Nem valószínű, hogy fizikailag nem tud csövezni (pl eltört a keze :)
valószínűbb, hogy báncsa az esztétikáját pl egy gipszkarton doboz vagy egy ferde sarokletörés pl a folyosón a mennyezet sarkában. Nos, aki ennyire finnyás, az vegyen egy helyett sok elszívó ventilátort :)
Zaj szempontjából jó dolog, ha a venti a házon kívül van,
de a viszonylag alacsony ára miatt valószínűnek tartom, hogy az amúgy szuper lapátokat olcsó 230 voltos villanymotor forgatja.
Ennek a maximális légszállítása 700 m3/h, neked oda viszont lehet, hogy a tizede is sok. És ezeket az olcsó motorokat sajnos többnyire nem lehet a tizedére lelassítani, tehát vásárlás előtt ere kérdezz rá a gyártónál. A legjobb lenne, ha úgy rendeled meg, hogy ventilátor ÉS hozzá egy sebességszabályozó, amivel a légszállítását akár a tizedére lehet csökkenteni (a motor leégés veszélye nélkül). Ha ezt a gyártó bevállalja, akkor ez nem is annyira vacak villanymotor ;)
ha nem tudsz csövezni, akkor tök fölösleges a drága radiális venti, mert csak a résszellőző fojtja a ventit, azt meg egy olcsó PC ventilátor is legyőzi. (Illetve lehet ebayről venni olcsó radiális ventit, az is jó) Ha ablakos részszellőzőben gondolkodsz és van egy minimális helyed a vizes helyiséged felett, akkor egy 1,5-2 méter sonoflex cső végére tegyél egy 3-5 Wattos műszerventilátort, valamilyen változtatható feszültségű tápegységgel megtáplálva, majd kitapasztalod, hogy mekkor fesz esetén vagy elégedett. Mindezt tedd a padlásodra a vizes helyiségedbe csövezve. Ez kb max 10e forint és hangtalan lesz.
Ha decentralizált, olcsó (egy egység max 15e forint) és hővisszanyerős kell, arra is van megoldás, igaz ehhez is padlás kell. A neve Fluctuvent, nézz utána, ne ijedj meg, nem kell szétverni a falat, el lehet fektetni a padláson. Nekem volt, hővisszanyerés kimagasló volt. Régebben írtam róla, a hátrányokról is, keress rá a hsz-aimra ha érdekel. Az irányváltó elektronikát nem lehet házilag megcsinálni, de ha kell, fel veszem újra a kapcsolatat, azzal, aki nekem csinálta.
Olyan radiális vagy félradiális lapátú ventilátort, ami az ott szükséges légmennyiségnek kb 2-4-szerosét tudja
és fordulatszám szabályozóval lelassítanám a szükséges légszállításra.
Az alacsony energiafogyasztás érdekében a ventilátor motorja NEM 230V-os lenne, hanem EC vagy DC motoros.
"A számos, az minden helységben egyet jelent?"
Ha a légáram szempontjából "egymás után" lehetnek a helyiségek, akkor elég lehet egy lakásra akár egyetlen légbeeresztő is . Tehát pl a levegő a külvilágból beesik a hálószobába, onnan átmegy a nappaliba, onnan az előszobába, onnan a wc-be és a konyhába, ahonnan el van szívva a külvilág felé = egyetlen légbeeresztő és mégis az egész lakás át van szellőztetve.
"Gondolom minél nagyobb keresztmetszetben, annál jobb."
Nagy keresztmetszet = alacsony légellenállás (pascal) = alacsony fordulaton járatott ventilátor = rohadt csendesen dolgozó szellőztetés. Plusz nagy keresztmetszetbe jobban lehet olyan szűrőket rakni, amelyeket sokkal ritkában kel tisztítani, zajcsökkentő betétet, fűtőbetétet, stb.
"Erre miért nem jó a nyílászárók vasalatába beépített résszellőző funkció?"
Résszellőző is jó lehet ha elég nagy a keresztmetszete és pl akkor, ha az ablak alatt radiátor van vagy pl ha az ablak közelében nincs tartózkodási hely (tehát a beáramló hideg nem zavar senkit).
Viszont a nyílászáróba épített résszelőzők többségére nemigen lehet légszűrőt tenni, de sok helyütt nincs is szükség légszűrőre.
Igen, biztos nagyon jó lenne, de nincs rá 2 millióm, sajnos. Azon kívül sem a gépet, sem a csövezést nem tudom értelmesen eltenni sehova. Szóval alapvetően a légcserére koncentrálnék, a hővisszanyerés kevésbé izgat.
- minden vizes helyiségben lenne egy-egy elszívási pont, ezek együttes folyamatos légmenyisége 120 m3/h lenne (4 fő), ha a riasztó be van élesítve, akkor ez lecsökkenne mondjuk 30 m3/h-ra, tartós házibuli esetén fel lehetne kézzel kapcsolni/tekerni mondjuk 300 m3/h-ra.
Jól hangzik. Milyen ventillátort ajánlasz erre a célra. Ami szerinted jó és magadnak is megvennéd?
- plusz számos légbeeresztő a megfelelő helyeken, anyagi helyzettől függő és változatos kiépítésben (légszűrő, állítható szűkítés, elektromos levegőfűtés, stb stb).
A számos, az minden helységben egyet jelent? Gondolom minél nagyobb keresztmetszetben, annál jobb.Erre van tipped, hogy merrefelé és milyet érdemes nézni?
Erre miért nem jó a nyílászárók vasalatába beépített résszellőző funkció?
HA arra célzol, hogy szeretnél mélyebben utánaolvasni a szellőztetés alapelveinek és eközben lehetnek kérdéseid, vagy pl a véleményemet kéred az általad kiválasztott készülékek kapcsán, akkor igen, szívesen segítek.
HA viszont arra célzol, hogy lusta vagy utánaolvasni a szellőztetés alapelveinek és én oldjam meg a problémáidat, vagy pl nézzem át száz termék adatlapját és mondjam meg, hogy melyiket vásárold meg, akkor nem, nem segítek neked.
Ahogy a közmondás mondja: tőlem hálót kérhetsz (ingyen adom), de halat nem kérhetsz (még pénzért se).
"(fsz+tetőtér) szellőztetését"
Feltételezem, hogy egy légtér a két szint és feltételezem, hogy nem vagy gazdag, tehát le kell mondani a hőcseréről és a szuperintelligens vezérlésről.
Ebben az esetben
- minden vizes helyiségben lenne egy-egy elszívási pont, ezek együttes folyamatos légmenyisége 120 m3/h lenne (4 fő), ha a riasztó be van élesítve, akkor ez lecsökkenne mondjuk 30 m3/h-ra, tartós házibuli esetén fel lehetne kézzel kapcsolni/tekerni mondjuk 300 m3/h-ra.
- plusz számos légbeeresztő a megfelelő helyeken, anyagi helyzettől függő és változatos kiépítésben (légszűrő, állítható szűkítés, elektromos levegőfűtés, stb stb).
OK, segítesz nekem? Próbálok eligazodni a szellőzéstechnikában (is), de annyi minden másban is kell a felújítás kapcsán, hogy egy kis segítség jól jönne. Ha magadnak csinálnád, hogy oldanál meg 150 nm (fsz+tetőtér) szellőztetését, minimum 4, maximum 8-10 (alkalomszerűen) ember számára? Te mit, hova és hogyan építenél be?
A gyári légszállítás adat "levegőben lógva" van mérve, terhelés nélkül. Ha ráteszed fojtásként a lakásodat légbeejtőstül, akkor a tényleges légszállítás akár SOKKAL is alacsonyabb lehet a gyári értéknél. Tehát egy papíron 180 m3/h-s ventilátor a lakásodban lehet, hogy csak 60 m3/h-ra lesz képes maximális fordulatszámon. Persze az is lehet, hogy a különbség 66 helyett csak 20 százalék lesz :)
Írtam, hogy 2 főről lenne szó. Hogy mekkora az ellenállás, azt nem tudom. Csövezés nem lenne (vagy csak az a 0,5 - 1 méter a ventilátor után ki a szabadba, a beáramlás meg légbeejtőkön keresztül jönne. De valóban csak 2 sebességes, és az alacsonyabbik is - valószínűleg - túl sok. Mindenesetre köszi, kiindulásnak jó lesz, ezen a vonalon elkezdem keresni...
Most nézem a bolt honlapjám: a ventihez oda van írva pici betűkkel, hogy "két sebesség", tehát lehet, hogy valójában nem szabályozható fokozatmentesen a fordulatszám, hanem ez egy egyszerű két sebességes ventilátor. Ebben az esetben meg ne vedd, mert a "szabályozás" szót félrevezetésnek írták oda, tehát csalók.
"A többinek megfelelőt (vagy legalábbis közelit) tudsz javasolni?"
A 20 ezer forintos összeghatár sajnos erősen beszűkíti a lehetőségeket, találtam egyet 22eFt-tól, fordulatszám szabályozós, ami rohadt nagy segítség. Sajnos nem árultad el, hogy hányan laktok és azt sem tudjuk, hogy mekkora fojtásra lehet számítani, szinte biztos, hogy ez a venti elég erős lesz.
A ketyerét szereld fel a budi falára a menynezet közelében és egy darab 125-ös csővel vezesd ki a külvilágba. Úgy látom, hogy sajnos külső fordulatszám szabályozója van, az is mehet közvetlenül mellé a falra.
Mert a csendesen is elegendő légmenyiséget+légnyomást tudó ventilátorok sajnos nem picik, ezért nem olyan könnyűek, hogy a vékony üveg elbírja a súlyukat.
(és nem is olcsók)
Üvegre csak axiális lapátú ventilátorokat ismerek , azok ordítva erősek, de csendesen (lassú fordulaton) szartseérnek.
Elméletileg persze lehetne gyártani üvegre szerelhetően könnyű, de radiális (=mókuskerekes) lapátú ventilátort, szólj ha valahol látsz ilyet :)
Azzal a feltételeddel, hogy az ablak üveglapja tatrsa a ventilátort, ezzel kapásból kizártad a világ összes valamirevaló normális ventilátorát. A többi feltételedet már el sem kell olvasni :)
Szia Elek, tudsz olyan konkrét ventilátort javasolni, ami egy ablakba építve (tehát nincs csövezés) tud kb. 60 m3/órát (2 fő részére) és elég halk (mondjuk 30dB alatti), vagy lelassítható annyira, hogy elég halk legyen (de akkor lassítva tudja a 60 m3/órát) és tud működni 7/24-ben? Mindezt ebben a WC elszívó ventilátor kategóriában mondjuk 20e Ft-os max árig?
Mondanom sem kell, hogy a "filléres budiventilátor + lyukak a falakban" szellőztetésnek létezik kulturáltabb változata is :) akár teljesen zajtalan budi+konyha+fürdő elszívó ventilátorral és a szobákban ingyenes egérlyukak helyett akár HEPA szűrős légbeeresztőkkel.
Nem lettem sajnos okosabb senkinél, szóval, mivel a helyzet változatlan (nincs hely/pénz központi szellőztetőre) marad a gagyi verzsön. 4 db Vortice RC távkapcsolva és 2 db Vortice HCS a fürdőkbe önállóan. Ez így kb 520+beépítés, 6db 160mm luk a házon és a második sebességi fokozaton, még elviselhető zajjal kb. 95 köbméter/óra. (itt még talán van némi hővisszanyerő hatásfok is, bár az csak limitáltan érdekel:)) Mit gondoltok erről a setupról? (a 2 milliós tippeket mellőzzük, ha kérhetem:))
Egy kis néznivaló a "hogyan keverjük el a hideg levegőt olyan légtérben, ahol nem szokott ember tartózkodni?" témakörben. (azok számára is hasznos, akik nem értik az angol szövegelést a háttérben)
Az első videón az látható, hogy a Coanda effektus még akkor is működik valamennyire, ha hülyék alkalmazzák, félig szarul :)
Ha nincs "szabad keverési légtér", akkor szerintem a 180 fok legyen a cél, akkor legkisebb a "hideg félgömb" sugara.
"Nem tudja felsimítani a mennyezetre a levegőt, ez tény."
Ha a Coanda effektusra játszol, akkor egyrészt a befújás pontja legyen minél közelebb a mennyezethez (a belépő légáram és a mennyezet között lehetőleg ne legyen szobai levegő), másrészt az anemosztátból kilépő levegő lamináris legyen (minél kevésbé legyen turbulens/örvényes).
A képen nem néz ki túl jól, de kézbe véve látszik, hogy szórja rendesen sugárirányban a levegőt, kb 35-45 fokos szögben. (mozgó betét nélküli fröccsszerszám ->alámetszés nincs, ) Nem tudja felsimítani a mennyezetre a levegőt, ez tény.
Kb 50m3-t tolok be rajta, ha valamiért 10 fok alá megy a befújt levegő hőmérséklete azt bőven lehet érezni kb 2méterről. Nem szeret a hideg levegő keveredni a meleggel.
Az a baj Elek, hogy mindig az elmélettel jössz, amit a gyakorlat nem feltétlenül támaszt alá.