Kóka és a helikopter, ami nincs
A miniszter jól, az állam rosszul jár a céges légi járművel
2006. június 23. 0:05
Néző László
Alaposan meg kell nézni azokat, akik adóelkerüléssel „szórakoznak” – jelentette ki Kóka János nemrég a köztelevízióban. Mint ismert, Kóka szeret repülni, de nincs helikoptere. Csak a cégének, s ezt a gépet veszi bérbe a miniszter – lényegében saját magától. Mennyit nyer ezzel a magánember Kóka? Akár milliókat is, különösen, hogy – érdekes módon – a légi járművek után még adót sem kell fizetni.
Meg kell nézni, hogyan alakult az elmúlt években egyesek vagyongyarapodása – védte meg a tervezett intézkedések egyikét Kóka János gazdasági miniszter a köztelevízióban. A tárcavezető azt is hozzátette: rengetegen – úgy egymillióan – lehetnek azok, akik minimálbérre vannak bejelentve, de valójában sokkal többet keresnek, s ezzel lényegében kivonják magukat a közteherviselés alól. Kóka kárhoztatta azokat is, akik azzal „szórakoznak”, hogy luxusingatlanjaikat társasházzá alakítják át, hogy elkerüljék a luxusadót.
Az üzletember-miniszter – aki egyébként milliárdos vagyona egy részét az állammal való üzletelésből szerezte –, vagyonbevallása szerint nem extrém módon gazdag ember. Van ugyan kettő és egynegyed lakóháza Budapesten (hogy melyik kerületben, azt a vagyonbevllásban nem szerepelteti, holott kellene), van üdülője, sőt egy 3,29 négyzetméteres folyosórészletet is tartósan bérel. Ugyancsak Budapesten rendelkezik egy 13 négyzetméteres garázzsal, de hogy mit tart benne, azt nem tudjuk, mert semmilyen járművet nem birtokol – a bevallás szerint.
Az viszont közismert, hogy Kóka János szeret repülni, eddig úgy tudtuk, helikoptere is van hozzá, azonban kiderült: a légi jármű nem az övé, hanem a Rumed 2000 Kft.-é, igaz, ez pedig – 51 százalékban – Kókáé. A helikoptert Kóka szabályos keretek között időnként bérbeveszi a cégtől, még fizet is érte. Szóval kibérli magának – magától.
Az persze nem is csoda, hogy a miniszter nem magánszemélyként birtokolja a gépet, mert így sokkal olcsóbb a fenntartása. Igaz, az állam így kevesebb bevételhez jut, de ez nyilván nem adóelkerülés.
Kókának meg nem erősített hírek szeruint egy R44 Raven II típusú gépe van, vagyis nincs, csak a cégének. A helikopter a gyártó honlapja szerint nagyjából 365 ezer dollárba kerül, ez 70 millió forintnál is többet jelent, plusz az ÁFA. Az ÁFA, amelyet Kóka magánemberként nem nyelhetne le, ám cégén keresztül simán visszaigényelheti, meg persze a gép árával csökkentheti az adóalapját: kevesebb társasági adó, nyereségadó stb.
A gépet nem elég megvenni, üzemeltetni is kell, és ez sem olcsó mulatság. A cég honlapja szerint kb. 150 dollár óránként az üzemeltetési költség – Amerikában –, de legyünk nagyvonalúak: nagyjából ennyi lehet nálunk is. Plusz ÁFA, ami szintén leírható. A költség pedig elszámolható.
A helikopterekre (mint minden más légi járműre is) igen szigorú szabályok vonatkoznak: üzemben tartási engedélyre, tipusalkalmassági vizsgára, zajminősítésre van szükség, lajstromba kell őket venni, a fel-és leszállóhelyeket is engedélyeztetni kell. Mindezen hatósági engedélyek beszerzéséért fizetni kell, nem csekély összeget. Egy egyszerű üzembentartási engedély például olyan 180 ezer forint. A hatósági engedélyek egy részét évente kell megújítani, másikukat pedig hosszabb időközönként, illetve akkor, ha valamilyen változást eszközölnek a gépen. Ez egyébként lényegtelen, a lényeg: a gépet tulajdonló, üzemben tartó cég ezt is elszámolhatja. Mint ahogy a nem kevés éves biztosítási díjat is.
Első hallásra furcsának tűnhet, de a helikopterek, repülők, hajók után nem kell éves adót fizetni. Ez azért érdekes, mert egy tízezer forint értékű Trabant után például gépjárműadó fizetendő (éppen most készül a kormány ezt is jócskán felemelni), egy soktízmilliós másik járműért úgy látszik, nem. Legalábbis az APEH munkatársai hosszas keresgélés után sem tudták megmondani: kell-e fizetni adót egy helikopter után vagy sem, de úgy vélték: nem.
Mindent összevetve: Kóka János jól jár, hogy nem magánemberként vásárolt és üzemeltet helikoptert. Az állam? Az persze nem.