" kép alapján én úgy látom most is kapja a kissebb lórugásokat." "Tele apró forgáccsal, spénnel"
A frászt hoztad rám hogy nem takarítottam le a menetet a menesztő felhelyezése előtt! (egyébként nem is kerülhetne oda forgács)
Megnéztem, a köszörült felület hibái látszanak forgácsnak. Olyan mintha valamilyen bevonat lepattogzott volna a felületről.
Mivel bogarat tettél a fülembe, hát méregettem....
Ez volt a legnagyobb kitérés. A kisebb átmérőjű felületen is ezt mértem. A rajzon a mérés és a töret viszonya látható, mintha lenne összefüggés. Lehet a keresztirányú előtolásnál akadt a tengelybe a késtartó,vagy kés?
A mért felület homloklapján is mértem,ott semmilyen kitérés nem volt tapasztalható. Kicsit rezgett a mutató a hosszú tapintó rezgése miatt.
A patronba fogott fúrószár szintén ugyanazt az eredményt produkálta, de a patronba fogható csúcs már teljesen más eredményt mutatott. Igaz utóbbi mindig más eredményt mutatott ha kivettem és újra behelyeztem.
A patron rögzítő csap valóban hengeres, be is tudtam tolni a helyére.
Nem semmi,ez a hozzászólás tetszett a legjobban !!!
Ha tényleg emlékmű akar lenni,én meghagynám így,ahogy van,a lényeg,hogy minél nehezebb maradjon. Így nem nőne "szárnya",deha mégis a becses nép elakarná tulajdonitani,legalább néhány gerincsérvük minden bizonnyal kialakulna !!! Kivéve a gépesítést,gondolok itt KCR-es teherautóra.
Sárgaréz poharat még életemben nem láttam, de most igen. Mire használhatták? Ivásra.
A tiédhez hasonló drótkefém nekem is van egy, itt lakik a műhelykémben régóta. Még nem használtam.
Viszont a recepciós csengőn lévő menetről azért nem írtam részleteket, mert nehéz volt korrekt méreteket mérni. Az átmérő - úgy emlékszem - 3,15÷3,2÷3,4 mm-t mutatott attól függően hogy hol mértem. A menetemelkedés illetve a menetszám angol hüvelyk hosszra számítva pedig valahol a 32÷38 közötti tartományra esett. Nem tartottam nagyon lényegesnek itt írni róla, de már nem is emlékeztem az adatokra.
Igen! Ez így van. Örülök, hogy valaki így visszaigazolt, mert pár éve - amikor azt hoztam szóba hogy milyen fejtöréseket okoz némely menet beazonosítása, - valaki rámteremtett, hogy ott van a menetfésű.
Ez simán lehet olyan régi, hogy a mester a metszőt is maga készítette, és semmilyen szabványhoz nem csatlakozott.
Annak idején például a Singer gyárban is csak gyártották a gépeket, a csavarok olyanok voltak, amilyenek. De mivel százmilliószám gyártották a varrógépeket, és meg akarták tartani visszamenőlegesen a csereszabatosságot, ezért inkább az ő csavarjaikat emelték be egy amerikai szabványba, amit Singer thread néven neveznek, és a mai napig gyártanak pótlásként a száz+ éves varrógépekhez.
Az én bőrvarrógépemben is van asszem két méret, ami a világon semmivel sem kompatibilis, csak magával, de a neten utánakeresve kiderült, angliából még most is rendelhetnék frissen gyártottat.
Sok-sok Whitwort menetmetszőm és menetfúróm van. Van egy készletem amelyben sok különféle finommenetű Whitwort fúrók és metszők is vannak - úgy tudom a biciklik összes menetét lehet ezzel a készlettel elkészíteni. Valószínűleg angol eredetű. Az ecseri piacon vettem sok éve. De ezen kívül is nagyon sok menetmetszőm és menetfúróm van. Még bécsi zoll alapú is. De még olyan is, ami semmilyen szabványhoz sem tartozik. Kovács mester csinálta valamire.
Vannak csengőharangjaim, éppen csak pár mm-rel kisebbek, ami ide jó lenne. De nem aggaszt, mert az egész szerkezet nem az enyém, hanem egy régiségkereskedő barátomé. Majd megoldja a harang kérdést. Vagy nem.
Háááát! Én nem vágnám el. Arra gondolok, hogy az adott feladatot talán meg tudnám oldani más szerszámmal. Ezzel a szerszámmal viszont nem találkozom mégegyszer, amíg élek.
Ez egyébként általános filozófiám. Ha egy régi tárgyat megvehetek, akkor megveszem, mert máskor nem találkozom vele. Viszont azzal a húszezer forinttal - amit érte kell adnom - találkozni fogok akár a jövő hónapban is, akár a jövő héten is.
Ha kérhetem: mekkora ø-t és emelkedést mértél az eredeti csapokon? A harangokról is van elképzelésed?
Tehát van W 1/8" metsződ és menetfúród is?
És most az én "projectem": Nagy szentségtörésnek tartanád ha a képen látható nem mai darab sűlyesztő/sorjázó szerszámot a felirat után elvágnám és az elejét csőszerű vagy központfuratos alkatrészek egytengelyű megmunkálására menesztőként felhasználnám. A maradékra is kitalálok majd valamit.
Ez egy recepciós csengő, de most hiányoznak róla a csengőharangocskák. Úgy kell működnie, hogy a tengely végein egy-egy recézett kupakot kell tekergetni. Ezek nincsenek még készen. A menetek látszanak. Semmilyen menetfésűvel sem mérhető, ezért tolómérővel lemértem öt menet hosszát. Az eredmény a metrikushoz közel sincs, de még a Whitwortnál is nagyobb.
Végül kínomban csaltam és a tengelyvégeken a meneteket átmetszettem W1/8"-ra és ehhez már könnyű volt recézett kupakokat készíteni.
Tudnátok ajánlani valakit aki eszterga ágy köszörüléssel foglalkozik?
Egy 320x750-es esztergáról van szó és a gép Vecsésen van.
Meg kellene nézni, hogy egyáltalán érdemes-e foglalkozni vele.
A legelső műholdvevő lavórantennákat itthon egy vállakozó vízben robbantással alakította ki.
Megcsinálta a negatív formát, rárakta a lemezt, az egész egy vizes kádban volt, majd felette robbantott. Volt klassz szökőkút, de a lemez rásimult a formára.
Még a tévé is foglalkozott vele valamikor a nyolcvanas évek közepe táján. Ha jól emlékszem valamelyik mátrai faluban volt a műhely.
Nem szorosan kapcsolódik ide, egyszer beszélgettem egy oreg vallalkozóval aki valahogy ugy állított elő bimetál szerű erintkezőanyagot, hogy ellenőrzött körülmények között osszerobbantotta a két lemezt, azt magyarázta, hogy a lökéshullámtól felborzolódott a két osszeérő felület, utána ha jol emlekszem még hengerelték. Szóval biztos lehet valahogy legálisan robbantani, persze biztos tobbe kerul a leves mint a hus.
Én is kérdeztem tőle, hogy minek, de eddig még nem válaszolt.
Szerintem csak akkor lenne terrorcselekmény, ha egy beépített, vagy beéoítésre váró keréken csinálná! Ha neki otthon van ez a kereke, amelyhez (valahogyan) hozzájutott azt csinálhat vele, amit akar.
Emlékművet nem nagyon érdemes készíteni a vasúti kerékből, mert nem fog fennakadni senki szeme rajta. Valószínűleg egy kedves kis korcskutya körülpisálja, aztán továbbmegy. Majd jön egy macska, aki körülszaglássza, majd unottan odébb megy, hátha van egy fészek a közelben, ahol gyíkok rejtőznek. Azokkal jó lenne eljátszadozni.
Csinálj inkább egy steampunk szerkezetet a felhasználásával. Egy darab sín fölött egy mm-rel tudjon forogni, rengeteg fogaskerék kapcsolódjon hozzá és lehetőleg egy dugattyú hajtókar. Egy rusztikus asztallapot forgathatna a vendégek előtt, aki kóstolgathatnák a japán izesítésű döglött halakat. Úgymint szusi és egyebek - japán vizitormával ízesítve.
A székek stílszerűen autórugókon rugóznának, és a macskák is örülnének a sok döglötthalnak. A kutya pedig egy kicsit odébb féloldalára feküdve nézné, hogy mikor lesz itt megint normális az élet.
Folyékony levegőt rá, vagy minimum szárazjeget, ugyanis -51 fok alatt az acél törik mint az üveg. Ha acetonban oldod a szárazjeget, lemegy -100-ig is és könnyebben felvihető a kívánt helyre is.
Sajnos nem az elődök gondoskodását látod. A felület nagyon barázdás volt.
A fateromnak egyik ismerőse foglalkozott vele. Volt hozzá felszerelése. Sajnos nem voltam jelen mikor csinálta,jó lett volna ellesni, ill egy kicsit ellenőrizni is a munkát...... Sajnos dolgoztam és a főnököm nem engedett haza korábban.
Mivel egy délelőtt végzett vele maradjunk annyiban hogy gondos hántolásról szó sincs,inkább felület javításról lehet szó. (Olyan jó az neked koma.)
Egyébként volt közös munkánk,ő gépészetileg én villamos háttérrel néhány szerszámgépet megjavítottunk.
Sajnos időközben az egészségi állapota megromlott,a szavát is alig érteni...... Sajnos nem számíthatok már rá hogy ismereteit átadja. Pedig vevő lettem volna rá,és szükségem is lenne a tudására.
És minden évben egy egy régi vágású szaki távozik az ismerőseim közül. :(