Szarka Klára írta a Fotóművészetben: "... Árulkodó lenne egy hiánylajtromot összeállítani az elmúlt tizenöt év magyar sajtójáról: mi az, amit nem vagy alig láthatunk az újságban? címmel. ..."
Nahát ettől szar. Illetve attól, hogy sokszor megelégszenek azzal, hogy szokatlan helyzetben, szokatlan dolgot fotóznak (vö.: szenzációhajhászás), de arra már nem fordítanak figyelmet, hogy minőségi munkát is végezzenek.
Így kereken kijelenteni, hogy szar talán túlzás, de bevallom, amit eddig láttam, abból nagyon sok olyan kép volt ami pusztán arról szólt, hogy a fotós ott volt valahol ahová kevesen mennek önszántukból és viszonylag kevés olyan aminek volt valódi, általam is értelmezhető mondanivalója, szépsége, stb.
idézet-a-linkből:" különösen feltűnő a legmagasabb rendű műfaj, a fotóesszé gyors sorvadása” – írja a fotóriporter legújabb számának előszavában Markovics Ferenc a Sajtófotó Alapítvány kurtóriumának elnöke.".....................................ezzel-az-markoviccsal-csak-egy-baj-van:-sommás-megállapításokat-tesz-zsigerből-úgy,-hogy-fingja-nincs-a-dolgokról.............eccer-(kábé-3szor-átírva-és-a-fotoszöveccség-nevében)-lezenészezte-a-kodachrome-két-kiagyalóját,-a-két-leopoldot.................ilyen-alapon-lezenészezheti-ansel-adamsot-is:a-pianista................milyen-alapon-skatulyáz/néz-le-másokat-mikor-belőle-is-12-egy-tucat?-vagy-inkább-19...........:)))
Szerintem azzal is összefügg a dolog, ami már sok helyen előjött: ma Magyarországon a fotóról, mint műtárgyról, a fotózásról, mint művészetről nem lehet beszélni. Nincs ázsiója. Merthát olyan egyszerű, nem? Odamész, oszt' jól megnyomod a gombot, és már meg is van a kép. Persze jó kérdés: mi volt előbb? A tojás vagy a tyúk? Előbb volt igénytelen a tömeg, és ehhez alkalmazkodott (gazdasági érdekek miatt, vö. smucigság) a sajtó, vagy a sajtó ontotta folyton a szart, és az emberek ezen szocializálódtak? Ezt nem tudom. Valószínűleg valahol a kettő között, hiszen régebben voltak jó fotósok és jó fotók. Tehát a sajtó valamivel talán jobb volt. De annyira jó azért mégsem lehetett, hiszen (főleg a világháború előtt) nagyon sok nagy magyar fotós volt, akik viszont csak külföldön tudtak érvényesülni. Mondjuk ebbe pl. Capa-t pont nem veszem bele, mert ő itthon még nem fotózott, kint kezdte el, és zsidó származása miatt kellett elmennie.
No, én most megyek dolgozni, melóhelyről még visszanézek, mert ez érdekes :)
OFF Hehe... Az idézett linken te vagy a fejlécben levő képen, Püspök Úr... :D ON
Viszont az idézett fotósok képeit nem találom... Pedig érdekes lenne megnézni Domaniczky Tivadar zsidó közösségekről készült fotoesszéjét, ugyanis ilyet anno a Féner már csinált... Kicsit lerágott csontnak tűnik.
Hát, ha egy olyan olvasottságú lap, mint az index nem hajlandó minimálisan értékelhető fotókra/fotósra költeni, akkor mit várunk el? (Minimálisan értékelhető: legalább nem bemozdult)
Persze, hiszen az nem szenzáció. Ma az újságokban szvsz kétféle kép van: szenzációhajhász vagy egyszerű, semmitmondó, de legalább gyorsan elkészíthető illusztráció.
Az előbbiért fizetnek többet, az utóbbiért nem, ezért muszáj gyorsan ledarálni.
Hmmm, nekem a természetes jelenetek, utcaképek, utcai emberek hiánya tűnik fel... minden túl művi, túlfotózott (emiatt érdemes Hajdrák Tímea képeit megnézni, nagyon jó ellenpéldák).
Bár nem ennyire konkrét formában, de bennem is felmerült már, hogy valami hiányérzetem van amikor valamilyen lapot a kezembe veszek és a fotókat nézem.
Valami tényleg megváltozott? Ennyire?
Úgy látszik...
(tartok tőle, hogy ez a topic is kihalt marad érdeklődés hiányában)