A Kaposvár-Mocsolád-siófoki (HÉV) vasútvonal 100 éves évfordulójára hoztam létre ezt a topicot.1894.08.23-án a Kaposvár-Mocsolád,1906.10.19-én a Mocsolád-Siófok vonal megnyításának alkalmából.
Minden állomáshoz (Répás kivételével) tartozott egy nyilt várócsarnok, melynek impozáns fa szerkezete volt és a felvételi épület mellett állt közvetlenül. Az áll.ép-eknek I.-II. és III. osztállyal rendelkező várótermeik voltak, hisz a vegyesvonatok mind a három kocsiosztállyal közlekedtek.
MOCSOLÁD: a 258-263 szelv. között, 399,74 m hosszú, II.oszt. felvételi épülettel és 3 vágánnyal rendelkező viz -és végállomás. A kezdőpont f-i váltó csúcssín a 258+97,91 szelv-ben, míg a végpont f-i váltó csúcssín a 262+97,65 szelv-ben volt eredeti állapotban, továbbá az utóbbi szelv-től 63,20 m-re volt a vonal végét jelölő földkúp. Az I. vágány hossza 344,94 m, míg a II. és a III. vágányok hossza 399,74 m volt. A 259+82,44-es szelv-ben lévő váltó az I. vágányból kiágazó csonkavágányé volt. A 261+45,20 szelv-ben lévő váltó vezetett a fűtőházba, ahol megtalálhatóak voltak: munkás árnyékszék, egyállású mozdonyszín, 10 m-es forditó korong, szabadon álló tisztító gödör, vizáll. kút ejectorral, vizdarú, szénraktár. A forditóhoz és szénraktárhoz külön váltóval kiágazó vágány vezetett a mozdonyszíni vágányból. A kezdőpont felöl volt a 11. sz. őrház, melyet már elbontottak. Az állomáson megtalálhatóak voltak még: sütőkemenczék, őrházi melléképület, állomási és őrházi kút (előbbi még megtalálható), szemétverem, gazdasági udvar (2 állású), szabadon álló árnyékszék, gabonaszín 80 m2, rakodó, áruraktár. Alak fő -és előjelzővel rendelkező szolgálati hely, ahol ma már nincs szolgálat. A megmaradt felvételi épület már sajnos rossz állapotban van, bár még megMENTHETŐ lenne! Egykor személy -és tehervonatok keresztezését hajtottuk végre kb. a '90-es évek végéig (már nem volt forgalmi szolgálattevő). Azért 1906. X. 22-ig viz -és végállomás volt.....
MERNYE: A 202-206 szelv. között fekvő, 300,18 m hosszú III. oszt. felvételi épűlettel és 3 vágánnyal rendelkező állomás. A kezdőpont felöli váltó a 202+95,41 szelv-ben, míg a végpont felöli a 205+95,30 szelv-ben volt az eredeti állapotokban. Az áll. épülettel azonos oldalon helyezkednek el a 8. sz. és 9. sz. őrházak. Az I. vágány hossza 245,07 m, míg a II. és a III. vágányoké 300,18 m volt. Megtalálhatóak voltak még: állomási és őrházi kutak (utóbbiak mai napig megvannak), sütőkemenczék, áruraktár 56 m2, 80 m2-es rakodó, szabadon álló árnyékszék, gabonaszín, szemétverem. Jelenleg ma alak fő -és előjelzőkkel (jelenlegi jelzőrendszert 1965-ben telepítették) rendelkező állomás, forgalmi szolgálattal és vonatkeresztezésekkel. Kaposvár-Mernye között állomási táv. közlekedés van, míg Mernye-Tab között egyszerüsített forg.szolg-ra berendezett vonalrész található. Teher forgalma sajnos csökkent, ugyanakkor az utazó személyek száma nőtt. Egykor, a vonal átépítése előtt a 206 szelv-ben volt az 5. sz. váltó (III. vágány folyt.), mely a végpont felé párhuzamosan haladt a vonallal. Az újonan összeállított vágánymezők részére fektették le a vágányt, amit később a sellyei vonal átépítésére használtak fel. Mára már kiszedték a váltót. A pálya átépítése 1990 tavaszán érte el az állomást K.vár felöl. Majd kb. '91-'92-ben (az adatok még feldolgozás alatt) az I. és a III. vágányt is átépítették.
ASZALÓ: 142-147 sz. szelvények között fekvő 400,38 m hosszú, II. oszt. Felvételi épülettel rendelkező három vágányú vizállomás volt. A kezdőpont felöli váltó csúcssínje a 142+44,51 sz. szelv-ben, míg a végpont felöli a 146+44,89 sz. szelv-ben volt. Végpont felöl a 145+67,97 sz. szelv-ben az I. vágányba építettek váltót csonkavágánnyal. Itt kapott helyet a 7. sz. őrház is a III. vágány felöl. Két állomási kút ejectorral volt található mindkét oldalon a III. vágány mellett, ezekkel szemben a II. és a III. vágányok között helyezkedett el 1-1 szénrakodó ponk 6m hosszban. Továbbá a II. vágányba épített 1-1 szabadonálló tisztítógödör volt található. Az I. vágány hossza 345,58 m, a II. és a III. vágányok hossza 400,38 m volt. A 6. sz. őrházat a kezdőpont felöl a felvételi épület oldalán építették fel. Mára már nem maradt semmi az állomásból. 2000-re elbontottuk a felv.épületet (sajnos). Egy ejectoros kút helye még megtalálható (már ami megmaradt belőle a k.vári oldalon). Horthy Miklós kormányfő ide járt vadászni külön vonatával és ebben az állomási épületben szállásolták el. Valamint Rippl-Rónai Ödön volt az 1900-as évek elején az állomásfőnök, kinek testvére, Rippl-Rónai József a híres festő volt. Ő is lakott itt és meg is festette az állomást (már korábbiakban esett róla szó).
RÉPÁS: 113-117 szelvények között fekvő 300,34 m hosszú, bővített őrházzal rendelkező (ez tőltötte be a felvételi ép. szerepét is) kétvágányú megálló és rakodóhely volt. A kezdőpont felőli váltó csúcssínje a 113+56,55 szelv-ben, míg a végpont felöli váltó a 116+56,89 szelv-ben volt az 5 sz őrházzal, melyet már elbontottak. Végpont felöl a 115+99,53 szelv-ben lévő váltó az I. vágány folytatásaként egy csonka vágány volt építve. A megálló és rakodóhely területén szintén megtalálhatóak voltak: árúraktár, gabonaszín, szabadon álló árnyékszék, őrházi kút, sütőkemencze... Mára már a névtáblán kívűl csak néhány dolog emlékeztet arra, hogy egykoron itt egy forgalmas "állomás" volt. Itt forgatták a Ménes gazda c. filmet is. Továbbá a 117-116 szelv. között szintbeli kereszteződés volt a Kaposvári Cukor Rt. gazd. kisvasútjával, melynek nyomvonala még helyenként követhető a mai napig.... Érdekesség még az, hogy eredetileg a rakodóvágány a felvételi épület oldalán volt, míg később az ellentétes oldalra került az átépítés folyamán, de már mint vonatfogadó fővágányként. Itt sokat kereszteztünk még a 38337 sz. személy (diák) -és a 88350 sz. tol.tehervonatokkal.
A Vasutas magazin 20. számában (2006. XII. 6.) meg van említve a 100-éves Siófok-Felsőmocsolád vasútvonal, és benne a centenáriumi ünnepségről pár szó, külön kiemelve König Róbert neve is a mernyei állomást ábrázoló vasútmodelljével.
A hidászokkal már volt olyan beszélgetés, hogy kéne azért emléktáblákat avatgatni hidaknál fontosabb évfordulóknál, és esetleg a jövőre 50 éve Juton álló Sió hídra milyen jó lenne egy kis réz emléktáblával megemlékezni, főleg mivel akkor már 111 éves lenne, és ezt a kerékpárút mellet a hídfőre felhelyezni, nem hinném, hogy olyan extra dolog lenne ez.
TOPONÁR: 75-79 sz. szelvények között fekvő, III. oszt. felvételi épülettel rendelkező állomás volt 3 vágánnyal.Az első (kezdőpont felöli) váltó csúcssínje a 75+15,38, míg az utolsó (végpont felöli) váltó csúcssínje a 78+62,55 szelvények között volt. Így a teljes hossza:347,17m volt. Az I.vágány hossza 292,14m, a II. és a III. vh. 347,17m. Végpont felöl volt a 3.sz. őrház, a hídmérleg, 80 m2-es gabonaszín. Az őrház a mai napig jó állapotnak örvend, míg a kezdőpont felölit egy kollégám elbontotta. A felv.épület a 76+32,20 szelv-ben fekszik. Itt volt található még: sütőkemence, kút, szemétverem, gazdasági udvar, valamint a mai napig meglévő szabadonálló árnyékszék. 76+77,20 sz-ben volt az áruraktár, 80 m2 rakodóval.
Gashpy! Légyszike ne írd rá arra a cd-re a Te anyagod, mert arra akarom, amit assz-om elhozott tőled. Ami most nálad van, arra megy a K.vár-mocsoládi HÉV. Köszike!