Mostanában több takarítógépben és golfkocsiban cseréltem LiFePO4 akkukra az ólom akkukat. Az a furcsa, hogy a páncéllemezes vagy AGM ólom akku drágább, mint a lítium akku.
Pl. a 6V-os 280Ah-s ólom akkuk darabja nettó 80e Ft, ebből 8 db van egy golfkocsiban, ami több mint 600e Ft.
A 305Ah-s LFP cellák darabja 30e Ft körül van, ezekből kell 16 db egy 48V-os rendszerhez, ami csak 480e Ft, plusz kb. 50e Ft egy 200A-es bms.
Egy 60V-os rendszerhez 18-20 db LFP cella kell. A 100Ah-s cellák relatíve drágák, 20e Ft körül van darabjuk, de lehet ez már a bruttó ár. Esetleg lehetne bontott elektromos autó cellákból is akkut építeni, nekem is azok vannak a robogómban és az átépített mopedautómban, ezek valamivel olcsóbbak, de nem olyan biztonságosak, mint az LFP cellák, és azok vadi újak, számlával, garival.
Az itthon elérhető 100Ah-s LFP cellák alapvetően nem nagy áramokra vannak tervezve, a max. kisütő áram 100A, de csak 30 másodpercig. De egy 60V-os rendszernél már az is 6 kW teljesítmény, ami bőven elég egy ilyen könnyű kis kocsihoz. Léteznek nagy áramú cellák is, de azok sokkal drágábbak, akkor máj jobb pl. Nissan Leaf modulokból építeni az akkut. Az elektromos Ligier Be Sun mopedautómba 28 db Leaf modult építettem az ólom akku helyére, 60-70 km-t elmentem vele nyáron, pedig annak 600 kg körül volt az üres tömege, a megengedett össztömege pedig 1 tonna volt. A Nissan Leaf modulok darabja 10-15e Ft között van állapottól függően és 16 db kell egy 60V-os rendszerhez, ha 16s4p konfigurációban gondolkodunk, ami szerintem bőven elég lenne. Ezek a cellák bírják a nagy áramokat és fagypont alatt is lehet őket tölteni.
Az LFP akkukat nem szabad 0 fok alatt tölteni, kisütni lehet akár -10 fokban is. Az elektromos buszomban is LFP cellák vannak, télen előfordul, hogy addig nem indul el a töltés, amíg fel nem fűti az akkut. A bms tudja kezelni az akku fűtést, a cellák alá be lehet építeni elektromos fűtőfilmet, de a legjobb, ha garázsban áll a kocsi.
Ennek már van itthoni forgalomba helyezésre lehetősége? Rengeteg jópofa kis autócska van a kínaiak kínálatában. Régebben a németekhez be lehetett regisztrálni. De ma már azt itt nem fogadják be. Volt forgalmazó aki eladott hasonlót. Avval, hogy gyerekjáték a papírmunka, ő elintézi. Aztán hónapokig maszatoltak, végül vissza kellett csinálni az üzletet pedig az ismerős bele volt szerelmesedve a kicsikébe.
Az ólom és a LiFePo kiszolgálása nagyon hasonló. Nagyon hasonló feszültségekkel. Ha 60 V akkor nyilván 5 db 12-es van benne.
Egy gond lehet a fizikai elhelyezéstől eltekintve, hogy ezekben a BELSŐ kiegyenlítő rendszer határozott maximális áramra van készítve. Ha indulásnál hirtelen kap nagy terhelést, leoldhat a belső védelem. Az ólom pár másodpercre igen erősen túlterhelhető, ott ilyen nem fenyeget. Nincs ennek gyárilag lítiumos verziója? Azok vezérlője erre fel van készítve.
Nulla Celsius alatt a LiFePo hamar meghal a nagy terhelésre. Az ólom ebben is többet kibír. De megspórolnál jó 50 kilót ha kicserélnéd, az biztos.
Az olcsó 12V 100Aó-s LiFePo aksik olcsó rendszere max 200 A rövid idejű (pár másodperc) terhelést bír. Egy 90Aó-s ólom, 3-400-at sem vesz zokon. Vagy habszivacsot teszel a talpad alá indulásnál.
Viszont ha ezt betartod, jó 10-szer annyi ideig szolgál.
Szeretnék vásárolni egy elektromos mopedautót, amit kinéztem egy kinai gyártmány agm 60v 90ah ólomaksikkal,kis távokra használnám max 15-20km hetente 3x . Tervben van, hogy az ólomaksikat lecserélném lifepo4 aksikra, mi a teendőm az akkucserénél? Egyszerüen csak berakom az új lifepo4 aksikat vagy ilyenkor mivel más kémiájú aksikról van szó vezérlöt töltésvezérlőt is cserélni kell? Sajnos nem vagyok otthon a témában a dieselek után igy a segitségedet kérném. Köszönöm a segitséget
SZIASZTOK erősen gondolkodom azon, hogy a microcar mgomat kicserélem elektromosra , mert keveset kell mennünk, a rendelő, meg a lidl is csak pár száz méterre van , aztán még csak 19.230 km van benne 2012 es kiadásu, igen szép, jó állapotban van, csak nemtudom melyiket válasszam az elektromosok közül ami kétszemélyes , nagy csomagterü, . ha valaki tudna ajánlatot tenni, megköszönném.
Most délelőtt, kimentem meg is lett a hiba. Felemeltem a jobb hátsó kereket nem kotyog semmilyen irányba a kerék. Megpörgettem kézzel, majd egy fél porcig fogott szépen. Így megláttam a futófelület közepén egy szöget. Kihúztam , de nem volt túl mélyen mert nem sziszeg..
Ha ütemes volt a kattogás, akkor nagy valószínűséggel csapágy probléma. Meg kell rángatni és ha érzel kotyogást, akkor cseréld ki a csapágyat.De lehet gumi sérülés is az oka az ütemes kattogásnak.
Délután beugrottam a városba bevásárolni, odafelé örültem milyen kellemesen megy az Aixam, Vissza felé se volt gond, csak az utolsó 100 méteren, jobb hátulról ütemes kattogás jelentkezett, el nem tudom képzelni mi lehet?
A nyár elején szokásos regionális találkozóval még nem foglalkoztunk , abban gyorsan dönteni kéne .
Egyeztettem azzal a mopedautós társunkkal , aki a szentgáli helyszínt -- és ott a nívós étkezést -- szokta biztosítani . A június 14-ében (szombat)maradtunk , akkor lenne Szentgálpusztán a találkozó , ott lesz ebéd . Ugyanaznap estére viszont lefoglaltam Doromlást is , aki messziről jön és aludni akar , vagy bulizni-csónakázni szeretne arra s lesz lehetőség , mert én Szentgálról átmegyek és ott éjszakázom . Esetleg néhány sráccal másnap takarítunk a hosszúraktárban .
Ha többeknek nagyon nem felel meg az időpont akkor haladéktalanul jelezzétek , mert akkor keresünk másik időpontot .
A Trabantklub nagynyári balatoni találkozója 2025 július 24-27-én lesz , új helyszínen , Fonyódon , Napsugár kempingben , amelynek saját strandja is van .
A nyár elején szokásos regionális találkozóval még nem foglalkoztunk , abban gyorsan dönteni kéne .
Azt a kocsit is bontóba küldték , ha jól értettem a bontósnak szét kellett volna szednie --de szerencsére esze ágában se volt , egyben adta el az ismerősömnek . Persze forgalomba-helyezésről így szó se lehetett , bár nem is volt ilyen szándék .
Ezt tegnap este írtam, de valószínű, hogy a fáradtság miatt, figyelmetlen voltam és az elektromos kerékpár oldalra írtam.
Ma rászántam magam, hogy szétszedjem az AIXAM ajtót, hogy megjavítsam az ablakemelőt. Le volt törve a motortartó konzol. Átfúrtam és 2 db. 6mm-s csavarral rögzítettem. Hiába csináltam bár mit, nem mozdult az ablak. Végül kiderült, hogy a meghajtásnál 2 fog letört a műanyag fogaskerékről és ott akadt meg. A két törött fog eltávolítása után, néhányszor sikerült le és fel is működtetni. Egyszer lehetett hallani egy kis roppanást, és utána nem akart megint működni. Valószínű, hogy megint fogtörés történt.
Azzal a kéréssel fordulok a fórumtársaktól, hogy van-e valakinek használt, de használható, baloldali ablakemelője? És esetleg megválna tőle. de tulajdonképpen nem szerelhető le, ezért csak a fogaskerék kellene, ami egybe van a bovdendobbal.
Vagy esetleg tud-e valaki, hol található mopedautóbontó?
A kérdés gondolom az , hogy forgalomba helyezhető-e ? Vagyis lehet-e rendszámot szerezni rá . Nekem eddig életemben egy ilyenről volt tudomásom , az bontásra került , noha volt rendszáma . Azt bontóba adták , úgy tudom azzal , hogy alkatrészként hasznosítható -- jegyzem meg kifogástalanul működő , nem éppen értéktelen mopedautó volt . Annyi hibára emlékszem , hogy nem volt benne akkumulátor és nem égett a bal elülső helyzetjelzője -- egyébként teljesen működőképes volt .
Ugyanakkor az árverési határozat teljes jogú tulajdoni okirat :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
86. § (1) A törzskönyv kiadásáig a jármű tulajdonjogát igazolhatja:
a) a jármű kereskedelmi értékesítéséről szóló, a jármű azonosító adatait tartalmazó számla,
b) a külföldön már forgalomba helyezett járműveknél a külföldi hatóság által a forgalomba helyezéskor kiadott eredeti vagy hitelesített okmányok,
c) az árverési jegyzőkönyv,
d) a gyártó számlája,
e) a jogerős bírósági határozat,
f) a hagyatékátadó végzés,
g) az ajándékozást igazoló okirat,
h) az adásvételi szerződés,
i) a fődarabok megvásárlásáról szóló számlák és az összeépítési engedély, vagy
j) a járműkísérő lap.
Ahhoz , hogy egy mopedautó rendszámot kapjon lényegében négy dolgot kell igazolni :
-- a jármű tulajdonjogát
-- a műszaki alkalmasságot
-- a biztosítás meglétét
-- a regadó befizetését
Persze minden normális okmányiroda hanyatt veti magát , ha valaki a fentiekkel beállítana a rendszámért . Mindamellett lehet az árverési határozatban olyan kitétel , hogy a jármű csak alkatrészként hasznosítható .