Mik a leggyakoribb "vészhelyzetek"? Hogy valaki rosszul van, vagy valakit molesztálnak, esetleg verekedés tör ki. Mindkettőre a legjobb megoldás, ha a vezér tud róla és elmegy a legelső olyan helyig ahol, érdemben is érkezhet segítség.
Egyszer velem megtörtént, hogy a velem egy fülkében utazó nőt leste a vasútőr feliratú kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi, aztán neki is állt kiabálni vele. Állítólag már a Keleti pályaudvaron is kiabált a hölggyel, ezt megerősíteni nem tudom - de nagyon erősen figyelte a vasútőr feliratú kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi az utast. Komáromnál telt be a pohár, és meglett húzva a vészfék hogy jöjjön a kalauz és tegye helyre a vasútőrt.
Ez egy nemzetközi vonaton (Hortobágy EC) volt.
Kalauz nem adott büntetést, de megmondtam neki hogy a vasútőr viselkedése miatt utaspanaszt fogok kérni, és rendőrt hívok majd a győri állomásra. Utóbbi nem történt meg, de az utaspanasz tétele igen. Szokásos maszlag, hogy jelezték a kukásmellényt viselő hajléktalannak álcázott bácsi felettesének az esetet és az illetőt figyelmét felhívták az etikai kódex betartására. Utólag kaptam 8 ezer forint bírságot, mert az ügyfélszolgálat szerint nem volt indokolt a vészfék használata. (Vészjelző nincs azokban a kocsikban, amik Bécs felé közlekednek - én pedig nem akartam a hölgyet mert féltem hogy mire megtalálom a kalauzt, verekedés lesz...) De nem jelentettek fel a rendőrségen, és mint látható, nem is csuktak börtönbe. Különben ezt a kommentet nem tudnám leírni.
Egy másik eset szintén velem Monoron történt, ahol egy nagy hangú roma társaság támadott rám, amikor rájuk szóltam hogy ne bömböltessék a zenét. Abból is vészfékezés lett, de éppen állt a vonat. Ott a kalauz rendőrt hívott, és kényszerítettek rá hogy fizessem ki a 8 ezer forint bírságot, de a roma társasággal szemben sem a rendőr, sem a jegyvizsgáló nem intézkedett. Én pedig meg lettem fenyegetve hogy vagy kifizetem a nyolcezer forintot, vagy előállítanak a rendőrkapitányságon.
Utaspanasz ebből is lett, akkor visszaadta a vasúttársaság a 8 ezer forintot - kuponban, mert hát ők nem hajlandóak pénzt átutalni bankszámlára. Illetve elismerték, hogy a kalauz hibázott, mert az ő dolga lett volna betartatni az utasok viselkedésével kapcsolatos részét a személyszállítási üzletszabályzatnak.
Akkor - mivel álló vonaton lett a vészfék meghúzva - nem volt senki sem veszélyben.
Tanulság: vasútőr feliratú ruhát viselőknek, és a cigányoknak mindent szabad, érdemi következmények nélkül. (a peronon cigiző vasutasokról - akik nagyrésze valamelyik vonat személyzete - nem is beszélve...)
Ha le akarok szállni, de nem működik az ajtó, az nem az én hibám. Ekkor nem fogok a vasút miatt elutazni kukutyinba, meg vissza, hanem leszállok. Ha kell, akkor a vészfék segítségével.
Kinek a felelőssége kirakni az "S" bárcát az ajtóra?
Ki az, aki nem rakja ki az "S" bárcát az ajtóra?
Ha nincs megjelölve, honnan kéne tudnod hogy nem működik az ajtó?
Személyes példa: mai 7039: Kecskeméten már rossz volt az ajtó, de Kőbánya-Kispestnél még nem volt kirakva semmilyen jelölés.
Igen, ez szokott lenni az elsöszámú kifogás, ha elfelejtenek ajtót nyitni a nagy telefonnyomkodás közben. Még a saját leányom is összehozta élete elsö , bemegyek a városba egyedül útján, hogy elfelejtett leszállni és ezzel a kifogással jött...
Ha le akarok szállni, de nem működik az ajtó, az nem az én hibám. Ekkor nem fogok a vasút miatt elutazni kukutyinba, meg vissza, hanem leszállok. Ha kell, akkor a vészfék segítségével.
Az nem vészhelyzet, hogy valaki hülye leszállni, mert a nagy telefonnyomkodásban elfelejtette hogy hol van, ahogy az sem, ha nem áll meg a vonat ott ahol ö gondolta hogy meg kellene állnia. Igazából nagyon kevés olyan vészhelyzet van még a vészhelyzetek közül is, ahol a vészfékezés a megoldás. Ha van segélyhívó pont a vonaton, azzal többre megy az utas is és a személyzet is, ha beszélnek egymással. Mik a leggyakoribb "vészhelyzetek"? Hogy valaki rosszul van, vagy valakit molesztálnak, esetleg verekedés tör ki. Mindkettőre a legjobb megoldás, ha a vezér tud róla és elmegy a legelső olyan helyig ahol, érdemben is érkezhet segítség. A vészfékezés nem segít.
A fékhatás végül ugyanakkora lesz, mindegy, honnan kezdeményezik. Extrém esetben lehet némi eltérés. Tehát kábé mindegy, hogy csapoljuk a fővezetéket, annak mindenkori nyomása fogja meghatározni a fékhengernyomást.
A fékhatás kialakulásának üteme függ sok tényezőtől, vonathossz, a vontató- és vontatott járművek fékberendezéseinek kialakítása, stb.
Lényegében elmondható, hogy a vezetőállásról kezdeményezett gyors- vagy kényszerfékezés hamarabb állítja meg a vonatot, mint az utasvészfék.
Nem értetted a cikket? Nem a személyzet vagy a befolyásolás által előidézett kényszer vagy vészfékezésről van szó, hanem egy indokolatlanul használt utas vészfékezésről.
Nem értetted a kérdés lényegét?
Arról szólt a kérdés, hogy melyik vált ki nagyobb fékhatást.
Mávéknál a kaller előbb lő, aztán kérdez, ha kérdez.
De volt, hogy bundeszbánon se mert vészféket húzni, mikor nem nyílt az ajtó, és indult a vonat. Mert mi lesz, ha megbüntetik, meg mi az, hogy indokolt esetben?
Nekem nem. Senkinek sem harapták még le a fejét aki véletlenül húzta meg, láttam ilyet, egy koffer levétele okozta a csomagtartóból. Visszaállította a kaller, aztán mentünk tovább.
Szerintem meg elrettenti azokat a vészfék meghúzógátastól, akik lusták gyalogolni, kíváncsiak mi fog történni, bátorságpróbát csinálnak a haverok előtt, stb...
Teljesen egyetértek vele, hogy ennek legyen következménye...
Nem értetted a cikket? Nem a személyzet vagy a befolyásolás által előidézett kényszer vagy vészfékezésről van szó, hanem egy indokolatlanul használt utas vészfékezésről.
Ilyen alapon akkor a MÁV-nak a biztbereseit, és a mozdonyvezetőket is börtönbe kellene csukni ha vészfékez a vonat... Előbbit a karbantartás hiánya miatt kimaradó ütemek, utóbbit a sűrített éberségi felhívás figyelmen kívül hagyása és a késői fékezés miatt. (A karbantartás hiánya miatt akár felső szintű vezetőket is, akik nem adnak pénzt...)
Őket valamiért mégsem szereti a MÁV börtönbe zavarni a rendőrségen keresztül, pedig a vonatbefolyásoló által okozott kényszerfékezés ugyanúgy "veszélyezteti a szerelvényen ülők biztonságát".
A cikk szerint: "A hajdúhadházi vasútállomás előtt nem sokkal meghúzta a vészféket, nem törődve azzal, hogy cselekményével veszélyeztette a szerelvényen ülők biztonságát."
Kérdésem: miben tér el a vasúti kocsiban lévő piros kar által keltett vészfékezés a vonatbefolyásoló berendezés által okozott kényszerfékezéstől féktechnikai szempontból?
Mindkettő "veszélyezteti a szerelvényen ülők biztonságát" - vagy nem? Nem ugyanolyan mértékű lesz a negatív gyorsulás vészfékezéskor?
Olyan kérdésem lenne hogy honnan lehet megszerezni egy jó régi DA2 -250 ( ha jól tudom a típusát) fék önbeálló, robbantott ábráját, vagy műszaki rajzát?