A szegedi Opel/Fiat/Chevrolet Rupesky a 2010-es évek közepéig árult-szervízelt Fiatokat,az ország egyik legnagyagyobb vidéki márkakereskedőjeként....mostanra már csak szervízelést végeznek de nagyrészt a régi csapattal.
Többezer autó fordult meg náluk,nekik hasonló kérdésekben jobban hiszek mint egy-egy fórumon bárkinek,ezért is hivatkozok rájuk.Elnézést.
Az autómon 1,5 éve kuplungszett,gyertyák,gyújtáskábelek és a főtengely fordulat jeladó volt cserélve,minden emissziós érték a gyárira lett beállítva,a motordiagnosztika után az autó hibakód mentessé vált és azóta kizárólag 98-as benzint kap(Auchan).
A kuplung a csere után vajpuha lett,a magasabb oktánszámú benzintől a motor járása finomabbá vált de a hidegen való rángatás ugyanúgy megjött október-novembertől mint előtte,kb 10 fok alatti indításnál.
Magasabb hőmérsékleten ill bemelegedve a jelenség alig tapasztalható.
A hengerenként 2 szelepes motorokra valóban nem annyira jellemző a dolog a kevesebb szelep és a központi befecskendezés miatt.
Sok új és használtautó tesztben is anno(Lancia Y,Punto,Stilo)megállapították a tesztelők,hogy az 1.2-1.4 16v motor rángatásra hajlamos és hidegebb időben nehezebben indul.
Az olasz mérnökök elsősorban a saját éghajlati viszonyaikból indultak ki a tervezéskor hiába tudták,hogy a motorjuk világtermék lesz.
Megjegyzendő még,hogy pl a generátor a legtöbb Fiatban/Lanciában/Alfában max 13.9-14.1V-ot tölt járó motornál míg német,japán és koreai típusoknál leginkább 14.5V-ot,ez is direkt van igy.
Utóbbit csak érdekességként írtam le 20 éve Fiatokat szerelő embertől tudom.Ezért van az,hogy télen sokkal több olasz/francia autó küzd indítási gondokkal,akkuproblémával.Több idő kell a generátornak a visszatöltéshez.
A Fiat Fire motorjainak szerkezeti felépítése nagyon hasonló az Opel Ecotec motorcsaládjáéhoz,ezért ugyanúgy és ugyanazért hajlamosak az olajfogyasztásra.
Szerintem meg egy tipushoz értő, abban gyakorlott szerelő feleannyi idő alatt (és negyedannyi pénzért) megtalálja a hibát mint egy nagyon komoly műszerekkel és elméleti tudással felvértezett (és felkapott) Novoth Tibor.
Ez az a szint ahol spórolni nem éri meg.. A hibakeresést amúgy sem lehet óraárban megfizettetni, tehát senki nem tud előre árat mondani. Még ha zsebbe is kell nyúlni mélyen utána kárpótolni fog az élmény amit a hibátlanul működő autó nyújt. Szvsz.
Ha el van rakva a vezérlés, akkor rögtön jön a CE, plusz vészüzemre vált az elektronika, 4000 fölé üresben sem forog és gyenge mint a harmat. Ezt tapasztalatból tudom...
Kettes pontod megfogott a traktorhang.Esetleg vezérlés átugrott egy fogat? Attó lehet elgyengülés remegés,rázkódás simán.Mi van ha még nem is cseréltek benne.8v -nél mondjuk nem ér a szeleptányér a dugóba.
"ezek az erőforrások ilyenek" Nem. Nem ilyenek. A 8V nálam vajpuhán működik, hidegen és melegen egyaránt. Lehet, hogy csak simán mázlista vagyok.. Ez tipikus duma azok részéről, akik nem értenek hozzá és nem is akarnak foglalkozni ezekkel a "piszlicsáré" dolgokkal. "Majd a kedves tulaj hozzáidomítja a lábait az autóhoz, meg amúgy az összes idegszálát az autó vezetésére összpontosítja".. Hápersze.. A hibátlan működéshez minden rendszerelemnek a hibahatáron belül kell működnie és megfelelő összhangban. Na most ez vonatkozik a motor mechanikus állapotára, az üzemanyag ellátó rendszer elemeire, érzékelőkre, a beavatkozó szervekre, a csatlakozókra, a vezetékekre, és a vezérlő szoftverre is. Ha valami kilóg a sorból akkor ott valami "fura" jelenség lesz tapasztalható. Csak legyen egy diagnoszta akit meg akarsz és meg is tudsz fizetni, hogy kitúrja ezt a sorból kilógó valamit.
Igen. Azt hiszem konkrétan három csavar tartja a ventilátort. 5,5 mm-es kulcs kéne rájuk, de nekem valamelyik inch-es méretű fej passzol rá. Előle talán le kell venni a lábtér fűtéséhez való műanyag csövet.
1.4 16v-s Euro IV-es motorú a Fiatom és rángat hidegen....már korábban rákérdeztem volt helyi Fiat márkaszervíznél és ezek az erőforrások ilyenek,talán az 1.4 8V is.
Szinte lehetetlen vele kis gázzal elindulni,hiába van tökéletes állapotban(és beállítva)a kuplung az adagolhatóság sz.r.
Kis gázpedál mozdulatra is megugrik az autó,ha hirtelen felengeded a kuplungot lefullad.Ez a üzemanyagadagolás beállításának hiányossága,belenyúlni-piszkálni nem érdemes gyárilag ilyenre lett csinálva meg kell szokni a sűrű alákuplungolást.
Ha túl korán kapcsolsz fel 2.-ba akkor is rángat ez nem Suzuki,hogy 1200-1300-as fordulaton kettesbe rakhatod és tűri.
Ahogy írod 2-3 perc járatás után minden könnyebben megy,ez igy van.
Az emelt alapjárati fordulatból,ahogy megfigyeltem már kb 1 perc után visszavesz az elektronika.
Ezek a benzinüzemű gépek(és úgy a Fiatok általában)gyűlölik a telet....,minden darabosabban működik,a váltó is nehezebben veszi a fokozatokat hiába van benne Selenia lötty az egész autó kelletlenül mozog,de ahogy az átlaghőmérséklet 10-15 fok fölé megy,ezek a jelenségek nagyrészt eltűnnek.
Az olajfogyasztás a 16v-s gépeknél üzemszerű a 8 szelepeseknél nem annyira.
A gyári norma az 1.4 16v-nél 1l/1000km,gépkönyvben le van írva,először azt hittem rosszul látok de a legtöbb nem kér ennyit a sajátunk 2-3 decit fogyaszt el pedig az átlagnál jobb állapotú a járgány.
Ennek ellenére szeretem a Fiatot,a hiányosságai nagy részét megszoktam.
1. Ez a hideg indítást követő rángatás/rángás. Ez a check engine előtt is fent állt nem azóta jelentkezett. Megpróbálom leirni a jelenséget bocs ha túl részletes. Az van hogy időjárástól függetlenül ha fél perc hideg járatás után indulok (persze hidegben 10 fok alatt jobban jelentkezik mert nyilvan lassabban is melegszik.) kuplung felengedésnél ha nem elég precízen engedem azt fel és nem elég lassan, akkor igy rángat 1et kettőt és erőtlenné válik. Ha ha tovább csúsztatom jobban szereti van hogy sikerul megelőzni a rángást ezzel. Majd ez az erőtlenség 2ezres fordulatnál jelentkezik onnan csak jóval nagyobb gázadással tudok gyorsulni de hidegen nem jó érzés rúgni. Furcsa érzés. Az első gázadásnál is rángat hidegen. Főleg hogy minden hideg indításnál más tetszik neki.(szoktam vezetni autómegosztós fiat 500at például és nem tapasztalok ilyet)
Majd ha megmozdul a vizhőfok mutató szépen minden normalizálódik és nyilván vissza is vesz az alapjárati fordulatból ez minden bizonnyal normális. Hozzátenném nincs alapjáráti fordulatszám ingadozás. Se hidegen se melegen. Ha hagyom járni 2- 3 percig nyugodtabb az indulás sokkal. Nyáron ugy nem is rángat télen 10 fok alatt néha igen.
2. Check engine probléma. Amikor jelentkezett traktorrá változott a motor hangja és leállt a 4.es henger mint utólag a diagnosztika után kideruül. Na akkor pláne semmi ereje nem volt 2ezer fölé nem is ment. Nem is mertem használni. (Nem is tudtam) a hiba gyujtás kimaradás volt.
Az olaj étvagya sem új keletű. Főleg városban és külváros egy részében van használva egy alkalommal 40-50kmert megtéve de nem az araszolós dugóban. 1000km alatt 4-5 decit eszik. A nívó pálca tetejéről a közepéig csokken ez alatt. (Ugy tudom az fél liter) Garázsban all és olaj nyom sehol nem.is volt. Vissza térve a check enginre. Olajban úszott a 4.es hegerhez tartózó gyertya. Ezt többször is ellenőrizték egy másik "tiszta" gyertyával is.
Azert cserélték a szelepszár szimmeringeket mert azt mondták ott eszi. Nem tudom hogy újra marták e a szelepfészkeket nem mondtak ilyet én pedig most hallok erről először. 185e km van benne de szerintük amugy valamivel több. Váltó nem morog semmi különöset nem hallok ha kinyomom a kuplungot vagy ha felengedem üresbe. (Nem volt zsigulim)
A kompressziós értékekről csak annyit tudok hogy jók. Hogy ezt hol mérték és mennyi volt elotte utana nem tudom. De abból indulok ki hogy csak tudják. Nem egy sufni tuning műhely.
1. esethez. Cseréld ki a MAP szenzort, pláne ha még a gyári van benne (annak már rég meg kellett volna halnia). Csak a Bosch a jó, ne is próbálj ezen spórolni. De sajnos az sem örök életű...
2. Hogyan jött a diagnózis arra hogy a 4. henger "ette az olajat"? Milyen mennyiségű olaj fogyott mondjuk 1000km-en összességében és mennyi fogy most? A 4. henger gyertyáján vastag olajkoksz volt? A többin nem?
Ha az a Punto egy Grande akkor valóban lehet falevél a ventilátorban (nem tettek rácsot beszívó nyíláshoz, úgy gondolták, hogy úgyse megy levél be az ablaktörlő szerkezet műanyag fedele alá..). A "krepegés" szó számomra nem jelenít meg semmilyen hangot sajnos. Én onnan szoktam tudni, hogy levél van a ventiben, hogy azt magas fordulaton járatva érezhetően és hallhatóan beremeg a járókerék. Olyankor szétkapom és kiszedem a levele(ke)t belőle. Az enyém aut. klímás, de gondolom a venti ugyanolyan szerkezetű a manuálisban is.
ezek igy semmit nem mondanak távolról. Csak a szerelőd tudja.
Ha van időd unalmas téli estéken nézz bele pl a youtube-n a Tibi műhelye videókba, hogy miért drága a motor felújítás vagy a Toyota projekt vagy 30 éves motor megmentése. Ott jól elmagyarázzák, hogy miket kell(ene) mérni.
DE a te eseted:
- volt egy check engine lámpa, ahhoz tartozott egy hibakód is (gyujtás vagy égéskimaradás a 4. hengerben vagy teljesen máshová mutatott. Most rángatásnál van (akár eltárolt) hibakód?
- ette az olajat. Hogy? Autópályán egyenletes tempónál vagy állandóan tiltásig forgatva, utána motorfékkel lassulás? Mennyit? 0,2-0,4 liter ezer kilométeren vagy többet?
- kompresszió jó volt. Ok, de mennyi volt előtte és mennyi utána? Volt-e jelentős eltérés hengerenként?
-ha szelepszár szimmering környéke porszáraz volt akkor csak azért cserélték mert szét volt szedve?
-Szelepfészkeket újra marták?
- Hány km van benne?
Ha ezek után is eszi az olajat (biztos eszi és nem szivárog el valahol? ) akkor nem találták meg a problémát.
Hidegen rángat? Mit jelent? -6 fokban indítod és elindulás után rángat vagy +15 fokban is csinálja? Az elindulás után mit jelent? Miközben engeded fel a kuplungot vagy már felengedett kuplung után is csinálja? Minden fokozatban azonos fordulatnál jelentkezik?
- alapjáraton is ingadozik a fordulat hidegen? Hideg indításnál előfordul, hogy ha nem lépsz a gázra leáll?
Mi történik akkor ha beindítod, hagyod járni vagy 2-3 percig, utána is csinálja?
Volt Zsigulid? Vagy más szivatós autó? Ott volt jellemző, hogy ha nem jól adtad rá a szivatot, akkor hidegen (akár sebességben is) bakkecske ugrásokkal ment amig nem melegedett be.
Ha kuplung akkor érzed a vibrációt (ütést) miközben engeded fel?
Üresben morog a váltó? Ha benyomod a kuplungot akkor ez megszűnik? (kinyomó vagy nyelestengely csapágy probléma).
Ha csak hideg motornál csinálja és melegen nem (ide értve, hogy álló helyzetben megvárod míg kimozdul a mutató) akkor az keverékképzési vagy esetleg gyújtási probléma. Illetve a vezérlőnek nincs elég információja arról, hogy milyen meleg a víz, főtengely jeladók nem megfelelő jelet adnak és ezért indokolatlanul elszegényíti a keveréket emiatt rángat.
Bármi is az egy jól körülhatárolható leírással mennék vissza a szerelőhöz, hogy ekkor és ekkor csinálja, ekkor és ekkor ezt tapasztalom.
A kompresszió jo. Előtte es utána is. A hengerfej javitva tisztítva ls lett.
Ennyit tudok.
A kopottságrol meg annyit hogy kerdeztem őket mit láttak. Azt mondták porszáraz volt a szimmering(szelepszár) de mást nem mondtak.
Es nem volt még szerelő akiben ennyire bíztam. Évtizedek óta olasz autókkal foglalkoznak. És szeretnék hinni neki. Ugyanakkor csak ez most jo negyed milliós mutatvány volt és azért mentem bele hogy megszünjon az olajfogyasztás.
Puntó manuális klima. Ha be van kapcsolva a ventilátor (minden fokozatban és minden irányba állítva a levegő irányát) "krepegő hang" hallatszik. Mintha beszorult volna egy falevél a ventilátorhoz vagy beleérne valamibe (műanyag, esetleg a pollenszűrő környékén valami).
A hang a jobboldali műszerfal felőli levegő beömlő irányából jön (nem tudom, hogy merre van benne a ventilátor) ha ez segít valamit.
Továbbra is lenne egy olyan problémám (GP 2009. 1.4 8v) hogy hideg indítás után induláskor vagy azt kovetően berángat az autó. És erőtlenebb lesz mint általában. Olvasgattam ez ügyben, lehet hogy ez is kuplung kapcsoló? Mert az szabályozza az üzemanyagmennyiséget is. Esetleg kuplung munkahenger? Ha megmozdul a vizhőfok mutató normalizálódik a dolog és nem tapasztalok ilyet. Erre valakinek otlet tanács?
A másik. Novemberben check engine lett. Kapott egy motorgenerált. Trafó, gyujtáskábelek, gyertyák. (4.es henger ette az olajat) motor gyűrűzés történt es szelepszár szimeringek cseréje is meg lett. Nem szűnt a fent leirt probléma de nem is emiatt lett hanem mert leallt a 4.es henger. Azóta megy minden. De például szerintem ugyanúgy eszi az olajat. Ez rendben van? Vagy szóljak a szerelőnek? Gyűrűzés után meg kéne szűnnie az olajfogyasztásnak nem?
Javaslom, hogy gyári Fiat kerekeket vegyél. Egyrészt szépek, másrészt a műszakin sosem gond, harmadrészt (és talán ez a legfontosabb), erős és tartós felnik, nem hajlanak az első kátyútól.
Én 15-öst raknék fel (rugózás, padkaveszély miatt ezerszer jobb választás), persze top gumikkal. Kétszer ilyen erős autót is csak 16-ossal hajtottam anno.