Megértem a 83 éves urat , hogy a sok keresésemrevnem irt választ, elég sok gondja -baja lehetett az aixammal ,mire sikerült neki a rendbetétele . én meg csak irogattam neki, kérdeztem mi a módja stb . a behozatalnak , elrendezésnek stb elnézést kérek utólag is tőle . sajnos ez a dolognincsen még kiforrva , ennek sok tapasztalat ,idö kell még. üdv:toncsi bá, a microcaros csopoertból.
Úgy terveztem , hogy a következő hozzászólásomban a múlt szombati szentgálpusztai találkozóról számolok be , megköszönve a vendéglátó Hollósi házaspárnak a nagyon szívélyes munkájukat . Ezzel a köszönettel már elkéstem , mert ma délután megszólalt a telefon és egy nagyon tragikus hírt kellett hallanom . Kedves házigazdánk , Zsolt ma tragikus baleset áldozata lett . Fáradhatatlanul szorgalmas emberként munka közben érte a halál . A helyszínen vizsgálódva nem értjük , hogy miért kellett egy ilyen veszélyes helyen a traktorral nekilátni a szártépőzésnek . Zsolt nagyon rutinos traktoros volt -- több mindennel foglalkozott , de az ilyen talajművelés volt a fő profilja -- ezért is fájdalmas az elkövetett végzetes hiba .
Ezzel a néhány képpel emlékezek meg róla , a legutolsók között az idősebbik unokájával látható a szombati találkozón , ahol a most tragikusan megözvegyült Marika nagyon finom babgulyását fogyasztottuk . Őszinte részvéttel ...
83 évesen elegem lett a berhelésből , kocsi alatti fekvésből , így némi segitséggel vettem egy majdnem új elektromos Aixamot . pontosabban az Aixam e-minauto-t .
Ausztriában tesztautoként szolgált fél évet , 1000 km-el vettem . Hazaszállítás traileren .
Itthon a honosítás adta fel a leckét , legtöbb kortársam ezért nem is mer belevágni .
Egyébként én úgy látom , a franciák ezt a tipust a fiataloknak szánták játéknak . Közeli szervizháttérrel , egyszerű üzemeltetéssel , fiatalos csavargásra kiválóan megfelel . Persze a csóró magyar öregember egész más céllal veszi , ez már problémás .
A 2 éves autó garancia és 5 éves akku garancia csak úgy érvényesíthető , ha a kötelező szervizekre (1000 és 5000 km) beszállítom Érdre , mert nálunk csak ott van gar. szerviz . Szállítás traileren ? Drága !
A kez. utasítás francia nyelvű , de nem tartalmaz több (számunkra fontos) dolgot . Ezeket ki kell tapasztalni . Pl. világításkapcsoló egyáltalán nincs , csak tompított van ami állandóan ég . Webasto kiegészítő gázolajos fűtés van , de kezeléséről semmi . És még néhány egyéb .
A hatótávolság a 75 km kevés . Sima mezei konektorból 10-A-el tölthető , de hol találunk útközben ilyet ? Az elektromos töltőoszlopok erre nem alkalmasak . Hogyan juthatok el a 120 km-re lévő barátomhoz ?
A Rémtörténet , avagy egy Ausztriából hozott 1000 km-es Aixam-e honosítása .
- Vásárlás egy szalonból ahol ½ évet tesztautóként szolgált , 12500 Eu. ÁFÁ-val .
- Traileren hazaszállítva .
- Műszaki vizsga időpont kérés : másfél hónapra kaptam .
- Ezalatt az autócska tanulmányozása , francia kezelési könyv fordítgatása , stb. Itthon a garancia az érdi szervizben érvényesíthető , ott kikerülhetetlen az 1000 km-es szervizen megjelenés ami 2 x 150 km , vagy elvész a garancia . (Az e-Aixam egy töltéssel max. 75 km-re képes) Felkészülés a műszaki vizsgára és honosításra , a szükséges eljárások és feltételek körbekérdezése , stb.
- Az utolsó nap a rémálom :
9 órás vizsgára megjelenek 8.30-kor (Lábon , rendszám nélkül szabálytalanul 15 km-ről . Útvonal engedély rendszám nélkül nem létezik.) Nem vagyok az előjegyzettek között , végül mégis , de 10.30-ra . Kérem , hogy addig nézzék át a papírokat . Kiderítik , hogy a 2 nyelvű A-V szerződés szerintük nem megfelelő , mert az eladó aláírása és pecsétje van a tanú helyén is . Nem fogja elfogadni az okm.iroda , menjek kérdezzem meg , még van egy órám . Irány a kisváros okm.iroda (ott talán gyorsabbak) . Szerintük is szabálytalan a szerződés , vigyem vissza az eladóhoz Ausztriába , írjanak másikat . A nejemmel tanuként aláíratni nem lehet , már a 3. lenne a sorban , nincs rovat . Nyomás a megyeszékhely okm.irodájába (rendszám nélkül,a rizikó az enyém). Rendesek voltak , 3-an megtárgyalták : jó ahogy van és eredetvizsga sem kell . Vissza a KPM-hez , az ügyitéző nekem nem hiszi el amit mondtak . Felhívja az okm.irodát , de nem az ügyintézőt , a főnököt . ½ óra a válasz : így jó ahogy van . 11 óra , kezdik a vizsgálatot . Rendes szakik , de ilyet még nem láttak , segítek nekik . Mutatom alulról a motorszámot (ami csak matrica , ők beütöttet keresnek) mert a motorház tető nem nyitható . Végül rendben , írják a gépbe az adatokat , de ilyen tipusú autó (Aixam e-minautó) nem választható . Megáll a tudomány . Talán holnap vagy egy hét múlva . . . Azután mégis : A KPM központi gépén kellene bevinni egy ilyen lehetőséget , hogy itt kiválaszthassák . Elküldik a javaslatot , várunk pár órát , sikerül a dokumentálás.
NAV : regisztráció . Kötelező de mivel elektromos így a díja nulla . Normálisak , rendesek : felveszik az adatokat , 5-7 nap múlva jöhetek az eredményért . Megjegyzik , hogy jobban tenném ha azonnal eladnám , mivel 6000 km alatt van , így itthon is ÁFA köteles ami kb 2 M Ft. Mutatom a már odaadott számlát , rajta hogy a Mehrwerstauer (ÁFA) kifizetve Ausztriában a vásárláskor , az EU-n belül csak egy helyen kérhetnek ÁFÁ-t . Ezt elfogadják . Némi barátkozás után helyben el is készülnek a papírok . 15 óra , mehetek tovább . Okmányiroda ismét . A szimpatikus hölgy : milyen rendszámtábla kell , stb . Közben : hol van a köt.bizt. kötvény ? 2 napja kötöttem interneten , ma reggel jött a kötvény e-mailen de nem nyomtattam ki , nincs . Akkor sajnos holnap . . . Futás tovább ! K&H iroda : csak rendszám alapú keresőjük van , rendszám pedig nincs . Tovább , következő iroda : kedves ügyintéző alvázszámból kikeresi , nyomtatja , vihetem . Okmányiroda utoljára (17 óra) . Minden összejött , kapom a zöld rendszámtáblát , forgalmit .
- Így fért bele a napba az összes ügyintézés . Át kellet jutni a bürokratákon és főleg szabályozatlan bürokrata rendszeren , de voltak segítőkész jó szándékú ügyintézők is . Köszönet nekik !
- Ahogy a többi hasonló kóborló autóhonosítóval beszélgettem kiderült , hogy ezért intéztetik ezt az emberek a nepperekkel , akik csekély 100-150 ezerért rendszámozva , papírozva adják át az autót .
Én megspóroltam ezt a pénzt , de a feszültség igencsak igénybevette az agysejtjeimet . Ami talán így 83 évesen még jól is jön .
Jaj , nem dehogyis haragszom . Csak figyelmetlen voltál -- bár valószínűleg arról lehet szó amit WooDoo is írt . Mármint hogy tenyérki kis telefon-képernyőn nézi a képet . Én nem használok okostelefont , ezt a hozzászólást is kétmonitoros asztali gépen írom , a nagyobbik kijelző 80 cm-es . És még azon is nehezen látszik a lényeg , a feltöltött képek nem a legjobb felbontással kerülnek oda , de azért a szövegből kitűnhetett volna :
Pókerparti mopedes társaknak és rendszámgyűjtőknek . Tessék , hölgyek , urak aki többet tud egy sorozatba rakni az ne titkolja .
Erre te így válaszoltál :
Múlthéten voltam két olyan helyen ahol tizesével tudták volna sorba rakni. Kb három sorba.Nagyon időstől a nagyon fiatalig. De mindegy.
Én persze ismét írtam , de még mindig nem esett le a tantusz . Hát akkor nézzük sorba azokat a mopedautókat , elől a beillesztett csoportkép , azután pedig egy egy habitus , netán portré . Jobbról az én EVO 400-asom , mellette az azóta eladott fehér kislámpás , mellette az egykori zöld Microcar Lyra- m , bal szélen pedig a barátom JDM Albiziája . Mivel a kép középső kocsit terveztük eladni , ezért szedtük össze a fotó kedvéért őket , remélem így kiemelve már olvasható lesz :
Az idei találkozós szezont szokás szerint a helyi összejövetellel zárjuk , újabban kialakult hagyományoknak megfelelően Szentgálpusztán , szálláslehetőség pedig Doromláson van . Ez utóbbiról annyit : számolni kell a bérleti viszonyok megváltozásával , ami annyit jelent , hogy jövőre (és persze soha többet ) nem mehetünk már Doromlásra . Talán ez lesz az utolsó alkalom .
Szezonzáró mopedautós találkozó Zomba-Szentgálszőlőhegyen , 2025 augusztus 30 , szombat. Az étkezés ( babgulyás ) miatt kérjük a létszámot előre jelezni 27-ig , az étkezés fizetése a helyszínen . Szálláslehetőség Doromláson (Bogyiszló , gátőrház , kb. 30 km ) , a szállás ingyenes , de az igényt előre jelezni kell .
Egy hónapja a találkozó nagyon szűk körűre sikeredett , összesen 6 moped volt érintett , de az sem egyszerre . Nem gond , aki eljött az jól érezhette magát , nem kell minden találkozón létszámrekordokat döntögetni .
Ma már minden keresőben rá lehet szűrni az elektromos változatra.
pl. a gaspedaal.nl-en Az Aixamra kereresve, ez az első találat: 2013-as E-Coupe, 10e km-rel, 6800 eur-ért...
Ez bizonyára így van . Viszont azon tűnődök , hogy azon érdeklődők közül , akik az elmúlt 10 évben a környezetemben feltűntek hányan tudnának külföldről kocsit venni . Még én se nagyon vállalnám be . A legtöbb leendő mopedautó tulajdonos még egy rendezett külföldi papíros moped berendszámozásába se mer belevágni , nemhogy a kinti vásárlásba . Arról nem is beszélve , hogy sokan ennél olcsóbb járműről ábrándoznak , ami persze jobbára irreális , de ezt már régen megírták a Totalcaron , a leírt jelenség általános , értelemszerűen alkalmazható a mopedautósokra is :
Egy hónapja nálam is feltűnt egy ilyen , a mopedautózásba kényszerből belépni szándékozó bácsi . Végülis nem vett tőlem semmit ( jobb is ) , nem tudom mire jutott -- de láthatóan nagyon nem tudta értelmezni a mopedautós viszonyokat , majd fél évszázadnyi normál autózás után .
Különösebben nem izgat a dolog , egyelőre el vagyok ezzel a szűk kínai micsoda és a normál dízel mopedautó kombinációjával . Felváltva használom őket , mindig azt amelyik a célszerűbb . A leghalványabb gondolatomban sem merül fel , hogy ennyiért ilyen villanymopedet megvegyek .
Tudja esetleg valaki, hogy a kis Citroen AMI hogy áll most jogilag? Be lehet hozni és forgalomba helyezni pl. a németektől? Mopednek minősül nálunk? Ha nem, akkor német papírokkal meddig lehet itt?
nyilván az is okozhat ilyen tüneteket, de üzemanyag gond is lehet, ilyenkor érdemes, kannárol probálkozni és, kihagyni a teljes üzemanyag rendszert, ha kannáárol okés, kakor kell végigkeresni, hol van a probléma, persze, a kannátol az adagoloig, sőt azon belűl is lehet gond, de 80%-ban a kannázás eldönti, hogy van e üzemanyag ellátási probléma
nézd meg, hogy elmegy e terhelhető feszültség az izzito relétől a gyertyákhoz., esetleg érints egyenesbe az akku + sarutol egy kábelt, kb 10 másodpercig, esetleg lakatfogoval mérheted is közbe, hány amper folyik a kábelen, olyan 30-40 közötti jonak mondhato, feltéve, ha tényleg jok a gyertyák, ha mindez okés, akkor, meg kellene vizsgálni az izzito gyertyákat is kivéve, hogy nem csak a tövük izzit, hanem a végűk.
Mi lehet a hiba? JDM titane yanmar izzitás után elsö inditásnál 8-10 másodperc tekerés után indul be,a mostani meleg idöben (ezért félek ,hogy télen még nehezebben fog indulni, miután beindult azonnal leállitom, a következö inditásoknál pöccre indul.Üzemanyag szürö új,új légszürö,a két izzitógyertyát kicsreéltem újra (a régi is jó volt kipróbáltam) alapjárat nem ingadozik.Ja és a két új porlasztócsúcsot raktam be.Az akksit feltöltöttem teker, nem tudom hol a hiba? köszönöm
Ma megint szomorú hírről értesültem ... Feri nagyon szerény lehetőségek között élt , anyagilag csak háromkerekű mopedautót engedhetett meg magának -- bár arra hibás döntések miatt iszonyat sokat költött , mégis kevés öröme volt benne . Terveztük , hogy hozzájuttatom egy olcsóbb mopedautóhoz -- nagy barkácsoló lévén üzemben tudta volna tartani -- de ezt már sajnos nem érte meg . Amikor éppen üzemképes volt a Sulky akkor eljött a találkozókra . Doromlásra még ép emberként , de Szentgálon már csak egy lábban vezethette az eredetileg 3 pedálos járművet .
Grade A vagy B? Sokváltozós függvény. Szinte naponta változó árak, mérhetetlenül nagy kínálat. Nincs kizárólagos tipp. Számolni, néha jósolgatni is kell.
Az biztos, hogy a nagyobb cellák ár/kapacitás aránya sokkal jobb. Kevesebb sallang kell, csak az elhelyezés is nehezebb.
én már megszolalni is alig merek elektromos moped témában, mert a kiggyo" modi" kitilt, mert ugye az lesz, részemről, ami neki tetszeni nem fog!?
ennek ellenére! az én véleményem lfp cella ügyben, hogy simán használhato a b grade cella, figyelembe véve, a határait! és persze nem a homokkal töltött szarokra gondolok!é, 16 b grades cellát vettem az egyik kocsimba és köszöni szépen, már bő 2 éve használom, teljesitmény csökkenés nélkűl, mondom ezt azért is, mert van kapacitás mérő készülékem és meg tudom mérni, nem csak a hasamra ütve állitom! az valo igaz, hogy, szeretnek szétszaladni a feszek, hamár közeleg a töltés teteje, vagy éppen a merűlés lagalján!, de, ha végigondolom, és a grades vettem volna, az lehet kb 3x-or annyiba fájna és, igazábol aztsem akarnám, 80%, fölé tölteni, igy semit nem veszek észre, a feszek szétmászásábol!, ráadásul, van egy max 10 amperes balanszerem, ami, 10mV ra összerángatja a cellákat, elég hamar, ha mégis lenne különbség! az én celláim is 4000 ciklust igért cellák, ami, ha csak a felét tudja már, akkor is hapi van! ha mégis bir 4000 körűl, akkor mégnagyobb hapi!, és mivel 280 aH cellák, simán birják az 1c meritést töltést!, a motorvezérlöm, max 200 ampert enged a cellákbol szivni, igy, simán, viháncolnak a cellák, padlogáznál is!, a legmelegebb nyári időben is csak, 45-46 fokosak volta a cellák, erőltetett menetben is , szoval, amit mondani akarnék, hogy nem feltétlen kell milliokért venni cellákat, nem biztos, hogy , megéri!?, persze kinek a pap... amúgy ezeket a viszonylag nagy cellákat, használom, off gridként is a lakásba, , fogysztástol függően 2-3 napot is kibirnak, amikor a kocsit tervezgettem, ezt is beleszámoltam, hogy, ha áll a kocsi, mert éppen másikakat használok, akkor is hasznosuljon a pakk, ami benne van. ezt a kocsim, van, hogy hetekig nem használom, csak, ha a többi le van éppen merűlve. ha az akkuk nincsenek, használva az idő akkor is telik, öregszenek , lehet éppen kidobni 10 éves pakkot is, mondjuk 500 ciklussal , mert koros lett. egy a gradesnel ez sokkal fájdalmasabb lenne. azt én sem tartom jo 5letnek, hogy ezeket a 12,8 voltos lfp ket sorba rakni, de, ha Bakancs figyeli a feszeket, nem annyira ördögtöl valo! mindenképpen jobb választás, mint a savas!!!
"Nagyon elgondolkodtató jelenség , és még tippem sincs . Ha adagolóelem-kopás -- ami végülis hihető lenne -- akkor miért a felújítás hozza ki ? "
a kapott informáciok alapján, 90%-os eséllyel pályázik a probléma, a hidroelem kopásra, de!, igy, hogy kiderűlt, hogy mindegyik, motor, amibe belel ett nyulva, hasonlo bajjal küszködik,, inkább más irányba kellene nézelődni!, alapbol le kellene diagnosztikázni a motort!, hogy kompresszio, adagolo elemek, stb rendben vannak e?, ha igen, lehet tovább lépni sorjában!, , hamár mindenképpen bele kell nyilni valahol a hiba javitásának, random modszerével, akkor, az előtöltéssel kezdeném, de ez is csak egy probálkozás, vagy hoz eredményt vagy nem!, soxor volt már, hogy odajöttek hozzám kocsival, és vetitettek a hibárol és, várták, hogy, na!? mi a baja?, mondani szoktam, hogy rosz... hehhe... sok hiba, megoldása több irányba is mutathat, ezért is jo a diagnosztika, hogy szűkiteni lehessen a kört.