Ket kicsi gyerekkel egyre jobban aggaszt hogy hogy nem en donthetek hogy mit nez, lat hall, visel satobbi a gyerek.
Arra szeretnek valaszt kapni hogy milyen modszerekkel lehet felvenni a harcot a gyerekeket celbavevo fogyasztas-centrikus viselkedes kialakitasokkal.
A TV reklamokkal a Spidermannal, Batmannal a gusztustalan cukorkakkal, a csak a dobozban csillogo jatekokka es a tobbivel.
hát, nem tudom, lehet vágyteljesítő gondolkodás, de én azt látom, hogy néhány csalódás után a gyerekek tökéletesen helyén tudják kezelni a reklámot.
nálunk a póni volt a mindennekanetovábbja pár éve, persze nem kapott. majd valami babazsúron a karmai közé került egy és a bálvány leomlott. ja, ez a csodálatos, természetfölötti boldogságot ígérő tündérkirálynőpóni is csak egy műanyag izé?... próbált vele lelkesen játszani kb 5 percig, de csak műanyag kis *** maradt.
még volt 1-2 dolog, ami megragadta a fantáziáját, de nem tudott már lelkesedni érte annyira. utóbbi időben meg azt veszem észre, hogy hozzám hasonlóan már neki is van egyfajta reklámvaksága.
Én a providentetn meg a cofodisen halok be. Ha csak egy kicsi hiányzik...mi itthon mindig befejezzük a mondatot, hogy akkor vegyél igénybe, és a házat is elvesszük a fejed fölül!
Azért sajnos látom, mert egy hatalmas iskola van mellettünk, hogy hata reklám. Minden gyereknél elsőrangu mobil, nem kínai a sport cipő. Nagyon nehéz lehet ma szülőnek lenni. Én már túl vagyok rajta, akkoriban kevesebb volt. Cipőt a cipőboltbol. pl.
Én csak akkor dühöngök, mikor a filmet 5 részre osztva tele nyomják reklámmal.
Amai gazdaság alapja a fogyasztás.... ezért is vagyunk fogyasztói társadalom. Ennek legmarkánsabb meghatározó tényezője a marketing - kifinomulttechnikák gyűjtőfogalma amelyek magukba foglalják piackutatáson kívül a pszichológiátólkezdve a szociológián keresztül az antropológiáig a legtöbb tudományágat és areklámot is.
Mivel ezek a technikák szinte kikerülhetetlenül beleépülnek mindennapjainkba,kultúránkba, szokásainkba, fontos lehet hogy ismerjük működésüket és hatásaikat.Ehhez képest igazán nem sokat tudunk róluk. csupán egy szűk szakértő csoporttevékenységének eredményei között lavírozunk.
A felnőttek többsége tudatában van annak, hogy a reklámok befolyásolják, sőt"felülírják" ítélőképességét, de alapvető ismeretek hiányában ennélnem is jut tovább. A gyermekek esete komolyabb. Sokáig szinte mindent igaznak fogadnak el, és areklámok hatása rájuk sokkal erőteljesebb. Ezért ők az egyik fő célközönsége areklámoknak. Mivel a szülők nem képesek felvenni a versenyt a sokszor érzelmialapon ható színekkel, formákkal és szövegekkel operáló reklámokkal szemben,legtöbbször beadják a derekukat, és saját véleményük ellenére megveszik anyafogó gyereknek a reklámozott dolgot. Nem csoda, hiszen egy átlagos gyermek,"szabad" idejében őrületes mennyiségű reklámnak van kitéve az utcán,a TV-ben, újságokban és az interneten minden szűrés és védelem nélkül.
A gyermekek óvodás korban a legfogékonyabbak. Hatalmas intellektuális pazarlás,hogy ebben a periódusban minden korlátozás nélkül éri őket rengeteg olyanbehatás, ami értékítéletüket végzetesen befolyásolja. Ez folyamatos családikonfliktusok forrása lehet és igen negatívan hat a családi költségvetésre is.Ez azt jelenti, hogy a családi együttlétek komoly része nyafogással, követelődzésekkelés veszekedésekkel telik el, sokszor a szülő veszít, és kifizeti a drága pénzta "béke" megvásárlásáért.
És itt még nincs vége a szűretlen reklámokon felnövő gyermekek problémáinak. Aszülők teljesen idegenek abban a világban amit a gyermekeknek szánt reklámokteremtenek, így a legnagyobb jóindulat és erőfeszítés ellenére sem sikerülvisszaszerezni a gyermek ízlése, vágyai és viselkedési normái felettibefolyást. Ezért a szülő és a gyermek folyamatosan távolodnak egymástól éskialakul egy szakadék, amelyik először csak kulturális, majd érzelmi szinten ismegnyilvánul. Ez pedig az utolsó szög a hagyományos családmodell koporsójában.
Tehát a szülők minden segítség nélkül, egyedül nem sokat tehetnek. El kell érni, hogy az oktatási rendszer vagy az azon kívüli szerveződésekfelvegyék a környezettudatos életmód és az egészséges táplálkozás mellé areklámok "értelmezését" is. Továbbá ki kell dolgozni és terjeszteniolyan egyszerű módszereket, amelyeket az elfoglaltabb szülők is könnyenalkalmazni tudnak, hogy újra ők lehessenek gyermekeik szellemi és érzelmi fejlődésénekmeghatározói, és ne távoli vállalatok gazdasági megfontolásai.
El kell végre dönteni, hogy csupán az új nyálcsorgó konzumidióta nemzedékideiglenes gondozói akarunk-e lenni, vagy a gyermekeink egészséges fejlődéséértfelelős, őket szeretetben nevelő szülők !
Haa döntés megszületik akkor a tetteké a terep.
Acél a kisgyermekben (ideális esetekben a kamaszokban, sőt a felnőttekben is)egyfajta immunitás kialakítása a reklámok negatív hatásai ellen.
Tulajdonképpen"csak" a marketing módszerek "visszafelé való alkalmazásáról, a"tudatalatti" folyamatok tudatosításáról van szó. A dolog valamivelkönnyebb mint a tudatalatti manipulálása, mert az első lépésben csak egy reflexalakul ki, mint például az úttesten való átkelésnél: megállunk és körülnézünk.Ez nyilván életmentő reflex a forgalom többi résztvevőinek mélyebb analizálásanélkül.
Amódszer egy egyszerű gyakorlat, amely segít felfedezni a reklámot akörnyezetben ( a túlzó színek, oda nem illő érzelmi hatások, stb. alkalmazása), és elindítani a reflexet, hogy ez "nem valóság". Nagyon hasonlóa betegségek elleni védőoltásokműködéséhez : A legyengített vírus kialakítja a szervezet ellenálló képességét,erősíti az immunrendszerét. Saját gyerekeimmel végzett kísérletek alapjánmondom, hogy 3 éves kortól felismerheti a gyerek a marketing hatásokat és képesellenállni, ráadásul büszke is rá !. Jelenleg egy óvodábanfolynak további kísérletek a módszer finomítására.
Areklámok és a marketing módszerek tömeges tudatosításának több pozitív hatásalehet: csökkenti a családi életet konfliktushelyzeteit, csökkenti az általánosstressz helyzeteket, és lehetővé teszi a pénz "valós" döntésekalapján való elköltését, az "impulzus" vásárlás helyett, amit alegtöbb esetben megbán a vásárló.
A"szakma" nyilván megpróbál még körmönfontabb módszereket alkalmazni,de ezek kifejlesztése sok időt vesz igénybe, és ha már kialakult a tömegekbenaz alap gyanakvás, akkor akár teljesen hatástalan lehet.
Amódszernek van egy pozitív "mellékterméke" is: A kereskedelem melletta politika is alkalmazza a marketing módszereit, és a tömegekben kialakultimmunitás a politikai manipulációt is megnehezíti.
Akitérdekelnek a marketing módszerek, ajánlom :
Pratkanis és Aronson:
A RÁBESZÉLŐGÉP - Élni és visszaélni a meggyőzés mindennaposmesterségével
"ne is próbáld nevelni a gyerekedet, felesleges eröfeszítés, mert úgyis csak azt fogja csinálni, amit Töled lát":
Nagy igazság. A legjobb, amit a gyerek láthat, hogy a postaládát eleve nem engedjük teledobálni baromságokkal, amit meg mégis beledobott valami szemetelő kis gyökér, azt ahogy ürítjük a ládát, már dobjuk is ki, mert nem névre és címre szól, márpedig egy 7 éves is tudja, hogy a postaláda azért van. Azt is láthatja, hogy nem töltünk egyetlen percet se tévénézéssel meg hasznos műsorok keresésével, utcán meg plakátok nézegetésével. Szupermarketben meg lehet mindent nézni, de oda a kajáért megyünk, megvesszük és húzunk. Röviden ennyi :)
nekem eleg idonkent annyit mondani a 7 evesnek,mikor egy mososzerreklamban azt latjuk,hogy vadi uj,vasalt fehet zoknit szednek ki a mosogepbol,hogy szerinted a batyad zoknijaval is meg tudnak ezt csinalni?? Ez meg neki is tulzas:)
Hermetikusan elzárni nem is lehet. Utcai plakátok özöne, kütyük a szupermarketben, kéretlenül postaládába dobott katalógusok - tévé nélkül is el van árasztva a kölök. Nevelése folyik :)
(Van egy jó duma, miszerint ne is próbáld nevelni a gyerekedet, felesleges eröfeszítés, mert úgyis csak azt fogja csinálni, amit Töled lát. Ha ez igaz, akkor nincs is bibi, minimális mértékben se vagyunk reklámfüggök.)
Viszont az is az érzésem, hogy a mai modern reklám-szerkezet olyan mértékben raffináltan manipulatív és mindenütt jelen lévö, hogy egyre problémásabb lesz...
Épp ezért kell felkészíteni a gyerekeket. Az én gyerekeim tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy a reklám abból a célból készült hogy megvegyék a terméket, ennek érdekében hazudnak is. A férjem meg képes felkiáltani, hogy hűűű vegyük meg azt a folttisztítót mi is, de jól kiszedte az olajfoltot a ruhából.
Én már a Provident reklám lényegét is elmagyaráztam a 7 évesnek.
A manipulatív reklámokra is fel kell hívni a figyelmet, de ez csak úgy lehet, ha nem zárjuk el tőle hermetikusan a gyereket.
Épp ezért kell a kontroll. Nálunk a Jetix a tiltólistán van, a cartoon network dettó, azon kivétel a Tom és Jerry, a lányaim a spektrumot, nat geo-t, Animal planetet és a Discoveryt nézik. Azon a "Hogyan készült" egy szuper műsor és nem hiszem hogy ezért lesz bármelyikük is drogos örömlány, mert 7 évesen megnézték hogy hogyan gyártják a színes ceruzát vagy a hegedűt.
Alapjában én is azt hiszem, hogy a gyerek értelmes, és meg lehet beszélni vele sok mindent. Viszont az is az érzésem, hogy a mai modern reklám-szerkezet olyan mértékben raffináltan manipulatív és mindenütt jelen lévö, hogy egyre problémásabb lesz... Nem tudom, én hogyan fogom ezt majd a jövöben kezelni, az enyéim még kicsik.
Összehasonlításul: az én gyerekkoromban - 70-es, 80-as évek) a reklám jelen volt, de elkülönítve. A tévében pontosan lehetett tudni, hogy melyik a reklám és melyik a müsor, és még semmi vagy kevés közük volt egymáshoz. Az újságban dettó, votak a cikkek és voltak a raklámok, külön-külön. Manapsaág rengeteg reklám "öltözik" objektív cikknek, és még a felnöttnek se mindig könnyü elkülöníteni öket - különösen spécik ebben a gyógyszergyárak, mikor "cikket" írnak valami betegségröl, hogy a végén már javasolják is saját termékeiket megoldásként. Szóval nem könnyü ez.
egy nyavalyat..Csak nem hiszek a tiltasban,sokkal inkabb abban,hogy egy gyerek ertelmes leny es rengeteg dolgot meg lehet vele beszelni. Nem mondom,hogy soha nem kell szigor,mert hazudnek,de a TV nem az,ami ordogtol valo,csak tudni kell hasznalni..
egy fraszt..csak megtanitottam a gyereknek,hogy jozan esszel gondolkozzon es nem kell mindent elhinni,amit a TV-ben lat.Es ez nem csak a reklamokra vonatkozik
nekem meg a kamaszom egymas utan hozza az otosoket,mert olyan informaciokat kap,amiket hasznositani tud. Lehet,hogy a tobbiek zenecsatornakat vagy nem tudom,miket neznek,de az enyem Spektrumot,Discovery-t es National Geografic-ot.
Akik a hétfői adásszünet idején butultak a TV előtt, azok ezredennyi rosszat nem kaptak ott egy hét alatt szerintem (reklámok negyedóránként, pukimonok, stb stb stb), mint manapság 1 nap alatt :(
Már felnőtt egy korosztály, akik annó nézték a gyerekműsorokat. Igaz, fekete-fehérben, és hétfői adásszünettel. Ezek ma már dolgozó, adófizető állampolgárok.
Hát csajok! A múlt héten olvasgattam "Az alkony" hozzászólásaitokat, megnéztem az előzeteseit. Húúú.. Lehet, hogy a Hannah Montana vagy a H2O nyálas, de nekem inkább ezerszer ilyen téma, mint a farkasember meztelen felsőtestű srácok világa.
A fiam így is frászban él a lükött rémrajzfilmek és rém mesék hatására. Az ugató kutyáktól retteg, pedig neki is "van" kutyája. De az ilyen alakváltós rémrajzfilmek hatására már az itthoni kutyustól is fél. Szegény kutyus meg majd mancsát töri igyekezetében, hogy újra szeretgesse a kisfiam, úgy mint régebben.
Nem lehet, hogy a félmeztelen kreol srácok látványa+szerelmi történet felülírja a normál elme ítéletét a bakfis gondolkodásúakban?