A Népszabadság összeállítása szerint az Oktatási Minisztérium megfontolandónak tartja az utólagos képzési hozzájárulás bevezetését a felsőoktatásban. Ez azt jelenti, hogy ha a hallgató jövedelme elér egy bizonyos szintet - például a minimálbér negyvenszeresét vagy hatvanszorosát egy évben -, elkezdi visszatéríteni képzésének költségeit: jövedelmének a négy, illetve a hat százaléka mértékéig.
A hároméves megállapodás értelmében a minimálbér idén 62500 forint, jövőre 65500 forint havonta (de vannak differenciáló tényezők, amelyek magasabb bérrel járnak). A 65500 forint negyvenszeresével számolva havi mintegy 218 ezer forintos bruttó bértől lépne életbe a havi közel 9 ezer forintos térítési kötelezettség. (Mivel problémás előre megállapítani, hogy kinek mekkora éves jövedelme lehet, így valószínű az előző évi kereset alapul vétele. Emellett a szürke/feketegazdaság erősödése is várható, az diplomások "trükközése" miatt.) Hatvanszoros határral és 6%-os fizetési kötelezettséggel számolva máris közel 20 ezer forintra ugrik a havi "törlesztőrészlet".
Valamennyi diplomás fizetni fog? 06.6.23 08:53
A tandíj lesz az egyik legfontosabb témája a hétvégi kormányülésnek. Az utólagos képzési hozzjárulás egyfajta járulékkötelezettséget jelentene, ami később kiterjesztenének valamennyi diplomásra, függetlenül attól, mikor szerezte az oklevelét - írja a Magyar Nemzet.
Bár a képzési hozzájárulás bevezetésének a kormányon belül is vannak ellenzői, Hiller István miniszter ragaszkodik az oktatási tárca korábbi vezetője, Magyar Bálint által kitalált tandíj alkalmazásához. Ezt azoknak kellene megfizetni, akik államilag finanszírozott képzésben vettek részt: a diploma megszerzése után meghatározott jövedelemszint elérését követően részletekben fizetnék vissza az államnak a oktatás költségeit. A tandíj egyfajta járulék lenne, ami könnyen kiterjeszthető lenne minden diplomásra.
Az úthenger masszírozza a hátukat ezeknek a rohadt tetveknek!!!!!
Most, hogy olvastam ma itt a zindexen a célszámokat, hát. Ritka egy nagy faszság ez így. Aztírja, hogy vegyészmérnöki diplomának 1,8 milla ára. Hááááát! Én önköltségesen levelezőn nyomom az építőmérnöki szakot és ha elvégzem 5 év alatt, akkor maximum, de tényleg maximum kifizetek 1,4 milla tandíjjat. No comment.
Ez az egész csak arra lesz jó, hogy a diplomások a mostaninál is jobban titkolják el a jövedelmüket, magyarul adtak egy pofont a gazdaság kifehérítésének + ahogy már lett említve az elvándorlást is megtámogatják egy kicsit.
Középiskolai tanári diploma 2,7 milla. Tényleg vicces, csak nevetni nem tudok rajta.
Wic "latom a jovot" polgarelvtars: 1. - es? Hol mondtam azt , hogy csuklobol Berkeley osszegu tandijat kellene szedni...? 2. - ez a nyoccaz euros fizus kinyiltakoztatas a kovetkezo evszazadnyi idotartamra vagy esetleg az egesz jovendo milleniumra ervenyes? Vagy netan csak egy aktualis helyzetet mutat, ami a novekvo tendenciat mutat...? Hmmm...?
A jogászképzést visszaszorítani helyes (ezért is csökkentették tavaly és idén is a keretszámokat) de nem ez lenne a módja, azért fizessen az a jogász is 5m-t akire szükség van és állás várja, mert a másiknak nem kellett volna ide jelentkeznie/felvenni? Nem hiszem, hogy ez lenne a jó, inkább további keretszámcsökkentések.
Jogászok hivatalos keresetéről meg részben már bemásolták ide is azt hiszem a korábbi HVG-s kimutatást.
Nem akartam elhinni, de a NSZ cikk a jogászoknak tényleg 5mó Ft-ot írt. Ennek csak az lehet az oka szvsz -- bár kutyulja a rendszert --, hogy a jogászok sokat fognak keresni egyes vélemények szerint, illetve így akarják a jogászképzést visszaszorítani, ami szvsz helyes.
Szvsz az igazán jó és fontos szakembereket megfelelő körülményekkel lehet itthon tartani, vagy visszacsalogatni. Pl. nem mondjuk egy biotech.ben érdekelt kutatónak, h azért nem kap a kutatásaihoz támogatást, mert ilyent azelőtt még senki nem csinált. Pláne, ha ő már csinált 1-2szer olyant, amit előtte senki. Vagy nem mondjuk neki, h hozzá' otthonról tollat, vazze', az egyetemnek nincs rá kerete.
Tetszik ez az ötlet. Igaz, h nem becsüljük meg, megalázó fizetést adunk, de miután kvázi elüldöztük külföldre, még ott is +próbáljuk lehúzni. Imádom a VUW-t! Mondtam már, milyen jó ott tanulni?
-a határoknál az éves 40x és 60x-os, így havi 3,3x és 5x-ös minimálbérszorzókról szóltak a hírek, 50x-es limit nem volt
-a mostani min. 3,3x-os fizetésnél is sokan mondják azt, hogy nem fogják tudni fizetni belőle (lehetséges, nem tudom), ha a min. szintet lejjebb vennék, vagy mindenkinek kéne fizetni fizetésétől függetlenül akkor aki tényleg diplomás minimálbér körül keres (nem feketén) az ki tudja fizetni?
-a rendszer nem nézi, hogy szakmában marad vagy pályaelhagyó-e, csak a fizetést
-agyelszívást valóban nem oldja meg, de mostmár lenne valami visszajövő pénz is a közpénzen képzett majd külföldre ment diplomásoktól
-meghatározhatjuk mondjuk az orvosoknál 5 évvel előre (felvételikor), hogy milyen szakvégzettségűre lesz majd szüksége az egészségügynek amikor éppen végez? Vagy akkor már 10 évre (5 év képzés, 5 év munka)
"Ésszel kell felvenni a diákhitelt. " Akinem igazából nincs rá szüksége az ne vegye fel, de ha mégis megteszi akkor nem akarom hallani majd a nyavajgását, hogy azt vissza is kell fizetni.
A diákhitel számomra úgy tűnik, hogy sok hallgatónál de még magánál a DH Központnál is kezdi eltéveszteni az eredeti célt, az egyik brossúrájukon egy fiatal lány mosolyogva bíztat a diákhitel felvételére, mert ő ebből ment el nyaralni..
Iszonyatosan egyszerű megnézni, mi alibi szak és mi nem: a kamarák összeírják, hogy hány helyre keresnek kórboncnokot, családvédőt, néprajzost: ennyit támogat az állam úgy, hogy ledolgozható.
Attól, h nem jövedelmező, nem biztos, h alibi szak. Pl jogász a családvédelemnél. A proszektúrán sem hiszem, h olyan jól fizetnek / oly sok lenne a hálapénz.
Ez az egész egy béna, gyáva felpuhítása annak, hogy végre TÉNYLEG be kellene vezetni a tandíjat. Mikor keresi egy néptánc-filozófia szakos tanár a minimálbér 50 szeresét? SOHA. Legalábbis, ha nem lesz pályaelhagyó.
Csak ellenérveim vannak ezzel a rendszerrel kapcsolatban:
1. pontosan azokon a szakokon nem kell fizetni soha semmit, ami nem jövedelmező, tehát ami amúgy is arra szolgál, hogy az illető ellébecoljon 5 évet az adófizetők pénzén, aztán elmenjen valami más pályára (OK, egy évfolyamból 2-3 ember mégis a szakmában marad, de ez szörnyű arány);
2. növeli a szürkegazdaságot, mert "okosban" megoldják, hogy az ilyen tartozással rendelkező illető mindig a minimálbér 49 szeresére legyen bejelentve;
3. a magam részéről elképzelhetetlennek tartom ennek a nyilvántartását;
4. nem oldja meg az agyelszívás problémáját.
Kész őrület.
Miért nem vezetjük be a tandíjat, és EGYES SZAKOKON előírjuk azt, hogy az illető állami szférában legyen köteles dolgozni a hitele terhére, ha nem tudja visszafizetni? Pl. orvosképzés után öt évig köteles állami kórházban dolgozni, amíg a tandíja az országnak meg nem térül. Természetesen kvótához kötötten, és minimum tanulmányi szint elérésével. Aki ostoba - fizet azonnal, mert nem juthat be állami kórházba. Aki gazdag és nam akar állami kórházba menni, fizet azonnal. Aki szegény, de talál jó állást, visszafizeti a képzési díját.
Ha a parasztol elvették a terményt etc és csak annyi maradt hogy éhen ne halljon akkor általában parasztháború tört ki. Lásd Budai Nagy Antal, vagy Dózsa, sőt a Mádéfalvi veszedelem is hasonló okok miatt történt.
Ésszel kell felvenni a diákhitelt. Lehet, hogy baromi könnyű felvenni, és mindenki más is felveszi de a nevében is benne van: hitel. Piac(közeli) alapon. A bankokban is át szokás gondolni, hogy tudjuk-e majd visszafizetni vagy sem ha hitelt veszünk fel.
Aki tényleg a tanulmányait finanszírozza belőle (aka költségtérítéses) az nem fizet utólagos képzési hozzájárulást. Aki az á.f. képzés mellett vette fel az igen, gondolja át, hogy tényleg szüksége van-e rá vagy csak bulizni kell. Diploma után több lehetőség áll fenn:
-nem éri el a 206K bruttót (40x): a DH-t akkor is kell fizetni (6% lesz asszem most havi 30K-ig és 8% 40K-ig)
-a 40x és 60x között van: a DH-s 6-8%-ot és a UKH 3%-ot is fizeti: 9-11% a fizetésének
Az írt a fizetős worst case eset, azért gondolom 40 év alatt csak átlép majd a 6%-os kategóriába is, így előbb kifizeti + a képzés teljes költsége gondolom inflációkövető lesz, de a 3 és a 6%-os limitet az aktuális minimálbér alapján számítják, ha ez nő akkor magasabb összeget kell átlépni de valószínűsítem, hogy akkor a fizetése és annak 3/6%-a is magasabb összeget tesz majd ki mint a mostani 6000.-/12000.- ft (ergo megint előbb végez a visszafizetéssel).
A Népszabi cikkben azt írták, hogy az átlag Bsc 1.5 m, az átlag MSc 2m (ergo mire elvégzed a mestert is addigra 1.5 + 2 = 3.5m átlag), PhD asszem átlag 3m, de vannak ennél drágábbak is, a jogász 5m, az orvosi 7.5m lenne (ezek osztatlan képzések, nincs BSc csak Msc így ez a teljes összeg). Az jogászoknál mi teszi ennyire drágává? Nem hiszem, hogy sok, kislétszámú és drága eszközigényű laborgyakorlatuk lenne vagy hasonló ami drágává szokta tenni a képzést (gondolom inkább sok nagytermes előadás ami a legolcsóbb). Aki ismeri az majd írja meg.
"A tandij nem piaci, hanem anyagi alap. A kasztrendszertől függ, hogy ki képes a gyerekét évekig taníttatni, miközben már rég " el van várva tőle, hogy ki vegye a részét a munkából." Nem is engedheti meg magának mindenki, hogy befektessen ennyit, még tandíj nékül sem."
Nekem még kérdéses, hogy a 3 illetve 6%-ot a nettó vagy a bruttó fizetésből vonják: Így kevesebb lehet a havi részlet viszont tovább tart (ez alapján a bruttónak kéne lennie mert különben túl sokáig tartana) . + gondolom a 3/6% a minimum, aki akar az többet is befizethet, hogy meggyorsítsa a dolgot.