Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Megérkezett az építőkészlet. A tartályok átmérője milliméter pontossággal három méter, mint a jellegrajzon. Az alvázzal nem szabad foglalkozni mert teljesen más és valóban jóval rövidebb, mint lennie kéne. Viszont a Piko cementes kocsi, ami a DDR-es ősidők óta a mai napig gyártásban van, pont tökéletes alvázdonornak, változtatás nélkül, egy az egybe átvehető, gyakorlatilag kompromisszum nélkül, amennyire meg tudom ítélni a képek és a jellegrajz méretei alapján.
Ebből a Pikoból meg lehet csinálni a "csúcsos" siló kocsit, amit a Rivarossi is próbált, csak az ő modellje teljesen és minden részletében eltér az eredetitől, ellentétben a Pikoval.
2022-ben vettem egy használt FLM 5301 -es Güterzugbegleitwagen-t, a zárfénylámpás változatot. Kerék könnyedén kicserélve RP-25 változatra, na de a kasztnit az ördögnek sem tudtam leszedni. Kerestem-kutattam az internetet mire rátaláltam egy képre, ahol jól látszanak a kasztni rögzítési fülek. Nektek könnyedén fog ezek után az izzócsere menni, Nekem döcögősen, mert valaki az alvázat összeragasztotta a felső résszel. Nosza elő alkotasu barátom által javasolt borotvapenge, azt már darabjaira esett minden, ki lehetett cserélni az izzót. Végül mégis három fődarabra kellett szednem a kocsit, mert az egyik kuplunghoz rugólemezt kellett tennem.
Azt meg csak úgy lehet, ha az alvázról a beltéri részt leszedem.
A cseheknél ezt a márkát használják páran, én is ez alapján rendeltem. Alternatívaként megpróbálható. Szerintem rendben van a festék, jól tapad, fújható rendesen, de alapozó is ajánlott előtte, ami szintén van nekik hozzá. Van fényes és selyemfényű változat is. Mattosabb hatáshoz lehet külön matt lakkot rendelni hozzá, plusz a saját hígítója ajánlott.
A témában jártasabbakat kérdezem, mióta nem elérhető az MHColor féle MÁV színszabvány modellfesték paletta, hogyan és miből keveritek ki a pontos RAL kódoknak megfelelő árnyalatokat?
A felépítménynél a tartályok magasságát (és talán az átmérőjét is egy picit) növelni kell és a tartályok között kell nagyobb hézagot hagyni. Mivel építőkészlet, ezért ezt én sem látom megvalósíthatatlannak. A tető kiegészítőket, létrákat (plusz az alvázon lévő dolgokat) meg a fotón látható Kuswa szettből talán ki lehet hozni. A nagyobb tengelytávolság és a hordmű hasonlósága miatt alváznak meg vállalható kompromisszumnak tűnik egy kicsit feljavított régi Lima cementes alváza, amiből kb változtatás nélkül lett Rivarossi-Pultrans kocsi, vagy még inkább a képen látható Pikoé (igaz, hogy akkor még a kinematikával is foglalkozni kell). Ha lesz valami eredmény, fölteszem ide.
Hasonló, de szerintem kisebb a tartály átmérője. Emiatt lehet, hogy az arányok jónak tűnnek, de rövidebb a kocsi. Az angoloknál keskenyebb az űrszelvény.
Tényleg meglepően hasonló! Az alváza a modellnek rövidebb, de lehet, hogy ez egy betoldással átalakítható. A tetejét át kell szabni, nem különösen nagy feladat.
Sziasztok! Régi kedvencem ez a cementszállító kocsi és most találtam egy angol építőkészletet, aminek a felépítménye szinte tökéletesen egyezni látszik. Nem tudom, hogy van-e valaki közületek, aki tudna segíteni fényképekkel, vagy tudja, hogy hol lehetne látni még esetleg élőben. Szívesen olvasok róla bármit, amit megosztotok. Köszi előre is!
Szerintem a Mr. Metal Primer színtelen. Nekem nem is tapadt igazán erősen.
Persze, hogy büdös. Az oldószeres akril festékek (és az oldószerük) mind büdösek. Ráadásul nem is egyformán büdösek (ami nekem azt jelenti, hogy nem lehet keverni őket). Egyébként a Tamiya spray festékek is oldószeres akrilok.
Köszönöm. Réz jelzőárbócokat és egyéb kiegészítőket festenék, ráadásul klubos asztalra ahol sokat lenne mozgatva, fogdosva. Ebből kiindulva nem álnék neki akármivel. Korábbal ajánlották a Mr Metal Primer terméket, de ez elképesztően büdős. Ezzel valami tapasztalat esetleg tartósság szempontjából?
25 év óta kísérletezek ezzel, a megoldás nem egyszerű. A rézre rosszul tapadnak a szokásos modell festékek. Szerintem mindenképpen kell alapozni, mégpedig modellekre való fém-alapozóval. A fém alapozók szinte mind oldószeres akril festékek. A Gunze fém alapozóját nem ajánlom, mert színtelen, átlátszó és emiatt nem lehet festés közben látni, hogy hol fed már és már hol túl vastag.
Érdemes a fém felületet a jobb tapadás érdekében egy kicsit megmaratni, de ezt kész modellen nem lehet elvégezni, mert a maratószerek gyorsabban oldják a forrasztást, mint a réz felületet.
Én egy ideje Weinert alapozót és festéket használok. A Weinert cég többségében fém modelleket, készleteket és kiegészítőket gyárt, ezekhez ajánlja a festékeit is. Hátránya, hogy tudtommal sehol nem lehet kapni Magyarországon.
Igazad lehet, sajnos elég vacak a fotó a tartalék alkatrész listában, nem tudtam ellenőrizni. Pont van egy ilyen modellem, nem szívesen szerelném ki a csavart, de ha a topiktársnak ez segít, rászánom magam.
E szerint a csatlórudakat a keréken M1,4 x 3,2 / 1,5-ös csavarok tartják, a listában ez a 3-as tétel a második oldalon.
A méreteket értelmezve, a menet M1,4-es, de utána csavaron van egy vastagabb csapos rész, ennek az átmérője lehet az 3,2 és a hossza az 1,5 (mm-ben). A 2-es tétel ugyanez, csak a csapos rész rövidebb, 1,1 mm hosszú.
Átépítek mostanában egy H0-ás régi-régi mozdonykát és ezzel kapcsolatban új kerékpárokat fog kapni. Lévén, hogy rudazatos hajtású volt/lesz a gép, a donornak kinézett modell kerekein lévő csatlórúd menet nagysága érdekelne, ez pedig a Roconak a 2010-es évek elején készült E91 88-as pályaszámú gépe (43737). Ennek a kerékpárja lenne jó méret.
Mekkora ezen a keréken a csatlórúd felfogatását biztosító menet?