Egy régebbi hír, de kíváncsi vagyok, nálunk megvalósítható lenne-e.
Forrás: SG.hu
A kanadai zenészek nem kérnek a másolásvédelmekből
2006. április 29. 11:28, Szombat - Berta Sándor
Megalakult egy új kanadai zenei érdekvédelmi szervezet. A Canadian Music Creator Coalition (CMCC) tagjai elsősorban olyan zenészek, együttesek, zeneszerzők és szövegírók, akik elutasítják a zeneipari jogvédők harcát például a fájlcserélők ellen.
A CMCC egyaránt elítéli a fájlcserélő hálózatok és a felhasználók elleni kampányokat és razziákat, valamint nem ért egyet a digitális másolásvédelmek alkalmazásával sem. A művészek azért alakították meg a szövetséget, mert úgy vélik, a jelenlegi zeneipari jogvédő szervezetek nem az előadók, hanem a saját maguk érdekeit képviselik és csak az a fontos a számukra, hogy minél nagyobb bevételt tudjanak elérni.
Az új érdekképviselet ezzel szemben csak és kizárólag az előadók érdekeit veszi figyelembe. A zenészek egyik legfontosabb üzenete pedig az, hogy a zeneipar ne bántsa a felhasználókat. Szerintük mindig csak őket felejtik el megkérdezni a fontos kérdésekben, pedig ha ők nem lennének, nem működne az egész iparág és nem lenne szükség jogvédőkre és szerzői jogra sem. A kanadai szövetség tagjai között nem csak kezdő vagy kevésbé ismert előadók és zenekarok vannak, hanem többek között Juno- (kanadai zenei díj) és Grammy-díj nyertes, több tízmillió lemezt eladó énekesek és együttesek is, mint a Barenaked Ladies, Sarah McLachlan, Chantel Kreviazuk, a Sum 41 és Avril Lavigne.
A CMCC elítél minden olyan törekvést, aminek célja a még nagyobb haszonszerzés vagy a rajongók meghurcolása, meggyanúsítása és bűnözőkként való beállítása. Ezenkívül a szervezet fontosnak tartja egy korszerű szerzői jogi szabályozás elkészítését és alkalmazását, valamint azt, hogy a kanadai kormány védje meg a zenészeket és a felhasználókat a zeneipar túlkapásaitól.
Avril Lavigne és társai nem értenek egyet a digitális másolásvédelmek alkalmazásával sem, mivel azok szerintük nem a zeneszámokat védik meg, hanem a kiadók technológiáit. Ráadásul a vásárlóknak joguk kell, hogy legyen egy általuk megvásárolt albumról biztonsági másolatot készíteni, hiszen ha például egy CD megkarcolódik nem várható el, hogy az illető újra elmenjen a boltba és megvegye a lemezt.
Az előadók szeretnék azt is elérni, hogy a kiadók ne a külföldi alkotók érdekeit képviseljék, hanem többet foglalkozzanak a helyi zenészekkel. Amennyiben pedig erre a kiadók nem hajlandók, akkor találja meg a segítségnyújtás módját a kanadai kormány.
Már Svájc is... (A www.sg.hu-ról.) Svájci tiltakozás a szerzői jog fejlődése ellen 2006. október 6. 21:56, Péntek - Berta Sándor
Nyílt levelet fogalmaztak meg a svájci művészek, mivel nem értenek egyet azzal az iránnyal, amely felé véleményük szerint a szerzői és a kiadói jog kérdése az elmúlt hónapokban, években halad.
A nyílt levélben a svájci alkotók leginkább azt kifogásolják, hogy folyamatosan bővítik a szerzői és a kiadói jog alá tartozó művek körét, valamint, hogy a zeneipar, a filmipar folyamatosan újabb és újabb technikai megoldások vezet be. "Aggodalommal tölt el bennünket, svájci művészeket, az az irány, amerre a szerzői jogvédelem halad és úgy véljük, hogy a közeljövőben komoly negatív hatásokkal kell majd szembenéznünk, korlátozva lesz a művészet és a kultúra szabad terjedése" - áll többek között a negyven svájci alkotó által aláírt nyílt levélben.
A tiltakozáshoz bárki csatlakozhat a világhálón keresztül. Svájcban egyébként a kormány a napokban tárgyal a szerzői és a kiadói joggal kapcsolatos törvények esetleges módosításáról, illetve megszorításáról. A törvénymódosítások elsősorban a különböző művek feldolgozását, megváltoztatását, átalakítását vagy újraformálását érintenék negatívan. A tiltakozók elsősorban azt kifogásolják, hogy a törvények túlzottan egyoldalúak, szinte csak és kizárólag a zene- és a filmipar érveit veszik figyelembe, ahelyett, hogy az állam vezetői megpróbálnák megtalálni az egészséges egyensúlyt a művek védelme és a kultúra terjedése között.
A nyílt levélben három pontos javaslatcsomagot is közzétettek. Az első és legfontosabb, hogy a kultúrának, a tudásnak és ezek terjedésének kell a jövőben az első helyen szerepelnie a profitszerzés helyett. Éppen emiatt teljesen lehetetlen a művek teljes körű ellenőrzése. Ezenkívül meg kell, hogy maradjon a védelem mellett az a fajta szabadság is, ami lehetővé teszi, hogy egy alkotást bárki kedve szerint módosíthasson. A harmadik szempont pedig, hogy a levél aláírói óriási veszélyt látnak a digitális másolásvédelmekben és azok fokozatos elterjedésében.
Legutóbb Kanadában kezdődött hasonló kampány Appropriation Art - A coalition of art professionals címmel. A kezdeményezéshez eddig több mint 650 kanadai vagy kanadai származású művész, zenész és szervezet csatlakozott. Nyáron egyébként több mint 500 kanadai művész követelte nyílt levélben a jelenleg hatályos szerzői törvények igazságosabb jogszabályokkal való felváltását. Az új törvénynek figyelembe kellene vennie a jelenlegi tartalomterjesztési technikákat és lehetővé kellene tennie a művek újrafeldolgozását is. A tiltakozáshoz olyan ismert és népszerű előadóművészek csatlakoztak, mint például Avril Lavigne és Sarah McLachlan.
Idén áprilisban pedig megalakult a Canadian Music Creator Coalition (CMCC) nevű zenei érdekvédelmi szervezet, amelynek tagjai elsősorban olyan zenészek, együttesek, zeneszerzők és szövegírók, akik elutasítják a zeneipari jogvédők harcát például a fájlcserélők ellen.
Kanadai művészek a korrekt szerzői jogokért 2006. június 19. 22:02, Hétfő - Berta Sándor
Több mint 500 kanadai művész követeli nyílt levélben a jelenleg hatályos szerzői törvények igazságosabb jogszabályokkal való felváltását. Az új törvénynek figyelembe kellene vennie a jelenlegi tartalomterjesztési technikákat és lehetővé kellene tennie a művek újrafeldolgozását is.
A követelés szerint a kanadai szerzői jogi szabályozásnak a jövőben három pilléren kell majd nyugodnia. Az első, hogy az emberek számára biztosítani kell a védett tartalmakhoz való hozzáférést. A második, hogy a művészek jogbiztonságban érezzék magukat, ami azt jelenti hogy ne kelljen tartaniuk alkotásaik illetéktelenek általi ellopásától, másolásától. A harmadik követelés pedig hogy a digitális másolásvédelem (DRM) segítségével nem szabad megakadályozni az emberek hozzáférését egyes művekhez.
A nyílt levél aláírói között van az Independent Media Arts Alliance (IMAA/AAMI), több művészműhely, kurátorok, több mint 50 galéria igazgatója, 27 kanadai egyetem és kollégium oktatói, valamint 250 jelentős, díjakkal kitüntetett zenész, színész és más művész. "Kanada kulturális jövőjéről van szó. Ezt kell megvédenünk" - áll többek között a nyílt levélben.
Kanadában nem ez az első hasonló kezdeményezés. Idén áprilisban már felszólaltak a Canadian Music Creators Coalition (CMCC) nevű szervezet tagjai is, akik szintén a jelenleginél használhatóbb szerzői jogi szabályozást követeltek. A CMCC képviselői - például Avril Lavigne, Sarah McLachlan - elsősorban azt kifogásolták, hogy a jelenlegi törvények nem az ő érdekeiket veszik figyelembe, hanem sokkal inkább a nagy külföldi kiadókét. A szervezet tagjai szerint a kanadai kormánynak kutya kötelessége (lenne) a kanadai művészek védelme, akár a külföldi kiadókkal szemben is, mert ha ők nem volnának, nem lenne szükség szerzői jogi védelemre se.
A kanadai művészek úgy vélik, a zeneiparnak haladnia kell a korral, meg kell felelnie az elvárásoknak. Jól bizonyítja ezt a a Barenaked Ladies együttes legújabb akciója, amelynek során a legújabb Barenaked Ladies Are Me című albumuknak lesz kizárólag online terjesztésű változata is. A zenekar az új album megjelenéséig számos belső életüket bemutató podcastot tett elérhetővé és az Easy című számuk is szabadon letölthető. Ráadásul még fel is szólították a rajongóikat, hogy csináljanak azt a számmal, amit akarnak. "Használjátok fel, remixszeljétek vagy készítsetek belőle filmzenét. Egyet ne tegyetek: ne adjátok el. A legjobb öt remixet elérhetővé tesszük a honlapunkon" - áll a honlapon nyilvánosságra hozott közleményben.
Avril Lavigne és társai nem értenek egyet a digitális másolásvédelmek alkalmazásával sem, mivel azok szerintük nem a zeneszámokat védik meg, hanem a kiadók technológiáit.
Miért nem adják ki a dolgaikat saját szerzői kiadásként, másolásvédelem nélkül? Ahogy tetszik, ráadásul állítólag a gonosz kiadók lenyúlják a pénzt is tőlük...
Ha meg a munka szarabb részét átadják a kiadóknak, ne dumáljanak bele, hogy azok hogy és mit csinálnak.
Nagyon utálom a kiadókat, de azoknál jobban csak az ostoba, mégis mindenbe beleugató "sztárocskákat" utálom... :-/