Vehetjük úgy is:-)) Párom ingázik dolgozni Szolnokra, amíg újra nem kezdődik az ovi, én meg addig Pesten vagyok a srácokkal. Így a műhely lassabban halad, de ez van. Nincs "hov tenni" a srácokat.
Ez azért már nagyítót, és biztos pákafogást igényel, hogy úgy mondjam haladó szinten kell forrasztani! Ugyanis ide 1206 méretkódú SMD LED-ek kerültek.
1. kép: a fűtőház modellje a feje tetjén. Talán látszik a képen, hogy van 3-3 öntőcsonk maradvány a tetőelemek belső oldalán. Szinte "felhívás keringőre", hogy ide tessék LED-eket tenni!
2. kép: Úgy döntöttem, hogy nem maratok NYÁK lemezt az éjszakában, hanem csak simán fogom összeforrasztani a LED-eket. Az öntőcsonkok 0, 63 és 126mm-re vannak egymástól. Egy sima NYÁK lemez hátuljára felrajzoltam az SMD LED-ek helyét, és ezt sablonnak használva összedrótoztam a LED-eket. 0,2mm-es zománcozott rézhuzalt használtam. A LED-eken van egy zöld jelölés, ez a negatív pontjuk. Mivel 16V váltófeszről megy majd, az összesen 6 LED-et sorba kapcsoltam. A szokásos üvegdióda, majd a fekete csíkos végéhez az első LED jelöletlen vége, megfelelő hosszú huzal a LED jelölt végére, következő LED jelöletlen pontja, és így tovább 6-ig. A 6. LED jelölt végéhez egy 330Ohm értékű ellenállás került, majd a szokásos két szál vezeték a bekötéshez a "komplexumra". Rögzítés a már bevált ragasztó pisztoly, de nem egészen előírás szerint használva, ugyanis az épület már összerakott állaptban volt, amikor kiderült "pilács" is kéne bele.:-) A ragasztó pisztolyba való rúdból levágtam egy picike darabot, majd a tetjére fordított épület tetőelemére csipesszel behelyeztem a megfelelő helyre, pákval megolvasztottam, és belenyomtam a LED-et, óvatosan, hogy a drótozás épen maradjon.
3. kép: A belső világítás próbája, működik!:-) Még látszik a bekötő drótok "lengőlapátos" kivitele, de adig nem akartam fixálni, amíg ki nem derül, hogy minden rendben van. A bekötő vezetékek a fűtőház sarkhoz lettek rögzítve, szintén a LED-eknél megismert módszerrel. Figyelem! A pákáról minden egyes ragasztás után gondosan töröljük le a ragasztó maradványokat, vizes szivacson!
4. kép: Kívülről ilyen. Még patinálni is kell a modellt, meg a két ajtó fölötti lámpába is kell világítás, de ez a következő menet lesz.
Igazad van! Mármint ennek a LED tipusnak a fényszórási képét illetően. Ezért is pocsék például kocsikba belső világításnak, meg nagy is, ontopic mérethez:-)))
DE!
Ha jobban megnézed a 2. képet, akkor az látszik (ha látszik), hogy a lámpa a bak tetjén belül egy fehér mipolán cső. Na ez ér fel koppanásig a lámpa tetjébe, maga LED nem, így többé kevésbé vezeti egy kicsit a LED fényét.
Most a mindenki által ismert kétállásos Auhagen fűtőház jön, a beruházók (ifj, és legifj. tschiikosch) ebbe is rendeltek világítást:-)
Az alábbi OFF kép szemlélteti, mire is számítsak, ha nem csinálom meg:
A poén kedvéért; úgy látszik, mostanában a lehetőségek kihasználatlansága a vesszőparipám (hogy akadna össze a négy lába!! :-)) ).
Tudniillik a LED, a fényerejének túlnyomó többségét a kúpos vége felé adja le. Oldalirányban viszonylag gyér a szórása. :-))))
Egyébként kitűnő ötlet és pazar, profi a megvalósítás. Nekem - konkrétan egy ilyen gyári ütközőbakot figyelembe véve - használhatatlan, mivel a MÁV-nál nem ez a típus van alkalmazásban. De a máshol történő alkalmazása miatt mentem is a "tippek-trükkök" közé... THX!
Megkésve, de folytatás. Szóval ugye bütykölünk a fiúkkal egy sima BTTB-s kis asztalt. Most folytatjuk, kezdünk elveszni a részletekben.
Mivel a nagyobbik fiam "elkommunizálta" az egyetlen gyárilag világítással szerelt BTTB ütközőbakot a saját dolgaihoz, így egy másik ősi darabba került világítás, de immár LED-es.
1. kép: kell egy sima 3mm-es, lehetőleg sárga LED. A fehérek ebben a vasúti lámpában úgy hatnak, mint a macska nyakában a kolomp:-) A LED lábait alaposan lerövidítettem, és 90°-ban meghajlítottam. Jegyezzük meg, hogy melyik a hosszabbik láb. Erre ráforrasztottam, szintén rövid lábbal egy sima üvegdiódát, pl. 1N4148, 1N914, Bay95 stb. úgy, hogy a LED lábára a fekete csíkkal jelölt lábát forasszuk a diódának. A LED másik lábára egy 1kiloOhm-os ellenállást. Majd két vezetéket forrasztottam a diódára, és az ellenállásra. Szigetelés is került rájuk, pl. 1mm-es zsugorcső.
2. kép: a "komplexum" a helyére került. Rögzítésre a ragasztópisztoly tökéletes.
4. kép: az így elkészült ütközőbak a helyére került, a vontatási telep tároló csonkavágnyát zárja le. A ragasztó még meglehetősen híg, és majd csak holnapra szárad meg, eltűntetve a "higított tejfeles" színt a terepről.
Bocsánat, hogy belekotyogok.... de nem nagyon értem, hogy miért nézegetünk a külföldi beszerzés irányába, amikor ezt már más megtette helyettünk. Az átépítő készlet klub társunk, kiváló barátunk jóvoltából, tt-modell-től beszerezhető, elérhető.
Kétféle fut a német eBay-en. Ez első das-service nevű eladótól 15 EUR körül, a második a tt-fan455 nevű jóembertől 20 EUR-ért.
Jómagam a másodikat ismerem, abban egy lassító áttétel is van a Mabuchi motor és a lendkerék mellett. Először egy általa átszerelt és Tillig kerekesre újított Nohabot vettem tőle, mit mondjak, a futása egészen elképesztő, veri az egyetlen Tillig mozdonyomat is, a BTTB hajtáshoz és motorhoz pedig nem is hasonlítható. Elképesztő lassújárat, stabil, halk, gyönyörű! A másik Nohabomhoz vettem tőle egy készletet is, hogy az is hasonlóan fusson. Szerintem megéri hosszútávra. A cucchoz mellékel egy értelmes leírást is, és korrektül kommunikáló eladó.
"...úgy mint a H0-ásoknál kardán segítségével átvezetik-e a hajtást a szerkocsiról."
Jééézusom! Csak ezt ne tegyék meg... Minden más megbocsájtható, de ez a H0-ban is bumfordi durung a konyhában... Amúgy sem javít gyakorlatban az égvilágon semmit (hogy mást ne írjak, az OFF Liliput Bad. IVh a sima szerkocsihajtásával magasan veri a kardános ROCO Bay. S3/6-ot), csak ront a szerelhetőségen, karbantarthatóságon, de azt viszon nagyon.
Valószínűleg inkább a DR kapta meg ugyanazt a festésváltozatot (az oldalán a vékony csíkocskával), csak minálunk hozzáigazíthatták a NoHABhoz. Legyen ez is olyan látványos, mint a rothadó kapitalizmus terméke :-D alapon...
Sőt, mint tudjuk, futott néhány olyan gép is,egy ideig, amelyiknek az elején a csillag egy ötszögben volt, nem körben. (valamelyik topikban volt már téma, de nem tudom melyikben... Talán régi fotó?)
Nagy kár. Én sajnos még képet se találtam róla, de gondolom a H0-hoz képest akkor sok részletről fognak lemondani. Igazából az érdekel a legjobban, hogy a hajtórudazatot bevállalják-e hogy fémből készítik, meg úgy mint a H0-ásoknál kardán segítségével átvezetik-e a hajtást a szerkocsiról.
Eddig általam látoTTak alapján a ROCO készülő TT-s BR44-ese inkább a kb 20 éve kihalt N-es BR44 feltámasztásának és felpumplásának látszik. Sajnos....-(
Igen a H0-ás lett lekicsinyítve. Ez a Br-132, 142, 234 nél is jól sikerült. És ha nem szakít a cég ezzel a jó szokásával, akkor a BR-44-es gőzösök is dögösek lesznek. De ha belegondolsz, minek is újraterveztetni egy bevált modell fröccsöntőszerszámát, ha az arányos kicsinyítés megoldható és nem kell változtatni a gyártástechnológián. Nem bánnám, ha kirukkolnának egy E-94/194 "krokodil"-al, abból minden TT-s beszerezne egyet. A ROCO krokodil pedig különösen szép.
Ezt észre sem vettem. Csak a tetőt néztem rajta. A tükröt is csak az egyik hozzászólás miatt néztem. Megtaláltuk az egy irányú Szergejt ! :-))) Vagy már akkor is dézsmálták a vasutat fém miatt. De nem tudták megkülönböztetni a színesfémtől.:-)
A 001-es Szergejnek sem a bajuszos festés volt a legelső ruhája, TTomasz ahogy említette. A német minta szerint festve bordó színben és az orrán csak a MÁV felirat, a pályaszámtábla a járda alatt a pályakotrón. Ma már nem, de beszkennelem a képet róla, és felrakom majd.
Ha az információk megfelelnek a valósságnak, miszerint a HO-s modell lett lekicsinyítve. Akkor nagyon jó modellt kaptunk. Jól ismerem a HO-s változatot. A ROCO egyik legjobb gépe. Külalakra és futási tulajdonságokra értve.
Igen. Magyarországra több, mint 100 gép hang tompító nélkül érkezett. Jó nagy zajt csaptak.
Hirtelen találtam kettő képet, melyen jól látszik a tető. A 082-es a 80-as években a Keletiben, bajusszal és hang tompító nélkül. A 079 átmeneti festéssel, hang tompító és tükör nélkül.
Az előbb a hangtompítóval kapcsolatosan úgy értendő, ahogy írva vagyon, vagyis a most megjelent német gépen lévő hangtompító volt ritka az NDK-ban...
Egyébként a gép a H0 modell zsugorított mása. Annak az összes pozitív és negatív tulajdonságával. Azt mondják, hogy H0-ban a Roco csinálta meg legjobban a Szergejt. A forgóvázon kissé furán hatnak az elvágott fékhengerek, de valamit valamiért. Vagy nem forogna el, vagy magasan ülne, mint a Tillig. Egy kis fúr-faragással lehet oda olyan lezárót készíteni, ami elfér még oda.. ;-) A tetőkiképzést valami cserélhetős módszerrel oldották meg, így lehet variálni majd az alkatrészeket (annak aki akarja).igaz emiatt egy vékony rés lehet a mozdonyszekrény és a hangtompító között. Speciell engem főleg a hangtompítós érdekel, de tőlem lehet csíkos és narancsos is.
A pályaszámtábla rossz helyére már felhívta valaki a Roco figyelmét? Hátha nem késő még, hogy pl. a klub küldjön egy kis levelet...
Színezés. Ez a sárga nekem kicsit erős, bár kétség kívül volt köztük ilyen is. De a 001-es mostani törtfehérje sem tetszik. Van néhány olyan kép a neten, amin van erre is és arra is példa. Sőt olyan bajszos gépet is láttam, amelyiknek a homlokán a lábrács oldala nem volt lefestve...
"Mint régebben írtam több, mint 100 gép így érkezett."
Ide, mihozzánk.:-)
A DR-nél nem nagyon becézgették, hamar megkapta a Taigatrommel nevet, mert olyan hangos, a tajgában meg elfér az a zaj.:-)) Fenemód gyorsan elkezdeték hangtompítókat pakolni rájuk, azért is különböznek.