A hagyatékában volt barkácsanyagból (némi sajáttal kiegészítve) lett két használható tartálykocsim. Nem állítom, hogy gyári példányok, de tulajdonképpen ami hiány, hiba volt, azok lényegében rendezve lettek (létra korlát saját készítés). Egy kicsit csaltam, az eredetileg szürke tartályos DB kocsi DR-es táblát kapott. A régi PIKO kocsik közé jól elférnek.
"Szóval, azért az NDK - nak is kellett a nyugati valuta."
Off.
Emlékeim szerint a keletnémet állam - többekhez hasonlóan - a nyugattal folytatott kereskedelem folyamán nemigen "készpénz" - alapon, de leginkább "csereszabatosság" - alapon, vagyis csereüzlet formájában kereskedett. Ennek a lehető legjobb példáját az általik abban az időben folytatott speciális személygépkocsi import érzékeltette legjobban. Errefelé, minálunk, nem volt túlzottan nagy reklámja az olyan különleges ügyletnek, mint amely keretében az egykori NDK francia és japán cégekkel folytatott cserekereskedelem során szerzett be nagyszámú Citroen Pallas és - illetve Mazda 121 gyártmányú / típusú személy-gépkocsikat, amelyeket azután otthoni forgalomban lehetett megvásárolni - természetesen nem akárkiknek. De maga az üzlet ténylegesen működött ilyen egészen különleges alapon. És hogy nekünk sem volt teljesen más módszerünk és ne legyen túlzottan nagy mellényünk - legalábbis ilyen vonatkozásban - amikor - hosszas huzavonát követően sor került a svédekkel, a NoHAB - céggel a 20 db dízelmozdony beszerzését lehetővé tevő üzlet megkötésére és persze lebonyolítására, természetesen - mi sem pénz (valuta), hanem csereüzlet - alapon bonyolítottuk le azt,méghozzá egy rendkívül bonyolult cs rekonstrukció keretében. Ez esetben a M 61 - eket a Magyar Hajó-, és Darugyár - gyártotta tengeri úszódaruk egyidejű szállításával egyenlítettük ki. Ezeket aztán (rossz nyelvek és - időközben megjelent szépirodalmi forrás tanúsága szerint) - a svéd kereskedelmi partner valójában át se vette, hanem (ugyancsak a rossz nyelvek szerint) azon - nyomban tovább is cserélte valahol a fejletlenebb világban, valamely egészen speciális üzlet formájában, valamely egészen speciális áruféleségekre. De persze, ezt nyilván csak a rossz nyelvek híresztelték - természetesen csakis már utólag.
Ezen a német fórumon is erről diskuráltak, az oldal alján a legutolsó bejegyzés szerint tényleg politikai döntés miatt vették le a feliratot a modellről.
Olyan részlet van a modell történetében, hogy az NDK Államtanácsának javaslatára került le a felirat a modell oldaláról. Azt, hogy konkrétan kinek vagy minek a javallatára, azt a homály fedi.
Gützold V200 - Nagybátyám a kb. hetvenes évek elején hozott nekem ajándékba a Szovjetunióból Gützold V200-ast, az volt az érdekessége, hogy hiányzott oldaláról a nagybetűs DEUTSCE BUNDESBAHN felirat. Lehet, hogy a szovjet export is közrejátszott, hogy lekerült róla a régebbi modelleken még meglevő oldalsó felirat?