Sziasztok!Hátha itt valaki tudna segíteni.Veterán,picit traktor,picit munkagép:CSK-03/P125 kisgéphez keresek gépkönyvet,üzemeltetési útmutatót.Sehol nem találok..Köszönöm
Na az jó akkor ! Erőleadó tengely ,vagy másnéven kardán tengely ! A mi gépünk meg behalt egyelőre ! A vezérműben a kompresszort hajtó tengely fogaskereke feltágúl és a tengelyét szétbarmolta az ékpályát kitörte !
- szépen jár, csendes a motor (kipróbáltam pár Fiat-ot, Fergusont, léghűtéses Same-t, spanyol Ebro-t, vagy 4 darab International-t), az International motorok indultak legkönnyebben és mentek a legcsendesebben
- szépen emelt hátul, rendesen forog az a nem tom milyen nevű erőátvitel
- nem mellesleg szépen működik (persze ezt csak utólagosan tudtam meg) azzal az üzemanyaggal az autóim működnek :)
Úgy hoztam el Gyimesbükkről (azon belül Rakottyástelep, valahol harmadúton Gyimes és Békás-szoros között), hogy egy féldöglött 70 amperes aksit kaptam hozzá. Most éppen papírozom a traktort, tán ma este tudom intézni a biztosítást. -7 fokban szépen indul ha jó ez a 70 amperes akksi. Van olajfolyás imitt-amott, egyebekben minden működik rajta. Persze komolyabb munkára nem fogtam eddig.
Nagy hibalehetőséget kerültem ki azzal, hogy nem vettem meg a félautomata változatot (a tractordata.com szerint Agriomatic a neve), volt Bákóban egy ilyen, de az negyedikben majdnem lefulladt. Az a meghajtás nehezen szerelhető. Az enyém 48 lóerő, olyan mint a mellékelt képen lévő, a féltetővel együtt, de nekem nincsenek az emelő karok.
Én eladtam már az enyémet, de amúgy sem volt bajom vele. Már a vezérléssel. Egyebekkel igen...
Mellesleg beszereztem egy International Harvester 523-as traktort (McCormick licensz). 1967-es, 48 lóerő (fura, mert a tractordata amúgy 52-t mond rájuk...)
Nagy a baj ! Ki látott már Zetor 3011 vezérmű fogaskereket ,vagy van-e valakinek esetleg ,de kopott nem érdekel ,az van nekünk is ! Ha ezt cserélni kell akkor mi az amivel kezdjem ,gondolom a főtengelyen lévőkopik a legjobban .
Csak ennyi utánajárás ne lenne azzal, hogy kiderüljön, mi volt az alapváltozat :)
Mindegy is, most már lassan ott tartok, hogy bármilyen márkát megnézek ami a költségvetésem környékén van, oszt valami lesz. A 4x4 egyre kevésbé valószínű, de szállításnál amúgy sem lesz rá komoly szükség, mert sárban nem sokat fogok bóklászni, földmunkánál meg valszeg a dombról lefele járós üzemmódot "preferálom" majd.
Ami valószínű, hogy egyelőre idén max. tüzelőfa és trágya szállítására fogom csak használni.
Jó lesz.
Azon még töprengek, hogy (a 3011es Zetoron okulva, ami gyárilag 33 ló volt) mekkora lóerő kell nekem családi gazdaságban? Max. 2-3 hektár szántás, esetleg talajmarás, szártépőzés.
Mindenfelé ez van a kisebb gépet megtuningolják és a váltók meg nem bírják ,vagy akár a főtengely sem ! Mindig az alap változatokat kell megvenni ahhoz van mérve a gép egésze !
- egyrészt ma megnéztem a trakit és nem indult el. Valszeg az akksi amit vittem gyenge volt, de nehezen is fordult át. Nem értek hozzá.
- közben beszéltem egy Same bontó csákóval (jó messze tőle, úgy 420 km-re, de pont onnan hoztam bő hónapja az új, 2002es kiadású Renault Scenicemet, szóval jó benyomásaim vannak), szerinte az a baja annak a motornak (utánajártam, hajlamos a főtengelyek törésére, ugye, kettő van neki), hogy eredetileg kisebb űrméretű hengerre van tervezve (58 lóerővel 3600 köbcenti), oszt a Same Leone változatban felhúzták 70 lóerőre, oszt ott törnek a főtengelyek.
Maradunk a gyengébbik változatnál, csak találjak valamit.
Prága ,Tátrák ,nagy teherautók V motorral a világból kimentek ,főleg ha időnként sterimóval a hengerek le lettek mosva a retektől ! 148-as ,meg a 512 nagyobb tátrával jártam én is ,nem volt azokkal baj sose ,pedig amiket kaptak azt egy traktor sose kapna !
Felbukkant a faluban (tőlem 3 km-re) egy szimpla hátsó hajtású Same Leone traktor. 70 lóerős, léghűtéses motor.
Az egy dolog, hogy léghűtéses motor, de ez ráadásul V4-es, szóval nem sornégyes.
Egy szomszédom hozta be Németországból, elég jó áron van (ha okos vagyok akkor le is tudom kissé alkudni a mostani közel 2 millió körüli árat). Holnap nézem meg, most még csak infót szerzek.
Természetesen megnézem hogy hajt, hogy emel, hogy indul, milyenek a kopásnyomok rajta, milyen a festék (újrafestett avagy sem), stb.
Mivel soradagolós, így tetszik is (annak dacára, hogy a köradagoló javítható otthon, nekem eddig a soradagolós autóim jól mentek egyszeri javítás után). Viszont nem tudok mit kezdeni a V4es hengerelrendeződéssel.
Mostani állapotomban (itt Csángóföldön) nincs étolaj beszerzési forrás. Volt egy jó forrásom a Balatonnál, 100 forintért szereztem, nálunk nincs most ilyen.
Most használt hidraulika olaj van 250-ért, amit viszont nem kell felhígítani benzinnel, illetve télen-nyáron elmászkálnak az autók vele.
A biztonság kedvéért ott van az eszköztáramban egy olajprésfej, már csak a hozzávaló hajtóműves elektromotort kell beszereznem :)
De ha ezt szeretnéd ott van a repceolaj vagy a napraforgó olaj ,de ahhoz is van valami átalakító eszköz ,meg még vegyszer is kell hozzá és akkor ténylegesen bió üzemanyag lesz belőle . Nálunk legálisan nem lehet ilyet tenni . De régről létezett egy hideg olaj sajtoló gép amibe bele öntötted a repce magot és kipréselte az olajat belőle a maradvány mehetett az állatoknak az olajjhoz meg egy géppel kevertek valami szert és mehetett a traktorba ,beöntés előtt megszűrték ! Vissza kell olvasni ebben a témában biztos van bőven róla infó .
A Merci kettőfeles dízelje előkamrás, soradagolós. 92-es kiadás. Viszonylag újnak számít a nagynyomású rendszerek előtt (nyolcvanas évek eleje). A Transit motorja régi fejlesztés, úgy hetvenes évek. A Transittal az a baj, hogy annak porlasztói nem szedhetőek szét, egyben van a nyavalya. Ráadásul a piacon csak kínai gyártmányok vannak.
Ez a "gázolajra van tervezve" infót mindenhonnan megkapom, közben 2009 óta kisérletezem használt étolajjal. Ahhoz képest a mostani hidraulikaolaj kb. olyan mintha 50 évvel ezelőtti gázolajjal járnék. -20 ban másodszori izzításra indul vele a Merci, a Transit pedig izzítás nélkül, csak épp füstölög valamiért (lehet a hengerfej, még nem jöttem rá).
Én azt látom, hogy, általában véve nagyon kevés információ van alternatív üzemanyaggal kapcsolatban, így javarészt félnek tőle. Én viszont eddig mindegyik járgányomon kipróbáltam (két kocka Corsa 1.5ös Isuzu motorral, egy hármas Golf 1.9es TD motorral, T4es VW Transporter 2.4es motorral, w123-as Merci kétezres régi dízellel, volt egy Uaz-om 3 ezres Merci motorral, a 3011-es Zetor, a mostani w124-es Merci). Mindegyik elment más-más keverési arányban (gázolajjal, esetleg benzinnel keverve), más-más indulási készséggel (a mostani Mercim eddig a legjobb, de 15 fok alatt oda is bekeverem az étolajhoz a fele gázolajat - kivéve a mostani hidraulikaolaj, ahhoz semmit sem kell keverni) Veszedelmes mennyiségű info van a neten a dologról, csak épp angolul.
Lényeg a fontos: én nem félek annyira az alternatív üzemanyagoktól, csak például fingom nincs, hogy mennyire más a köradagoló.
Gázolajra tervezték ! A nem belevaló üzemanyag hazavágja . A mercid még lehet érgi rendszerű és pontos gyártású de egy másféle traktor motor nem biztos hogy kultiválni fogja . A zetorra vigyázok ,még is tönkre megy szinte állandóan ,ha még ilyeneet öntenék bele akkor szerintem már rég a kukában lenne .
Az mondjuk sokat nyom a latban, ha köradagolót meg tudom itthon javítani. Kérdés persze, hogy mennyivel könnyebben romlik, mennyire eszi a hidraulikaolajat amivel mászkálok mostanság (a Merci az előkamrás kettőfelessel, soradagolóval, szépen viszi, a Transit is elvan vele, bár mostanság hidegben füstölget, tán épp a közvetlen befecskendezés okán? nem tudom).
Lényeg a fontos, valahol 240 Ft környékén van az üzemanyagom literje, ráadásul nem is használt étolaj, csak egy sűrűbb gázolaj. Szóval kérdés, hogy a köradagolónak mennyivel nehezebb megbírkózni vele.
Van erről film miket kell cserlni benne a yutubon ! Azt viszont tudom a kifogyott gázolajra érzékenyek ezek az adagolók ,sosem szabad üresen megjáratni attól megy tönkre . Ezért nem szeretik az emberek .