A MÁV Zrt. szervezeti átalakításának részeként önálló társasággá szervezik 2007-ben a személyszállítási üzletágat. A várhatóan MÁV-SzeVaSZ Személyszállító Vasúti Szolgáltató Zrt. néven létrejövő társaság a tervek szerint az első félév második részében kezdi meg működését. Addigra az új társaságnak be kell szereznie a Magyar Vasúti Hivatal engedélyét a vasúti tevékenység végzésére. A MÁV Zrt. évente 152 millió utas szállít. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint az új társaság apportjába tartozik majd a személyszállító gördülőállomány, beleértve a jelenlegi és az újonnan beszerzendő motorvonatokat is.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter korábban, egy interpellációra válaszolva elmondta, hogy az állami személyszállítás költségtérítése 2007-ben 100 milliárd forint lesz, ami a 2006. évinek a duplája.
A 100 milliárd forintot meghaladó összeget nem támogatásként, hanem közszolgáltatási szerződés keretében, szolgáltatási díjként adja az állam a MÁV Zrt.-nek.
Az önálló személyszállítási társaság az eszközeihez kapcsolódó beruházási hiteleket magával viszi, és a közszolgáltatási szerződés megkötése után keletkező bevételeiből azokat folyamatosan törleszti.
Ha nem hiszed el Szombathelyről, sétálj végig Buda, Budaörs, Budakeszi, Telki, Pomáz, Érd, stb főutcáján, ahol minden második üzlet eladót venne fel de nincs, és takarító nőket keresnek minden második kertes utca villanyoszlopain.
Budapesten a takarítónők 1000-1300 forintos órabérért takarítanak. Na ne viccelj!!! Hol! A minisztériumban? Vagy újgazdagéknál???
Ha ez igaz lenne, akkor sokan nem güriznének ennáél kisebb összegekért 4 műszakban, hanem elmennének takarítani.
1300*176=228 000 forint. Még ha ez a számlázott összeg is, mint vállakozónak, akkor is megmarad mondjuk 120 000. Akkor miért güriznek ennék kevesebbért a gyárakban vagy a TESCO-ban.
A vasútnál biztosan nem fizetnek ennyit, Mert akkor csillognának a vonatok. Mivel enyiért már intelligensebb embereket is lehetne találni erre a munkára.
A siklósi mozdonyvezető ( Magyar Nemzet, 2006.09.23) szerint 16.000 Ft.-ot kaptak a számláló biztosok naponta, a szentesi mozdonyvezető szerint 5000 Ft.-ot naponta.
Ez utóbbi közelebb áll a valósághoz.
Ilyen esetben ugyanis, kb. 3000-3500 forint marad adózás után a számláló biztosnál, ami kb. 16-18 órai munkára visszaosztva , körülbelül 200 forintos órabér.
Budapesten a takarítónők 1000-1300 forintos órabérért takarítanak.
Az új vasúti törvény 2006. január elsején lép hatályba.
<!--
var ord=Math.round(Math.random()*100000000);
document.write('');
//-->
Az új vasúti törvény több új tartalmi elemmel bővülve foglalja keretbe a vasúti közlekedéssel kapcsolatos legfőbb szabályokat. A törvény egyik legfontosabb része, hogy önálló, egységes szabályozó hatóságként létrehozza január elsejétől a Magyar Vasúti Hivatalt a vasúti közlekedés piacának állami felügyeletével kapcsolatos feladatok, illetve vitarendező funkciók ellátására.
A jogszabály a Magyar Vasúti Hivatal hatáskörébe utalja a piaci szereplők kapacitáselosztással kapcsolatos jogorvoslati kérelmeinek elbírálását, a vasúti közlekedési piac felügyeletét. Tartalmazza az egyes szervezetek - köztük a verseny tisztaságát felügyelő új egység - vasúti közlekedéssel kapcsolatos feladatait, bemutatja a vasúti közlekedés igazgatásának szervezetét, ezen belül a hatósági feladatokat.
A törvény megjeleníti a vasutak különböző kategóriáit, alapvető rendelkezéseket tartalmaz a tulajdoni viszonyok tekintetében. Az országos és a helyi vasúti közlekedés mellett megteremti a térségi és az elővárosi vasúti közlekedés kialakulásának feltételeit. Ennek megfelelően a működési engedélyeket is országos, térségi, elővárosi, vagy helyi területi hatállyal adják ki. A MÁV-nál 2006. január elsejétől önálló társaságként működik az árufuvarozási üzletág. A MÁV Cargo Zrt. Az önálló társaság létrejötte a vasúti árufuvarozás hatékonyságát, a logisztikai árbevételt növeli, illetve lehetőséget ad stratégiai együttműködések kialakítására. (MTI)
mondok egy egyszerűt, csak péduál. rengeteg "kicsi" állomás van, jegypénztárral, elég hektikus nyitvatartási idővel. persze vannak a MÁV-nak pénzbedobós jegyautómatái is, a na hol... hát a nagyforgalmú pesti pályaudvarokon. lehetne ilyet a kicsire is tenni. pénz helyett fogadhatna bankkártyát, vagy inkább, mert az vidéken még lehet, hogy kevésbé elterjedt, lehetne mondjuk vonatjegyet venni emeltdíjas SMS-ben(, mert 9 millió előfizető van az országban, tehátmindenkinek van mobilja).
a korszerű vasúti szolgáltatás talán kezdődhetne ott, hogy a személyvonatok on time járnak. mondok egy példát. nézzünk egy stockholm-abisko-kiruna-narvik vonalat. van úgy 1800-2000km amit bejár 2 nap alatt. stokiból indul, narvikba érkezik úgy, hogy sehol sem késett 1 percet se. Geo bazz ezzel kb 60 éve adósok vagytok. ha ez összejött, akkor nézhetünk elöbbre...
...........ha az üzletágak nem titkolnák el egymás - és önmaguk - elől a valós eredményeket/problémákat, akkor együttesen kidolgozhatnának - a vasúti szakemberek- egy piacképes stratégiát, amelynek eredményeképpen nem a szolgálat elbocsátása/csökkentése lenne az egyetlen altenatíva..........
Ha a köz nyilvánossága alá helyeznénk a piaci versenytől törvényes monopóliummal védett, profitot nem termelő személyszállítási és pályavasúti területeket és ezekben az "üzletágakban" felszámolnánk az "üzleti titok" védelmét, akkor sem a napi szolgálatot teljesítők és a közérdeket védő kritikus vasúti szakemberek munkahelye sem volna veszélyben.
Végezetül pedig a vasúti közérdekről olyan demokratikus vitának kell indulnia, amit befogad a sajtó nyilvánossága, és ahol a vasúti szakemberek bátran kiállhatnak a véleményükért.
Ha azon múlna a vagonok tisztasága, hogy a MÁV hányszor hirdetett hadjáratot a kosz ellen, akkor már rég szobapapucsban kellene járkálnunk a vonatokon, nehogy összepiszkoljuk azokat.
A valóságban azonban kivonultak a potentátok, látványsepertek, aztán hamar elfelejtették az egészet. Csodák nincsenek: tisztaság ott van, ahol állandóan és szisztematikusan takarítanak. Amit tessék-lássék módon tisztítanak, az előbb utóbb koszos marad akkor is, ha takarítják. Legyen az vagon vagy lakás. A MÁV kocsijainak jelentős részét már akkor sem éreznénk tisztának, ha két napig suvickolnák ezeket. Ettől persze még lehetnének kevésbé koszosak. Mert a szemét mellé az utasok is könnyebben dobnak egy újabbat, mint egy nem lelakott, rendesen kitakarított vagonban. Őket aligha érdekli a közbeszerzési hókuszpókusz, tiszta kocsikat akarnak a pénzükért, és kész. Persze azért óvnék a látványos eredményektől. Nehogy megrémüljenek az utasok, ha a csillogó-villogó vagonokról lelépve éppen egy düledező, gazzal felvert, szemetes, körbevizelt megállóba érkeznek.
Emellett azonban az sem tagadható: az állami vasút szakemberei pontosan nem tudják megmondani, melyik vonaton hányan is utaznak. A legpontosabban az IC-járatok utasainak számát lehet mérni, hiszen ezekre az emelt szolgáltatási színvonalat ígérő vonatokra csak a hely-, vagy pótjegyet megvásárló utasok szállhatnak fel. Ennek ellenére a MÁV ezeknek a járatoknak a kihasználtságát sem mindig ítéli meg helyesen. Példa erre a Pécsre közlekedő Zengő IC esete. A vonatot a MÁV-nál negyvenszázalékos kihasználtságúnak tartották, ezért leállításának lehetősége is felvetődött. A megszűnéstől a pécsi önkormányzat mentette meg. Az "új gazda" által végzett utasfelmérések során kiderült: a Zengő hétköznap hetven-, hétvégén százszázalékos kihasználtsággal közlekedik
Ez a Kóka nem normális, és hazudik. Ebben az évben a MÁV vesztesége 80 milliárd ft, eddig 6000 dolgozót elküldtek, 99% kisfizetésű melós volt, és nem felsővezető. Max. a vezért elküldte Kóka októberben, a faszi 80 millió végkielégitést vett fel. Kóka takarodj a fenébe, te szemét milliárdos!!!
2008-ra ígéri a lassúvasutat Kóka Ferihegyre Kirúgják az aktatologató vasutasok 30 százalékát
* Tevan Imre
2005. december 15., csütörtök 14:58
A sínlobbinak a mostani sztrádapénzekhez hasonló forrásokat, a légiutasoknak gyorsan, akár két év alatt megépülő, de nem feltétlenül "gyors" ferihegyi vonatot, az adófizetőknek az ideiénél nem nagyobb 2006-os MÁV-veszteséget, a kétkezi baktereknek a MÁV-os vízfej 30 százalékos lecsapolását, az ingatlanfejlesztőknek a Délit és a Keletit, és egyáltalán, az utasoknak versenyző cégekből álló, versenyképes vasutat, ehhez új Vasúti Hivatalt és új törvényt ígért Kóka miniszter. Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének! Nyomtatható változat hirdetés
A vasút elindult, mondta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Magyarországon turnézó svájci Delfin motorvonat fedélzetén, amelynek kisöccsei feltehetően 2007 elejétől érkeznek majd a főváros három dunántúli elővárosi vonalára. És tényleg, mintha elindult volna előre a Flirt-szerelvény, egyenesen előre, le a Keleti aluljárójába, ahol karcsú gépek építik a kijáratot a kettes, és nem a négyes metróhoz, ahogy ezt az óriásplakáton hazudja a csinos szőke.
De nem, csak az osztrák államvasút, az ÖBB 1116 012-4-es Taurusa indult el mellettünk, a 8-as vágányon hátra. A labanc teknő most még alighanem barátságból, azaz a MÁV-val kötött megállapodás alapján hozta Szombathelyről a Claudius IC-t, de egyszer majd verseny lesz az EU-ban a személyszállításban is (az áruszállításban már most is az van bizonyos mértékig), azaz Pestről akár az osztrákok is vihetik majd a magyar utast Szombathelyre. Ilyen a MÁV most, nézze meg!
A piac liberalizációjához persze új törvény kell (a Parlament előtt, tett pipát Kóka), szabályozóhatóság (januártól működik, még egy pipa). De hogy a MÁV, amelynek évtizedes megoldatlan problémái vannak, hogyan lesz versenyképes? Az ésközlekedési miniszter szerint fejlesztéssel: 2007-ig ripsz-ropsz befejezzük a sztrádaépítési program legjavát, utána öt évig már inkább felújított vasútvonalak előtt vagdossák a trikolórt a politikusok, nem autópálya-szakaszok végén. És 2007-től az Unió már nemcsak a pályákra ad pénzt, hanem mozdonyokra, kocsikra és olyan motorvonatokra is, mint a Delfin.
Kóka persze nem ért jobban a vasúthoz, mint az Index szerkesztői (ő is arról beszélt, mint egyszer mi, hogy zsúfoltak az IC-k, pedig az intercityre elvileg csak annyi utas szállhat fel, ahány ülőhely van, szóval az elégtelen kapacitás nem azt jelenti, hogy zsúfolt, hanem, hogy lemaradnak az utasok, de a lényeg, hogy több IC-kocsi kellene), de jól kommunikálja, hogy tényleg akar valamit csinálni. És már ez is valami.
Kóka azzal bízta meg az államvasút vezetését, hogy a 2006-os üzleti tervben ne legyen nagyobb a hiány, mint az idei. Mivel fejlesztésre a miniszter szerint közben többet kell költeni, sok megtakarítás tartalékot kell keresni, de ott, ahol ez az utasok számára nem ront a szolgáltatáson. Sőt, az EU-s pénzekre pályázó részlegnél vagy az informatikában a miniszter szerint fejlesztésre van szükség. A vízfejet 30 százalékkal csökkentik, vagyis a központból küldik el a főnököket, nem az "utasokkal ténylegesen foglalkozó, egyszerű vasutasok" létszámát építik le.
Ált. vezigh., miniszter, elnök-vezig. a Delfin gyomrában sajttájt tart
Kóka János azért arra is célzott, hogy van mit alakítani a vasutasok szemléletén is: "nyitott, a minőségért tenni akaró szakembereket kell képezni" - mondta.
A vasút egyik speciális feladata Ferihegy összekötése lehet a belvárossal. Ehhez a miniszter nem költene el "feltétlenül tímilliárdokat", a jelenlegi pályákat minél jobban fölhasználó megoldás lényegesen olcsóbb lenne, és akár már két év alatt megcsinálható, legfeljebb "három perccel később érnek ki a vonatok". A minisztérium tárgyalni is kezd a napokban a reptér üzemeltetésére kiírt tenderen győzelemre álló, BAA vezette konzorciummal.
Ahova lehet, oda magánpénzeket kell bevonni a minisztérium szerint. Már jövőre kiírják a fővárosi Déli pályaudvar kereskedelmi célú fejlesztésére a pályázatot, a következő pedig a Keleti lesz, ahol magántőkével végzik el a rekonstrukciót. "És innen Szolnokra voooóónnnaaattttaalllll fogok utazni" - mondta Kóka János közlekedési miniszter gyermeki büszkeséggel.
15 éves vasútfejlesztési koncepción dolgozik a kormány
- A Magyar Államvasutak talpra állítására már kitalálta a kormány a legjobb konstrukciót, hiszen korábban miniszteri biztos próbálta a reformokat végrehajtani a MÁV-nál, most nem miniszteri biztos van, hanem a minisztérium korábbi államtitkára van elnökként és vezérigazgatóként a MÁV élén. Ha jók az információim, akkor az ön dolga, hogy a Gazdasági Minisztérium költségvetéséből finanszírozza a MÁV átalakulását. Az utolsó órában vagyunk, mindjárt kisiklik a vonat.
- Súlyos strukturális problémákat örököltünk. Nekünk két feladatot kell megoldanunk, egyrészt, hogy ezt a pénzügyi ellehetetlenülést megakadályozzuk, a másik viszont, hogy egy modern vasutat építsünk. Nem új vasúti reformot írunk, hiszen vasúti reformból született már egynéhány verzió az utóbbi több mint tíz évben. Mi arra szerződtünk az új vezetéssel, hogy azt a reformfolyamatot, ami a szakma eléggé széles körének élvezi már az egyetértését, világosan kijelöli azokat az utakat, amelyeken végig kell mennünk. Egy olyan 15 éves vasútfejlesztési koncepción dolgozunk most, amely egészen az elővárosi vasutak kérdésétől a Budapest és Bécs közötti gyorsvasút összeköttetés lehetőségéig mindenféle szolgáltatási lehetőséget felvet.
..."......Akkor a keresztfinanszírozásnak egyszer és mindenkorra vége...."
taxxx :
A keresztfinanszírozás kb. 1987 óta már nem működött.
mond meg mit változtatna a MÁV helyzetén ha az idei 82 milliárd forint hiány csökkentésére befizettetnék az ÁFU cca. 3-4 milliárdos ez évi nyereségét ?
Na bumm.
Akkor nem 82 lenne a veszteség hanem 78.
Mi a kettő között a különbség ?
Finanszírozó politikus szemszögéből semmi.
Rűadásul ha elveszed az ÁFU-tól azt "a" 3-4 milliárdját is, akkor még Ő sem tud új kocsit venni, régi kocsit fővizsgáztatni, stb.
Sokan nyarvognak, hogy úr Isten eladják az aranytojást tojó tyúkot, a MÁV teherszállítását.
Nézetem szerint az "a" tyúk egyelőre inkább aluminium tojást tojik mint aranyat.
Már annak is örülnek ha van akkora nyereségük, amiből a saját kocsparkjuk kb. 40%-át le tudják fővizsgáztatni jövőre.
Nagyon keresem azt "az" arany tojást, de elmúlt 10 évben nem látom, nem találom.
Külön cégbe szervezi árufuvarozási üzletágát január elsejétől a MÁV. A vállalat engedélyét ma délután adja ki a közlekedési főfelügyelet - jelentette be Kóka János.
A gazdasági és közlekedési miniszter szerint az önálló társaság a vasúti árufuvarozás hatékonyságát, a logisztikai árbevételt növeli, illetve lehetőséget ad stratégiai együttműködés kialakítására. A miniszter arról is beszélt, hogy új törvény készül a vasútról: "Jövő héten sor kerül az új vasúti törvény zárószavazására, és megszületik egy olyan korszerű vasúti törvény, amely lehetőséget ad a vasút kívánalmak szerinti átszervezésére: a cargo üzletág leválasztására, magánvasutak, regionális vasutak működésére, és beindulhat a magyar vasúti pályán a liberalizáció."
A kormány a MÁV egyetlen nyereséges üzletágát, az árufuvarozást készül kiszervezni a cégből - állítja a Fidesz. Az ellenzéki párt szerint miközben Kóka János vasúti reformról, hatékonyságról, sikerekről beszél, elfelejti a MÁV idei 82 milliárdos veszteségét, és a vasutasok tömeges elbocsátását.(HírTV)