Ma a biztonság kedvéért vásárlás után lecseréltettük az olajat. A cserét olyan szerviz végezte, ahol a vezető a városban korábban évekig működött Fiat márkakereskedés szervizét vezette.
A gyári előírás ez:
SAE 5W-40 ACEA C3 grade synthetic base lubricant. FIAT 9.55535-S2 certification.
Mindkettő tudja a FIAT 9.55535 spcefikációt de az első FIAT 9.55535-S2 szabvány a második FIAT 9.55535-DM1.
A második az elviekben már az Euro6-os motorokhoz javasolt.
Kérdés, hogy érdemes-e a másodikat alkalmazni (vélhetőleg a szervizvezetőnek van valamilyen tapasztalata)? A hidegoldali viszkozitási csökkentést még értem, a melegoldali csökkentést még nem. Ezek a motorok a leírások szerint hajlamosak az olajfogyasztásra, ami adott esetben egy melegoldalon még higabb olajjal lehet tovább nő.
Korábban elhatároztam, hogy megszabadulok attól a gagyi féklámpától és.. ..az aliról rendeltem LED-eset.. hát, inkább elfagyiztam volna az árát.. Persze, hogy nem működik, mert a CAN-nel nem kompatibilis. Nem tudom, talán meg lehetne hekkelni valami ellenállás bebuherálásával, de nem visz rá a lélek. Amúgy nálam a fő probléma, hogy beázik ha a magasnyomású oda téved, mert persze már be sem lehet rendesen tenni rendesen a helyére. Amúgy világít a maga kis vérszegény fényerejével. Eddig csak azért cseréltem benne izzókat, mert azok megfeketednek idővel, ki még nem égett egy sem. 2007-es autóról van szó. El kell találni az izzó behelyezését, mert a jó kontakt az nem jön csak úgy magától.. de utána működik.
Nos kész a Punto (Evo) pótféklámpa égő csere projekt.
Über szivás, adtam még egy esélyt neki (de csere lesz előbb-utóbb mert ennyi erővel már agysebész is lehetnék).
Szóval a tapasztlatok. Nem én szedtem szét először (szerintem nem is másodszor :) ) ez meglátszott az elrepedt műanyagokon, a fekete égőtartó sin is több helyen hosszában el volt repedve.
A sin szélét megragasztottam a pillanatragasztó + szódabikarbóna kombóval - a "T" bevágáshoz persze kicsit vissza kellett csiszolni. A megragasztottam a középső részét is - de ezt újra kellett műteni, erről később.
Szóval első lépésként megnéztem a pótféklámpa csatlakozónál, hogy multiméterrel mérve ha valaki nyomja a féket meg van-e a 12 V. Megvolt, tehát ott van + és - is. (A pótféklámpa nincs külön testelve, madzag adja neki a két pólust.)
Ezek után óvatosan facsavarral "megreszelgettem" az égők helyeit, a csúszó sarut meg csavarhúzóval. Kapott egy kis kontakt spray-t, száradta egy keveset és jöttek bele a égők.
Hogy gyorsabban haladjak készítettem rá ideigleines sarukat és direkt az akksinál néztük.
Hát elkeserítő, a legváltozatosabb formában égtek az égők. Megunva a csereberét elkezdem az egyik oldalról felépíteni, minden égő behelyezése után próba. Kb a 4. égő behelyezése után kezdett jelentkezni, az a probéma, hogy az első 4 darab ami égett ha beraktam az 5-et akkor nem égett hol a 2., hol a 4. és igy tovább.
Újból kiszedtem az égőt a az égő lábak "nútba hajtása " helyett (ugye oldalanként egy lábnak kell lennie) kitaláltam, hogy a jobb érintkezés végett oldalanként a lábakat 45 fokban fordítom el igy jobban érintekzik, mivel a nútt helyett "átível" két üveg domborulaton is.
Ekkor ár szinten minden égett kivéve 2 db-ot, ezek könnyen mozogtak. Hiába hajtottam a lemezeket vissza egy idő után elengedtek. Akkor fogpiszkálóból "farkasfogasan" egymással szemben ahol a fekete műanyagban alulról zárt mélyedések voltak a lemez mellé beraktam egy-egy figpiszkáló darabot ezzel már jó lett az érintkezés - de a hosszában ragasztott fekete égő tartó sin újból elrepedt a feszüléstől. Itt nem akartam a pillanatragasztó + szódabikarbóna kombót haszálni (korábban itt csak pillanatragasztó volt) igy fogóval összeszorítva, forrasztó pákával a hátlapot "összefésültem".
Igy "üresen" burkolat nélkül minden működött, de ha beraktam a burkolatba és mellé bepattintottam a "S" alakú fekete rögzítőket akkor az újból szétnyomta, igy az kihagyva simán beraktam a burkolatba (igy is beleszorult) raktam vissza a helyére.
Most minden ég, kérdés meddig. Hát ősszintén megvallva láttam már ennél profibb megoldásokat is mind a kasztniba mind az égő rögzítés tekintetében.
Ja, a Pisti.. Nézem, de ő "csak" lelkes amatőr, nem autószerelő. Még a szívást is szereti.. Ehhez jobb autót nehéz is lett volna találnia mint egy lerúgott Alfát.. :)
Hát ha minden egyéb dolog rendben van, akkor bizony a szoftver a nem megfelelő. Nem tudom, hogy lehet-e rajta módosítani vagy újat tenni fel, de én nem tudnék együtt élni olyan autóval ami rángat. Az elvonja a figyelmet, lassabban lehet elindulni hideg motorral, mindenképpen kellemetlen.
Persze,hogy szállítottak belőlük Észak-Europába,szívnak is az ottani tulajok eleget kb októbertől-áprilisig.
A gyengébb hatásfokú generátor régi ismert tény,amíg egy gyengülő akku visszatöltése egy japán/koreai autónak 20-30km alatt megvan az olasz-francia autóknak minimum 50km kell ugyanehhez,természetesen egyhuzamban megtéve.
A távol-keleti masinák viszonylag jól bírják a napi 15-20km-es városi üzemet egy olasz járgány akksija pár hónap alatt kifekszik ha nem iktatnak be egy-egy hosszabb országúti menetet.
Ajánlom figyelmedbe YouTube-on a "Pisti szerel" videocsatornát....egy Finnországban élő autószerelő srác csinálja.Szereti az olasz kocsikat.ért is hozzájuk és ott nagyon olcsón lehet venni használtan.Most épp egy benzines 147-es Alfával szív a -20fokokban :-)
Az Auto-Motor nyomtatott újság 2004/Februári számában újonnan tesztelik az 1.4-es Lancia Ypsilont,erről nem tudok linket adni mert a neten csak cikkrészlet van fenn,itt olvastam először a hidegen való motorrángatásról.
Pár éve a TC-n tesztelték használtan a Grande Punto 1.4 16v-t,ott is olvastam ilyesmiről.
A motorrángatás nem olyan mértékű,hogy azzal tömegesen mentek volna vissza szervízbe,amint megmozdul a vízhőfokmérő a jelenség általában meg is szűnik,ez van nálam is.
Én nem tudom azt az érvelést elfogadni, hogy nem erre az éghajlatra készült. Bocsi, de ez hülyeség. Észak-Európában is árulták a GP-t. Központi befecskendezés az 8V-ben? Ezt remélem csak elírtad. Ugyanúgy hengerenkénti befecskendezéses mint a 16V. Központi befecskendezés már az EU3-as autókban sem volt. A GP meg eleve az EU4 idején került piacra. És mondom, eddig olyan -15 fokra emlékszem amit látott az autó, nem rángatott soha, még rossz MAP szenzorral sem, csak nagyon nehezen indult a motor, mert semmi plusz dúsítást nem kapott, mert az ECU azt hitte hogy üzemmeleg az amúgy jéghideg motor. Nem gondolom, hogy a 16V-k alapból rángatósak, mert az tömeges garanciális reklamációhoz vezetett volna, mikor még benne voltak abban az időszakban. A gyertyákból érdemes a gyári előírásút beletenni, talán a 16V is az NGK ZKR7A-10-et kéri. Van ennél ugyan olcsóbb alternatíva bőven, de azok nem egyeznek meg az előbb említettel amit Fiat motorokhoz készítettek. Nem állítom, hogy csak ezen múlik, de valamiért ezt a típust külön készíttette a Fiat az NGK-val és nem egy "konfekció" gyertyát tettek bele. Ha nem nagy gond akkor légyszi linkelj be egy olyan új autó tesztet ahol panaszkodnak a motor nehéz indulására és rángatására.
Hogy ki hogyan választ szervizt, nekem édes mindegy, ezen felesleges vitatkoznunk. Az általad említett Rupeskynél én is jártam (amikor még Szegeden éltem), a szerviz jelzőt nulláztattam velük 30000 km-nél. De nem volt akkor sem kicsi pénz ezért a 7000 Ft, úgyhogy azóta nem jelzi a szervizt a computer.. Eddig minden nyűgjét tudtam magam orvosolni, ill minden karbantartást meg tudok csinálni rajta (ok bevallom a szelephézagokat sosem állítottam, de annyira nem kívánja szerencsére), szóval nem kellett még "gurut" keresnem.
Puntó féklámpa. Foghijasan ég (kb 3 db), gondoltam kicserélem az égőket. Kivételnél látszott, hogy nem én voltam az első aki kiveszi, patentok törve, műanyag sin repedve. Égő kicserél, amit lehet megragaszt, visszarakom és egy sem ég. Hátul a csatlakozóban meg van a 12 volt.
Égőket kivesz, lábakat igazit, de a helyzet változatlan.
A szegedi Opel/Fiat/Chevrolet Rupesky a 2010-es évek közepéig árult-szervízelt Fiatokat,az ország egyik legnagyagyobb vidéki márkakereskedőjeként....mostanra már csak szervízelést végeznek de nagyrészt a régi csapattal.
Többezer autó fordult meg náluk,nekik hasonló kérdésekben jobban hiszek mint egy-egy fórumon bárkinek,ezért is hivatkozok rájuk.Elnézést.
Az autómon 1,5 éve kuplungszett,gyertyák,gyújtáskábelek és a főtengely fordulat jeladó volt cserélve,minden emissziós érték a gyárira lett beállítva,a motordiagnosztika után az autó hibakód mentessé vált és azóta kizárólag 98-as benzint kap(Auchan).
A kuplung a csere után vajpuha lett,a magasabb oktánszámú benzintől a motor járása finomabbá vált de a hidegen való rángatás ugyanúgy megjött október-novembertől mint előtte,kb 10 fok alatti indításnál.
Magasabb hőmérsékleten ill bemelegedve a jelenség alig tapasztalható.
A hengerenként 2 szelepes motorokra valóban nem annyira jellemző a dolog a kevesebb szelep és a központi befecskendezés miatt.
Sok új és használtautó tesztben is anno(Lancia Y,Punto,Stilo)megállapították a tesztelők,hogy az 1.2-1.4 16v motor rángatásra hajlamos és hidegebb időben nehezebben indul.
Az olasz mérnökök elsősorban a saját éghajlati viszonyaikból indultak ki a tervezéskor hiába tudták,hogy a motorjuk világtermék lesz.
Megjegyzendő még,hogy pl a generátor a legtöbb Fiatban/Lanciában/Alfában max 13.9-14.1V-ot tölt járó motornál míg német,japán és koreai típusoknál leginkább 14.5V-ot,ez is direkt van igy.
Utóbbit csak érdekességként írtam le 20 éve Fiatokat szerelő embertől tudom.Ezért van az,hogy télen sokkal több olasz/francia autó küzd indítási gondokkal,akkuproblémával.Több idő kell a generátornak a visszatöltéshez.
A Fiat Fire motorjainak szerkezeti felépítése nagyon hasonló az Opel Ecotec motorcsaládjáéhoz,ezért ugyanúgy és ugyanazért hajlamosak az olajfogyasztásra.
Szerintem meg egy tipushoz értő, abban gyakorlott szerelő feleannyi idő alatt (és negyedannyi pénzért) megtalálja a hibát mint egy nagyon komoly műszerekkel és elméleti tudással felvértezett (és felkapott) Novoth Tibor.
Ez az a szint ahol spórolni nem éri meg.. A hibakeresést amúgy sem lehet óraárban megfizettetni, tehát senki nem tud előre árat mondani. Még ha zsebbe is kell nyúlni mélyen utána kárpótolni fog az élmény amit a hibátlanul működő autó nyújt. Szvsz.
Ha el van rakva a vezérlés, akkor rögtön jön a CE, plusz vészüzemre vált az elektronika, 4000 fölé üresben sem forog és gyenge mint a harmat. Ezt tapasztalatból tudom...
Kettes pontod megfogott a traktorhang.Esetleg vezérlés átugrott egy fogat? Attó lehet elgyengülés remegés,rázkódás simán.Mi van ha még nem is cseréltek benne.8v -nél mondjuk nem ér a szeleptányér a dugóba.
"ezek az erőforrások ilyenek" Nem. Nem ilyenek. A 8V nálam vajpuhán működik, hidegen és melegen egyaránt. Lehet, hogy csak simán mázlista vagyok.. Ez tipikus duma azok részéről, akik nem értenek hozzá és nem is akarnak foglalkozni ezekkel a "piszlicsáré" dolgokkal. "Majd a kedves tulaj hozzáidomítja a lábait az autóhoz, meg amúgy az összes idegszálát az autó vezetésére összpontosítja".. Hápersze.. A hibátlan működéshez minden rendszerelemnek a hibahatáron belül kell működnie és megfelelő összhangban. Na most ez vonatkozik a motor mechanikus állapotára, az üzemanyag ellátó rendszer elemeire, érzékelőkre, a beavatkozó szervekre, a csatlakozókra, a vezetékekre, és a vezérlő szoftverre is. Ha valami kilóg a sorból akkor ott valami "fura" jelenség lesz tapasztalható. Csak legyen egy diagnoszta akit meg akarsz és meg is tudsz fizetni, hogy kitúrja ezt a sorból kilógó valamit.