Mást se hallok Gyurcsánytól, Kókától, hogy az ellenzék támogassa őket a kormányzásban.
Közösen összefogva, együtt, bal és jobb... (mindjárt sírvafakadok a meghatottságtól).
Miért van erre szükség?
Nem tudnak kormányozni?
Vagy ha buknak, akkor az ellenzéket is magukkal sodorják?
Ez az üvegzsebű Keller Laci olyan mérhetetlenül kis képességű, hogy ha Tőle várjuk a gazdasági válság megoldását, jobb ha most feladjuk. Bár Veres János se az a közgazdász lángelme.
3 éve fikázzák a FIDESZt, hogy milyen hülyeség az adót és járulékokat csökkenteni -most érdekes módon ők is ezt csinálják.
Le kellene állítani a presztizsberuházásokat, meg a barátoknak juttatott mutyi pénzeket. Egyébként pedig mondjanak le! MOST!!!!!!!!!!!!!!!!
A Pénzügyminisztérium felkérte a Fideszt, hogy bocsássa rendelkezésére adócsökkentési javaslatainak részleteit.
Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár csütörtökön közölte: a Varga Mihályt a Fidesz alelnökét levélben kérte arra, hogy küldje el a Fidesz adócsökkentési programjának részleteit, hogy érdemben lehessen vitázni róla a január 29-i parlamenti rendkívüli ülésen. Az államtitkár ígéretet tett arra, a pénzügyi tárca kész elvégezni a Fidesz javaslataihoz kapcsolódó modellszámításokat.
Persze majd a szocik a jan.22-én kért levélre még választ várnak és érdemben át is nézik jan. 29-ig :-D
Már mindenkinek tisztán látható, hogy az mszp a hülyék gyülekezete. Kapálóznak mindenfelé, mert nyaku(n)kig ér a kaki. Maguk is belátták, hogy kormányozni nem tudnak, ez az akciójuk is ezt bizonyítja.
Kuncze Gábor az SZDSZ elnöke hétfőn sajtótájékoztatón kérte az ellenzéket, hogy térjen vissza a kampányban képviselt elveihez, és támogassa a koalíció önkormányzati törvényre vonatkozó módosításait. Kuncze elmondta, szeretnék, ha hatékonyabban működő, a helyi kezdeményezésekre jobban támaszkodó önkormányzati rendszer jönne létre. Szerinte az ellenzéké a felelősség, ha nem tudják egy szinttel csökkenteni a rendszert.
Az Index kérdésére, hogy mit ajánlanak a törvény támogatásáért cserébe, Kuncze kijelentette, működőképes és olcsóbb önkormányzati rendszert. Kiderült, amennyiben az ellenzék nemmel szavaz módosításokra, az SZDSZ sem támogatja a módosítás azon részét, hogy hat évre válasszák meg az önkormányzatokat.
"Amikor Gyurcsány Ferenc azt mondja, az ellenzék támogatására van szüksége a reformok megvalósításához, nem együttműködni szeretne, hanem meg akarja osztani a felelősséget. Ám a felelősség a mindenkori kormányé. A miniszterelnököt és a kormánytagokat delegáló pártok nyerték a választásokat. Az ellenzéknek nincs felelőssége. "
"a kerületi önkormányzatok rendszere kicsit bonyolultabb kérdés..."
Szerintem nem. Most jelenleg úgy áll, hogy a pénzek és jogok 23+1 felé oszlanak, de ha valamivel gond van, akkor a balhét a főpolgármester viszi el. Sokszor van olyan, hogy a főváros tervei a helyi, sokszor szemellenzős ellenkezéseken buknak el, viszont az átlag pesti mindenért Demszky-t szidja, miközben pl. a kátyús utak java része kerületi kezelésben van. Sokkal gördülékenyebben menne minden, ha mind a jogok, mind a kötelességek egy kézben futnának össze, ha már egy városról van szó, és nem 23-ról...
"A Navracsics féle elképzelésekben szerepel a (parlamenti és önkormányzati) képviselők számának felezése."
Az SZDSZ-ébe is, de ha már az előző ciklusban nem sikerült a végére járni, akkor most vár várhat pár hónapot (max. egy évet), hisz a változás most már csak 2001-től léphet érvénybe...
Dettó, és asszem, ha a kerület egy kalap alá kerül a megyével, akkor az olyan békejavaslat lesz, mint Dávid Ibolyáé volt: uramisten, csak nehogy elfogadják.
Ha a megyei helyett regionális, a települési helyett kistérségi önkormányzatok lesznek, akkor csökken a létszám, ez helyes.
A megyei tanácsok a szocialista nómenklatúra parkolóhelyei, a megszüntetésüket a jobboldal is támogatni fogja, szvsz. (Inkább néhány szocialista platform akar majd valamilyen ellentételezést a leépítendő köztiszviselők számára.)
A települési önkormányzatok megszüntetése azonban rosszul érintené a Fidesz szavazóközönségét, mert a (fideszes) falvak ügyeit a közeli (szocialista) városban "intéznék", ami nyilván hátrányosan érinthetné a falusiakat. Gondoljunk például a falusi általános iskolák, orvosi rendelők bezárására ("ésszerűsítés"). Ha a kormány nem képes és hajlandó valamiképpen garantálni az egyes települések érdekérvényesítő képességét, akkor a Fidesz itt gáncsolni fog.
Na tessék, egy konkrétum, hogy mihez kellhet az ellenzék támogatása is. Nem azonnali tűzoltás, hanem hosszútávú hatású reformok:
Ősszel radikális létszámcsökkentés az önkormányzatokban? "A megyéknek vége van" - Még a nyáron minden kétharmados törvényhez hozzányúlna a koalíció Kósa András 2006. május 4. 18:10
Megvan a szándék a koalíciós partnerekben, hogy akár már az őszi helyhatósági választásokig végrehajtsák az helyhatósági reformot, és csökkentsék az önkormányzati képviselők létszámát. Határozottan nyúlnának a megyerendszerhez is, bár itt valószínűbb, hogy átmeneti idő után. A szándék megvalósítása persze az ellenzéken is múlik, a kormány mindenesetre az összes kétharmados törvényhez hozzá akar nyúlni még a nyáron.
A mostani töredékére csökkenhet a helyhatósági testületek létszáma, ha megvalósulnak azok az elképzelések, melyek az MSZP és az SZDSZ között folyó koalíciós tárgyalásokon merültek fel a témában. Az elsősorban a kisebb parlamenttel és a közigazgatási reformmal foglalkozó úgynevezett közjogi munkacsoport egyik tagja a Hírszerzőnek azt mondta, a két párt szándékai szerint már az őszig úgy módosítanák az önkormányzati törvényt, hogy a kisebb testületekre lehessen szavazni.
A régiók szerepének erősítése szintén közös szándék. Mint az Index szerdán megírta, a konszenzus érdekében az SZDSZ lemondana arról, hogy 2010-től választott polgármesterek helyett megbízottak kerüljenek szűkített hatáskörrel a budapesti kerületek élére (egy budai szocialista kerületi polgármester pedig ezt elfogadható megoldásnak tartotta volna korábban a Hírszerzőnek nyilatkozva), cserébe viszont a szocialisták belemennének, hogy a ciklus végére két lépcsőben megszűnjön a megyerendszer.
"Türelmi idő" a megyéknek
Egy szabaddemokrata forrásunk megerősítette a megyék számára adandó türelmi időről szóló értesüléseket, hozzátéve ugyanakkor, hogy „a megyéknek vége van”, funkcióik egy részét a választott regionális önkormányzatok, másokat a kistérségek vennének át.
Kevesebb is elég belőlük (fotó: zalamedia.hu) Kevesebb is elég belőlük (fotó: zalamedia.hu) A változás technikailag lehetséges, a parlamenti menetrendet figyelembe véve egy hónap alatt végigfuttatható egy törvénymódosítás a Házon. Kérdés persze, hogy mit szól ehhez a két párt (a köztudottan erős „önkormányzati lobbival" valószínű minden pártnak meg kell majd küzdenie saját berkein belül) tágabb közvéleménye, illetve az ellenzék, hiszen kétharmados törvényről van szó.
A választások előtt a közigazgatási reform volt az egyik olyan kérdés, amelyben szinte konszenzus volt a pártok között: nem kell 3200 települési önkormányzat egy ekkora országban (közhellyé vált a témában a „svéd példára” hivatkozni, ahol körülbelül hatszáz a hasonló testületek száma), és erősíteni kell a régiók, valamint a kistérségek szerepét is.
„Kisebb és hatékonyabb szervezetek”
Az MSZP 45 pontos programjában „kisebb és hatékonyabb szervezetek létrehozása” szerepel, valamint, hogy „az önkormányzati finanszírozás átalakítása során növeljük a régiók és a kistérségek szerepét és hatáskörét'. Az SZDSZ egyszer már benyújtott egy javaslatot az önkormányzati testületek létszámának radikális csökkentéséről. A párt programjában ugyanakkor az szerepel: „ki kell mondani, hogy az SZDSZ-nek nem volt elég ereje ahhoz, hogy a 2002-es kormányprogramban meghirdetett regionális reform végrehajtását kikényszerítse”, méghozzá nem elsősorban az ellenzék miatt, „sokkal inkább a kormányzati hatalom, az ágazati érdekek és a megyei politikai elit volt érdekelt a halogatásban”. A liberálisok tizennyolc területet határoznak meg konkrétan, melyek regionális kezelésbe kerülhetnének, például a nyugdíj-, és egészségbiztosítás, állategészségügyi és élelmiszerellenőrzési állomások, kincstár, közigazgatási hivatal.
Mit szól az ellenzék?
Kérdés persze az ellenzék magatartása, bár Orbán Viktor „alkotó ellenzékiséget” ígért a Várban megtartott beszédében, és még a választási kampányban többször beszélt a politikusok létszámának felére csökkentéséről (beleértve a helyhatóságokat is), kormánypárti forrásaink nem tápláltak túl sok illúziót a Fideszt illetően. Ahogy egyikük fogalmazott: „A Fidesz majd biztos mindenre azt mondja, hogy még radikálisabbat, még radikálisabbat, és erre hivatkozva nem szavaz meg semmilyen változtatást”.
A koalíció mindenestre megkezdi majd az egyeztetéseket, én nem csak a közigazgatási reform kérdésében. Mint megtudtuk, a két párt szándékai szerint őszig minden kétharmados döntés igénylő reformot beterjesztenek majd.
Szerintem a vezető beosztásúak sokkal kevesebben vannak (igaz, nagyobb fizetéssel), és a programban azok számát akarják csökkenteni.
De még ha 1-2 milliárdot is fizetnek ki, az akkor is csak töredéke az amúgy megspórolásra szánt 3-400 milliárdnak, ráadásul egyszeri költség, az év végéig már többet spórolnak meg azzal, hogy megszűnik a poszt, az azt követő időkről nem is beszélve.
Én úgy tudom, Orbánék az 5 éves államkötvény-referenciahozamhoz kötötték a hiteltámogatás mértékét (5 éves kötvényhozam-4%). Azóta viszont valóban fix a támogatás mértéke. Mindenki döntse el, hogy alapvetően csökkenő inflációt feltételezve melyik számít osztogatásnak, és melyik jelent egyre alacsonyabb kiadást a büdzsének...
"pár tíz(száz?)millió költségvetési szinten nem oszt, nem szoroz, "
Végeztem egy nagyon gáláns számítást. Vettem 1000 (ezer !) főt, 150000 forintos átlagkötelezettséget (bér+minden egyéb) és három hónapra (úgy emléxem, ez a minimum) számoltam nekik végkielégítést. Az eredmény: 450millió.
Ebben nincs munkanélküli ellátás, átképzés.
Hja, hozzátenném, hogy a kormány által pluszban alkalmazott csinovnyikok húszezer körül mozognak...
Ebben én nem vagyok biztos, de azt hiszem az a végkielégítésre szánt pár tíz(száz?)millió költségvetési szinten nem oszt, nem szoroz, inkább üzenetértéke van a dolognak, a karcsúsítást magukon kezdik el, és hosszútávon a karcsúbb struktúra sokkal nagyobb spórolásokat hoz.
Ja, és az állami vezetők körébe a lejárt mandátumú miniszterek és politikai államtitkárok is beletartoznak. Lehet, hogy tévedek, de nekik még végkielégítés se jár...