Vasutunk nagy személyiségei, úttörői: Baross Gábor, Kandó Kálmán, Dr. Verebely László, Dr. Varga László, Tolnay Lajos. Az ő nevükkel egy lapon említeném meg a mai nagy reformok elindítóját, Andó Gergelyt, remélem, hogy nem csak a halála után sok évvel említik majd a nevét a nagyok sorában. Szóljon hát róla ez a topik, békességbe, építően, szeretetben. Arccal a vasút felé!
Ha utazás közben történik valami rendkívüli és erről nincs tájékoztatás, akkor hajlamos vagyok a "vasutasokat" figyelmeztetni arra, mi is lenne a teendőjük ebben az esetben. Először ezt a vasutasok mellébeszéléssel, szakmaiatlan hivatkozásokkal hárítják általában, amire felhívom a figyelmüket és ettől valamiért rendre kibuggyan belőlük az őszinte. Így történt a minap is a Balatonon!
Üzemirányítás a MÁV-nál - Facebook Messenger chetszobák és a vasutasok családtagjainak segítségével
Sokat látott vasúti szakemberként még engem is meglepett, hogy a Balaton északi partján a sokat szidott MÁV-os és MÁV-START-os üzem- és forgalomirányítás totális hiánya és/vagy elérhetetlensége miatt a vonalon dolgozó vasutasok chetszobákba vonulva, a saját (úgy értve, hogy nem céges) telefonjaikon internetezve szervezik a forgalmat és tájékoztatják az utasokat, mert a MÁV hiába tett le vezetékes telefont és vagy négy monitort forgalmi irodánként, abból csak a vonatközlekedés aktuális helyzete nem derül ki számukra!
Így a http://vonatinfo.mav-start.hu/ oldal és a Facebook Messenger képzi az utastájékoztatás és a forgalomszervezés alapját.Az egyik Katica vonatot a MÁV-START lemondta Balatonfüred és a Déli pályaudvar között a minap - az oka nem derült ki, a MÁVINFORM is hallgatott róla. A balatonfüredi vasutasok tájékoztatták a Katica előtt közlekedő Kék Hullám vonatszemélyzetet, hogy Fehérvárig minden állomáson és megállóhelyen megállva közlekednek a Katica menetrendjében. A mozdonyvezető a kapott rendelkezés alapján nem gondolta / az nem rendelkezett arról, hogy a GPS-es mozdonyfedélzeti rendszerében vonatszámot kellene cserélnie.
Így a mindenütt megálló vonat a Vonatinfoban egyre többet késő IC vonatként látszott, a Katica meg el nem indultként. Tekintettel arra, hogy a Katica (vagy az IC?) Balatonfüred és Déli közötti lemondásáról, az IC mindenütt megállásáról a vonal állomásait nem értesítették, a Vonatinfoból meg nem derült ki egyértelműen, hogy mindenütt megállna, ezért a forgalmisták a FB chetszobában tájékoztatták erről egymást.
Egész pontosan az egyik érintett állomás forgalmistája úgy nyilatkozott, hogy "az egyik kolléga fia a vonaton ül és ő mondta, hogy mindenütt megáll".A forgalmista ennek ellenére sem merte/tudta megtippelni, hogy az állomására mikor ér a vonat, így a Katica menetrendi indulási idejében csak azt mondta be, hogy a Katica nem megy, de helyette az IC mindenütt megáll, de arról semmit nem mondott, hogy ez mikorra várható (emiatt kezdtem vele vasútszakmai beszélgetésbe).
A vonat "várható" érkezési ideje (és az állomásán való megállásának ténye!!!) számára csak akkor derült ki hivatalosan, mikor az előző állomás engedélyt kért annak. Addig az utasokat "hivatalosan" tájékoztatni nem tudta...
Ha a MÁV és a MÁV-START az üzemirányítás, -szervezés során figyelembe venné, hogy a http://vonatinfo.mav-start.hu/ a teljes tájékoztatási rendszer alapja, akkor nem fordulhatna elő, hogy egy mindenütt megálló (Katica) vonat egy másik vonat számában lenne a rendszerben. Ha ugyanis "látszólag" az IC-t mondták volna le, akkor csak egy állomás utasait kellett volna erről, helyben, megfelelően tájékoztatni, de ott is látszott volna a forgalmista számára, mikor érhet oda kb. a lekaticásodott Kék Hullám.
A MÁV elnök-vezérigazgatója megvizsgáltatja Andó Gergely ügyét, aki egy szint fölött erőteljes nyelvcsapásokkal illeti a vasutasokat, attól lejjebb viszont utaspanaszban, megrendelésre csaló droidoknak titulálja őket. Ráadásul úgy, hogy rajta sincs az adott vonaton. Javasoltuk, hogy a MÁV szüntesse meg a Magyar Közlekedés c. lap támogatását, amíg mindenféle Andó Gergelyek írogatnak bele. Az eset ugyanis megkérdőjelezi az újság egész tartalmának hitelét is.
Hopp, ez érdekes. Menetrendkönyvben fekete kör alaplapon inverz R van a fejlécben, ami a jelmagyarázat szerint azt jelenti, hogy "Nemzetközi forgalomban helyjegy váltása kötelező". Nem írja felül a "nyomásközbeni" sem.
A szőke liba meg ezt adja ki:
Most akkor kineek higgyen az ember? Írhatod a következő levelet, ez megér egy próbát :-).
A menetjegy önmagáért beszél. Nem értem Erika, munkajogi védelmet élvező tisztségviselőt, biztosan emlékezett a menetjegyre, jobban járt volna, ha elsimeri a tévedését, 500 forintja bánta volna, így meg az állását is elvesztheti a nagy ugrabugrálásban. A VDSZSZ Szarvas Ferencnél kérte az eset vizsgálatát.
Cikkük megjelenése előtt napokkal az alábbi levelet küldtem a MÁV-START-nak. Ha ezt is elolvassák, vélhetően sikerült volna árnyaltabban megfogalmazniuk a cikküket. A birtokomban lévő menetjegy és pótdíj alapján egyértelmű, hogy az Önök által vehemensen védett kollégájuk hibázott. Egy kevésbé személyeskedő, az utasításrendszer e téren tapasztalható elképesztő ellentmondásainak ecsetelésére fókuszáló írás kevésbé hatott volna szerecsen mosdatásnak. Cikkük stílusa számomra egyébiránt se nem bántó, se nem zavaró, remélem a MÁV-START vezérigazgatója megfogadva a tanácsom a következő oktatás témájává teteti a nemzetközi menetjegyek felhasználhatóságának kérdését a belföldi forgalomban.
Ha kérdésük, véleményük van, szívesen reagálok megkeresésükre. Sosem zárkóztam el a szakmai vitáktól.
Üdvözlettel,
Andó Gergely
From: Gergely Andó Sent: Thursday, January 19, 2012 7:53 PM To:eszrevetel@mav-start.hu; Kővári Zsolt Subject: Magyar - román forgalom
Tisztelt MÁV-START ZRt.!
Ezúton kérnék elnézést a 2011.12.22-én a Bihar IC-n szolgálatot teljesítő kolléganőtől, ha erős jelzőket használtam rá. Ugyan nem mentség, de a MÁV-START jegyvizsgálói közszereplők - legalábbis tevékenység végzésükkel összefüggésben, így ha nem is elegáns, de nem is jogszerűtlen őt lefényképezni, képét az interneten publikálni, munkáját, alkalmasságát erős szavakkal illetni.
A jegyvizsgálójuk egy Budapest - Biharkeresztes Gr viszonylatú menetjeggyel Budapest - Sáp viszonylaton utazó utast pótdíjazott meg, mondván a belföldi IC pótjegy helyett az utasnak nemzetközi helyjegyet kellett volna váltania. Téves szakmai álláspontját a MÁV-START ügyfélszolgálata is osztotta: "Tekintettel arra, hogy a Romániába irányuló forgalomban meghirdetett kedvezmények egyikénél sem engedélyezett az útmegszakítás, az Utasnak az utazás során nemzetközi helybiztosítással kell rendelkeznie, a belföldi viszonylatra váltott pótjegy nem érvényes."
Az utas a magyar szakaszra teljesárú TCV menetjeggyel rendelkezett, melyen nem szerepelt útmegszakítás korlátozásra való utalás, nem is szerepelhetett, hiszen nem volt kedvezményes jegy, így azzal az utazás az érvénytartamon belül korlátlan számban megszakítható.
Kérem részemre az 500 forintot visszatéríteni szíveskedjenek - a Pótdíj/Nyugta eredeti példánya ellenében.
Kedves Zsolt!
Hasonló esetek elkerülésére javaslom, hogy a jegyvizsgálók következő oktatásán legyen kiemelt téma a nemzetközi menetjegyek felhasználhatósága belföldi utazásra - különös tekintettel a belföldi forgalomban pót- és/vagy helyjegyköteles vonatokra. Ha a mav-start.hu oldalon körülnézel, láthatod, hogy nem találod meg egyértelműen a választ a kérdésre. Az üzleti szervezet által kiadott rendelkezéseket átnézve amellett is lehet érvelni, hogy az utas a belföldi IC pótjegyet is feleslegesen vette meg, a Bihar IC-n a nemzetközi menetjegy belföldi forgalomban utazva is pótjegymentes utazásra jogosít. Ezt a véleményt a Keletiben a pótjegy kiadásakor nem osztották. Javaslom Zaránd György úrnak, olvassa el újra a témában kiadott rendelkezéseit és gondolja át, nem lehetne-e a kérdést pontosabban, egyértelműbben szabályozni és azt a mav-start.hu oldalon is feltűnőbben meghirdetni.
A „Lenyúlás a Bihar IC-n” tárgyú megkeresésében foglaltakat megvizsgáltuk és az alábbiakról tájékoztatjuk.
A Vasúti Menetrendben meghirdetettek alapján a Bihar IC járatunk nemzetközi forgalomban kizárólag nemzetközi helyjegy váltása mellett vehető igénybe. Tekintettel arra, hogy a Romániába irányuló forgalomban meghirdetett kedvezmények egyikénél sem engedélyezett az útmegszakítás, az Utasnak az utazás során nemzetközi helybiztosítással kell rendelkeznie, a belföldi viszonylatra váltott pótjegy nem érvényes. Szabályaink szerint nemzetközi helyjegy hiánya esetén, a vonaton fizetendő pótdíj összege 500 Ft. A fent leírtak alapján jegyvizsgáló munkatársunk az Ön által említett esetben a szabályoknak megfelelően járt el.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy a jegyvizsgáló munkatársunk elmondása szerint az Utastól a belföldi pótjegy nem került bevonásra. Informáljuk továbbá, hogy a vonaton ellenőrzés illetve egyéb célból bevont menetjegyek, okmányok esetén jegyvizsgáló munkatársaink az átvételről elismervényt adnak.
Emellett jelezzük, illetve tisztelettel kérjük, hogy a Társaságunkkal folytatott hivatalos levelezésében szíveskedjék tartózkodni a munkatársainkat érintő sértő megjegyzésektől, rágalmazásoktól, valamint a részinformációk alapján levont következtetések közlésétől.
Nem azt kéne nézni, hogy tényleg vele történt meg e az eset, hanem azt kéne kivizsgálni, hogy tényleg hibázott-e a kalauz, és ha igen, akkor felelősségre vonni.
Mondvacsinált okból. Például olyat írt a fórumon, melyért az Index újság része fizetett is neki... Az egyik helyen ezért örökös eltiltás jár, a másikon prémium...