egész villamosított szakaszán is csak Szili, már a FLIRT -ön kívül. Kissé a hetvenes éveket juttatta eszembe, amikor errefelé szinte csak Púpossal lehetett találkozni egy-két motorkocsin kívül, legalábbis személyszállító vonatok élén. "Komolyabb" mozdonyok csak a déli parton jártak, akárcsak most!
Befutott a Kékhulla, megcéloztam az IC szekciót, abból is az egyik fülkés kocsit. Ablakok lefüggönyözve, a klíma meleget nyom, az üres fülke légköre is elég fullasztó. Nosza, lépjünk előrébb! Az IC+ már szuper, ugyanolyan jól hűtött, mint a FLIRT! (Megjegyzem, jó egy hete a hetvenes vonal egyik, cseh kocsikból álló nemzetközi vonatán is hasonlóakat tapasztaltam: A fülkés kocsikban alig volt érezhető a klíma, ám a termes kocsiban ragyogó hűvös volt.)
Megindult a vonat, most már Szilivel folytatódott a dici-döci. Továbbra is örömmel konstatáltam, hogy olyan fák, fasorok is megmaradtak, amelyekre már elméletben "keresztet vetettem" a villamosítás kapcsán. Remélem, ez a vonal nem fog úgy járni, mint pár éve az esztergomi, ahol a menetrendszerű villamos vontatás megkezdése után cca. félévvel eszközöltek egy nagyon durva növényirtást végig a vonal mentén! Remélem, itt ilyesmi most már (ha már egyszer itt is megkezdődött a villamos vontatás) nem fog megtörténni!!! Remélem, Almádiban sem fog átkerülni a megkerülő vezeték a jelenleg üresen meredő porcelánokra, amely sok fa halálát, vagy megcsonkítását jelentené!
Megérkeztünk Füredre, gép leakadt, néhány utas értetlenkedett, hogy minek állunk ennyit, ugyanakkor az utastér kellemes hőmérséklete szerencsére nem változott meg ezen bő tízperc alatt sem, amíg a klíma nem működött. Hajrá IC+! (Ez nem politikai hirdetés! ;-) )
Aztán felpörgött elől a Hörgő, és továbbindultunk. Szegény Hörgőnek jutott a minden bokornál megállós szakasz. Nem is igazán gyorsultunk fel itt sem. Kb. tíz perc késés volt rajtunk, azt meg is tartottuk.
Útközben néztem a strandokat: dugig voltak. Nyár van, nagyon nyár! Már aki így szereti... Magam részéről inkább ősztől tavaszig tartom vonzóbbnak a Balatont, amikor a tömeg már elvonul...
Ugyanakkor sajnálattal látom az eldózerolt kempingeket! Lehet, ezek egy része talán már amúgy sem volt kihasználva? Akaliban pl. szerencsére csak a meglévő kemping keletre eső fertályát dúlták fel. Egyébként ronda kockaházakat építgetnek az így felszabadult helyekre.
(A déli parton pl. apám egykori munkahelyének üdülője helyére is, ahová rengeteg gyerekkori emlék köt. Ezt pár éve dózeroltak el. A szemre is kellemes, fás, bokros, ligetes udvart egészen a nyers földig feltúrták, utána sokáig csak a sitt virított, most meg nyolc ilyen ocsmány kockaházat préseltek be a telekre. Utálat még ránézni is!)
De visszatérve egyelőre Akaliba: No lám, a nudista kemping sem nyit már ki idén? Totál "csönd" sejlik a zöld műanyag kerítésen túl. Ezt a területet is megvette valaki "nagyember"?
Révfülöpön saccolgatom a 'gólyahíd' magasságát: Alighanem nem férne be alá a felsővezeték. Vagy meg kéne emelni, vagy... de utóbbira ne is gondoljunk! Magam részéről persze annak örülnék, ha a drót sosem jönne tovább Fürednél, vagy legalábbis csak jó sokára. Nem zavar, ha ezen kijelentésemmel jó pár elvi ellenséget szerzek esetleg. Akkor is ez a magánvéleményem!
Tapolca: Úgy látszik, minden évben meg kell tanulnom, hogy a váróterem ajtaja az oldalt elhelyezett, téglalap alakú nyomógombokkal nyitható! Később figyeltem: Mások is kézzel, vagy kilinccsel próbálták nyitogatni. Aki nem ismerős itt, annak nem egyértelmű! Talán magára az ajtóra kéne kihelyezni egy kis feliratot egy oldalra mutató nyíllal, hogy az ajtó annak a "gombnak" a segítségével nyílik!
A Győr felől érkező Interrégió persze hozta a szokásos (minimum) félórás késését. De az a baj, hogy minderről egy szó sem volt kiírva egészen a menetrendszerű indulási időig. Persze az utasok egy emberként rohanták meg a másik vonat menesztéséhez kisétáló szolgálattevőt információért.
Később már kiírták a késést. De ezek után ki bízik e rendszerben? Én sem mertem a kinti hőmérséklethez képest hűs váróteremben maradni, mert mi van, ha mégis kissé előbb érkezik a vonat a jelzett késéshez képest, és talán mire bemondják az érkezését, már el is lesz menesztve? Maradt a céltalan flangálás a napsütötte peronon, kánikulában! A többi utashoz hasonlóan.
Végre bevágódott a Régió! Hál' istennek: Dupla! Nézem a billenőablakokat: Egyik sincs nyitva! Jó jel "klímailag"! És csakugyan, a belső hőfok ugyanolyan kellemes, mint előzőleg a FLIRT -ön, ill. az IC+ kocsiban volt! Ha már késik, legalább a klíma jó!
Figyelem a tájat, és Ederics után át is ülök a menetiránynak háttal eső székre, mert a szigligeti és badacsonyi part látványa páratlan a késő délutáni napfényben! Legalábbis az én szemeim sosem tudnak betelni vele!
Keszthely után a pár éve bezárt, azóta is csak gazosodó egykori Zala kemping látványa elszomorító! Éppen tíz éve lesz szeptemberben, hogy bringával, sátorral eltöltöttem itt (is) néhány napot. Kellemes emlék, ezek szerint nem megismételhető...
Fenékpuszta környéke nem változott, ezt így szeretjük! Ismerőseimmel be szoktunk térni az itteni madárgyűrűző táborhoz, ha errefelé bringázunk, bár tényleges madárgyűrűzést eddig egyszer sikerült kifognom, épp a már említett szeptemberben, amikor egyedül kószáltam erre.
A Zala-torok, a balatoncsücsök környéke még most is eléggé fel van túrva! Reménykedem, idővel, majd az építkezés befejezte után, újból elfogadható lesz a táj képe errefelé is, ha már olyan nem is, mint régen!
Biciklizés közben mindig be szoktunk térni a régi, íves merevítőjű közúti hídhoz. Mindig felemlegetjük ilyenkor a Tüskevár, ill. Téli berek c. regényeket, amelyekben többször is szerepel ez a híd. Jó lenne, ha megmaradna ez az építmény, bár egyre lepusztultabbnak tűnik, sajnos...
A Desirón az utastájékoztató "fordítva működött"! Mindig az elhagyott állomásokat mondta be. Ámbár valahol elől azért észrevehették a problémát, mert néha az utolsó pillanatban, közvetlen érkezéskor a valós állomást mondta be a géphang. Ezzel együtt Keszthely és Balatonszentgyörgy között köszöntöttek minket, "kedves utasokat", a Győr felé tartó Interrégió járaton! (:-D)
Balatonszentgyörgy után viszont helyreállt a rendszer! Ám a késés, sajnos nem, hogy csökkent volna, inkább növekedett. Szerettem volna Fenyvesen átszállni a kisvasútra, hogy kipróbáljam az újonnan ismét megnyitott utazási lehetőséget Csiszta gyógyfürdő felé, ám így sajnos esélyem sem volt! Pedig a kisvonat is várakozhatott a menetrendjén felül, mert akkor kanyarodott ki az állomásról, amikor mi bejártunk Fenyvesre. Feltételezem, a csisztai volt, mert Mk48-as húzta. Az 'iemigen' szoktam figyelni, hogy a somogyszentpáli általában C50-es, most, nyáron is, tehát a nagyobb mozdonyokat Csiszta felé járatják.
Ja, és egy felfedezés: A kisvasúti fűtőház környéki tárolóvágányokon mintha egy vastagon lefóliázott gőzmozdonyt láttam volna a Desiró ablakából! Talán egy pőrekocsin állt, már nem emlékszem. Létezik ez?!? Fenyves újra kapna gőzőst? Szinte hihetetlen, de mintha a fólia alól előcsillogot volna a gőzdóm tetejénél körbefutó réz karika díszítőelem. Hát, nem tudom, jól láttam-e..?
Balatonfenyves nagyvasúti állomásán ritkán látható nagy forgalom, legalábbis én régen láttam már ilyet: Az összes vágány foglalt! Mi jártunk az elsőre, a harmadikon bent állt a "páros" Balaton-Expressz, mögötte egy gabonavonat az akiemes francia villanygéppel... Mellénk, a kettőre pedig befutott a Kanizsa felől érkező 'Tópart', ezek szerint legalább félórás késést magáénak tudva! Ha ez nem ér váratlanul, átszálltam volna, és nyerhettem volna félórát hazafelé. Így Fonyódon terveztem az átszállást a 'Balaton' -ra, és ez így is maradt. Késésünkből kifolyólag viszont nem kellett rá közel egy órát várnom Fonyódon, hanem csak kb. húsz percet. Mert az alig késett valamit! Mozdonya a "Zöld Traxx", az elsőosztályon pedig simán találtam üres fülkét! Szoktam reménykedni, hogy az elsőosztály itt (hosszú idő után) újdonság, így kevés utasnak jut eszébe ide jegyet váltani. Nem tudom, mindig így van-e, de most tényleg kevesen voltak. A hétvégi utazásokat viszont ezzel együtt is kerülni szoktam, ha csak egy mód van rá!
A hazafelé utazás innentől már simán telt, nem is nagyon van mit megemlíteni róla. Talán a szántódi hármaskeresztet, ahol mi "forgalmi ok miatt" álltunk meg, mellettünk már bent állt a 'Déli-party' (jól írom?) sebes, szemből pedig áthaladt egy másik Balaton-Expressz. Erre vártunk csak, és már indultunk is.
A déli parti sebesekről jut eszembe: Kár, hogy nem ingában járnak! Pedig majd' mindegyik gépe "Cirmos Szili", és a legtöbbjüknek van Halbi vezérlő is a végén. Még 2008-ban volt Halbi ingás forduló a déli parton, akkor megfigyelhettem, hogy a bringás nagypakli nem akadály ebben!
Vagy ott lenne a prücök, amit 'Braun' olvtárs írt korábban vmelyik topicban, hogy a Halbi vezérlők vezérlési rendszerét korszerűsítik, a Cirmos Szilikét pedig nem olyan ütemben, így ezen átmeneti időszak alatt többségük még nem kompatibilis egymással? Nem tudom, jól emlékszem-e egyáltalán az olvasottakra..?
Kissé hosszú lett... de egy amúgy halott topicban ez hátha bocsánatos bűn(?).
A pár elrejtett kérdésre néhányan talán tudnátok válaszolni, így akár a topic is feléledhetne kissé.
Kellemes hétvégét, akinek volt türelme idáig elolvasni! :-)