Vége a kampánynak, holnap első forduló, majd jön a második. Megalakul az új(régi?) kormány. És most? Hogyan, merre tovább? Államadósság a csillagokba, csakúgy, mint a költségvetési hiány, a minisztériumok kasszái konganak az ürességtől, stb,stb... Az EU kér-követel-majd megunván a hiábavaló figyelmeztetéseket, elvon támogatásokat.
A választópolgárok majd megint szembesülnek azzal, hogy a nagy választási hacacáré csak szemfényvesztés volt, jönnek a megszorítások, talán soha nem látott mértékben. Mert ha nem, akkor csődbe megy az ország.....
Hacsak a választásokon nem egy sámán, vagy varázsló fog nyerni, nemigen hiszem, hogy másképpen alakulna a jövőnk.
Elnézve az esélyeseket, erre szikrányi esély sincs, hiszen mindkettőröl sokmindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy az ország további sorsa érdekében a csodákra is képesek lennének....
Ne tévedjünk már el, a költségvetés hiánya nem azonos az államadóssággal. Ha azt akarjuk megnézni, hogy a deficitet ki finanszírozza, akkor csak úgy juthatunk értékes adatokhoz, ha a változást mérjük. A számaid önmagukban pont ezért semmire sem jók. Ha van kedved keresni, hozzál számokat. Amiben biztos lehetsz, a finanszírozásban az elmúlt 2 évben a deviza aránya kb. kétszeresére nőtt, ebből a belföldi állomány kevesebb, mint 3 százalék.
Kíváncsi leszek, hogy a reformokba bele mernek-e vágni, vagy tovább folyik majd a kozmetikázott költségvetési mizéria, a Ft. körül gerjesztett stabilitási probléma, stb.....
Egyébként érdekes, hogy a szomszédainknál már kb. 2003 óta törekednek a pénzügyi stabilitás, és a kamatok alacsony szinten tartása mellett - pl. a cseheknél a kamatok 3 év alatt 3%-ról csökkentek 2%-ra, de a szlovákok is 4%-körül tartják, és a lengyelek is 4.5%-on...... ezzel szemben nálunk a kamatok bebarangolták 2003-tól a skálán a 8-12%-ot is, és csak 2005 második felére állapodott meg tartósan 6%-körül... - és a többivel összehasonlítva ez még mindíg jelentős különbség.....
Mi élinkít mit?! Fordítva ülsz a lovon. Kamat fizetésre csak a kötvénykibocsátás után kerülhet sor, ami elszívja a beruházások elől a forrásokat, tehát csökkenti a GDP-t, emeli a pénzpiaci kamatokat. A deficitet Magyarországon alapvetően a külföld finanszírozza, hogy teljes legyen a kép. Nem nagyon kéne megvárni, amíg kikényszerítik a fiskális politika megváltoztatását...
Aki az államadósságról mond valamit, először is különböztesse meg a külföld felé és a belföldi gazdasági szereplők felé való adósságot. Strukturálisan más a hatásuk. A hazai vállalatok, magánszemélyek felé való adósság,mint pénz, bent marad a magyar gazdaság körforgásában. Éppen azért vesznek állampapírt,mert jó befektetés; amikor az állam törleszti, az jót tesz,élénkíti a hazai gazdasági folyamatokat. Nem "elveszett pénz" a kamata. A gazdaság ekkor az egyik zsebéből a másikba teszi az értéket, és nem kiadja máshová.
Tehát: milyen az államadósság szerkezete? Mekkora része a külföld felé és mekkora része a belföld felé való?
Az általam leírt jelenségek pont az államháztartás rendbetételének a "mellékhatásai". Ne tegyünk már úgy, hogy minden rendben van, kivéve az a fránya költségvetés. A kiadási oldal növelésével bármikor emelhető a GDP, csökkenthető a munkanélküliség, az ár az eladósodás. Azt pedig kiváltképp ne állítsuk, hogy ezeket a kiigazításokat (megszorításokat) szinte észrevétlenül, komoly társadalmi feszültségek nélkül végre lehet hajtani. A hatalmon lévők persze - pártállástól függetlenül - reformok néven fogják emlegetni az intézkedéseket... A makrogazdasági mutatók ilyetén mértékű romlása - mindösszesen 4 év alatt - valószínűleg új Európa-rekord. Szomorú, hogy egy gazdaságpolitika a döbbenetes mértékű eladósodás mellett sem tudta a térség GDP növekedésének átlagát megközelíteni, meghaladni. Mindez feledhető lenne, ha a felvett pénzek beruházásokba folytak volna, s így a jövőben megtérüléssel kecsegtetnének. A valóság ezzel szemben az, hogy ezen összegek legnagyobb részét egyszerűen feléltük.
Viszonylag egyszerű lesz a teszt: meg kell nézni,hogy a jövő évi költségvetésben az államháztartás elsődleges egyenlege milyenre lesz tervezve. Ha pozitív, és eléri a GDP 1-2%-át, akkor meglépték a szükséges restrikciót. (Nem biztos,hogy nagydobra is verik.)
Ezért nem kellett volna halogatni ezeket a lépéseket sem a mostani, sem a 2002 előtti kormánynak. Kormányváltáskor nem kellett volna hátraarcot csinálni, és politikai döntéseket hozni gazdaságilag megalapozottak helyett.....
Az elmúlt 4 évből kettő Medgyessy féle impotens kormányzásról szólt, a második kettő pedig a kapkodásról, a kellőképpen át nem gondolt gazdasági ámokfutásról... Közben visegrádi társainktól is lemaradtunk, mint az a bizonyos borravaló...
Ezért is várom kíváncsian, hogy az új kabinet mikor kezdi meg a felzárkózás miatt szükséges lépések végrehajtását, lesz-e ehhez bátorságuk, felelősségtudatuk az országgal szemben.
Világos, hogy az államháztartás helyzetét rendezni kell. de nem azért, mert már éppen mély krízis lenne; hanem azért, hogy a fejlődés hosszú távú lehessen.
No és milyen hatással van a GDP-re, az inflációra és a munkanélküliségre az elszabadult költségvetési hiány és a duzzadó államadósság?
Az állami kiadások kényszerűen csökkeni fognak, az adók minden ellentétes ígérettel szemben emelkednek, a kamatok szintúgy. A beruházások visszaesnek, a foglalkoztatottság pedig csökken. A GDP változására mindezekből nem nehéz következtetéseket levonni A mai fogyasztásunkért mindenképpen fizetni fogunk, mégpedig kamatostul. El lehet persze határozni, hogy a mai naptól kezdve jobban fogunk élni, mert megérdemeljük – bizonyára – de nem teszünk vele egyebet, mint a jövőnket éljük fel.
De hatása az lehetett?.............:))) a szakértők biztosan meg tudnák magyarázni....:))
Mindenesetre ahogy elnéztem az MNB jelentéseket, nekem nem tűnt fel semmi változás, nem úgy néz ki, mintha valamiféle fordulat is bekövetkezne a gazdasági vonalon a közeljövőben.....
Nem a teljes csődről van szó, hanem arról, hogy az új kormány megalakulása után meg meri-e tenni azokat a gazdasági lépéseket, amit a hazai, illetve a külföldi gazdasági szakemberek szajkóznak évek óta....---- És ezeket a lépéseket már régen meg KELLETT volna cselekedni---
Kérdés, hogy bele mernek-e vágni ebbe férfiasan, vagy ismét számháborúznak.....
Ha belevágnak, az is veszélyes, mert a népszerűtlen, megszorító intézkedésekkel olyan fegyvert adnak az ellenzék kezébe, amely még egy előrehozott választás kikényszerítéséhez is vezethet..... bármi lesz is a választások végeredménye, bárki lesz is ellenzékben, elég erős marad egy "totális letámadáshoz"....
ha itt megszorítások lesznek, (márpedig úgy néz ki) akkor az a hozzánemértés, a felelőtlen költekezés következménye. ennek ellenére úgy néz ki, hogy ezek nem lesznek leváltva, sőt, sztem nagyobb előnnyel fognak nyerni, mint 2002-ben. agyrém... persze, tulajdonképpen nincs ezen mit csodálkozni. ismerek olyat, aki azért adta a kopogtatóját szdsz-esnek, hogy az olcsón megjavítsa a pc-jét. előtte meg hónapokig azt állította, hogy micsoda jobbos. az illyennek, még 19k forint se kell, hogy 180%-ot forduljon!!!!! ez az eset még az enyhébbek közül való.