nekem a másik kellemes élmény, hogy 2 éve a Fekete erdőbe jártam., és mivel aDB egy évben egy szabadjegyet ad így másodszorra sokba került volna az út, ha a neten nem találom meg a freiburgi régió bérletet. Ennek az ára 2 éve 8 euró volt, és elég nagy távolságra volt érvényes, úgymond a Brinkman ház kivételével a többi helyszínt így mind vonattal, mind busszal be tudtam járni.
azért változó ez is. Én Trierben élek, Luxemburgban dolgozom, és 96 euróért vehetsz olyan kombinált bérletet, amivel MINDENT használhatsz Luxemburgban (busz, vonat, helyi, távolsági, MINDEN), plusz a helyijáratok Trierben és minden vonat és busz a két város között. De ha csak Luxemburgban akarsz nonstop utazni, mindez 40 euro. ami egy vicc idekint, ugye.
es azert jo draga... egy automatas karbis golffal olcsobban utazol mint vonattal :-(( 100km-re 15,60€-t kifizetni? egy dizel kocsival 6€-bol es flexibilisen megteszed...
Azért a német tömegközlekedéstől nem kellene ennyire elájulni, mert azért egyvalamit el teccünk itten felejteni: ha elhagyod a tényleg nagy városokat és megpróbálkozol egy kisebbel (100e lakosig) akkor azért színesebb a kép. Egyrészt hétvégén és ünnepnapon kocsi nélkül b*szhatod másrészt távolsági közlekedés egy vicc 40 km megtételéhez 24 óra szükségeltetik (nem vicc). szóval itt se minden arany.
Majd ha a magyar póógár is elsajátítja azt a mentalitást a magántulajdonnal a köztulajdonnal és a munkával kapcsolatban, mint a német, és azt adja tovább 2-3 generáción keresztül.
Ehhez még annyit tennék hozzá, hogy a tömegközlekedési eszközökre még a DB jegyautómatában is lehet váltani. Aki ezeket a városokat be akarja járni, legjobb napijegyet/tageskarte/ venni. Az ára általában 4 - 5 - 6 euró között mozog. Pl München ahol4 euró a belvárosi, de xxl vagyis az egész München környékére érvényes 6 euró. A másik legszebb, hogy a DB vasút is kiveszi részét az ún s- bahn rendszerrel. itt is Münchennel, vagy Frankfurttal lehetne példálózni.
Időnként látogatóba megyek Chemnitz-be (a volt Karl-Marx-Stadt), és nagyon tetszett az ottani villamoshálózat. Ez ugye egy kb. Miskolc nagyságú város, és a villamosok a központban futnak össze. Az első, ami nyugaton feltűnik a legtöbb helyen, az a tisztaság. (Ez alól mondjuk Nizza kivétel, ahol olyan buszon utaztam, hogy a miskolciak utáni honvágy gyötört) Azonban ennél is jobban meglepett, hogy Chemnitz-ben bárhol lehetett jegyet venni. A megállókban, és MINDEN egyes villamoson is. Nem csak jegyet, de napi, vagy heti jegyet is, sok opció volt az automatán. A másik, hogy mivel arra is gondoltak, hogy a külvárosból esetleg csak átszállással jut el valaki a céljához, a jegy egy óráig érvényes, és mindegy, hogy az ember villamossal, vagy busszal megy, vagy felváltva mindkettővel. (Miskolcon éppen ezzel szúrtak ki sok emberrel, akiknek az egyvonalas bérlet elég volt eddig munkábajáráshoz, az most vehet kombináltat, jóóóóóóóval drágábban) Visszatérve Chemnitzre, a központban kijelzőn lehetett követni, mikor indulnak a villamosok, mikor érkeznek, és mikor átépítés miatt változás volt, akkor mindamellett, hogy kb. félméterenként ki volt plakátolva, hogy merre is kell menni, még a közlekedési vállalat erre kijelölt dolgozói is ott járkáltak a peronon, és udvariasan tájékoztattak mindenkit, aki esetleg olvasási nehézségekkel küzd. Vagy külföldi. A villamoson reklámozták, hogy nyárra a diákoknak még olcsóbb a bérlet, és a buszokon olvastam, hogy a sofőr a kért helyre taxit hív, ha későre járna már, és máshogy nem jut haza az utas. Vonattal elmentünk egy közeli kisvárosba, ahol korábban nagymamám lakott, és kiderült, hogy a jegy nem csak arra érvényes, hanem háztól házig, vagyis villamos/busz + vonat. Ezt mai napig nem értem, és annyit sikerült kideríteni, hogy az ilyen jegy a menő vonatokra (IC) nem jó, de az úgysem áll meg minden bokorban.
Csak egy nagyon egyszerű dolgot csinálnak: SZOLGÁLTATNAK. Teljesen normális dolog, megfizethető ár, pontos menetrend, tisztaság, mi kell még? Az csak hab a tortán, hogy az árak megfizethetők, és elfogadhatók. Mondjuk itt Magyarországon nem egészen így van. Miskolcon például elküldtek kb 100 embert, ezek mind fizikai dolgozók voltak, nagyrészt gkvezetők. Ezek után átszervezték a tömegközlekedést, mert nem gazdaságos. innentől kezdve a belvárosban lévő célomat 3 busz igénybevételével érem el. Természetesen az irodaház és annak létszáma nem csökkent. Sőt csak Budapestről lehívott szakember képes ezt irányítani. ő rendesen ismeri a helyi sajátosságokat, és kisebb bért is kap. hihihiihihihihih. Azt nem mondom, hogy utazzon ki tapasztalatot szerezni, hisz azt úgyis megteszi. Azt gondolom, hogy mintegy 6 hónap, egy kevés pénz, teljes döntési jog és rendbe lehet tenni egy-egy város tömegközlekedését, csak SZAKEMBER kell az élére. Ugye nem igen tisztelt elvtársak?
Én tavaly nyáron jártam ott a foci vb. előtt 1 héttel akkor még nyoma se volt. Igaz másodszor jártam ott, és nagyon tetszett az egész ottani tömegközlekedés szervezettsége a többi németországi nagyvároshoz hasonlóan
Örülök, hogy pont a kölni tömegközlekedést dícsérted, szerintem is példaértékű a szervezettsége... Főleg a villamosok, perce pontosan járnak, szinte bárhová el lehet jutni velük a városban (akár még Bonn-ba is). Kultúráltak, modernek és tiszták. Még most, amikor ugye le van zárva a Köln Hbf. megálló, ami nálunk talán a Deák tér-hez lenne hasonlítható, így se okoz megoldhatatlan problémát senkinek a tömegközlekedés.
Több németországi nagyvárosban jártam már és az ottani tömegközlekedés nagyon megfogott. Kezdve a kölni metróval, ami valójában a városközpontban mint metró funkcionál, de a központot elhagyva, mint villamos üzemel, hasonlóan a frankfurti metróhoz. És még több hasonló élményben volt részem. Akinek volt már hasonló tapasztalata, örömmel várom e topicban a tapasztalatokat, hozzászólásokat mint pozitív, mint negatív irányban.