Igen kb ez a "nyaraló" sebesség. Ha az ember kényelmesen elindul kb 10 órakor, evez egy kicsit, megáll ebédelni, kiköt sörözni, akkor kb napi 20km tartható. A túrasebesség stimmel, de ez függ a hullámzástól, széltől is. Én azt mondom, ha az ember elindul 9-kor, nem áll meg sokszor, akkor napi 30-40km is belefér. Ha én tervezném meg az időbeosztást, akkor kelés 5-kor, indulás 6-7 között, evezés 12-ig, majd pihi 4-ig, és evezés kb este 7-ig 8-ig. Persze ez a sportos változat:-))A legrosszabb időpont nyáron ez a 11 kor indulás, és du 4-ig evezés, a legnagyobb kánikulában. Nekem gyulladt be az erős naptól a szemem, pedig volt rajtam napszemüveg.
A hajó kiülése azt jelenti, hogy az evezős súlyátol megnyúlik-deformálódik a hajó anyaga a fenékrésznél, és hullámos lesz. Mivel nem okoz semmilyen problémát, nemk kell vele törődni.
A kormánylapátod biztos darabnak néz ki, de ez inkább folyóvízi forma. A tengeri lapát hosszú keskeny, hogy ha hullámzik a tenger akkor is beleérjen a vízbe. Mivel a nagyobb hullámokban nagy nyomás éri a lapátot, a kisebb felületű általában kevésbé törik el. Fontos, hogy a tengely erős legyen, kb8-10 mm vastag.
A kormánylapátok nagyon könnyen törnek az Adrián.-)))
Olvasgattam a fórumot és felmerült néhány kérdés bennem. Tengeren mennyi az átlagos túrasebességetek? Mennyivel lehet kalkulálni, ha az ember egy hosszabb túrát szervez esetleg több hajóval? Mi most (2 személyes excursion) voltunk az Adrián. Ha kényelmesen húztuk 7-8 között haladtunk, ha egyedül húztam akkor meg 6 körül alakult. Ha iszonyatosan megtéptük (kb 20 mp-ig bírtuk) akkor 13 volt a max. Egy nap általában 20 km-t tettünk meg, többre nem jutott (későn keltünk és korán sötétedett). A nézelődős, halászgatós bambulgatós tempóban ez 4 órát vett igénybe. Ebben benne van a "húzzuk meg!" és a "nézd mekkora uborka, próbáljuk meg kivenni.....". Ez átlagosan 5 km/h.
Mi az, hogy kiülni a kajakot??? Nem értem, hogy ez a fogalom mit takar pontosan.
Az otthon gyártott kormánylapát elég jól bevált, de mivel kicsit lötyög még tovább kell javítgatni! Nagy előnye, hogy fém és nehezen törik.. lett volna rá alkalma, néha nagy hullámzásban kellett kikötni.
A Tsunami egy hihetetlenül stabil hajó, óriási beülővel, hatalmas raktérrel, és ráadásul nem is lassú, persze lomhább mint a RIOT, vagy az Ysak. Nem tudom, hogy lehet e vele eszkimófordulózni?:-))
Andrew boltjának honlapján www.kajakshop.hu itt van a bolt cime is. Most nincs túl sok hajó bent, mert ilyenkor téli üzemmódra váltanak, snowboardra állnak át. A RIOT azt hiszem bent van. Amúgy lehet teszteket találni a neten, csak rá kell keresni, most fejből én se tudok, pedig amikor hajót keresgéltem sokat jártam a neten.
A három rétegű Ysak kb úgy evezhető mint az egyrétegű, nekem nem tűnt nagy különbségnek, persze nagy hullámzásban merevebb, talán könnyebben irányítható, és ilyen hidegebb időben kevésbé fázik fel benne az ember, kevésbé kiülhető, de ezt se próbáltam:-)) Átlagos használat során nem éreztem különbséget, súlyban is egyformák kb. Viszont már csak ezt lehet kapni, ha jól tudom. Amúgy 2005-ben negyedik lett az év hajója választáson, azt hiszem se Prijon, se Necky nem került eléje:-)
Hogy mennyire zavaró, hát semennyire, menettulajdonságokban nem jelentkezik, amúgy minden hajót ki lehet ülni, a Prijonosok büszkék hogy az övéket nem, elmondom, dehogynem. Kettes Prijont egy túra alatt kiültek a kollegák.
Ja nekem két éve van, 90kg vagyok, még nem ültem ki, de láttam kiült Ysakot, nem vészes, főleg a régebbi egyhéjas típusoknál figyelhető meg. Az enyém is egyhéjú csak újabb. A 2006-2007-es modellekkel nagyot dobtak, háromrétegű lett a hajó, merevebb, és kapott egy hőszigetelő réteget, kiülni nem hiszem, hogy ki lehet,nagyon komoly lett így a jószág, ezt csinálja utána a Necky, vagy a Prijon:-))
A régebbi üléseket jobban szeretem, mint amilyen nekem is van, úgy néz ki 2007-ben visszatérnek rá.
Fontos figyelmeztetés!!!! Hajót csak úgy vegyél, ha kipróbáltad, minden embernek más a testalkata, igénye stb. Olvashatsz bármilyen tesztet, ha beleülsz és bejön, az a lényeg. Az a minimum, hogy akár szárazon az üzletben beleülj, mennyire kényelmes. Andrew ilyen téren nagyon segítőkész, feldob pár hajót, és kipróbálhatod, persze majd csak tavasszal:-))
Azt még hadd kérdezzem meg, hogy mi igaz abból - más fórumon olvastam -, hogy az Ysakot ki lehet ülni; méghozzá eléggé hamar (ez mennyi idő alatt jön létre)?
Mennyire észrevehető ez, illetve mennyire zavaró?
Nem mellesleg: ezúton kívánok minden topic-lakónak boldog új évet!
Riot most is látható Andrew üzletében. Nekem az tetszett meg benne hogy nagyon jók a méretei, biztonságosan éreztem magam benne, nagyon jók a szerelvényei. Amellett hogy valamivel 5 méter alatti hajó, nagyon gyors. Minden hajót először olyan erőkifejtéssel próbáltam ki amit egy hosszú tengeri túrán is használnék, majd minden beleadva is mértem a sebességet GPS-el. Nekem a túrasebesség volt a fontos, és ez a Riotnál nem maradt el az 5 és efeletti hosszúsággal rendelkező hajókétól. Persze a végsebesség alacsonyabb volt, mint a Tempesté,de ezt max akkor használjuk ha cápa elől menekülünk.-))
A Tempest először szokatlan volt, nagyon körül voltam párnázva a beülő, szűknek tűnt a hely benne, de hamar belesimultam:-)) Kicsit nekem instabilabbnak tűnt mint a RIOT, de ez nagyon szubjektív dolog, próbálgattam döntögetni és nem borult fel:-)). A Tempestnek jó egyenesfutása van alapban is, ha leeresztem a szkeget akkor elveszti a jó irányíthatóságát, nehezebben fordul, viszont mintha sínen húznák. Nekem az a tapasztalatom, hogy a kormánylapát azért kell, főleg nagy oldalszélben, és ez is a Riot mellett szól.
Nekem Ysakom van, és a három hajó egy súlycsoport, mindegyiket másért lehet szeretni. Az Ysak az ára miatt is nyerő, ici picit lassabb mint a másik kettő, de tengeri körülmények között használva érdekes módon gyorsabb mint amit a Velencei-tavon mértem, szereti a sós vizet(nagyobb felhajtóerő) és felhúzott orra miatt nem akasztják meg a hullámok.A három hajót tengeren is kéne tesztelni csak akkor tudnék véleményt mondani. Az Ysak tudom hogy nem hagyott ott, viharban is megállja a helyét, már bízom benne.Ha anyagilag megengedhetnék még egy hajót akkor vennék egy Riot-ot is, könnyű irányíthatósága, gyorsasága, minősége, jó felszereltsége miatt.
Egyik hajóval se jársz rosszul, bármelyiket is választanád, gyanítom hogy lesz tavasszal is ilyen kajakteszt, és személyesen is kipróbálhatod a hajókat, de ha nem, Andrewnál mielőtt megvennéd kipróbálhatod a hajókat.
Elszőzör is Nagyon Boldog, Meghitt Karácsonyi Ünnepeket mindenkinek!
Nagyon úgy látom hogy kissé punnyad a topik, azonban a tengeri kajakos télen sem pihen:-)) Szoktam programokat kiírni, mint például a medencézés,ahol technikánkat fejlesztjük, vagy most pénteken volt egy jó kis vetítés Kenyáról. Szóval érdemes néha ránézni a topikra. Nem is beszélve arról, hogy ez az az időszak amikor felszerelésünket erősen leakciózott cuccokkal egészíthetjük ki, és feltehetjük a topikra az akciókat.
A lényeg, hogy a kormányt tartó tengely a tengeren fokozott igénybevételnek van kitéve,és ezt csak az erős kormánylapát és erős-vastag acéltengely viseli el. Tört már el gyári tengely, Andrew megcsinálta kétszer vastagabb saválló acélból, és az már jobban bírta.
A zsínórokat pl akváriumi levegőztetőcsőbe húzzuk bele, mely végigfut a vizhatlan rekeszben. A belépési és kilépési pontját kell jól leszigetelni a csőnek, így a raktérbe nem jut víz. A csőbe került víz pedig max a kokpitbe folyik ahol evezel, de a cuccok szárazok maradnak. Ha tengerre mész nem érdemes házilag barkácsolni, saválló acél kormánylapát és tengely kell.
Andrew uszodai edzéseket tart, ahol meg lehet néhány technikát tanulni, pl eszkimóforduló. Az edzések hétfőnként este vannak, most pl 8-kor volt,. Célszerű az üzlete előtt találkozni kb 7.15-kor annak akit érdekel. Ha van érdeklődő, akkor megkérdezem pontosan a jövő hetet.
Hát így kép nélkül nahéz eldönteni. Fordítsd fejjel lefelé és próbáld meg felülről , vagy úgy mintha végignáznél a hajón,hosszában lefotózni. Ha evezel nem húz valamilyen irányba?
Azóta már többször is voltam/voltunk kint és ha ketten evezünk valóban elengedhetetlen dolog a kormány. A régi családi lomokból sikerült kinyerni 3 db kormánylapátot, amiből egy még használható is, így nekiálltunk barkácsolni. Az első próbálkozás kudarcba fulladt. Használat közben eltört a felfüggesztő menetes szár! No de nem adjuk fel! Felsimertük a hibát és elméletileg már dolgozunk a "fejlesztésen"! Jó, hogy mondtad a zsinóroknál lévő kis luk szigetelését nem jutott volna eszembe! Majd oda is kitalálok vmit mert erős és tartós hullámzásnál, ott valóban lehet egy-két liter vizet betárazni!
Én Gödön tartom a csónakot, öcsém garázsában. Ezzel annyi a gond, hogy nem vízpart, állandóan kocsira fel, kocsiról le.... Egy csónakház van a közelben, de az ősszel bezár, így ez nem jön szóba. A Római partra is kocsival vittem! Azért mentem, hogy a Lupa-szigeti kormorántelelő helyet megnézzem. Sötét volt mire odaértem, de így is láttam, hogy a hatalmas hídépítési őrjöngés ellenére ott csücsülnek az évek óta megszokott helyükön!
Tényleg nagyon stabil és biztonságos hajó az excursion, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki kettes hajót akar. Azt hiszem nem lesz szükség eszkimófordulra :-), még sosem próbáltam! Érdekes lehet kétszemélyes csónakkal...
Az excursion nagyon jó hajó. Majd teszek fel terhelési tesztes képet róla:-))) A lényeg hogy hátul egy kb 140kg-os ember préselődött bele, ketten nyomtuk bele az elején még, aztán a végére már lefogyott a sok evezéstől és önmagától egyedül is be tudott szállni.-))) Tele cuccal, tetején még egy 60 literes hordó. Életemben ilyen stabil és biztonságos hajót nem láttam . Azonban főleg a kettesekre kell a kormány. Úgy tudom Andrew ezekre is barkácsolt kormányt. Az üzlet a Budafoki ót elején az első kis kereszt utca sarkán van. www.kajakshop.hu.
A Dunán én is sokat gépészkedtem az örvények miatt.
A kormánylapát hátránya egyszemélyes hajóknál, hogy nehezebb az eszkimó forduló, és meg kell szokni a kezelését, és jól le kell szigetelni, mert a a hátsó tárolórekeszen át menek a vezérlő huzalok, és ez az egyetlen hely ahol bejuthat a víz.
Egyébként ti merre eveztek, hol tartjátok a hajóitokat? Én Esztergomban tárolom, kicsit messzebb van mint a Római, de a látvány megéri, és a harmadáért tárolom.
Ahhoz, hogy a Prijonba bemenjen a nem-gyári kormány, barkácsolni kell. Az RTM pedálja csúszkás. Talán (hangsúlyozom: talán) jobban jársz az eredeti kormánnyal.
Én is kb. Emdzsí véleményét osztom, bár csekély tengeri tapasztalattal rendelkezem még. Nekem van (gyári), általában nem használom, de erősebb szélben hullámzásban jó: kevesebbet kell gépészkedni. Ha valami nem a tervek szerint alakul és már fáradt vagy, akkor jön jól igazán. Viszont én pont egy Excursionban éreztem _nagyon_ a hiányát, különösen akkor amikor nem rutinos kajakos ült elöl. Szerintem neki mindenképpen kell a kormány.
Köszönöm a "kormánylapátos" választ! Azt hiszem igazad van! Én is venni fogok kormánylapátot, illetve amekkora szerencsém van édesanyámtól ezt fogom kapni karácsonyra! Tegnap este öcsémmel kimentünk a Dunára, hogy ketten is kipróbáljuk (2 személyes Excursion). Nem is volt gond az egyenes haladással egészen az első megkerülendő sarkantyúig. Ott aztán erősen meg kellett küzdeni az össze-vissza forgó vízzel, nagyon hiányzott az evezőktől független kormányképesség! (természetesen mi is megpróbáltunk sebességrekordot felállítani :-) és akkor sem ártott volna, pedig nem is hullámzott!)
.. nagy farhullámot még nem éltem át ezzel a csónakkal, de ismerem a jelenséget.
Néha eljutottam már tengerre (Adria) és van elképzelésem arról, hogy milyen lehet állandó erős oldalszélben egyirányban haladni. Ha mindezt összeadom akkor tényleg az jön ki, hogy nagyobb szabadsággal rendelkezel, ha az evezőket csak haladásra használhatod. A szabadság pedig értékes!
Nem vagyok igazán tisztában a gyártókkal, első körben nekem a prijont ajánlották! Ez kb 30 e Ft lenne. Tudsz valami más lehetőséget. Egyáltalán azt sem tudom, hogy az egyes márkák között lehet-e ezeket cserélgetni, vagy pedig azt kell venni, ami a hajónak is a márkája. Milyen az Andrew-féle? Hol lehet hozzájutni?
Én most voltam a tengeren idén nyáron Ysak hajómmal kormánylapát nélkül. Kicsit több energia elvész az evezővel való kormányzáskor, és ügyelni kell a pakolásra, hogy könnyen irányítható legyen a hajó. Nekem az vált be ha kicsit jobban terheltem a hátulját. Persze a cuccoknak sem szabad elmozdulni, konzervdobozoknak ide-oda gurgulázni, és akkor irányítható marad a hajó.:-))) Egy problémám volt csak hogy amikor a hátulról jövő hullámokat igyekeztem meglovagolni, az egyik nagyobb hullám kersztbefordított, talán kormánylapáttal lehetett volna korrigálni, de evezővel is ha nem éppen sebességi rekordot akartam volna felállítani:-))) Nagyobb oldalszélben is jócskán eszi az energiát az irányban tartás. Egyébként Andrew a túravezetőnk is csak idén nyáron ült először kormánylapátos hajóba. Probléma is lehet a kormánylapáttal, nem egy eltört már, agyári az RTM-hez nagyon gyenge, érdemes Andrew félét venni, fele annyi és erősebb. Én jövőre veszek kipróbálom.
Szerintetek mindenképpen szükség van kormánylapátra a tengeren? Sosem voltam még komolyabb távon kajakkal (röviden is csak Barum gumikajakkal), így nem tudom, hogy lehet-e kormánylapát nélkül boldogulni hullámzásban, szélben stb. Dunai tapasztalatom van bővel, de ott bármikor kiállhatok a limányba pihengetni, így ez nem igazán "reprezentatív".
Régóta vágytam rá, most sikerült egy tengerre is alkalmas túrakajakot vennem. A dilemmát természetesen az okozza, hogy a kapható kormánylapátok nagyon sokba kerülnek.
További kérdés, hogy szerintetek érdemes-e otthon kókányolni vmi kormánylapátszerűséget? Van-e ebben a dologban tapasztalatotok?