Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Ez logikus is lett volna, hiszen a vasúton pl. Kuppelstange magyarul régóta csatlórúd, nem kuppelstangli. Csak ugye a vasút az nagyon régóta állami/nemzeti cég volt, mely - már csak a működőképessége érdekében is - törekedett az egységes magyar nyelvezetre (egyébként a századforduló környékén még a német vasúti szaknyelv idegen szavaktól való megtisztítására is volt dokumentált törekvés), míg az automobilizmushoz történelmileg inkább tartozó kisipar még a Kádár-korban is makacsul tartotta a német eredetű szavakat, legyenek azok szerszámnevek (pl. subler), vagy akár tevékenységek.
Van, de inkább csak KRESZ könyvben meg szakszövegben fordul elő, még az autószerelő is kuplungot mond. "Tengelykapcsolni" vagy "tengelykapcsolózni" meg aztán pláne senki nem szokott
>... a "kuplung" pedig valami mást jelent, azt az eszközt, amit az autóban a bal lábaddal működtetsz...
OFF: Abból a korból, amikor még tényleg a bal lábunknál volt egy "kupplungpedál", az MTA el akarta terjeszteni a kupplung helyett a csatló szót. Lehetett a kupplung helyett használni minden változatban, csatlózni, akkor csatlóztam, stb. A kutya nem kezdte el használni. ON
Igénytelenség a tetőkert megnevezés használata. Ha már elmerül valaki egy hobbiban, ami a valóság valamilyen szintű modellezéséről szól, vegye már a fáradságot, hogy a szakszavakat hasznâlja.
Többünknek azonban van: Szakszerűtlen, pongyola...
Mivel a modellvasút szorosan kapcsolódik a nagyvasúthoz, ezért feltételezném, hogy a hobbistát érdekli az is, utána olvas, művelődik a témában, ami azzal jár, hogy a szakkifejezések is beleívódnak a memóriába. De lehet, hogy csak nekem magasak az elvárásaim...
Egy mozdony tetején nincsenek virágok, de még a fű sem nő meg. A fák meg elérnék a drótot, és meggyulladnának. Tehát a mozdony tetején levő dolgokat kertnek nevezni nem éppen értelmes dolog...
(Korábban mit mondtam? Közelkapcsoló... Egyet értünk ebben.)
A "tetőkert" tömör, kifejező és magyar. Nekem semmi gondom vele.
A "Kurz-Kupplung" első szótagját viszont nem lehet elhagyni, mert Harald Kurz professzorról nevezték el. (Olyan, mint a Jókai bableves.) És nem a kapcsoló rövid, hanem a járművek közti távolság kicsi. Esetleg "közelkapocs" lehetne magyarul.
A 3D nyomtatás világi szintén tele van angol eredetű kifejezéssel (alkatrészek, kellékanyagok, stb.), holott azokra is van rendes, magyar szakkifejezés. Sok esetben olvasni is szörnyű a félig angol, félig magyar leírásokat, kommenteket...
Lehet, hogy jó a példa, de azért tényleg használjuk már a jó kifejezést! Megjegyzés: a magam részéről a kapcsoló, meg a közelkapcsoló kifejezéseket használom. Miért kell átvennünk a külföldi kifejezéseket, meg tükörfordításokat amikor van rá a saját nyelvünkben szó? Utóbbira jó példa az elmúlt 1-2 évtizedben elterjedt "koronaherceg" szó a "Kronenprinz" szóból: az magyarul trónörökös. Sokkal jobban is fejezi ki a jelentését, mint a német.
Rossz a pédád. A kupplung, kurzkupplung (kinematik) létező német kifejezés átvétele. A németben a "kupplung" szó jelentése sokkal bővebb, nem csak az autó tengelykapcsolójára utal.
Ezzel elentétben a tetőkert a mozdonyok esetén ,valami túlbuzgó, tudatlan vasútbarát agyszüleménye, ami sajnos szép óvatosan elterjedt...
És a "kupplung" maradhat? (meg a "kurz") Lenne rá magyar szó is, magyarban a "kuplung" pedig valami mást jelent, azt az eszközt, amit az autóban a bal lábaddal működtetsz...
Tisztelettel kérdezem, hogy V63 tetőelrendezés rajza érdekel-e esetleg valakit? Félpantográf kivitel, kb. A1-es méretű rajzról van szó ami felül- és oldalnézeből mutatja a "tetőkertet".
"Legfeljebb annyira autentikus minthogy majd 40évvel ezelött más alternatíva nem létezett."
Pontosan. Illetve... Inkább 50-60. Mert azok a kocsik, amiket utólag láttam el világítással, azok kb. 50 (Permot/Hruska), illetve 60 (PIKO ME 217) évesek. Ezekben még kocsibelső sem volt, azokat is utólag barkácsoltam bele. Szóval ez egy optikai tuning régi anyagokból.
"De vannak akik a kalapsínhez is ragaszkodnak.... :)"
Ha megnézed a képeimet, ahhoz is. Hogy tudnám futtatni az 50-60 éves mozdonyaimat 1.9 mm-es profilsínen? (Még a 2,1-es is necces lenne az egyes kocsikon még meglevő spiáter kerekek miatt, bár azon azért egyszerű segíteni.) Egyébként is: ezt a próbapályát összeraktam 15 éve, azóta is jól működik. Új pálya egy kalap pénzbe kerülne, és sok időbe. Azt az időt inkább újabb járművek barkácsolására fordítok (ezeknek a régieknek a tuningolása csak egy intermezzó), sok tervem van még.
"...a LED nem illik ezekhez a kocsikhoz akkor sem, ha nem látszanak."
Az izzó miért is illene jobban? Legfeljebb annyira autentikus minthogy majd 40évvel ezelött más alternatíva nem létezett. De akkoriban az analóg modellezők igencsak keresték az analóg pálya hárányait kiküszöbölendő megoldásokat. Az akkori LED-ek drágábbak voltak mint az izzók és csak néhány szín volt beszerezhető. Ma a LED-ek széles választéka kapható vagy kitermelhető tönkrement berendezésekből. Rákerestem,a 16V-os izzók árára,hát az olcsóságról nem beszélhetünk.
Az egyszerű szerelés és üzemeltetésből adódó előnyök dacára a hátrányok is megmaradtak. Mi anno ezeket a hátrányokat megszüntetni kívántuk sem mint konzerválni.
De vannak akik a kalapsínhez is ragaszkodnak.... :)
Ha valakit érdekel lesz, egzakt M40 forgóvázmaszk. Műgyantából, igény esetén TT vagy akár N méretarányban is. Készül a fuggerth hajtáshoz való kompromisszumos, rövidített kivitel is. Az M40 fv tengelytávolsága 2600 mm, az M41 es esetén 2400. Ez 2,3 mm eltérés...
Azon kívül, amit róbertke idézett, a régi PIKO panelek rendelkezésre állnak, így nem kerülnek semmibe és nem is kell futkorászni sehová sem megvenni, a LED nem illik ezekhez a kocsikhoz akkor sem, ha nem látszanak. Igazából a világítás beépítésének ötlete is csak onnan jött, hogy ott voltak a lomjaim között ezek a világítási panelek. De az biztos, hogy ha a már elkészített daraboknál nem lehetett volna csavaros rögzítést alkalmazni, akkor meg sem fordult volna a fejemben a világítási panelek beépítése.