Keresés

Részletes keresés

altset Creative Commons License 2020.04.06 0 0 883

Arra jó ez a vírusos karantén, hogy volt időm a padláson megkeresni a MOA érkezését. Lehet, hogy tényleg 1960. április 1 volt. Az eseményre a SAS adta kölcsön a Ferihegyre telepített lépcsőjét, elöl meg a fedélzeti létrát használták.

 

Előzmény: Zsalu53 (882)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.06 0 0 882

Erről én is hallottam. Ha igen, annak márciusban kellett volna jönnie. Ekkora repülőgépet meg nem lehet csak úgy eldugni. Ismereteim szerint a HA-MOD rá egy nappal, másodikán érkezett.

De itt vannak a tények.

A másik, ha olvasod, én az érkezésre a szövegben elsejét írtam, az Aeroparkban lévő megemlékezés, a szombat végett, tartották volna negyedikén.

 

Előzmény: altset (881)
altset Creative Commons License 2020.04.06 0 0 881

Endre, nem lehet hogy az április 4 az április 2? Mert hogy valamiért a HA-MOD jött elsőnek 1-jén, és másnap (2-án) a MOA. Szerintem. Van róla itt ez-az az archívumban. Persze mindenki tévedhet, még én is. :-)

 

 

Előzmény: Zsalu53 (878)
Utas2 Creative Commons License 2020.04.04 0 0 880

Köszönjük, Endre bá’!

Előzmény: Zsalu53 (878)
még1MbR Creative Commons License 2020.04.03 0 0 879

Köszönjük szépen!

Előzmény: Zsalu53 (878)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.04.03 0 1 878

Április 4-én szombaton lett volna a HA-MOA Malév Il-18 típusú repülőgépének ünneplése, érkezésének 60-ik évfordulója kapcsán az Aeroparkban. Sajnos az ismert okok miatt ez elmarad.

Pár adat a repülőgéppel kapcsolatban.

 

Az Aeroparkban látható, a Moszkva melletti 30-as számú repülőgépgyárban 1960 február 22-én elkészült, Il-18V típusú, 180001903 gyártási számú, HA-MOA lajstromjelű repülőgép, április 1-jén 14 óra 45 perckor érkezett Ferihegyre, a kor divatjának, Malév arculatához illő festéssel. Légialkalmassági bizonyítványát május 2-án kapta meg. A gyakorló repülések után, május 25-én, Kapitány István parancsnoksága alatt repülte első útját Moszkvába. 1964. január 6. dátummal, 2832 óra és 1880 leszállásszám után elvégzik rajta az első nagyjavítást, ekkor építették be a TG–16 típusú fedélzeti gázturbinát a faroktérbe.

1968 márciusában AI–20A hajtóműveket a korszerűbb, nagyobb üzemidejű AI–20K típusúakra cserélték.

1968. október 28. dátummal elvégzik rajta a második nagyjavítást, ekkor az utas férőhelyet 89-ről 105-re változtatják. Ez az átalakítás során, a törzs mindkét oldalán egy plusz utasablakot is kialakítottak.

1975 márciusában pilótakabinját átalakítják az addigi ötfős üzemeltetésről négyfősre.

A korszerű Mikron rádió berendezés beépítése során a rádiós munkakör kiváltható lehetet, a kapcsolattartási feladatot a navigátor vette át, az elektromos rendszer kezelését, meg a hajózószerelő végezte.

A hetvenes évek közepétől fokozatosan háttérbe került a típus, és 1977. október 1-én repülte utolsó utasszállító útját, a Budapest – Prága – Budapest járaton, majd elkezdődött a teherszállító repülőgéppé történő átalakítás. Kiszerelték az üléseket, a konyhát és a mosdókat, ezáltal egy összefüggő teherkabint alakítottak ki a pilótafülke és a személyzeti pihenőrész mögött. A gyári elnevezés Il-18Gr-re változott, de ez nem került bevezetésre. 1978. január 30-án teljesítette első forgalmi útját, mint zeherszállító repülőgép. Ettől fogva 10 éven keresztül szállított főleg élő állatokat, leggyakrabban naposcsibéket, tojóhibrideket a Közel-kelet és Észak-Afrika országaiba.

1983. május 10. a hatodik, egyben az utolsó nagyjavításának a kezdete.

1987-ben lejárt a gép üzemideje, meghosszabbítani nem volt értelme a csökkenő szállítási feladatok miatt.

Búcsúrepülésére 1987. február 19-én került sor. Pályafutása alatt 37197 órát töltött a levegőben, 17285 leszállással. Kivonása után a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába került és 1991 októberében visszafestették eredeti, 1960-as színeire. Sokáig állt a műszaki előtéren, majd 1991 októberében átvontatták a Ferihegy Repülőgép Emlékparkban Aeropark területére, majd 2017 áprilisában átkerült jelenlegi helyére az Aeroparkba.

Aki bővebben szeretne olvasni róla, annak ajánlom az Aeromagazin áprilisi számában megjelent Zainkó Géza cikkét. 

Aki a típusról is szeretne többet tudni, annak a Magyar Repüléstörténeti társaság kiadásában megjelent Il-18-as típusfüzetet ajánlom.

 

Mandras61 Creative Commons License 2020.02.14 0 0 877

Rámolás közben akadt a kezembe ez a könyv. Emlékeztem a kérdésre, amelyre most itt a válasz.

Megkésett válasz, de jobb későn, mint soha.

 

 

Tehát valóban egymillió, de nem lux, hanem gyertyafény (= kandela).

Előzmény: viricsi (824)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.09.19 0 0 876

Talán tud valaki segíteni. Az Aeroparkban lévő HA-MOA Il-18-as elektromos paneljéről nagyon hiányzik a VF-0,4-45 típusú feszültségmérő. Akár cserébe is tudunk adni hasonló műszert, ami szintén jól mutat egy gyűjteményben.

Zsalu53 Creative Commons License 2019.08.27 0 0 875
heted7 Creative Commons License 2019.08.27 -3 1 874

Hurrá! :)

Előzmény: Zsalu53 (873)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.08.26 0 1 873
heted7 Creative Commons License 2019.07.08 -5 0 872

Jó ezt látni!

Előzmény: Zsalu53 (871)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.07.07 0 0 871

Egy adományozó jóvoltából, a korábban lemezekkel befedett lyukakba, a VHF frekvenciaváltó vezérlő panelek kerültek.

 

 

Mandras61 Creative Commons License 2019.06.01 0 1 870

Ezeket én mind figyelembe vettem a rajz összeállításánál.

 

Mivel a rajzon a törzsek színei nem látszanak, hanem a hajtóműgondolák színei, ezért

ezeket a szárnyak mindenkori színei alapján vettem gépenként és évszámonként,

függetlenül attól, hogy egy adott gép törzse éppen akkor milyen színű volt.

 

A hajtóműgondolák színei, és ezzel együtt 1967-től a kúpok színei tehát illeszkednek

a feltüntetett üzemeltetési évekhez, és ennek megfelelően szürkék vagy lemezszínűek.

Előzmény: Zsalu53 (869)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.06.01 0 0 869

A 70-es évek elején még voltak variációk a törzs, és a szárnyak festésével. A törzs szürke lett, de a szárnyak maradtak natúrak, lakkozva. Két kivétellel, a HA-MOA, itt a szárny is szürke lett, és a HA-MOI, melyik az átfestésig natúr maradt.

Előzmény: Mandras61 (868)
Mandras61 Creative Commons License 2019.05.31 0 0 868

Akkor a kúprajzok sorába illesztem a kék MOA elméletét:

 

 

Ez a rajz a 2018.06.18-ai 2-es revíziószámú rajzot írja felül.

Előzmény: Mandras61 (867)
Mandras61 Creative Commons License 2019.05.18 0 1 867

A festése és a sárkány sajátosságai alapján a MOA az első és a második nagyjavítása között látható. Ez adhat támpontot. Az első nagyjavítást 1964. január-februárban végezték el a gépen. A színes kúpok korszaka pedig 1967-ben, még a MOA második nagyjavítása előtt megszűnt.

 

Az említett időszakon belül készült az alábbi fénykép, 1966 márciusában. Akkor még fehér kúpos volt:

 

 

A kérdéses fénykép tehát csak ezután nem sokkal készülhetett, valamikor 1966-67-ben:

 

 

A vezérsík festése teljes egészében sajnos nem látható, de a mellékelt képeken ebből a korszakból igen. Az alábbi fénykép a MOA másik oldalát mutatja, szintén 1966 márciusában, még fehér kúpokkal:

 

 

Az 1966-67-es korszakból ítélve szerintem az történhetett, hogy a MOA is megkapta ugyanazt a kéket, amelyet a MOE, és valószínűleg ugyanakkor, tehát amikor egységesíteni gondolták a kúpszíneket kékre.

 

Felmerülhet a gondolat, hogy azon a berlini színes fényképen esetleg a MOA lenne látható, ám ez elvethető azért, mert a MOA csak a második nagyjavításán kapott először vékony M betűt a függőleges vezérsíkra, amikor tízablakos és taréj nélküli lett.

 

Az alábbi fényképen nem sokkal a második nagyjavítása után látható, 1969-ben, immáron vékony M betűvel:

 

 

A véleményem szerint tehát kék lehet. Színes kép nélkül azonban ez nem bizonyítható.

 

Viszont, ha így volt, akkor ezután még kérdés lehet, hogy vajon megkapták-e még további repülőgépek is a kéket, mielőtt megszüntették a kúpszíneket?

Előzmény: Zsalu53 (866)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.05.17 0 1 866

Pár napja kaptam a fotót. Itt már biztosan nem fehér volt a légcsavarkúp.

Lehet találgatni, milyen színű lehetett.

 

Előzmény: Mandras61 (841)
Utas2 Creative Commons License 2019.04.24 -1 0 865

Mindeközben Felcsúton.....

Előzmény: Zsalu53 (859)
még1MbR Creative Commons License 2019.04.17 0 0 864

Volt egy szintén Edelényi Gábor által készített videó az utolsó leszállásról is, még MIG-21-ben ülve is filmezte HA-MOIlonkát... nem tudom, hogyan lehet ilyesmihez hozzájutni, valami MTV archívumban biztosan megvan.

Én őrzök egy személyzet által belülről készített filmet, amit anno ViRicsihez is eljuttattam, de azt nem tehetjük fel a youtube.ra, mivel az érintett személyek hozzájárulása is illik ilyenkor hozzá.

Előzmény: Zsalu53 (863)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.04.17 0 0 863

Köszönöm a figyelést. Jó lenne, ha a Kassára vontatásról készült film is elérhető lenne.

Előzmény: még1MbR (862)
még1MbR Creative Commons License 2019.04.16 0 0 862
https://youtu.be/6sFFAhnukNk
még1MbR Creative Commons License 2019.02.17 0 0 861

Az MOG műszereivel mi lett, miután rohamtempóban szétszedték a fülkét a szétvágás híre miatt? Széthordták vagy megvan valahol, csak vissza kell majd pakolni?

Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.16 0 0 860

Ma a helyére került a HA-MOA fordulatszámmérője. Köszönjük András.

Ez volt a helyén

 

Ezt tették oda

 

Most ez van ott, csak a 3-as mutató hiányzik.

 

Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.05 0 0 859
Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.02 0 0 858

Egy levél 2006 november dátummal.

Kollégák!

 

A HA-MOG jelű IL-18-ast elvontatták a MOK épülete mellől, ide az 1. hangár mellé a betonra.

 

A gép további sorsa azonban bizonytalan, lehet hogy a skanzenba kerül, de az is lehet, hogy a tűzóltóké lesz, vagy feldarabolják!!!

 

„A további sorsa felől majd döntenek”.

Ismerve a cég eddigi „következetes” és repülés (és repülő) „barát” döntéseit, lehet, hogy sok jóra nem számíthatunk. (lásd más gépek sorsát…)

 

 

Olvassátok el a mellékelt levelet és ha úgy gondoljátok, hogy támogató aláírásotokkal segíteni kívánjátok a HA-MOG megmmentését, gyertek és írjátok alá az ívet ti is az alábbi helyek egyikén valamikor a közeljövőben:

 

 

1) „A” épület 201 szoba

 

2) Hangárfolyosó, üzemtechnológusk szobája

 

3) vagy más fórumon keressétek Balla Pétert (ő marshaller, tőle kaptam az aláírós íveket)

 

 

Köszönettel:

 

L András

 

 

U.I.: lehet, hogy ez az aláírás nem sokat ér, de meg kell próbálni mindent!

  

Előzmény: még1MbR (857)
még1MbR Creative Commons License 2019.02.02 0 0 857

Újra meg kell menteni HA-MOG-t:

https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/malev-repulogep-eladas-felszamolas.677920.html

Remélem jó kezekbe kerül!

Zsalu53 Creative Commons License 2019.01.20 0 0 856
Zsalu53 Creative Commons License 2018.10.04 0 0 855

2016. július 10-én jártam arra, akkor már így állt. Lásd 778-as hozzászólás.

Előzmény: még1MbR (854)
még1MbR Creative Commons License 2018.10.03 0 0 854

MOIlonka összerakódott már végre Kassán?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!