De itt a sofőr előtte tud pihenni Szh-ra érkezik 10 óra után és 13-25-kor indul vissza!
Vasváron nem tom milyen csatlakozást várunk de ha előbb érnénk Zegre a várakozás helyett szinte minden átszállást elérne a busz. Zegről szinte minden busz 14-40-kor indul el 1-2 35-kor ill 45-50-kor
A 13.25-ös Szombathely-Zeg-Nagykanizsa járatot ahogy elfigyelem, Vasvár aut.áll-on nincs megszabva neki 5-10 perces pihenő.
Két oka lehet, hogy még a 13.25-ös is áll ennyit:
1. Korábban ért Vasvárra, ami lehet, hogy a menetrend hibája, nem biztos, hogy az övé.
2. Bevár valami csatlakozást, ami esetleg annyit késik.
Egyébként, ha a menetrendben az szerepel, hogy X időt áll az távolsági járatos autóbusz egy adott aut.áll-on az azért van, mert a kötelező pihenőidőt így adják meg a buszvezetőnek.
Nem tudom, hogyan néznek ki a Zala Volános menetlevelek, de láttam más társaság távolságis menetlevelét. A-ból ment B-n és C-n keresztül D-be. (Tök mindegy, melyik társaság, melyik járata.)
És a menetlevélen úgy szerepelt, hogy
A-ban a műszaki telepen fölveszi a buszt a járat indulását megelőzően kb. 30-45 perccel, A-ból indul hajnalban ekkorésekkor,
B-ben áll - mondjuk - 20 percet,
C-ben áll - példa kedvéért - 15 percet,
D-be megérkezik - teszem azt - 3,5-4 óra múlva, ahhoz képest, hogy A-ból elindult.
D-ben kiállása van pl. 3-4 óra, aztán indul vissza,
C-ben megint megáll 15 percre,
B-ben megint pihen 20 percet
A-ba érkezik este, leszórja az utasokat,
végül elmegy a műszaki telepre, megtankol, kitakarít, letámasztja a buszt, aztán örül, hogy hazatalál a fáradtságtól.
Ha megvonod a sofőröktől a pihenőidőt, akkor egyrészt velük cseszel ki, másrészt ilyen-olyan-amolyan szabályokat is áthágsz.
Így van sajnos, és pl: azt sem értem, hogy szinte mindegyik járat Vasváron 5-10 percet vár talán a pihenőidőt veszi ki? Javasolni ezeknek meg azért sem érdemes mert csak egy példa: a 13-25-ös járat Vasváron tíz percet vár a semmire Zegre meg érkezik kb14-43-ra magyarul aki át akar szállni pont az összes 14-35-ös járatot ill 14-40-est lekési, hát ennyit a Zala Volánról!
Még egyszerűbb egyik Szhely-Zeg járatot áttenni későbbre, amelyiken mondjuk kevesen utaznak (nemtudom van-e egyáltalán ilyen, csak egy ötlet), de ezt is hivatalos úton kellene kezdeményezni... CSak majdnem az összes távolsági, amik szombathelyet útba ejtik...
A buszközlekedés szintén-e vonalon az hogy Szombathelyről Zegre 18-05 kor eljön az utolsó busz utána semmi pedig bizony az órák gyakran 19-45-ig is tarthatnak egy 20-órás járatot meg lehetne kísérletként próbálni
Szerintem ezt próbáld meg hivatalos módon is eljuttatni a ZV-hoz, mert ha valós igény lenne rá (nem csak 2-3 fő), akkor akár meg is csinálhatják (meg persze ennek nem árt egy új Zeg.-Szhely. járat is, hogy ne rezsiben menjen át a kocsi). Persze erre még a Vasi Volánnak is rá kell bólintania...
Itt nem arról van szó, hogy a Zala Volán nem engedheti meg magának a többletkiadást, amit a sebességnövelés jelentene. Hanem arról, hogy a buszokat (fékeket, retardert, futóművet) kb 100-ra tervezik, ennyit mehetnek. Európában mindenki. Úgyhogy rossz helyen reklamálsz. :) El kéne menned a setrához, meg a mercedeshez németországba, ott reklamálj, hogy márpedig te gyorsabban akarsz utazni....
Természetesen a T-100 téma a Bp-Zeg vonalon jött elő itt szinte mindenki le is hurrogott miatta, de pont az volt a lényege a kérdésemnek, hogy a véleményeteket meghalgassam és természetesen el is fogadom ha már ennyien mondjátok!
A másik téma Zeg-Szhely hát én gyakran utazom a vonalon de nekem nem ezek az 1 órás idők jönnek ki nem a menetrendet kell nézni hanem utazni a buszon és akkor meglátjátok más az elmélet és a gyakorlat! A buszközlekedés szintén-e vonalon az hogy Szombathelyről Zegre 18-05 kor eljön az utolsó busz utána semmi pedig bizony az órák gyakran 19-45-ig is tarthatnak egy 20-órás járatot meg lehetne kísérletként próbálni mert ez sz.tem tényleg röhely, még a 230kb re lévő Fővárosból is később indul el az utsó járat ( Zegre) 18-40-kor (vasárnapról nem is beszélek)-ez talán tényleg valós probléma!
Értsd már meg, hogy nem véletlen, hogy 100 km/h-ban maximálták az autóbuszok legnagyobb megengedett sebességét. Nem zárt pályán halad, aránytalan mértékben nőne a kockázat, a fogyasztás, valamint teljesen új kasztni kéne, hogy megfeleljen a biztonsági követelményeknek, olyan 100millió körül jönne ki egy kocsi ára, ezt nemigen termelnék ki. Poénnak jó, mikor időnként egy-egy nagylábú soför odalép, és felkúszik az óra 100 fölé, de hogy ez napi szinten megengedett legyen nem látom értelmét.
Egyelőre nincs is nagyon értelme a nagyobb sebességnek, ez nem a Forma-1, utasokat kell szállítani, nem versenyezni.
Arról nem is beszélve, hogy így is morognak néhányan, hogy a T-100-as buszokkal időnként lassabban haladnak. A 125-öt sztem már a soförök 80%-a nem vállalná be 50 utassal a háta mögött...
De tegyük fel, hogy engedélyeznék. Akkor tutira jönne valaki, hogy miért nem 150-el, vagy 200-al megy a busz...
A volánoknak is a kereslethez kell alakítaniuk a kínálatot (többnyire).
Ha a kereslet azt kívánná, hogy óránként közlekedjenek gyors buszok Zeg-Szhely között, akkor valószínűleg így is lenne.De sajnos a jelenlegi utasszám ezt nem indokolja.
Aki dolgozni, vagy tanulni jár át Zalaegerszegről Szombathelyre, annak elég jó lehetőségei vannak. 5:30, 6:25, 7:05, mind 1:05-ös menetidővel közlekednek.
Visszairányba 15:45, 16:55, 18:05 szintén 1:05-1:10 perces menetidő.
A tömegközlekedés szó magában rejti azt a szót is, hogy tömeg. Ha autóval mész, nem kell megállnod olyan helyeken, ahol a "tömeg"-nek igénye van. Vannak utasigények, amit a tömegközlekedési társaságoknak ki kell elégíteniük. Lehet, hogy busszal is lehetne teljesíteni a Zeg-Szombathely távot 45 perc alatt, ha nem lennének megállók, utascsere, stb. De azért az a 15-40 perc plusz menetidő sztem nem olyan vészes.
A biztonságtechnikát lehet növelni ABS is van több fajta pl:négycsatornás, retarder is van sok féle! Itt nem az a lényeg szerintem hogy barátnő vár-e vagy sem de általában az ember azért utazik mert valahova szeretne viszonyleg gyorsan elérni és sajnos egyre több a személykocsi a versenyt meg még ez is rontja! Ja az utasokat szerintem baromira nem zavarná a nagyobb sebesség! Persze váratlan helyzet adódhat, de azért ez nem a Cobra11! Sajnos az utakon olyan morál van ami folyamatos veszélyhelyzetet eredményezhet, ha ezt ki akarjuk védeni ne menjünk ki az utcára sőt a lakás sem biztonságos pl: egy kamion becsapódik! ( vagy egy repülő)
Nem eszetlen száguldozásról beszélek csak dinamikus tempóról, a fogyasztás tényleg ennyivel nőne? Bár szegény Zala Volánt biztos földhöz vágná persze azt megengedheti magának, hogy helyközi (megyén belüli) vonalakon olyan setrákat és egyéb buszokat közlekedtet amiről más volánok még távolsági járatban sem engedhetnek meg maguknak! A vonathoz meg ne viszonyítsunk ezen a vonalon mert az egy kalap szar már bocsánat!
Sebesség más témában Zeg-Szombathely busszal kb átlag másfél óra, személygépkocsival kb45 perc ez szerintetek normális?
Vannak ezen kívül is értelmetlen KRESZ szabályok, például egy 2,5 tonna feletti teherautó 80-as korlátozása autópályán, míg egy 15 tonnás busz 100-al haladhat.
Ha jól tudom, 2,5 tonna felett van ez, de ha nem, 3,5 tonna felett biztos....
Én már utaztam "hacsak pár km erejéig is" busszal 125-130-al. (lejtőn lefelé gurulva, motor nélkül) Hát elég félelmetes... Nagyon be tud indulni az a hatalmas kasztni... Nem hinném, hogy sok utasnak tetszene. Busszal városban utazva is sokkal többnek tűnik az 50, mint egy szeméylautóval.
Arról nem is beszélve, hogy a menetidő csak negyedével csökkenne, féktávolság, meg a légellenállás miatt a fogyasztás viszont kb másfélszeresére növekedne. Ez senkinek nem lenne túl jó, a volánnak különösen nem.
Szóval így első hallásra jónak tűnne, ha emelnék a sebességet, de ha jobban belegondol az ember, akkor már nem biztos...
És még egy adalék, bár kicsit off, de a témához kapcsolódik:
Egy időben rendszeresen jártam személyautóval az M1-es autópályán, a megengedett sebességet betartva. Bizony elég félelmetes volt, amikor 150-el húztak el mellettem a jugoszláv vendégmunkásokat szállító szakadt svájci buszok...
Az a +25km/h egy ekkora járműnél már nagyon sokat jelent. Ilyet max. csak a T-100-as kocsiknál sokkal erősebb fékrendszerrel engedélyeznék, úgy hogy az összes utas bekötve ül az ülésben, de még így is necces a biztonság kérdése.
A balesetek többségében valóban nem a buszsoförök a hibásak, az idegenhibás események többsége is a kivédhetetlen kategóriába esik.
Csak szemléltetésképpen: a buszt megelőzi egy személyautó, ami durrdefektet kap, és a busz előtt keresztbefordul. Ha 100-al megy, 20-al csapja oldalba, ha 125-ről kell fékeznie, még úgy 70-el halad az ütközés pillanatában, a személyautó utasainak bizony nem sok esélyük marad...
Arról ne is beszéljünk, hogy az a +25km/h mekkora többletfogyasztást eredményezne, a biztonsági megoldások miatt úgy 20%-al drágább lenne az autóbusz beszerzése, és mindezzel csupán 20perccel sikerülne rövidebb menetidőt elérni egy Zeg-BP távon. Nem biztos, hogy megérné, ráadásul rövidebb vonalak esetében ez még kisebb menetidő rövidülést eredményezne...
Döntsd el, mi a fontosabb. Menetrend, vagy biztonság. Sajnos tudok olyan távolságis - nem Zala Volános!!! - sofőrről, akinek a menetrend a fontosabb. És megy a kis falvakon keresztül, meg körforgalmakon keresztül átlag 70-80km/h-val 50km/h-s meg 30km/h-s övezetekben. Amíg nem lesz sajáthibás eseménye... :(