A szenvedéllyel végzett munka Németh László kategóriája - esetünkben talán pontosabb lett volna ha a hivatástudat szót használom, de az még irritálóbb lenne. Pedig nem az. Harminc éve vagyok a pályán, s azt tapasztalom, hogy a frissen végzett pedagógusok jó része szakmailag felkészült ugyan, de mégsem hatékony. Hiányzik belőlük az a bizonyos fentebb nevezett valami, s a tudás átadásához s főként a neveléshez az bizony elengedhetetlenül szükséges.
"Minőséget a szenvedéllyel végzett munka eredményezhet csupán."
Ez így túl éles és talán pontatlan megfogalmazás. Minőséget szerintem a szenvedélytől mentes, korrekt munka is eredményezhet. A szenvedéllyel végzett sem elegendő önmagában, ha hiányzik a tudás vagy más probléma van a tanár oldalán. De a kettő együtt csodákra is képes. - Sajnos inkább csak rövid vagy középtávon tartható módon.
"A pedagógia az a rét, ahol minden marha legelhet..."
Számtalan reformot megéltem már, de a kedvencem a minőségbiztosítás. Ekkora butaságot! Minőséget a szenvedéllyel végzett munka eredményezhet csupán. (Vajon mekkora pénzt vett fel a programért a kitalálója?)
"Csak, hogy ne legyek igazsagtalan a mai diakokkal: van (legalabb) ket dolog, amiben a maiak is jok, sot jobbak, mint anno. Az egyik a nyelvtudas, a masik az informatika/szamitastechnika."
A nyelvtudás valamivel jobb, amennyivel nagyobb a kényszer. Sok szülő sokat áldoz rá iskolán kívüli képzés formájában.
Az informatika _tudás_ az szép lassan egyre kisebb. Persze vannak olyan területek, ahol jobban _használja_ a gépet a mai diák, de ha munkaeszközként nézzük, akkor bizony alacsonyabb szintet ér el. Néhány éve nem volt probléma, ha mérési eredményeket kellett táblázatkezelőben feldolgoznia fizikából, ma már igen. Néhány éve kevesebbet kellett segíteni egy oktv dolgozat (történelem) elkészítése során, mert birtokában volt azoknak az ismereteknek, amivel szépen és optimális időráfordítással eljuttatta a nyomtatható állapotig... Az informatika kiemelt volta kb. 2000-től folyamatosan csökken, a valamikori közmegegyezéses 2+2 óra helyett sok helyen összesen 2 van középiskolában. "Megtanítanak" persze mindent, de a begyakorlásra szánt idő elveszett. Azt a részét, ami pedig a logikán alapulna, a többség nem képes, néhány pedig nem is akarja megérteni. Az általános iskolából hozott tudása a diákoknak néhány éve szép lassan csökken...
Úgy egy hónapja olvastam, hogy a korábbi 5-7 ezer főt mozgató verseny résztvevőinek száma 2 ezer alá apadt, és a szűk élmezőnyön kívül nem érik el a korábbi átlagtudást a részvevők...
Szóval erről ennyit, hogy sokkal jobbak informatikából a maiak...
No igen, s pl. a nyugatiak de főleg az amerikai gyerekek - a mieinknél is alacsonyabb szintű tájékozottsági szinten az általános ismeretek (nem akarok müveltséget irni) területén - igen jól tudják magukat menedzselni (pályázatok, pályaválasztás, hétköznapi problémákban való eligazodás, stb terén). No ez is a modern idők hozadéka.
Háát, egy malomban őrölünk!-:)) Nem is azt mondtam, hogy akkor már sikerült tönkretenni a tanárképzést, de megindult a folyamat. Erre most ráteszik a koronát!
Azt az alapítványi iskolát (is), ami még valóban jól működik (szakmailag), ami menedéket nyújt egy csomó értelmes, de kicsit "más" fiatalnak, minden eszközzel próbálják ellehetetleníteni. De bármily kilátástalan is, és bármennyire is még kevesebb lóvé lesz, váltok, a közoktatás pedig ... hát a további közreműködésem nélkül amortizálódik tovább.
Atyaég. Igen, ezt azért sejtettem. Jómagam középszinten érzem azt a brutál teljesítményzuhanást, amit az elmúlt 10 évben a mindenkori középiskolás korú generáció produkál(t). Eljutottam arra a pontra, hogy már nem bírom, nem tudom elviselni ezt a léha munkamorált, azt hiszem be is diliztem kicsit. És valszin még innen is van lentebb.
Évtizedek óta megy a kispénz kisfoci szemlélet, itt-ott nagyon markánsan ráadásul. Hozzájön még a társadalom szemlélete, és kész is az a kagyvasz amibe ma épelméjű ember nem szívesen engedi a gyerekét.
Kimerithetetlen a fantáziájuk amikor valamit el kell ronntani (reform cimkével) vagy eleve rosszat kell tenni! Ezek ilyennek születnek eleve és persze zsák a foltját megtalálja!
Ez se semmi. És ami "gyönyörű", mindig tudják fokozni... Az az intézmény, ahol én dolgozom (még 3 hónapig, és döntöttem így), tehát az az intézmény, egyébként szakmailag olyan amilyen (szerintem szar, mások szerint nem), de ez mind1 is, csak azért lesz összevonva és telephelyként meghagyva, mert a főváros évek óta nem tudja értékesíteni azt az elcseszett ingatlant, amiben a suli működik. Az épület lebontása csak 900M volna a leendő befektetőnek, és muszály lebontani, mert olyan....)
Az a kormányprogram amely leépiti az oktatási intézményeket (mert számukra nem az eredmémnnes oktatás, hanem a pénzspórlás a fontos), a K/F-t (mert nem termel elég közvetlen hasznot), EÜ-et (mert nem a lakosság érdeke a fontos, hanem az OEP helyzete), a tömegközlekedést szétveri (szintén állitólagos takarékoskodás céljából, közben szórja a pénzt) az maga kontraszelektiv!
Csak az a baj, hogy nem lehet meggyőzni őket, hogy 1. nem értenek hozzá.
2. az amit tudnak, az nem jó!
Lám itt vannak az újabb gyöngyszemek:
1. Újpesti zeneiskolát panelszerű épületbe költöztetni (akusztika, kis termek gyakorlűshoz, hangszigetelés pl. fuvósoknak, stb) nem jön számitásba.
2. Szakorvos képzést fizetésessé tenni a hiányszakmák kivételével. Felméárte már aMoilnár/Horváth szörnypát, hogy mi lesz az eredménye? vagy nem száémit, hol lesznék akkor már ők és utánuk a vizözön! (a mi nyakunkban!)
Ez is igaz. Húsbavágó megélni, ahogy leamortizálják az ember szakmáját, és nem tud mást tenni, mint kilépni. De attól még ég a ház, és az pedig a lelkiismeretnek nem mindegy.
fontos persze, de mitől lenne különb egy párt oktatáspolitikusa a párttársaihoz képest? ha az egész politikai elit is kontraszelektálódott, akkor ne csodálkozzunk ha az oktatáspolitikus sem ért ahhoz amit csinál... :(
Igen, valóban. De vannak dolgok, melyek talán még ezen is túlmutatnak. Az oktatás pedig baromi fontos terület. Anno a két vh. között ráéreztek erre, pedig akkor sem volt tele az államkincstár.
- álságos, csúsztatásokkal teli, elhallgatott, rosszul kommunikált béremelés (ami ugye nem az)
- kötelező óraszámemelés
- értelmetlen minőségbiztosítási programok, ahol a tanóra munka (készüléssel egyebekkel együtt) 50%, további 10% (!) adminisztráció, a többi tanórán kívüli, ill. rendezvényszervezés, egyebek. Méltatlan, nem időarányos .... etc.
Már néhány éve elkezdődött. Bennem ma érett meg a gondolat. Újabb -és újabb szakmaiságot nélkülöző intézkedések csúcsra járatják a kontraszelekciót... A szándék nyilvánvaló....