Keresés

Részletes keresés

Galgadio Creative Commons License 2007.06.29 0 0 2295

Szia annie!

Nekünk, akik Karl May regényein, ill. az NDK-s és jugoszláv indiánfilmeken nőttünk fel, az amerikai "imperialisták" ellen küzdő, ősi vadászmezőiket védelmező apacs és sziú indiánok a pozitív hősök. Következésképp a hadsereget segítő varjú, pauni, arikara stb. harcosok a rossz oldalán állnak...

Nyilván egy konzervatív amerikai hazafi, akinek a szemében kékkabátos lovaskatonák a mai napig hatalmas hősök,  az  másképp látja a dolgokat.

Esetleg pont fordítva:-)

 

Előzmény: annie99 (2293)
DrDGF Creative Commons License 2007.06.29 0 0 2294
Lenne egy kérdésem: volt valamikor egy film (valószínüleg néma), amiben egy indián ismerkedett egy lóval, aztán idővel fel is ült, és le is esett róla. Sajnos ennél sokkal többet nem tudok róla, talán The conquest vagy ilyesmi a címe. Ismeritek esetleg, vagy tudtok róla valamit?
Előre is köszönöm!
annie99 Creative Commons License 2007.06.29 0 0 2293

Lehet, hogy az én műveletlenségem, de valahogy nem emlékszem olyan népszerű könyvre vagy filmre, ami a varjú indiánok szemszögéből nézné a világot... Illetve Fehér Szarvasnál (nagy békés összefogás keretében) igen, de a közismertebbekben valahogy mindig rosszfiúk. Összefügghet ez azzal, hogy általában a nagy ellenállókból lettek a hősök? Gondolok itt pl. Sitting Bull 'kultuszára'...

De lehet, hogy csak rosszul érzékelem... Mi a véleményetek?

Előzmény: Galgadio (2292)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.29 0 0 2292

"A crow (apsaalooke) indiánokról kevés jó szó szokott esni. "

 

Pedig semmivel sem voltak rosszabbak, sem jobbak a többi síksági törzsnél.

Persze ha valaki lakota vagy csejenn szemszögből vizsgálja az eseményeket, akkor ők voltak a rossz fiúk...

Előzmény: annie99 (2290)
annie99 Creative Commons License 2007.06.28 0 0 2291

Egy kicsit szeretnék még elidőzni a varjú indiánoknál. A már korábban említett stílusjegyek jól megfigyelhetők ezen a modellen is.

 

A ruha 1890 környékén készült. A gyapjúszövetet Angliából hozták, az indián asszonyok számára általában piros vagy kék, a festési technológia folytán fehér szegélyű szöveteket szállítottak. A szabásnál a bőrruhák szabását igyekeztek követni, jellegzetes a háromszögletű panel a nyakrésznél. A szarvasfogak ebben az időben már nem valódiak voltak, csontból faragott utánzatokat használtak a díszítéshez. Korábban - mivel egy állatnak csak a két szemfogát használták fel - a gazdagság (és a termékenység) jelképe volt. Általában esküvői ruhákat díszítettek ilyen módon, a férfiak serdülőkoruktól gyűjtötték a fogakat jövendőbelijük ruhájához. A vadász ügyessége ebben is megmérettetett.

 

A lovak díszítésére használtak ilyen gyöngyös, lószőr felhasználásával készült díszeket. Az eredeti fotó 7MB, így lebutítva kevésbé érvényesül a szépsége.

 

Martingale-nek hívják a ló nyakába akasztott díszt. Nem tudom, hogy ebben a formájában volt-e funkciója a lóval kapcsolatban. Nem tudjátok véletlenül?

Elképzelhető az is, hogy bizonyos típusú táskákhoz hasonlóan csak társadalmi szerepe volt, a ló gazdájának státusát közölte, vagy spirituális funkciója volt.

 

Mokaszin crow stílusban

 

A fenti képen láthatóhoz hasonló felépítésű bölcső, Thunderbird díszítéssel
annie99 Creative Commons License 2007.06.27 0 0 2290

Sziasztok!

Összedobtam tegnap egy sorozatot, majd adagolom :)

A crow (apsaalooke) indiánokról kevés jó szó szokott esni. Engem viszont meghódítottak gyöngymunkáikkal :) A képen látható ing az 1880-as években készült, a crow díszítőművészet jellegzetességeit hordozza: széles gyönggyel hímzett sávokat, melyekben nagy pasztell (halványkék vagy rózsaszínű) mezőket látunk fehérrel keretezve. A sötétkék selyemszalagok pusztán dekorációs célt szolgálnak. (Gyakori volt "idegen" anyagok használata új színfoltok kedvéért)

 

A rojtok hermelinprémből vannak. Nem csak dekoráció, az indiánok hite szerint a hermelin vad, szenvedélyes természetű állat, s ezek a tulajdonságok átadódnak az ing tulajdonosának. Tekintélyes férfi ünnepi viselete lehetett ez a darab.

 

1875 körül készült gyereking, ajándék lehetett. Nagy kék és rózsaszín mezők fehér szegéllyel - a szakértők szerint összetéveszthetetlen. A probléma itt is az, hogy feketeláb kollekcióból való, úgyhogy biztosan sok ilyen keveredés lehet általában is. De minket már nem csapnak be :)

A hímzés  úgynevezett "spot-stitch" technikával készült: először felfűzték a gyöngyöket egy fonalra, majd egy másikkal rávarrták a füzért a bőrre.

 

A hátrészre varrt amulettől azt várták, hogy spirituális erőt adjon viselőjének.

 

annie99 Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2289

Ha már a mandánokkal foglalkozunk, egy kis adalék a kedvenc témámból...

Az ing az 1880-as évekből származik. Feketeláb gyűjtésből való, de a hozzáértők szerint mandán, arikara vagy hidatsa készítésű. Érdekessége, hogy quillwork díszítésű, ez a rendkívül nehéz technika ezeknél a törzseknél emelkedett a legmagasabb szintre. (Bár az arapahókról is olvastam már ezt. Ízlés dolga, gondolom.) Egy "porcupine" nevű (sülfajta) állat tüskéjét használják hozzá,  több tüskével dolgoznak egyszerre. Igen nagy kézügyességet igényel, többek között ezért van, hogy a gyöngyhímzés csaknem teljesen kiszorította.

"Three fingers" motívum

 

Ezt az inget szintén az1880-as években, az említett törzsek valamelyikének tagja készítette. Érdekessége, hogy gyapjúszövetre varrták rá egy régi - feltehetően elhasznált - bőring quillwork díszeit.

 

Az ötágú csillag a lelógó "csóvácskákkal"  hullócsillagot jelent. Pontos értelme már nem ismert. A díszítések minden esetben spirituális jelentőséggel bírtak.
annie99 Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2288

"Ez indított egyes fantasztákat arra, hogy a mandanokat a Brit-szigetekről Észak-Amerikába menekült kelta telepesek leszármazottainak tartsanak, jóllehet az elméletük egyenlőre nagyon gyönge lábakon áll."

 

Hát pedig a szelíden nemes kelta vér csak nem vált vízzé a sok feketeszemű ördögfattyú között, mint olvasható volt a Vasárnapi Újságban ;-))

Keltában nem vagyok valami művelt, úgyhogy inkább nem mondok semmit, de hiszek Neked, ha azt mondod, hogy sületlenség.

 

A képen egy Okipa ünnepség látható. (A koponyák száma mindenesetre stimmel, Bibó jól tudta. :) 

Előzmény: Galgadio (2286)
annie99 Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2287

Szia Barátocska!

 

Sajnos a vadmacskás az csak annyi, nincs tovább. Linket sem tudok, én is a könyvből másoltam ide. Viszont van jó hírem is: van belőle több. Nem sokkal, és nem is mind tetszik, de néhányat még beírok.

 

Tűzkígyó a sziklán, napon heverő,

Csusszanj az odúdba vissza

És szólj az esőnek, hogy jöjjön elő:

A szívem megszárad a gyomromban.

 

Holló, halott fán fészkelő,

Repülj a Nap anyjához,

Az Öreg Pókhoz az égben,

És mondd meg neki, hogy a szívem

Lassan megfagy a bordáim alatt.

Én vagyok a Pisz'visz'na. Én vagyok a Sólyom.

 

      ***

Elveszett az övem az ösvényen,

Ó kígyó a napon.

Te leszel az ágyékkötőm,

Ifjú kígyó a napon.

 

Megmászom a hegyet.

Krátertó után kutatok.

Ne kövessen senki, bajban vagyok.

Keserűségem a tónak dalolom,

Egyes-egyedül állok.

 

   

Előzmény: Barátocska :) (2284)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2286

A mandanok egyébként is egy érdekes kis törzs: a környező népekhez képest a bőrük és szemszínük világosabb, egyes egyének kifejezetten europid embertani jellegeket hordoznak.

Ez indított egyes fantasztákat arra, hogy a mandanokat a Brit-szigetekről Észak-Amerikába menekült kelta telepesek leszármazottainak tartsanak, jóllehet az elméletük egyenlőre nagyon gyönge lábakon áll.

 

A mandanok saját hagyományaik szerint egyébként a Nagy-Tavak vidékéről érkeztek Észak-Dakotába 1450 környékén.

 

A Four Directions Institute honlapjáról:

 

1170 Soon after this year, Welch Prince Madog ab Owain Gwynedd arrived in region after wars with the Cherokee to assimilated into the Mandan [?] 1450 Approximate dated of arrival in North Dakota 1738 Met by Verendye on Heart River who noted tribal members with Caucasian features

Előzmény: annie99 (2283)
Barátocska :) Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2285
(Úgy értem, hogy mindegyik tetszik, külön-külön, de legjobban a vadmacskás...:)
Előzmény: Barátocska :) (2284)
Barátocska :) Creative Commons License 2007.06.26 0 0 2284
Üdv,

nahát, ez a vers nagyon tetszik nekem!!! Nincs véletlenül több belôle? ;)) Esetleg egy link? (Kerestem a könyvet, de mindenhol csak megvásárolni lehet, olvasni pedig csak szöveges részleteket.)
Előzmény: annie99 (2280)
annie99 Creative Commons License 2007.06.25 0 0 2283

Szia!

 

Rossz nyelvek szerint a Fort Union erődben a prémkereskedők szántszándékkal himlővel fertőzött takarókat adtak el nekik. Te el tudod ezt képzelni?

 

Az "angolszász gonoszság" folklórjának a részévé vált ez, de nem tudom, hogy volt-e alapja. A prémkereskedőkről nem tudom elképzelni, hogy ekkora veszélynek tegyék ki magukat. Az általam ismert verzió szerint egy olyan hajóra hívták fel a mandanokat ajándékaikért, ahol himlős betegek is voltak. Ez valamivel hihetőbb, de azért nem feltétlenül igaz.

 

"tudományos nevén catlinit-et."

 

Róla nevezték el? :) Nem tudtam egyébként.

Előzmény: Galgadio (2281)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.25 0 0 2282

"A teknősbéka tisztelete fontos szerepet töltött be az arikara, mandán és hidatsa törzsek életében. "

 

Nemcsak az övékében, hanem a dakota/nakota/lakota törzsek, sőt az irokézek hitvilágában is.

Egyes mondák pl. egyenest azt a feladatot tulajdonítják ezeknek a páncélos hátúaknak, hogy a világtengerben úszkálva ők hordozzák a hátukon a Földet.

Érdekesek és szépek ezek a mondák, ezekkel is lehetne foglalkozni a topikban, de hát nincs mindenre az embernek ideje:(

Előzmény: annie99 (2279)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.25 0 0 2281

Szia Annie!

 

Azt tudtátok, hogy a mandan törzset 1838-ban egy himlőjárvány szinte teljesen kipusztította. Nem sokkal azután, hogy az ősi indián életforma nagy festője, George Catlin közöttük járt.

 

Rossz nyelvek szerint a Fort Union erődben a prémkereskedők szántszándékkal himlővel fertőzött takarókat adtak el nekik. Te el tudod ezt képzelni?

 

George Catlinról tudtad, hogy ő volt az első fehér ember, aki a minnesotai Szent Kőbányában (ma Pipestone) járt?

Itt bányászták a síklakó törzsek a Szent Békepipához való vörös agyagot (pipakövet), tudományos nevén catlinit-et.

Előzmény: annie99 (2279)
annie99 Creative Commons License 2007.06.25 0 0 2280

Jaime de Angulo: Indián mesék

(részletek a könyvben szereplő versekből)

 

Vadmacska, ki egyedül járod az ösvényt

Eddig sohasem beszéltem rólad

Sem a bozótban lakó keserűségről.

Vadmacska, a tengerbe hanyatlik a nap.

 

      ***

Kifürkészhetetlen zöld szempár,

Te voltál az anyám, egy kígyó.

Miért kellett megmarnod

Mikor kutattál a páfrányok között?

 

Prérifarkas, erőm, gyere!

A széllel szólítalak,

Az esőn keresztül, a viharban állva

Én, egy fiatal férfi, hívlak.

Mondd el nekem, mit rejt az én szívem.

 

      ***

Én vagyok a Sólyom, és folyton csak sírok. 

A keserűség egyre nyomja a szívem.

Örökre emlékezni fogok.

Én vagyok a Sáska, nem halok meg soha!

Vagyunk akár százan, a napfényben csillogunk.

Csörgő vagyok a harci táncban.

Harci ének vagyok.

 

Egy nagy légy jött, kiszagolt

Ahogy rothadva feküdtem a napon.

Menj innen, nagy légy, menj innen!

Ne zavarj, nagy légy.

Álmodom.

 

      ***

A sötét tónál alkonyatkor

A Puma várakozik

Az árnyékok nőnek, az éjre fonódnak

De nem merek visszamenni már.

 

(fordította: Varró Dániel)

annie99 Creative Commons License 2007.06.23 0 0 2279

G. Catlin: Mandan village 1833

 

A festményt azért raktam be, mert Crow's Heart (1856-1953) mandan-hidatsa főnök volt. Alfred Bowers antropológus informátorai közé tartozott, így jelentős szerep jutott számára népe hagyományainak megörökítésében. Valószínűleg ő vezette az utolsó ősi bölénytáncot, melyet egy súlyos aszály idején jártak el, esőért könyörögve. Vezetett Okipa ceremóniát, ami rendkívül fájdalmas beavatási rítust is tartalmazott, a hagyományos Naptánctól eltérően az önként vállalkozó ifjakat vállukon vagy mellükön átfűzött szíjaknál fogva felemelték a földről, s még súlyokat is akasztottak a testükre, más forrás szerint megpörgették őket. A fiúk hang nélkül viselték a fájdalmakat. Érdekességként említem, hogy - más összefüggésben ugyan - Bibó István is megemlíti a ceremóniát:

"A sioux mandanoknál az okipa ünnep négy napig tart; négy ember készíti elő a bűvös kunyhót. A kunyhó előtt 4 teknősbéka alakú vizes tömlő a 4 világtáj szimbóluma. A kunyhóban 4 bölénykoponya és 4 emberi koponya látható. A szertartást 4 pár táncolja. Áldozatot is 4-et mutatnak be."

 

 A teknősbéka tisztelete fontos szerepet töltött be az arikara, mandán és hidatsa törzsek életében. Crow's Heart beszámol egy vadászatról, amikor egy kövekből kirakott teknős-alakzat mellett táboroztak. Véleménye szerint az istenek helyezték el a köveket ebben az alakzatban. Ajándékokat hagytak ott (késeket, bőröket, élelmiszert) és jó szerencséért könyörögtek.

"Miután eltávoztunk a kő-teknős közeléből, hamarosan olyan sűrű köd szállt alá, hogy vezetőnk alig találta az utat. A vadászoknak egymás kezét fogva kellett haladni, nehogy elszakadjanak egymástól. Egy arikara elővett egy kést, és a mandan varázslónak adta, hogy próbálja meg elűzni a ködöt. Ő fogta a kést és egy teknőst rajzolt a földre, majd imádkozni kezdett. Elpanaszolta, hogy nem tudunk továbbmenni, s kérte a teknőst, hogy űzze el a ködöt. A kést a földbe szúrta felajánlotta a teknősnek, s a víz másik hat szellemének. A vadászok körben álltak, s a köd rövidesen eltűnt a teknős fölött, majd körkörösen nőtt a tiszta terület, míg végül teljesen kitisztult a táj."

 

 Kőből kirakott teknős hidatsa területen. Több száz éves, készítőinek kiléte nem ismert. Crow's Heart csak egy ilyet ismert, de az öregek elbeszélése szerint több ilyen teknős is létezett. Valamennyi a folyó felé nézett.

 

 

Az alábbi cikk a  Vasárnapi Újságban jelent meg 1859-ben :

http://epa.oszk.hu/00000/00030/00290/datum08009/cim108019.htm

 

 
Előzmény: Galgadio (2278)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.22 0 0 2278
Ki is volt ez az úr (Crow's Heart)?
Előzmény: annie99 (2277)
annie99 Creative Commons License 2007.06.21 0 0 2277

 Sziasztok! A képen látható urat (Crow's Heart) már bemutattam, most a nyakláncával szeretnék foglalkozni. Ennek a dísznek a lélektani hatása sem elhanyagolható. (Talán jobb lenne Winnetou képét feltennem, őt állítólag három sor medvekarom ékesítette, ami nem lehetett piskóta, ahogy elnézem :)) De maradjunk az egysorosaknál. Néhány képet összegyűjtöttem.

 

 Sauk nyaklánc

 

 

 Erről annyit tudok, hogy 1840 előttre datálta a honlap, ahonnan levettem. Visszatérve kicsit May írásaihoz, sok jelenetet teljességgel kitaláltnak és elképzelhetetlennek gondoltam. Ilyen volt a medvevadászat is, amíg nem olvastam Haraszty Ágoston 1844-ben készült útleírását. Ebből szeretnék pár sort idézni. Igaz, nem grizzly a winebago indián ellenfele, de azért így is érdekes.

" Villámsebességgel ment, és sűrűségeken, mocsarakon, dűlt fákon mint a szellő röpült át, s végre megállván, mondá vezetőnknek: "Itt fogunk medvéket vadászni: ezen idő tájban rendesen ide szoktak jönni. Egypár perc múlva látánk egy nagy medvét kijőni... A főnök emelt tomahawkkal a fa tövénél várá azt. Amidőn karjával elérheté, oly súlyosan csapá tomahawkját a medve lapockájába, hogy az állat iszonyú ordítással lezuhant.

 

Most a főnök nyílsebesen mellé szökött, a medve a másik lábával utána nyúlt, de azt a vadász kikerülvén , tomahawkjával a másik lapockáját is kettévágta; mire a medve egészen lerogyván, amaz reá ugrott, s a fejét kettéhasítá. Ezen fényes győzedelem után a főnök egyet füttyente, s eddig mozdulatlanul feküdt őrei felugorván, gyorsan mint szarvasok termettek a főnök mellett. A medve, hátulsó lábaira állítva, nyolc lábnál magasabb lehete, s négy mázsát nyomhata; szőre oly gyönyörű fekete vala, hogy szinte tükröződött."

(Az állatvédőket kérem, ne háborodjanak fel túlságosan :)

 

Nez-perce nyaklánc   

 Iowa nyaklánc

 

 

 Ennek nem tudom az eredetét, de talán a legszebb darab...

 

 Egy kis kuriózum: a téma navahó megfogalmazása

 

Végül egy csoportkép: pauni főnökök grizneck bemutatója

annie99 Creative Commons License 2007.06.20 0 0 2276

Igen, egyszer talán majd teszek is fel hopi szőtteseket, de most sok lenne a jóból, azt hiszem.

Viszont kifelejtettem egy szenzációs darabot. A navahók annyira nyitottak, hogy teljesen érzik a korszellemet. Zseniális, ugye? Nem is teszek szmájlit, mert szerintem tényleg az.

 

 A XXI. század újítása: 4in1 navahó szőnyeg
Előzmény: Galgadio (2274)
DrDGF Creative Commons License 2007.06.20 0 0 2275

Úgy van :)

Előzmény: Galgadio (2274)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.20 0 0 2274

"Germantown (Moki style)"

 

Szia!

Én úgy tudom, hogy a moki a hopik másik elnevezése. Te hogy tudod?

Előzmény: annie99 (2273)
annie99 Creative Commons License 2007.06.20 0 0 2273

Ígéretem szerint néhány geometrikus mintájú navahó szőnyeg következik. Eredetileg minden típusból akartam mutatni, de talán jobb, ha párosával teszek fel - a teljesség igénye nélkül. Így látszik a hasonlóság a típusokon belül. A minták szakszerű ismertetésére nem vállalkozom, úgyhogy ez a hozzászólásom inkább a szemnek szól. Talán csak annyit még, hogy a tradicionális szőnyegek tiszta gyapjúból készültek, kevert szállal csak az olcsóbb tömegtermékek esetén találkozunk.

 

"Two Grey Hills" típusú az első két szőnyeg.

 

 

"Teec Nos Pos" - a kedvenceim. Nehezen állok meg kettőnél:) Ebből a típusból is sok szürkésbarna darabot láttam, szerintem a minimál stílusú lakásokat is hihetetlenül feldobják. Ide most színesebbeket tettem, hogy ne legyen unalmas a látvány.

 

 

"Storm pattern"

 

 

"Germantown (Chief)" Jellemző a színvilág, ezek valóban "indiános" dizájnok.

 

"Germantown (Moki style)"

 

 

 

 

 

 

Talán ebből a rövid válogatásból is látszik, hogy mennyire komoly és szép munkákat készítenek.

annie99 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 2272

Szeretnék még két képet megmutatni, amik a szőnyegekhez kapcsolódnak, de már nem fértek a hsz keretei közé. Ez egy navahó farm a XX. sz. elejéről, szépen rímel rá az egyik bemutatott szőttes.

 

Navahó rituális tánc

(Az előző hsz-ből lemaradt egy h, aminek csak annyiban van jelentősége, hogy javítottam egyszer, a piszkozatból mégsem úgy jött elő. Aki érti, hogy mikor menti el a változtatást a rendszer és mikor nem, az kérem, ossza meg velem felfedezését :)

annie99 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 2271

Szia Sher!

 

Nagyon köszönöm részletes és tartalmas válaszod, és biztos vagyok benne, hogy nem csak számomra hasznos. Nem gondolom, hogy a topik valaha is túl tudna lépni ezen a témán, hiszen maga az élet sem tud túllépni rajta, és akár történelemről, akár néprajzról beszélgetünk, nagy piros felkiáltójelként meredezik a háttérben, amit nem lehet meg nem látni. (És persze nem kell kontinensnyi távolságokat sem átszelnünk ahhoz, hogy így elszomorodhassunk.) Valószínű, hogy nem fogunk itt nagy okosságokat kitalálni, de mégis fontos szerintem, hogy magunkban megválaszoljuk, vajon mi dolgunk is van ezekkel a nyomorúságokkal.

 

John Around Him: Az ilyen ember emléke áldott. Remélem, hogy vannak, akik folytatják az ő munkáját.

Köszönjük, hogy most már mi is tudunk róla.

(És nem voltál unalmas !!)

 

Annie

Előzmény: sher99 (2270)
sher99 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 2270

 

 

  Kedves Annie !

 

 

 Elnézést a késői válaszért, de nem voltam gépnél, illetve ha voltam is ,  dolgoztam,   ( késő éjjelig  szoktam dolgozni ), és ilyenkor súlyos fejmosás jár, ha észreveszik hogy Netezek.

 

 Tudom nagyon késő, rég túlhaladt rajta a topic, de szeretnék válaszolni a kérdésedre :

 

 "Nagyon kíváncsi lennék a részletekre. (Alkohol, drog, erőszak, stb. feletti győzelem szempontjából pl.)

 

 Hát igen. Ebből a szempontból úgyhiszem elmondható, hogy nincs új a nap alatt.  Az alkohol és kábítószerfüggés, és az ezzel szoros kapcsolatban lévő erőszak hatalmas probléma ma is a rezervátumokban.

Összefüggésben a 70-80 %-os munkanélküliséggel, és az elviselhetetlen életkondíciókkal, talán nem is annyira meglepő. Ha mondjuk nézzük a Pine Ridge rezervátumot, a férfiak várható élettartama 48, a nőké 52 év. A lakosság 97 %-a él a szegénységi küszöb alatt. A tinik öngyilkossági kísérlete  jóval meghaladja az USA- beli szintet, az újszülöttek halálozása rátája is háromszorosa a nemzeti átlagnak. Alkoholizmus, cukorbetegség, a szívbetegség, a rák, és alultápláltság. A tuberkolózis 8-szorosa , a rák ötszöröse a nemzeti átlagnak. Iszonyú adatok ezek.

Kilátástalanság, reményvesztettség,elégtelen orvosi ellátás, vezetékes ivóvíz hiánya, elektromosság hiánya, két-három családra jutó egy kétszobás ház, és ilyenek terhelik mindennapjaikat.  

 / Az adatokat :

Life, conditions and hope on the Pine Ridge Oglala Lakota (Sioux) Reservation in SD

cím alól vettem. /

 

Vannak azonban intézmények, események, és emberek is, akik ez ellen harcolnak.

Példként had említsem :  

- eseményből hirtelen nem találtam, de ha lesz, ígérem írok róla

- intézmény : pld : Cangleska - domestic violence,rape, megelőzés, illetve ezek kezelése , aztán Diabetes Prevention program stb : ezekről bővebbet a "friendsofpineridgereservation" rákeressésel taláhattok.

 

Vannak azonban emberek, nagy egyéniségek, akik igazán sokat tesznek a közösségükért és igazán nagy emberek

 

. Az egyikük : John Around Him     Hát Ő például tisztelet érdemel.

 

John Around Him: 64 évesen, 2006-ban halt meg. Nagy Lakota spirituális vezető és  vietnami veterán volt.

A Lakota nyelvet első nyelvként beszélte, hosszú ideig a Little Wound School-ban volt buszvezető Kyle-ban. Majd  az anyanyelvét tanította mindhárom iskolai szinten.Ő tartotta  a nyitó imákat az iskolai funkciók működéséért, szolgált a  Pow-Wow rendezvényeken,  segített elindulni egy fiatal " , Eagle Mountain Drum Group " nevű dobcsoportnak.

Dolgozott South Dakota börtöneiben az indián elítéltekkel, próbálta segíteni megőrizni  azok kapcsolódását saját kúltúrájukhoz és származásukhoz. Tartott pipa és izzasztó kunyhó szertartásokat. Igyekezett a börtönök vezetésével elfogadtatni és megismertetni az indián elítéltek kultúrális és vallási beálítottságait és igényeit./ Ami nagyon fontos, hiszen kultúrális, vallási kapcsolat nélkül szinte idegenek és kiszorítottak maradnak a börtönben is./  

Dolgozott veszélyeztetett fiatalokkal, igyekezett a kisiklott életeket normális mederbe terelni.

Börtönbeli munkájáért kitűntetést is kapott.  Halála hatalmas veszteség volt a Lakota embereknek... és másoknak is.

 

 

 

 Biztosan minden nép között vannak jó és rossz emberek. Én igyekeztem jó példákat felhozni, de sajnos a másik oldal éppúgy megtalálható.

 

 Remélem nem voltam unalmas.Elnézést kérek mindenkitől, ha esetleg egy kicsit hosszúra sikeredett.

 

 Üdv.

 Sher

 

 

 

Előzmény: annie99 (2255)
sher99 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 2269

 

 

  Szia Wazull !

 

 

 Köszönöm szépen hogy visszajeleztél !

 

Az az igazság, hogy az angollal hadilábon állok, és mindent többször újra ellenőriztem, mielőtt leírtam volna, de a számokat nem ellenőriztem, eszembe sem jutott, hogy rosszul értelmezem. 

 

 Köszönöm hogy kijavítottál.

 

 Üdv.Sher

 

Előzmény: Wazull (2252)
annie99 Creative Commons License 2007.06.18 0 0 2268

"Ezek keleti sosón ruhák?"

 

Az égtájra nem mindnél veszek mérget, de sosónok :). De az ing az igazi "Washakieshirt".

 

"Mellesleg én úgy tudom, hogy a komancsok és a keleti sosónok szövetségesek voltak:-)"

Na látod! :)

 

 Küldöm :)
Előzmény: Galgadio (2267)
Galgadio Creative Commons License 2007.06.18 0 0 2267

Szia!

Ezek keleti sosón ruhák?

Mellesleg én úgy tudom, hogy a komancsok és a keleti sosónok szövetségesek voltak:-)

Előzmény: annie99 (2265)
annie99 Creative Commons License 2007.06.19 0 0 2266

Ez a kép annyira szép, hogy 'megihletett', picit utánaolvastam.

A navahókat az egyik 'legnyitottabb' őslakos népként tartják számon. A pueblo indiánoktól, és a spanyoloktól átvettek - és kultúrájukba illesztettek - mindent, amit hasznosnak ítéltek. Híressé váltak szőnyegeikről és takaróikról is.

 

Ez a térkép 1966-ban készült, az akkori rezervátumi határokon belül mutatja a legismertebb típusok elterjedését. A típusok kialakulása leginkább a kereskedők igényeinek kiszolgálása nyomán történt, a szőnyegek nem kapcsolódtak a navahó szertartásokhoz, bár egyes figurális ábrázolásoknál felhasználták a "homokfestés" ceremóniához kapcsolódó hagyományos mintákat is. Ez azt jelenti, hogy a "ceremonial" típus is szigorúan kereskedelmi kategória. Ma már területileg nem lehet elhelyezni a típusokat, egyrészt általánosan elterjedtek, másrészt a kereskedőktől való függés oldódásával a szövők is önállósodtak. Az elnevezések mögötti tartalom is folyamatosan változik.

 

"Yei rug with Sacred Corn"

Az egyik legnépszerűbb típus a "Yei (Yei'i) rug", amin rituális táncosokat ábrázolnak. A kukorica szentségét a navahók hitvilága is tartalmazza, az alkotók sokszor jelenítenek meg spirituális tartalmat, ez azonban nem kötött.

 

Szintén gyakori az "Tree of Life/Bird" típus. Említésre méltó, hogy az életfa gyakran (nem mindig) kukorica, és ennél a munkánál a háttér is jellegzetes.

 

"Pictorial" típusba tartoznak az életképeket ábrázoló munkák is, melyeknek mostanában csökkent a népszerűségük az indián mintákhoz képest, de azért igen izgalmasak.

 

 

"Mother Eart, Father Sky" a címe ennek a "Sandpainting" típusú szőnyegnek. Bár a szőnyegek nem autentikusak, készítésük során a következő elvek érvényesülnek:

"A szövőszék összekapcsol engem szent hegyeinkkel, a dal összekapcsol anyámmal."

Persze ez csak a művészi igényű, kézzel készített szőnyegekre igaz. Kereskedelmi célokra saját gyárukban nagy tételben olcsó szőnyegeket is gyártanak. De biztos vagyok benne, hogy azok sem csúnyák.

 

A geometrikus mintájú szőnyegeknek külön hsz-t fogok szentelni, mert ez a téma bőségével kifogott rajtam :)

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!