majus 26. megtalálták Bismarck, 26. késö este megtámadta 15 Swordfish torpedogép Ark Royal rol
két vagy három torpedo találatott kapott, egy torpedo eltalálta a kormányberendezést a hajot nemlehettet irányitani, igy egy "könyü" cél lett
majus 27. korareggel Rodney, King George V, Norfolk, Dorsetshire két orai tüzpárbaj, torpedo támadás után elsülysztették B. majus 27. 10.30 orakor
DE német források szerint Kapitän Ernst Lindemann parancsára kinyitottáka a biztosági csapokat és 4790 méter mélyre sülyedt, ami igaz is lehet, mert a hajo nincs összeroppanva a víznyomástól.
Üdv! Ha már feltámasztjuk ezt a lényegében halott topikot.
A Shinano nem volt ott a Leyte-öbölben. A Shinano a Japán beltengeren süllyedt el, miközben végső felszerelési helyére tartott. Még nem is volt minden vízzáró ajtó beszerelve, ami meg igen, az sem zárt jól.(Pl tömítések hiányoztak) Túl erős romboló-fedezetet sem kapott, szóval egy amerikai tengeralattjáró könnyen végzett vele. Ez lett a legnagyobb hajó, amit téjé süllyesztett el.
Ennek ellenére, amikor a vietnami háborúban a Forrestalon egy Zuni rakétablokk elsült, az olyan tüzet okozott, ami komolyan megrongálta a hajót. A kapitány szerint "le lehetett látni a vízvonalig a fedélzet közepén", néhány veterán repülős szerint rosszabbul festett, mint az Akagi, mielőtt Midwaynél elsüllyedt. Pedig se deszkaborítású repülő fedélzete nem volt, se ötszáz kilós bombák nem találták el... Ezután kapta a Forest Fire, azaz Erdőtűz becenevet. De az atommeghajtású Enterprise is megsérült egy hasonló balesetben.
Az a kijelentés, hogy - egy amerikai, vagy lehet általánosságban kijelenteni - egy repülőgép - hordozó
hadművelet közben, vagy éppenséggel békeidőben "majdnem lehetetlen, hogy elmerüljön" egy eléggé
merész kijelentés (akárcsak így volt ez anno, a Titanic esetében is).
Ha visszalapoznánk mondjuk csak a II. világháború történetéig, ott végigkövethetjük, hogy mégis hány amerikai (például a Yorktown, a Lexington, a Saratoga, és még az Essex osztályhajói közül is járt így)
vagy japán (például Midway mellett az Akagi, a Kaga, a Hiryu és a Soryu, és valamint a Leyte-öbölben
az addig épített messze legnagyobb, a 70 ezer tonnás Shinano), vagy éppen brit hordozó (Ark Royal és
társai) süllyedt el a háborús hadművelete folyamán. kialakításuk tekintetében és következtében a mai
hordozók is éppen úgy kerülhetnek veszélyhelyzetbe, mint akkori társaik.
A II. világháborút közvetlenül megelőző időszakban átadott kb. 50 ezer tonnás Bismarck esetében is
azt tartotta a német propaganda, hogy a 330 mm vastag króm nikkel acélból készült, különlegesen
edzett övpáncélja megóvja mindentől, ami egy ilyen hajót érhet. Ennek ellenére, a Dán - szorosban
történteket követően, mikor a brit admiralitás és honi flotta parancsnoka olyan egyértelmű parancsot
kapott Churchhill - tól, hogy az ár nem érdekes, csak a végeredmény fontos, mindent bevetve (légi
torpedókat, haditengerészeti, hajófedélzetről indított torpedókat és nagy kaliberű tűzérségi tüzel is
beleértve) végül is elsüllyesztették ezt at "elsüllyeszthetetlen"-nek tartott hajót is.
After 1,000,000 Nautical Miles and 51 Years at Sea, USS Enterprise (CVN 65) is Decommissioned51 years after being commissioned into the US Navy’s fleet, USS Enterprise (CVN 65), the world’s first nuclear powered aircraft carrier, has seen her last deployment. She was officially decommissioned today at Pier 12 in Norfolk, Virginia. The name Enterprise will live on however as Secretary of the Navy Ray Mabus has just announced that the next Ford Class Carrier, CVN-80 will be named USS Enterprise.
Nem, ezt eddig nem is ismertem. Amire én gondolok, az sajnos nincs benne a kedvencekben (pontosabban benne volt, csak egyszer elvesztek ezek a linkek), de emlékeim szerint valahol megvan nyomtatva. Úgy rémlik, ez nem is lista volt, hanem hogy melyik hajó hova van honosítva és milyen hajók van egy kötelékben.
Valahol van (volt?) egy honlap, ahol az aktív hajókat lehetett megnézni, ezt most nem találom. Megpróbáltam gyorsan összeszedni máshonnan:
CV-63 Kitty Hawk (az utolsó szolgálatban lévő hagyományos hajtású hordozó)
CVN-65 Enterprise
CVN-68 Nimitz
CVN-69 Dwight D. Eisenhower
CVN-70 Carl Vinson
CVN-71 Theodore Roosevelt
CVN-72 Abraham Lincoln
CVN-73 George Washington
CVN-74 John C. Stennis
CVN-75 Harry S. Truman
CVN-76 Ronald Reagan
azaz összesen 11 hajó. Ebből a CVN-70 Carl Vinson éppen "üzemanyag feltöltésen", a CVN-77 George H. W. Bush pedig építés alatt. Az alábbi oldalon meg lehet nézni őket (ez volt a "máshonnan"):
A gépek, traktorok meg mindenféle kiszolgáló kocsik - leszámítva a mozgás közbeni ill. közvetlenül a felszállás előtti pillanatokat - le vannak kötözve a fedélzethez akár fent, akár a hangárban vannak. Az ember meg amúgy nem olyan potyogós fajta :-))), de a leszállófedélzet kritikus részein, azaz ahol nincs mellette a járda vagy galéria vagy mittomén mi a rendes magyar neve, ott védőháló óv meg a vízbe pottyanástól. Ha meg olyan "kanyar" jön, mint a fotón látható, akkor azért előtte erről említést tesznek a legénységnek... (Valószínűleg előtte egy-két órát készülődnek a tárgyak rögzítésével.)
Ez kicsit amatőr kérdés de hogy a francba nem esik a tengerbe sem ember sem semmilyen gép vagy más tárgy? Múltkor nézegettem milyen szorosan vannak a gépek a hajón.
Mivel még soha sem történt ilyen a 2. vh. óta, erre nem tudok igazán felelni, de egyrészt a fedélzet szélén ott van több tucat mentőkapszula, másrészt van körülötte egy nagy kupac kisérőhajó.
Az amcsi hordozókra kérdeztem hogyha netán elkezd süllyedni (tudom majdnem lehetetlen hogy elmerüljön de azért gondolom valahogy csak megeshet) akkor mi történik hogyan mentik a legénységet stb.
A Discoveryn volt egy film arrol amikor az egyik kioregedett hajot (a nevere nem emlekszem) hullamsirba kuldtek. Az egyik munkas aki ott dolgozott a rengeteg karos anyag eltakaritasan azt mondta hogy par hete mar itt dolgozik es meg mindig akad uj helyiseg. Jah es kontenerszamra tisztitottak le rola a festeket.