Keresés

Részletes keresés

Zsalu53 Creative Commons License 2019.09.19 0 0 876

Talán tud valaki segíteni. Az Aeroparkban lévő HA-MOA Il-18-as elektromos paneljéről nagyon hiányzik a VF-0,4-45 típusú feszültségmérő. Akár cserébe is tudunk adni hasonló műszert, ami szintén jól mutat egy gyűjteményben.

Zsalu53 Creative Commons License 2019.08.27 0 0 875
heted7 Creative Commons License 2019.08.27 -2 1 874

Hurrá! :)

Előzmény: Zsalu53 (873)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.08.26 0 1 873
heted7 Creative Commons License 2019.07.08 -4 0 872

Jó ezt látni!

Előzmény: Zsalu53 (871)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.07.07 0 0 871

Egy adományozó jóvoltából, a korábban lemezekkel befedett lyukakba, a VHF frekvenciaváltó vezérlő panelek kerültek.

 

 

Mandras61 Creative Commons License 2019.06.01 0 1 870

Ezeket én mind figyelembe vettem a rajz összeállításánál.

 

Mivel a rajzon a törzsek színei nem látszanak, hanem a hajtóműgondolák színei, ezért

ezeket a szárnyak mindenkori színei alapján vettem gépenként és évszámonként,

függetlenül attól, hogy egy adott gép törzse éppen akkor milyen színű volt.

 

A hajtóműgondolák színei, és ezzel együtt 1967-től a kúpok színei tehát illeszkednek

a feltüntetett üzemeltetési évekhez, és ennek megfelelően szürkék vagy lemezszínűek.

Előzmény: Zsalu53 (869)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.06.01 0 0 869

A 70-es évek elején még voltak variációk a törzs, és a szárnyak festésével. A törzs szürke lett, de a szárnyak maradtak natúrak, lakkozva. Két kivétellel, a HA-MOA, itt a szárny is szürke lett, és a HA-MOI, melyik az átfestésig natúr maradt.

Előzmény: Mandras61 (868)
Mandras61 Creative Commons License 2019.05.31 0 0 868

Akkor a kúprajzok sorába illesztem a kék MOA elméletét:

 

 

Ez a rajz a 2018.06.18-ai 2-es revíziószámú rajzot írja felül.

Előzmény: Mandras61 (867)
Mandras61 Creative Commons License 2019.05.18 0 1 867

A festése és a sárkány sajátosságai alapján a MOA az első és a második nagyjavítása között látható. Ez adhat támpontot. Az első nagyjavítást 1964. január-februárban végezték el a gépen. A színes kúpok korszaka pedig 1967-ben, még a MOA második nagyjavítása előtt megszűnt.

 

Az említett időszakon belül készült az alábbi fénykép, 1966 márciusában. Akkor még fehér kúpos volt:

 

 

A kérdéses fénykép tehát csak ezután nem sokkal készülhetett, valamikor 1966-67-ben:

 

 

A vezérsík festése teljes egészében sajnos nem látható, de a mellékelt képeken ebből a korszakból igen. Az alábbi fénykép a MOA másik oldalát mutatja, szintén 1966 márciusában, még fehér kúpokkal:

 

 

Az 1966-67-es korszakból ítélve szerintem az történhetett, hogy a MOA is megkapta ugyanazt a kéket, amelyet a MOE, és valószínűleg ugyanakkor, tehát amikor egységesíteni gondolták a kúpszíneket kékre.

 

Felmerülhet a gondolat, hogy azon a berlini színes fényképen esetleg a MOA lenne látható, ám ez elvethető azért, mert a MOA csak a második nagyjavításán kapott először vékony M betűt a függőleges vezérsíkra, amikor tízablakos és taréj nélküli lett.

 

Az alábbi fényképen nem sokkal a második nagyjavítása után látható, 1969-ben, immáron vékony M betűvel:

 

 

A véleményem szerint tehát kék lehet. Színes kép nélkül azonban ez nem bizonyítható.

 

Viszont, ha így volt, akkor ezután még kérdés lehet, hogy vajon megkapták-e még további repülőgépek is a kéket, mielőtt megszüntették a kúpszíneket?

Előzmény: Zsalu53 (866)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.05.17 0 1 866

Pár napja kaptam a fotót. Itt már biztosan nem fehér volt a légcsavarkúp.

Lehet találgatni, milyen színű lehetett.

 

Előzmény: Mandras61 (841)
Utas2 Creative Commons License 2019.04.24 -1 0 865

Mindeközben Felcsúton.....

Előzmény: Zsalu53 (859)
még1MbR Creative Commons License 2019.04.17 0 0 864

Volt egy szintén Edelényi Gábor által készített videó az utolsó leszállásról is, még MIG-21-ben ülve is filmezte HA-MOIlonkát... nem tudom, hogyan lehet ilyesmihez hozzájutni, valami MTV archívumban biztosan megvan.

Én őrzök egy személyzet által belülről készített filmet, amit anno ViRicsihez is eljuttattam, de azt nem tehetjük fel a youtube.ra, mivel az érintett személyek hozzájárulása is illik ilyenkor hozzá.

Előzmény: Zsalu53 (863)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.04.17 0 0 863

Köszönöm a figyelést. Jó lenne, ha a Kassára vontatásról készült film is elérhető lenne.

Előzmény: még1MbR (862)
még1MbR Creative Commons License 2019.04.16 0 0 862
https://youtu.be/6sFFAhnukNk
még1MbR Creative Commons License 2019.02.17 0 0 861

Az MOG műszereivel mi lett, miután rohamtempóban szétszedték a fülkét a szétvágás híre miatt? Széthordták vagy megvan valahol, csak vissza kell majd pakolni?

Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.16 0 0 860

Ma a helyére került a HA-MOA fordulatszámmérője. Köszönjük András.

Ez volt a helyén

 

Ezt tették oda

 

Most ez van ott, csak a 3-as mutató hiányzik.

 

Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.05 0 0 859
Zsalu53 Creative Commons License 2019.02.02 0 0 858

Egy levél 2006 november dátummal.

Kollégák!

 

A HA-MOG jelű IL-18-ast elvontatták a MOK épülete mellől, ide az 1. hangár mellé a betonra.

 

A gép további sorsa azonban bizonytalan, lehet hogy a skanzenba kerül, de az is lehet, hogy a tűzóltóké lesz, vagy feldarabolják!!!

 

„A további sorsa felől majd döntenek”.

Ismerve a cég eddigi „következetes” és repülés (és repülő) „barát” döntéseit, lehet, hogy sok jóra nem számíthatunk. (lásd más gépek sorsát…)

 

 

Olvassátok el a mellékelt levelet és ha úgy gondoljátok, hogy támogató aláírásotokkal segíteni kívánjátok a HA-MOG megmmentését, gyertek és írjátok alá az ívet ti is az alábbi helyek egyikén valamikor a közeljövőben:

 

 

1) „A” épület 201 szoba

 

2) Hangárfolyosó, üzemtechnológusk szobája

 

3) vagy más fórumon keressétek Balla Pétert (ő marshaller, tőle kaptam az aláírós íveket)

 

 

Köszönettel:

 

L András

 

 

U.I.: lehet, hogy ez az aláírás nem sokat ér, de meg kell próbálni mindent!

  

Előzmény: még1MbR (857)
még1MbR Creative Commons License 2019.02.02 0 0 857

Újra meg kell menteni HA-MOG-t:

https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/malev-repulogep-eladas-felszamolas.677920.html

Remélem jó kezekbe kerül!

Zsalu53 Creative Commons License 2019.01.20 0 0 856
Zsalu53 Creative Commons License 2018.10.04 0 0 855

2016. július 10-én jártam arra, akkor már így állt. Lásd 778-as hozzászólás.

Előzmény: még1MbR (854)
még1MbR Creative Commons License 2018.10.03 0 0 854

MOIlonka összerakódott már végre Kassán?

Zsalu53 Creative Commons License 2018.08.10 0 0 853

Itt jártam, Lengyelország Akacjowa 50,905913 19,206753. Még működik, és jó állapotban van. :)

 

 

 

Bieux Creative Commons License 2018.08.04 0 0 852

Kicsit lemaradtam, nem is tudtam hirtelen, melyik hozzászólást jelöljem be előzményként, de köszönjük szépen minden repülést szerető ember nevében. Nagyszerű elemzések!

Előzmény: Mandras61 (836)
Zsalu53 Creative Commons License 2018.07.10 0 1 851

Az orrkúpja már lefestve, reméljük a HA-MOA is megszépül, mint a HA-LIQ.

 

Mandras61 Creative Commons License 2018.07.06 0 1 850

Annak az oka, hogy a MOI hasát csúnyának láttad, nem az volt, hogy a MOI-t festették át utoljára az új Malév-arculatra, henem az, hogy annak festették át utoljára a hasát szürkére. Ez a gép volt az utolsó lemezszínű törzsű Il-18-as. A MOI átfestésekor volt még két régi arculatos gép, a MOA és a MOE, de azok törzsének az alsó része akkor már szürke volt a régi arculat mellett is. Tehát egyszerűen szebb állapotban voltak a MOI-nál. Ráadásul a MOA-nak a szárnya is szürkére volt akkor már festve. (A MOA 1972 decembere, a harmadik nagyjavítása óta volt ilyen, a MOE pedig az 1973. áprilisi - mint már tudjuk, itthoni - PTO-ja óta.)

 

A MOI-t a második nagyjavításán festették át az új arculatra 1975-ben. Amikor elkezdték az átfestéseket, akkor a Malévnak hat Il-18-as gépe volt. A MOF, majd a MOG itthon kapott új Malév-arculatot két ferihegyi PTO-n 1974 augusztusában és decemberében. Ezután a MOH elpusztult 1975 januárjában a régi arculattal, majd a MOI volt kint a Szu-ban nagyjavításon 1975. március-áprilisban. Nem is lenne életszerű, ha nem kapott volna akkor új festést.

 

Még két régi arculatos gép maradt akkor, a MOA és a MOE. A MOI nagyjavítása után közvetlenül következett a MOA PTO-ja, majd a MOE nagyjavítása, mindkettő 1975-ben. Ezzel szűnt meg az Il-18-as gépeken a régi Malév-arculat. A MOE 1975. augusztus-szeptemberi nagyjavítása után nem láthattunk több régi festésű gépet egészen addig, amíg a múzeumi MOA-t vissza nem festették 1991-ben.

 

A MOI lett a harmadik átfestett gép. A függőleges vezérsíkon az ív a MOF és a MOG íve közötti volt, de még mindig nem teljesen a végleges változatú, hanem annál egy kicsivel még mindig nagyobb. Az M betű és a zászló pedig kisebb magasságú lett, mint a végleges változaton. Ez volt az első eset, hogy a szovjetek az új Malév-arculat szerint festettek Il-18-ast. A végleges változat a szintén 1975-ben átfestett MOA és MOE gépekkel jelent meg. Az alábbi kép a MOI-nak azt az új arculatos festését mutatja, amelyet 1975. április és 1978. január között viselt (a harmadik nagyjavításig).

 

 

A még lemezszínű szárnyas, de már új Malév-arculatos (és szürke hasú) két gépen a szárnyak szürkére festését az esedékes nagyjavításokon végezték el: MOF 1976-ban, MOG 1977-ben.

 

(Ezután a Malév 34-eseit kezdték szürkére festeni, de az már egy másik történet.)

Előzmény: Zsalu53 (847)
Mandras61 Creative Commons License 2018.06.27 0 1 849

A jobb oldali képen az első 54-es tanfolyami csoport látható, amely 1973. április és június között volt kint, a bal oldali képen a második 54-es tanfolyami csoport látható, amely 1973. december és 1974. február között volt kint. Ez a télikabátos, sapkás csoport. Mindkét képen alapvetően klgs-ek vannak egy-két más személlyel kiegészülve, és az Aeroflot Krivoj-Rog-i iskolájának az épülete előtt állnak.

Előzmény: Zsalu53 (846)
Mandras61 Creative Commons License 2018.06.27 0 0 848

Köszönöm a választ! Erre nem is gondoltam. Akkor a helyzet "fokozódik". Az is édekes, hogy az előtérben mintha valaki filmet forgatna. Lehet, hogy ezt az eseményt vetítették a mozikban? Filmhíradóban?

 

Pedig én már kezdtem belelátni a jobbról negyedik emberbe Bánóczy Gyurit (klgs), aki az itthoni tanfolyamokon volt előadó. Sajnos évtizedek távlatából nehéz felimerni az embereket, mert nagyon megváltozunk.

Előzmény: altset (845)
Zsalu53 Creative Commons License 2018.06.27 0 1 847

Légcsavarkúpok

Megpróbálok rövid lenni. Nagyon szép a fejtegetés.

MOA, MOD natúr kúpokkal érkeztek, valószínű a MOC is.

A kúpszínezés 1961 tavasza után kezdődhetett, mert a MOC és a MOD színes kúppal szerepel az említett filmben. Mint ismert, a MOD-t 1962 novemberében elveszítettük.

A MOG zöldje a zászlózöld volt, később fakult ki és a nitro festékekre jellemzően a színe is torzult. De zöld és nem kék.

A MOH nem kapott színt, azt elfogadom, a kormánygép teóriát is, de a AI-20A és AI-20K hajtóművek cseréjével én nem hoznám össze, csak abban az esetben, ha az AI-20K más kúpot igényelt volna. A HA-MOI sosem volt színes.

A színek megszűnését én is 1967 elejére saccolom. 1961. augusztus 6 és 1968 nyara között nem jártam Ferihegyen. 1968 nyarán már nem láttam színes kúpokat.

A többi fejtegetés is rendben.

Egy dolog még van, emlékeim szerint a MOI-t festették át utoljára, natúr törzsű és szárnyú volt. Ez azért maradt meg bennem, amikor mostuk a törzs hátsó alsó részét a kosz és olaj bele volt már evődve. Ott bosszankodtam, hogy mire várnak, miért nem festik át ezt a repülőgépet is, mint a többit. Ezért én ezt a dátumot 1976-ra tenném. Igen, a MOF és a MOG eleinte natúr szárnyakkal repült, az alkalmazott lakk meg a hajtóművek tetején a hő hatására megbarnult, úgy nézett ki mintha rozsdás lenne, 1976-1977 időszakban átfestették szürkére.

Előzmény: Mandras61 (841)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!