Átolvastam még egyszer, amit írtam, és -bár nem akartalak megbántani- de elnézést kérek, mert lehet, hogy ez a szövegem mégis bántóan értelmezhető.
Nagyon köszönöm, hogy foglalkozol a problémámmal.
Fura, hogy most nincs itt egy marós sem, máskor olyan sokan szoktak lenni...
Egy marósnak csak alap dolog ez, nem?
Amúgy már mindent végignéztem, ami eszembe jutott, de eredmény nélkül.
Az ME 1000 gépkönyve is egyébként TOF 100 osztófejet ír különtartozéknak.
Eszméletlen dolog - tegyük hozzá, mivel ahány verzióban ezt láttam, az csúcs, és mégis mindnek ugyanazt a tipusjelet adták harminc éven át, ráadásul több ország több gyárában is.
Komolyan: mibe került volna a különböző verziókat másképp hívni?
Most ebből adódóan az, hogy TOF 100 a tipusa, nem jelent semmit, mert nyomokban sem hasonlít a másik, gyakoribban előforduló gyártmányra, sem a magyarra (danuvia), sem a csehre (TOS).
Egyetlen eladó marógép képén láttam egy raklapon egy ugyanilyen darabot mint ez, de persze abból a fotóból semit nem lehet kivenni, illetve azt mégis, hogy a diff. osztáshoz nincsenek rajta a szerelvények, tehát nem tudok belőle okosodni.
Előástam a sutból azt a csonka készletet, amit vagy tíz éve egy ócskavastelepen vettem. Ez akkor 2000 pénz volt, és a sok fogaskerék miatt vettem meg, nem tudtam még akkor, hogy osztófejtartozékok.
Nos ebben ugyanaz a két olló van, mint a másiknál, de ebben volt egy harmadik ollószerű izé is, aminek a felerősítő furata jóval nagyobb, mint a többié. Átm 20mm.
Most értem már a cimkét, ez egy cseh TOS gyártmány, az említett TOF 125.
Gyanus a dolog, hogy ez a nagyobb furatú izé kéne tartsa az ollókat azon a vastag nyakon. Igaz ugyan, hogy az én osztómon ez a nyak 22mm átm, de lehet, hogy itt van az egyik különbség a tos gyártmány és az esztergomi között.
Valahogy így össze lehet állítani a két ollót, és az összefekvő furatokon át rögzíthető a fogaskerékolló.
Amúgy a cseh és a magyar dobozai méretre sem egyformák:
A kisebbik a cseh, a másik a magyar. Bár a magyar az 1958-as gyártmány, a cseh meg nem tom mikori.
És a magyar doboz belseje így néz ki. Kevesebb fogaskeréknek van hely, de több cucc pakolható bele.
A két készletből sikerült egy elég jót összehozni, csak a 72 fogú kerék hiányzik, de pár kerékből több is van, van amiből négy is.
A legszebb az lenne, ha valakinek meglenne a használati utasítása, illetve ha meg tudná valaki mondani, hogy mi a magyar tipusjele.
Egyrészt ez a másik oldala az osztófejnek, tehát a tengely másik, nem látható végéről hiányozhat az a tokmány, másrészt meg azért nem hiányzik, mert levettem . :))))
Szóval ez a tengely a túlfelén egy csúcsban végződik, és lehet használni két csúcs közötti osztással is. Ezt a tengelyt ki is lehet venni, morse kettes vagy hármas kúppal rögzül az orsóban.
Megvan hozzá a munkadarab túlvégére való támasztócsúcs is, olyan szegnyereg szerű ficere.
A tokmányt egyébként egy menetes tokmánytárcsával kell felszerelni az orsóra, és ugyan nem próbáltam, de szerintem egyszerre fenn lehet a tokmány is, meg ez a tengely is a csúccsal, pusztán azért, mert a törtosztáshoz ugye kell a fogaskerekes visszahatás az osztótárcsára, és az orsóról másképp nem lehet a forgást levenni, csak ezzel a tengellyel,
Szereztem egy egyetemes osztófejet, és nem tudom összerakni! :)))
Lehet, hogy hiányzik hozzá valami?
Az olló helyét talán már kitaláltam, de a rögzítésénél problémám van.
Valahogy errefelé kéne állnia, de nem tudom rögzíteni semmihez
Itt látszik, hogy a kis fogaskerék és olló tengelyén a ház felé még van egy szépen megmunkált felület, amin talán kéne lennie valaminek, illetve az még számomra hiányos, hogy a "főorsóból" kiálló tengely (amin a nagy fogaskerék van), szerintem még hiányos, oda csak kéne még egy rögzítő alkatrész, ugye? egy csődarab, ami megtámaszkodik a főorsón (jobboldalán a kép szerint), és a fogaskerék magján (bal oldalán a kép szerint). Ezt azért gondolom, mert így semmi sem tartja a helyén azt a tengelyt, csak a túloldalán a morse kúp szorítása (na jó, meg a munkadarabé, de valahogy ezt furának érzem).
Visszatérve arra a megmunkált kopasz tengelyrészre, arra gondoltam, hogy talán oda kell feltenni valamit, ami tartja az ollót?
Köszönöm a segítséget!Jól értem, hogy a hossz szánt tekerve /mely a tokmány felé mozog/ lehet ékpályát csinálni???
Bár a leírtakat csak később fogom tudni kipróbálni ill. hasznosítani.Ma elszántam magamat, és elvittem a főorsót,szegnyerget,és a Norton szekrényt felújítattni!Két szaki kb. 40 percig hümögte a dolgokat,mert annyira múzeális darabra tettem szert.Rendesek voltak,mert próbáltak lebeszélni a felújításról.Mondván:-"Amennyiért mi megcsináljuk, már kapsz egy sokkal jobbat!" Mivel múzeális darab, így nem tágítottam, és a felújítás mellett döntöttem.Igaz, annyi munkájuk van, hogy időpontot nem tudtak mondani,hogy mikorra lesz kész.Addig viszont nekem is gyűjtenem kell még,mert az állam majdnem le esett az összeg hallatán, de ez is baráti volt.
Ezeket a sorokat azért osztottam meg, mert egy beállított vasdarabból végre lehet eszterga gép lesz.Ez némi pezsgést hozott szürke életembe!!!/Igaz, ehez a párom zsörtölődését kell hallgatnom!:) /
Hát igen,ez egy szerszámmaró,nem tudom hogy jó lessz-e,nekem egyedi alkatrészek marására kellene.De ahogy nézem elég sokoldalú gép.Én nem kubikolni szeretnék vele,hanem sokszor elég rafinált alkatrészeket kell gyártanom.Meg az ára se rossz.A két gép eggyütt lenne 1500euró.