A motor funkcionálásáért a computer (ECU: Elecronic Control Unit) felel, a motor belsejében található szenzoroktól érkező információk szerint. Minden szenzor adata az ECU-hoz érkezik be, chip tuning és motoroptimalizálás folyamán a jármű computerében lévő vezérlőchipet programozzák át az ideális üzemelés, a fogyasztáscsökkentés, és a jobb teljesítmény érdekében.
Értékek
Nem feltöltős, benzines motoroknál 10-12% teljesítmény gyarapodás érhető el. A nyomaték növekedésében 10-15% közötti. Feltöltős motoroknál 20-30%-os a teljesítménynövekedés, de egyes típusoknál akár 40% körüli értéknövekedés is megvalósítható. A forgatónyomaték növekedés 20-40% közötti. Az autó típusától és a motor állapotától függően 5-15% fogyasztáscsökkentés érhető el. Fontos hogy a nagyobb nyomaték már kis motorfordulaton is érezhető lesz, így gépkocsink a teljes fordulatszám tartományban lendületesebben fog gyorsulni a chip tuning következtében. Lehetőségünk van újra átélni a vezetés élményét a saját járművünkben, bármilyen mechanikai módosítás nélkül. Ha netán a későbbiekben, pl. autónk eladása során, az új tulajdonos az eredeti állapot gyári beállításait szeretné, az minden esetben visszaállítható.
Különbségek
A jelenlegi gépkocsik sorozatgyártásban készülnek, a motorok gyártásánál alkalmazott minőségi követelmények engednek bizonyos mozgásteret, ezért az azonos szalagon gyártott motorok is eltérhetnek egymástól. Az eltérés, teljesítmény leadása szempontjából akár 5-10% is lehet két azonos gyártású motornál. A gyártók mindig a gazdaságosabb megoldást preferálják, ezért lehetséges hogy típusazonos de mégsem telejsen egyforma motorok ugyanazt a vezérlőprogramot kapják. Minden gépkocsi rendelkezik fel nem használt tartalékokkal, ami a motoroptimalizálás segítségével mobilizálható. Motoroptimalizálás során fontos szempont az autó tartóssága, hogy a megváltoztatott paraméterek a gyári tűrésen belül maradjanak.
Működése
A vezérlőprogram az autóban lévő számítógépben (ECU) lévő adattárolóban található. A chip tuning során speciális beállítások hozhatók létre az egyes autókhoz, ami gazdaságosabb üzemeltetést, és fogyasztáscsökkenést eredményez. A motorfunkcióhoz tartozó paramétereken a gyári határértékeken belül történik a változtatás, akár fogyasztás csökkentést akár maximális teljesítményt szeretnénk megvalósítani. A paraméterek beállításakor a fordulatszámot és terhelést figyelemmel tarva történnek a beavatkozások.
A chip tuning folyamata és lehetőségei
Az autó eredeti programozását kiolvasva elmentik. A továbbiakban a motorhoz tartozó funkciókat optimalizálják. Mindig az autó saját gyári szoftver értékei a kiinduló pont. Kizárólag a motor funkciók lesznek módosítva, de természetesen figyelembe véve a motor aktuális állapotát,a tulajdonos jellemző vezetési stílusát és esetleges egyedi kéréseit, mint pl. a fordulatszám, a gázpedál érzékenység, a vagy éppen a fogyasztást szem előtt tartva. A paramétereket a tuningműveletek során egymással összhangban kell állítani.
Várható eredmények
A fentiekben leírt beavatkozás az ECU újraprogramozásával nem befolyásolja a mérőműszerek funkcionalitását. Változatlan állapotban marad az autó alapjárata, a kontroll jelzőlámpák működése és a hibatároló kiolvasása. Az autó továbbra is remekül működik, ugyanakkor motorja rugalmasabban reagál a közlekedési helyzetnek megfelelően: jobban gyorsul, hamarabb lehet váltani, vagy a teljesítmény ismeretében optimálisabb lesz a fogyasztása, ha erre figyelünk a vezetés során. Előzésnél nincs szükség feltétlenül visszaváltani a sebességváltóval, a gázpedál reagálása érzékenyebbé és kezelhetőbbé válik, a gépjármű teljesítmény:súly aránya feljavul, s ennek következtében a fogyasztás akár 5-15%-kal csökken az előző értékekhez viszonyítva. A tuning során történt módosítást követően jóval dinamikusabb vezetési élményt élhet át a sofőr, melyet tapasztal is a vezetés során, miközben pénztárcájában is több marad.
Most léptem be a fórumozók közé.Segítségeteket szeretném kérni.Van egy B5 Passat 1.9 ATJ PDTDI 2000évj.a VAG-COM al belenéztünk,hibakódokat kitöröltük méréseket megnéztük.Aztán,mert nagyon okosnak hittük magunkat,az illesztést és az átkódolást is bolygattuk.Nem kellett volna,nagyon nem,mivel mindenféle hibajelenségeket tapasztaltam,aztán sikerült helyrehozni,viszont a turbó nem indul el csak 2500-3000 től.Mivelváltozógeós már 1700 körl mennie kellene,és ment is eddig.A kérés,szerintetek chipes ember meg tudja oldani,mert sajnos nem tudom mit állítotunk el pontosan.
A másik kérdés,hogy tudtok valakit ajánlani,aki jó chipeket ír és elfogadható az ár is.
Arra szeretnék választ kapni (elsősorban olyan emberektől, akik új típusú dízel autót chippeltettek), hogy dízel chippelése esetén jobban kojtol-e (füstöl-e) az autó?
Vagy csak padlógáz esetén vehető észre a különbség?
Nekem az ATC-vel csak jó tapasztalatom van. A BMWm után a Seatomat is ők csinálták. Nagyon profi a cég, minden program elsőre jó volt. A Seattal később visszamentem, hogy lehetne-e még egy picit erősebb, amit megcsináltak és SEMMIT nem kértek érte, mivel ez benne van az árban. Szóval csak ajánlani tudom az ATC-t!
Persze, ha az autó maga rossz, akkor előbb azt kell rendbe tenni mielőtt tuningolod!
Tanácsotokat szertném kérni egy 320d bmw chiptuningolásában. Valami nagyon biztos és jó megoldást szeretnék, ami kicsit sem cseszi szét az automat. Egy biztos nagy referenciás helyet ahol minőségi és megbíható dolgokkal dolgoznak és a termékükre garanciát vállalnak. Nem kell nekme a 163 lóerőből 200 inkább 180-185. Csak h ne kárositsa a motort..
A hozzáállásukkal és a chipel sem voltam elégedett.
A chip után az autó még egyéb változtatások nélkül is hébe hóba nyomástiltott, majd amikor nagyobb porlasztócsúcsok kerültek bele, akkor ez a probléma minden percessé vált. Az autó amikor odakerült hozzájuk termikusan teljesen rendben volt, de már az első úton hazafelé főzte a vizet. Lett rajta cserélve hengerfejtömítés (mert átégett a hőterheléstől), át lett mosva a hűtőrendszer, került be a kocsiba egy profi termosztátos olajhűtő, de a vízhőfok csak nem stabilizálódott.
Amikor hívtam őket, hogy nem jó a chip és alakítani kellene rajta, akkor mondták, hogy menjek nyugodtan megoldják. Rákérdeztem, hogy mibe fog ez nekem kerülni. Erre kaptam a választ: egy új chipelés árába!
Ekkor vittem el az autót máshova, ahol írtak nekem bele egy normális chipet, amivel jobban ment, és nem főzte tovább a vizet!
2002-ben 0 km-es SEAT Ibizát (110LE-235Nm diesel) bejáratás után kb 5000km-es korában chiptuningoltattam. 135LE-360Nm lett az eredmény, meg olyan fehér!!! füst az autó után, hogy mindenki menekült mögülem. Visszatetettem a gyári chipet, a pénzt kb 90000-et visszafizették. Egy életre elvesztettem a hitemet a chiptuningban, mert még a legmegbízhatóbbnak tűnő cégek sem tudják, hogy mit csinálnak! Én is keresek motorerősítő megoldást de csak olyat, amit bármikor vissza lehet nyomtalanul csinálni, a kipróbálás után, ha gond van probléma mentesen vissza lehet adni. Manapság elképesztő mértékben szaporodnak az elektronikai vezérlést módosító kiegészítő dobozkák, én ezek közt keresgélek. (Meg coolert növesztek.)
Kit érdemes megkérdezni, hogy mi a jó? Teljesítmény méréssel foglalkozókat és márkaszervizeket, ők horrortörténeteket tudnak mesélni minőségi tuningokról.