> Tanulok összhangzattant, de erre a kérdésemre még nem tudtam választ kapni :/
Nagyon szerencsés helyzetben vagy. Ha ilyen problémák nyomasztanak, akkor sokkal eredményesebben fogod tanulni az összhangzattant, mintha csak tanítani próbálnának.
Az összhangzat tanításában pont ilyen feladatok elvégeztetése is szerepel, és ha már eleget próbálkoztál a saját feladatoddal mire oda érsz a tananyagban, akkor sokkal jobban fogod érteni a felmerülő problémákat, és azok megoldását.
Segítséget szeretnék kérni. Megírom egy négyszólamű homofón mű szopránját és hozzáharmonizálom a basszust. Azért írom meg a szopránt, mert az a dolgok ihleti része és ahhoz illesztem a basszust. Hogyan lehetne kitölteni a művet alttal és tenorral? Tanulok összhangzattant, de erre a kérdésemre még nem tudtam választ kapni :/
Hello mdolna!
Nagyon tetszik ez a zenemű a www.rakocziregiseg.hu portálján, de én nagy zenekari változatát ismerem professzionális előadókkal. A zeneszerző Gustavus Ray, és ez egy részlet a teljes darabból, a címe pedig” The Rainforests”. Próbáltam megvásárolni, de állítólag kereskedelmi forgalomban nem kapható. Egy az esőerdőkről készült dokumentumfilmben hallottam, és akkor jegyeztem fel a mű szerzőjét és a darab címét. Természetesen a képi és a hozzátartozó zenei aláfestés együttesen fokozta az élményt. A www.rakocziregiseg.hu portálján hallható előadás-szerintem-, ez vagy egy feljátszás próba közben, vagy az alkotás közben született nyersanyag, ami természetesen magán viseli a hibákat. Nyilván ez egy alap, amit utána megfelelően kidolgozott vagy kidolgozták. Gondolom, hogy a portál üzemeltetői többet tudnak ezzel kapcsolatban, mivel azért jelentős jogdíjai lehetnek! A zene különben sem attól jó, hogy mennyire bonyolult vagy egyszerű, hanem milyen hatást ér el. Komponálhatsz te nagyon összetetten is és nagyon egyszerűen is, a hallgatóság dönti el, hogy mennyire fogadják be, vagy nem. A végleges döntés pedig az utókor kezében lesz!
A www.rakocziregiseg.hu szintén megfelelőnek látom, főleg az egyszerűségében és könnyen áttekinthető megjelenésében. Nem vagyok egy nagy gyűjtő, de jó érzés a magyar történelemre utaló –viharos- külső képe. Music40
Találtam egy portált, www.rakocziregiseg.hu ,nem vagyok különösebben gyűjtő típus, így ehhez a részéhez nem tudok hozzászólni,viszont hallható rajta egy nagyon szép dallam,esetleg ismeri valaki, hogy mi a szám címe és ki a szerző? Köszi: mdolna
Ja és mégegy eszembe jutott: ismeritek Arvo Pärt - Te Deum?
Hihetetlen király, zenekar + kórus, a tavalyi tavaszi fesztiválon volt szerencsém élőben hallani az észt filharmonikusok előadásában, hihetetlen élmény.
Nem bonyolult, sőt, a pláne az benne, hogy kifejezetten egyszerű zenei eszközökkel operál, mégis egy hallatlan élményt nyújt (elég meditatív jellege van, de ez az a mű ami megszeretteti mindenkivel ezt a műfajt [[korábban én sem rajongtam a meditatív zenéért, de egyszer egy felvételen hallottam és azóta top10ben van]]:)). Akit érdekel esetleg msn-en el tudom küldeni (28:54; 41 mega) :). Ajánlom!!!
Úgy gondolom hogy elég zenei tapasztalattal rendelkezem ahhoz hogy ehhez a témához hozzá szólhassak.
Szerintem a zene tipikusan az a hangulatfüggő és szubjektív műfaj, amelyben ugyan léteznek szabályok, de kábé azért hogy utána felrúghasd őket. Ha végignézed a nagy zeneszerzőket, sokan vannak olyanok, akik jóval megelőzték a korukat, azaz akkoriban meg nem értett zseniként működtek, nem értették meg a művészetüket (na jó, ezalól Bach erős kivétel bár halála után őt is nagyon hamar elfelejtették). Az igazán meghökkentő, nem lapos megoldásokhoz valami feszültségkeltés kell. Ez most elég fellengzősen fog hatni, de lévén hogy 21. században élünk vagy mi a szösz, a feszültség nem fejeződik ki pusztán egy V. fokban, vagy egy szeptimakkordban, ehhez jóval több disszonancia kell (függetlenül a klasszikus vagy a jazz zenétől), és adott esetben oldásként is működnek olyan akkordok, amelyek nem a 'klasszikus értelemben vett összangzattan' szabályai szerinti oldások (csak egy példa, zongorán könnyen követhető: d-fisz-a-c-f oldása g-b-d-f; az első akkordot már palestrina is használta műveiben, utóbbi pedig tipikus feszültségkeltő akkordként funkcionált, mégis ma már oldásként is használatos).
Szerintem minden újfajta megoldás, amely adott esetben figyelmen kívül hagyja a szabályokat, mind 'szakmai', mind művészeti szempontból jó lehet. Persze a standard megoldásokkal is lehet operálni, de akkor marad a laposság.
Viszont ezt tényleg meg kell hallgatnod!!!!!!! Szintén Youtube.com. 1969 Dazed and confused (07:34 es verzió). A zene ősrobbanása. Minden innen indult ami fontos lehet a zene "innenső" oldalán. És így 37 év után is csupán mindenki mögötte kullog, keresi a titkot. Sokkal több tudásal, sokkal kevesebb érzelemmel. A titok az érzelmekben van. Nézd meg és magával sodor. Az értelmen túl, az érzelmekig... :)
Ez persze borzasztóan közhelyes. Ha belegondolsz az ilyen mondatok csupán azért váltak súlytalaná, mosolytkeltővé, mert bármely száj bármikor harsoghatja. Kigondolták, megszenvedték helyettük. Nálam viszont tényleg működik! Jó vagy rossz? A kérdést mindig a lelkem dönti el. Mindenben.
Többször kérdeztem, hogy mi a véleményed e zep-röl. Mindig csupán csend volt a válasz.
Talán azért, mert én nem igazán hiszek a zene hagyományos felosztásában és ez nehezen kezelhető. Komoly, könnyű, ugyan már...
Nekem csupán a ZENE van.
Jó vagy rossz.
Hiszen ez olyan egyszerű, AC/DC vagy Wagner tök mindegy. Ha a szerző mondanivalója, és az ezt érvényesítő megoldása megtalálja a lelkemben mélyen lakozó vágyat és érzelmet, oly mindegy, hogy melyik század, melyik hangszer ,melyik stílus...
És mi lenne ha feldobnád az internet oldaladra? Jó, persze a címét módosítani kellene, mondjuk a "francia orgonamuzsika évszázadaira. Szerintem sok embernek okoznál vele örömöt! Aztán talán kinőhetné magát, "a francia zeneirodalom remekeivé is" :)