A vasúti kocsiban nem nagyon lengedez a szellő, vagyis eddig nem tapasztaltam utazásaim során, pedig elég gyakran utazom. Azért én egyetlen vasutast sem sajnálok, mert mindennél lehet mondani rosszabb körülmények között működő illetve rosszabb fizetéssel rendelkező szakmát, illetve munkásokat. AZONBAN: A gyakori utazások során nem egyszer tapasztaltam, hogy -a kedves utas nem volt képes egy kukába kidobni a szemetét -leöntött mondjuk teával, kávével vagy alkoholos termékkel egy-egy széket, még IC-n is! -a csikket nem képes a helyére tenné, hanem lazán eldobja a buszon -a wécét a nem megfelelő szocializáltsága miatt nem tudja megfelelően használni Az imént felsorolt személyekre, ha valami hasonlót cselekednek, akkor egy hétvégét kiutalnék vonat takarítás céljából, illetve ha erre nem hajlandó akkor 10.000 Ft-os büntetéssel számolhatna, vagy valami hasonló radikális megoldást keresnék. Felőlem be is kamerázhatják az utasteret ennek ellenőrzése végett, engem nem zavar, hogyha a kalauz azt akarja bámulni, amint unalmamban megalszik a számban a tej, vagy az orrocskámat túrom, cserébe azonban elvárnám, hogy rend és tisztaság legyen. Ugyanis annak nem látom értelmét, hogy az indulás között- ütemes menetrend miatt két indulás között, kb. 10 perc jut kitakarítani egy szerelvényt! - körberohanjanak és kiürítsék a kukát, mert másra úgysem jut idő. Ennek szerintem nincs értelme. Hozzáteszem, nem csak a takarítók munkamorálja itt a kérdés, hanem a cég koncepciója, aki alkalmazza őket és felveszi a nem kis pénzeket a vonatok takarításáért. Még egy fontos kérdés a szag, de az ugye a vonatok korából is adódik, a mai vonat amivel utaztam, pl. 27-ik életévét zakatolja.
Ez eddig OFF volt.
Az indexen olvasható a mai cikkben a kedvezmények változtatásának harmadik tervezete, ami szintén nagyon jól sikerült. Annak az ember örülhetne is nagyon, hogy ujjé, nem törlik el a kedvezményeket, csak egy kicsit lefaragnak belőlük, de nem tudom mennyire fog örülni az, aki egy-egy nagyobb város peremén lakik, kis falvakban és a csemetéjének a bérlete ha ezek a változtatások életbe lépnek a mainak 325%-ába fog kerülni. Ha ez megvalósul, akkor lehet majd ismét megvizsgálni az ügyet, mint a HÉV esetében, ahol azt hiszem hasonló a probléma.
Innentől kezdve magyarázatot kaphatunk arra is, hogy miért mentek bele bizonyos kompromisszumokba. Hiszen a diákok egy jelentős hányada a nagyobb városok esetében bejárós, és ha rajtuk fogunk egy kicsit(?!), akkor már meg is van az, amit a hallgatóknak adunk. Ugyebár a hallgatók többsége nem bejárós, vagy kollégium vagy albérlet. Elérkeztünk tehát a második lépcsőhöz- kezdetben a nyugdíjasokkal foglalkozunk, mert ők mennek választani, majd a passzívabb egyetemistákkal, akik ettől aktivizálódnak(vagy legalábbis nem mennek el szavazni ellenünk csakazértis) akik meg a diákoknál bejárósak, úgyis apolitikusak a társadalmi környezet miatt, beleértve ebbe a szülőket is, ők maradnak majd a legvégére, HA maradnak.
Ha már bizonyítottak, akkor ki lehet rúgni a takarítócéget. Csak hát kevesen próbáltak meg még tisztességesen kitakarítani egy vasúti kocsit; vagy egy váltót mínusz tíz fokban, amikor egy kis szellő is lengedez... :(
A MÁV (és nyilván a többi közlekedési vállalat is) örömmel fogadja a hazájukért felelőséget érző különféle polgári körök önkéntes és díjazást nem váró felajánkozását a járművek tisztántartására, hóeltakarításra és más hasonló embert próbáló feladatokra. A delikvensek egy rövid munkavédelmi oktatást követően már meg is kezdhetik a tevékenységüket. Söprű, vödör, rongy, tisztítószer, hólapát, láthatósági mellény stb. korlátlanul rendelkezésre áll... :DDD
A Vészfék Mozgalom, amely a diákkedvezmények megvonása ellen tiltakozó főiskolai és egyetemi hallgatók összefogásával jött létre, mérlegelve a tervezett tiltakozó akció lehetséges kockázatait és következményeit, a következő álláspontra jutott.
Belátjuk, hogy a vasúti szerelvényeken a vészfékek meghúzása – főképpen ha ez nagy számban fordul elő – balesetveszélyes lehet. Mi, a mozgalommal szimpatizáló fiatalok nem szeretnénk személyi sérüléseket okozni, távol áll tőlünk az, hogy bárkinek is veszélyeztessük a testi épségét, vagy kárt tegyünk tulajdonában. Továbbá, mint törvénytisztelő polgárok, tekintettel vagyunk a magyar jogszabályokra is, éppen ezért nem szeretnénk azokkal mindenáron szembe menve, erőszakosan érvényesíteni akaratunkat, érdekeinket.
Ezért tehát a Vészfék Mozgalom eláll eredeti tervétől, s azonnali hatállyal lefújja a január 19-re tervezett akciót. Felhívunk mindenkit (szimpatizánsainkat, hallgatókat), hogy az utazók biztonságára tekintettel NE húzzák meg a vészféket, mert az emberek személyes biztonságának, testi épségének veszélyeztetése nem áll arányban követelésünkkel, ami a kedvezmények visszaállítására vonatkozik.
A Vészfék Mozgalom egyúttal bejelenti megszűnését is, eddig sem állt szándékában, s ezután sem vesz részt törvényellenes megmozdulásokban.
Ugyanakkor tagjai, szimpatizánsai továbbra is tiltakoznak a kormány diákokat ellehetetlenítő intézkedései ellen. Ezen tiltakozásnak azonban más, törvényes formáját kell választani. Vészfék Mozgalom - www.veszfek.tk
A vészfékek meghúzásával tiltakoznának a diákok január 19-én a MÁV vonalain az utazási kedvezményük szűkítése miatt. A hallgatók eddigi 67,5 százalékos utazási kedvezménye csak a lakóhely és az adott oktatási intézmény között vehető majd igénybe. A tanulók cselekedete a közlekedés veszélyeztetésének is minősülhet, ezt pedig egytől öt évig terjedő börtönbüntetéssel szankcionálja a büntető törvénykönyv.
Ezt kaptam a korábban beidézett levélkémre a GKM-től válaszul (megszólítás és más nélkül...)
"Az utazási kedvezmények a társadalom széles körét, számos csoportját érintik. Jelenleg több tucat jogcímen a menetjegyes és a havijegyes utazások esetében vehető igénybe utazási kedvezmény, a közforgalmú személyszállításban teljesített utazások több mint fele valamilyen kedvezmény igénybevételével történik. Ugyanakkor a kedvezmények rendszere nehezen áttekinthető, indokolatlan eltéréseket tartalmaz az utasok egyes csoportjai között, valamint az egyes közlekedési alágazatok és módok között. Ezen kedvezmények a szociális rászorultságot alig, a valódi igényeket pedig egyáltalán nem veszik figyelembe. A kedvezményrendszer átalakítására irányuló elképzelésekről társadalmi egyeztetést folytatunk az érintett társadalmi csoportok főbb érdekképviseleti szervezeteivel 2007. január 31-ig. Az egyeztetéseket az érintett tárcák bevonásával a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fogja össze, melyek már folyamatban vannak. A HÖOK képviselőivel a következő egyeztetések 2006. december 27-én és január 3-án lesznek. A kedvezményrendszer átalakításával az iskola és a lakóhely közötti utazásokat kiemelten kívánjuk támogatni mind a menetjegyek, mind pedig a bérletek tekintetében. Az új utazási kedvezményrendszer – figyelembe véve a jogszabályalkotás, valamint a kapcsolódó társadalmi egyeztetések időigényét – várhatóan 2007. május 1-jétől lép hatályba. A 2006. december 6-i Kormányhatározat hivatalosan még nem jelent meg, így sajnos annak mellékletét – amely részletesen ismerteti az egyes kedvezménykategóriák tervezett és társadalmi vitára bocsátandó változatát – nem küldhetjük még meg. A fentiekre tekintettel a diákok kedvezményeinek megváltoztatásáról természetesen végleges döntés még nem született, erről csupán az egyeztetések után tud a tárca hivatalos állásfoglalást közölni.
Valojaban ugy lenne az igazsagos, ha a vasut es a volanok regisztralnak a nyugdijas utazokat is, es kiszamlaznak a kulonbozetet az TBnek, illetve a diakok eseten az allamnak!
A második felét mulatságosnak tartom. Gondolod, hogy a nyugdíjas puszta passzióból utazik a legnagyobb tömegben. Ha nem kellene, akkor nem menne, hidd el. Pedig egyáltalán nem az, hanem nagyon is értelmes javaslat. Nem passzióról van szó, de a tömegközlekedés _közösségi_ játék, és nem jó, ha mindent egyéni érdekek döntenek el.
- Vannak olyan utazási igények, amik halaszthatóak. Ha pl. nekem kényem kényelmesebb lenne ugyan most kimennem a Tuskóba, de egy óra múlva feleannyiba fog kerülni, akkor nem rohanok. (A nyugdíjasok nagyon sok utazási igénye ilyen, a dolgozókkal szemben).
- Csúcsidőben sokkal többe kereül egy utast elszállítani, mint völgyidőszakban. Hiszen hogy hány alkalmazottat kell megfizetni, hány járművet kell üzemeltetni stb., azt elsősorban az dönti el, hogy csúcsidőben hányan utaznak. A vállalat kiadásait csökkenti, ha egyenletesebb az utasok időbeli megoszlása.
Nem véletlen, hogy nagyon sok helyen bevett gyakorlat, hogy bizonyos kedvezmények csúcsidőben nem érvényesek. Sok helyen lehet olyan bérletet venni -igen kedvező áron - , ami csak pl. reggel 9 után érvényes.
Ettől a működés gazdaságosabban fog üzemelni, és átlagban mindenkinek olcsóbb lesz.
Ettől még senki joga nincs korlátozva, ha valakinek sürgős, akkor teljes áron bárki utazhat. A kedvezmény nem alapjog, hanem juttatás a társadalom részéről.
"pedig passzióból utazik, mehetne piacra később is, csak korán felkel (mert megszokta)."
Felénk ezt nem tapasztalom. Amikor reggel (iskolakezdés környéke, a legnagyobb tömeg) megyek, nyugdíjast alig látok, illetve csak akkor, ha az SZTK felé van dolgom.
Akkor ne terjeszd! Mert kicsit furcsán hangzik, hogy "nyugati" szintű árakat emlegetnek és sírnak, a nyugdíjak elismerten nem verdesik az eget, akkor az európai szinten harmadik vásárlóértékű nyugdíj nemigen jön ki...
"A nyugdíjasok is igazán kifizethetnének legalább 10-20%-ot. Az meg különösen agyrém, hogy csúcsidőben is ingyen közlekednek..."
Az első felével egyetértek. A második felét mulatságosnak tartom. Gondolod, hogy a nyugdíjas puszta passzióból utazik a legnagyobb tömegben. Ha nem kellene, akkor nem menne, hidd el.
Én ugyan nappalis vagyok, de mélyen együtt érzek a levelezősökkel.
Van ugyanis egy barátnőm. 2 éve rettentően büszke voltam rá, hogy elkezdett járni főiskolára a munkája mellett. Nagyon tisztelem azért amit csinál (hátrányos helyzetű - értsd dawn-kóros, viselkedésproblémás, autista... - gyerekekkel foglalkozik) minimálbérért.
Anyukája tavaly halt meg. Apja egy mocskos alkoholista.
Senkije nincs széles e világon, aki tudná támogatni.
Eddig is a hasán spórolta meg a kedvezményes utazási költséget és a kolidíjat.
Nem hobbiból jár főiskolára, hanem azért, hogy előreléphessen.
És most hagyja abba, mikor már csak 1 éve van hátra? mert nem fogja tudni fizetni az utazást, megemelt albérletet, és még a saját életét is.
Nagyon sajnálom szegényt, pedig lelkesen csinálja....
szerintem meg nem. a bürokrácia azért ekkora, mert a jogi szabályozás (kiskapuk és egyebek, rengeteg féle hivatal) miatt ennyi kell (+ a számítógéphasználat hiánya). HA a jogszabályi környezet megváltozna, azaz a sokféle szabályzásból kevésféle lenne, a kivételek felszámolódnának és számítógépes nyilvántartás lenne, akkor messze nem lenne szükség ennyi közalkalmazottra. az hogy ennek a reformálása nem ment, az egy dolog. ez a terület a legkézenfekvőbb a haverok, rokonok és egyebek elhelyezésére. tuti állás, ha nem is akkora pénz, de dolgozni sem kell érte. majdnem mint a cigányok és a segély.
akármit csináltak 100 ezer körüli volt a tisztviselői létszám
radikálisan levenni csak nagy trükközéssel lehet (pl ügykezelők átminősítése közalkalmazottá stb, minisztériumokat megszünteted és a melót kiadod méregdrága ügyvédi irodáknak.)
most világítjuk át az egyik polgimesteri hivatalt. akárhogy lesegetem a feladatokat, vezetői szinteket, nem nagyon tudok érdemben megtakarítani. a megtakrítás összege olyan kicsi, hogy nem biztos hogy érdemes összekavarni ezért fél évre a komplett hivatalt.