Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Neofrix! Te graffitized a mozdonyokat?? :-)) Nem tom', mégis azt gondolom, hogy egy ilyen logó azt sugallja, hogy ez a topic a mozdonyokról szól, míg én szeretném, hogy lenne benne pálya, meg még hómaró is. Épp gyűjtöm a képeket...
>Normally its length is as much as 3 kilometres. Azt hiszem, ez a vonat az, amelyiken egy bírósági itélet után a mozdonyvezető olvashat is. Ha meglátja a bajt, úgysem tud mit csinálni, azt meg, hogy gázolt vagy ütközött, megérzi a rázkódásból meg hallja a hangot.
Bocsi a kérdésért: angoltudással hogy áll a topic java (része)?
Van a talonban néhány hosszabb levél egy amerkai diesel mozdonyos levelezőlistáról. Lefordítani hosszú lenne őket, de ha van néhány topictag, akit érdekel, akkor bemásolom. A teljesség igénye nélkül néhány témakör:
- Meals on wheels, avagy hogyan és mit főz a mozdonyvezető;
- ... how we say it, avagy a zsargonról;
- roll into the meet market, avagy vonattalálkozás lebonyolítása egyvágányú pályán
- playing with dynamite, bár itt nem robbanóanyagról van szó...
A vasutvonal, a Tumbler Ridge, a BCR tulajdona. A felsővezeték feszültsége: 50 KV
Vonalhossz: 129Km. Rendelkezik egy 5,9Km hosszú alaguttal. Ez volt az egyik ok, amiért villamosították a vonalat, és az SD-40-es gépek helyett a GF6C mozdonyokat
helyezték üzembe. A mozdonyok teljesítménye: 6000h.p. (4,4MW).
A vasútvonal legnagyobb emelkedése 13 ezrelék. A tehervonatok 106 kocsiból állnak
teljes tömegük szénnel megpakolva 13200 tonna. A vonatokat 2+2, csúszós pályán
3+3 mozdony továbbítja. A mozdonyok a szerelvény két végén vannak.
A mozdony magassága leeresztett áramszedővel 5029mm. (...)
Több helyen is utánanéztem, majdnem mindenhol a mauritániai vasércvonatot írták (vastagítás tőlem):
The train carrying iron from Zouerate to the coast at Nouadhibou, is probably the world's longest train. Normally its length is as much as 3 kilometres. The whole journey takes around 12 hours, where almost 700 kilometres are covered.
The longest train ever was 7,353 km (4,568 miles) long, and consisted of 682 ore cars pushed by 8 powerful diesel-electric locomotives.Assembled by BHP Iron Ore, the train travelled 275 km (171 miles) from the company's Newman and Yandi mines to Port Hedland, Western Australia, on June 21st, 2001.
Szerintem is csak tolatásról van szó. Érdemes azért azt is figyelembe venni, hogy nem vasútbarátok, hanem a mozdonyvezetők szakszervezete illinois-i választmányának honlapjára vezet a link. Ők pedig érthetően nem lelkesednek azért, hogy helyettük a tolatásvezetők ("conductor"?) kezelik a gépet. Más források pl. azt állítják, hogy a tv. és az vezérlés közötti kommunikáció kisebb hibaaránya miatt még kevesebb is lett a baleset (Déli pu.!). A fényképek alapján egyébként nekem úgy tűnt, hogy a balesetek többsége oldalról történő veszélyeztetés miatt következett be. Ti hogyan látjátok?
Tegnap otthon utánanéztem a könnyen hozzáférhető irodalomban a British Columbia villanyos vonatának, sajnos nem sokat találtam. A vonal Tumbler Ridge-től megy akárhova, 80 mérföld hosszú, 1983 novemberében nyitották meg, és a 98 kocsis szenesvonatokat 3 db mozdony húzza. Ennyi...
Apropó logó! Mit szólnátok egy olyanhoz, amin egy zászló van, melynek az egyik fele USA a másik Kanadai. Előtte keresztben pedig egy amcsi vonó-ütközőkészülék?
Gondolom, te is úgy érted, hogy a vonatba besorozott gépeket. Az egymás mögöttieket kábelen, ami univerzális, és gyártótól, társaságtól, évjárattól függetlenül kompatibilis. Ha valakit érdekel, megvan a ... tán 24 pontos kábel érkiosztása.
Az összekapcsoltak között kábelen dzsavel a petró. A hátrébb levő gépek közül az elsőkre értettem,
>A kocsik annyiban spéciek, hogy egyik végükön a kapcsolókészülék fix, a másik végén a hossztengely körül el tud fordulni. Így van, a kocsik elfordulós kapcskész végét sárga (jó nagy) háromszög jelöli, ezt úgy tudtam meg, hogy Pécsen néztük az amerikai videóim rézgarassal, és ő mondta, hogy azt jelenti. Ha egy kocsi mindkét végén nincs ilyen háromszög (egy saját, a másik lehet a másik kocsin, az is elfordulhat), akkor nem szabad szerelvénybe sorozva üríteni.
Apropos, videók. Egy ilyen nagymúltú topic tán már szervezhet topictalit. Ha van kedvetek, gyertek el videovetítésre, sokan elférünk.
>Persze ez a sok mozdony csak a hegységen való átkeléshez kellett, az út elején csak elöl van 3 mozdony. Vagy kettő, vagy négy, vagy hét... :-))
>Pesze, mert az én kis kedvencemmel (CPRail) nem foglalkozol eleget. :-))) Igen, mert Kanadában úgy kicsicsázzák a gőzösöket, mint Malajziában! Emiatt hanyagolom a monarchikus, francia vírussal fertőzött országokat :-)))
>Volt olyan eset Vegasban, amikor a vonatot továbbító 3. gép motorja állt. Induláskor csengőszó hallatszott a géptéből, majd beindult a motor. Itt abszolút OFF, de nem állom meg: ilyet a Csörgő is tud, elég egy zsinór két krokodilcsipesszel, és a vezérlőkocsiból indítható a motor :-))) ON.
>1 mv vezeti a vonatot, a másik 2 ember azért van, hogy ha pl. valamelyik gép az első után rakoncátlankodik, akkor azt akár menet közben, jobb belátásra bírja. Nomeg a szakszervezet miatt van + ember... Volt társaság, ahol a két vezető dolgozó mellett két FÉKEZŐ is ült... :-)) (dízelmozdonyon, Westinghouse légnyomásos átmenő automata féknél)
>Itt is és gondolom az egész országban a vonatban és a vonat végén lévő gépeket rádióval vezérlik. Gondolom, te is úgy érted, hogy a vonatba besorozott gépeket. Az egymás mögöttieket kábelen, ami univerzális, és gyártótól, társaságtól, évjárattól függetlenül kompatibilis. Ha valakit érdekel, megvan a ... tán 24 pontos kábel érkiosztása.
Biztos, hogy ugyanarra gondolunk? Nem hinném, hogy a CPRail (Canadian Pacific) villamosított volna bármit is. Van nagy dögös villanymozdonya a BCRail-nak (British Columbia), nem arra gondolsz esetleg?
Úgy látszik, nem csak a technikai dolgokhoz, a matematikához sem értek. :-))) Vagy inkább :-((( ?
Nekem így sok év távlatából a 11 rémlik, lehet, hogy 4+4+3 kombináció volt. Sajnos ez csak egy fénymásolt cikk volt, és nem lesz könnyű előkeresni, mert nagyon el van ásva.
Valószínűnek tartom, hogy azóta ez egy elterjedt és teljesen hétköznapi dolog, de akkor - természetesen a dátumra sem emlékszem - ez nem tűnt egy szokásos megoldásnak. Legalábbis amikor olvastam róla (mármint a rádió-távvezérlésről), eléggé újdonságként emlegették.
"Pesze, mert az én kis kedvencemmel (CPRail) nem foglalkozol eleget. :-))) A CPRail-nál van (volt?) olyan vonat - a honnan-hova dolognak csak otthon tudok utánanézni - , amely 11 db SD-40/SD-45 mozdonnyal ment, elöl 4, középen 3, hátul 3. Itt viszont az volt a trükk, hogy nekik van (volt?) olyan SD-40-2, amelyet rádión keresztül lehet távirányítani, ezeket onnan lehet megismerni, hogy az orr-részük hosszabb. "
4+3+3=11 ? :-))
Én Vegasban a UP-nél érdeklődtem utána a távvezélésnak. Itt is és gondolom az egész országban a vonatban és a vonat végén lévő gépeket rádióval vezérlik. Ha valamelyik nem érzékel jelet, akkor az alapjáratra áll vissza. (ritka eset)
1 mv vezeti a vonatot, a másik 2 ember azért van, hogy ha pl. valamelyik gép az első után rakoncátlankodik, akkor azt akár menet közben, jobb belátásra bírja. Van úgy, hogy 2 mv vizsgával rendelkező is van a gépen. Ott ez távolság függő is volt.
Volt olyan eset Vegasban, amikor a vonatot továbbító 3. gép motorja állt. Induláskor csengőszó hallatszott a géptéből, majd beindult a motor. Rá nemsokkal ez a mozdony is vontatni kezdett, de mindezek közben egy lelket sem láttam rajta!
>Olyat sehol sem láttam vagy hallottam, hogy kettőnél több helyről mozgatták volna a szerelvényt. Ahol láttam szerelvénybe sorozott mozdonyt (Seattle környékén), ott kb. középen volt több mozdony egymás mellett.
Pesze, mert az én kis kedvencemmel (CPRail) nem foglalkozol eleget. :-))) A CPRail-nál van (volt?) olyan vonat - a honnan-hova dolognak csak otthon tudok utánanézni - , amely 11 db SD-40/SD-45 mozdonnyal ment, elöl 4, középen 3, hátul 3. Itt viszont az volt a trükk, hogy nekik van (volt?) olyan SD-40-2, amelyet rádión keresztül lehet távirányítani, ezeket onnan lehet megismerni, hogy az orr-részük hosszabb. Egy fent említett vonatnál minden mozdony-csoportban elég egy ilyen rádió-távirányítós mozdony, az egész vonathoz pedig elég (lenne) egy mozdonyvezető.
Persze ez a sok mozdony csak a hegységen való átkeléshez kellett, az út elején csak elöl van 3 mozdony. Ráadásul ezek is spéci mozdonyok. Amúgy egy érc vagy szénszállító vonatról van szó, böszme nagy, és ugyancsak spéci kocsikkal, ha jól emlékszem a szerelvény 12000 tonnás. A töltés automatikusan történik, a vonat fix, kb. 3 km/órás sebességgel halad el a töltőnyílás alatt. Közben a sebességet fixen kell tartani az első és az utolsó kocsinál is, miközben a szerelvény xxx tonnásról 12000 tonnásra duzzad. Ezért a mozdonyokat számítógép vezérli, a súllyal együtt növeli a teljesítményt vagy vonóerőt vagy ki tudja mit, nem vagyok szakember. Ezekből a számítógép vezérelt mozdonyokból sincs sok, ezért ezek az első adandó alkalommal visszafordulnak. A mostani dolgokat nem ismerem annyira, lehet, hogy már minden mozdony ilyen?
A kocsik annyiban spéciek, hogy egyik végükön a kapcsolókészülék fix, a másik végén a hossztengely körül el tud fordulni. A szerelvényben a kocsik mindig egy ilyen-egy olyan végükkel vannak összekapcsolva, a végén az ürítésnél a kocsiból egyszerűen kiborítják a rakományt anélkül, hogy a szerelvényt szét kellene kapcsolni.
Ennyit mára a tudomány és technika érdekességeiből.
A remote control egyszerre jelent távirányítást és távvezérlést is. Ha jól vettem ki, a lap szerzője a távirányított tolatómozdonyok létéért nem rajong.
Az utolsókról úgy tűnik, mintha egy híd fejezte volna le az autószállítót (az ilyen kocsikban három rétegben viszik az autókat, itt a harmadik mintha eltűnt volna...). Ennek meg nincs sok köze a távvezérelt mozdonyhoz :-))
Az egymáson két konténer és az ilyen autószállítós kocsis vonathoz ML (multilevel) jelet kell írni a mindenfajta naplókba. Leginkább Chicagotól nyugatra járnak, de látni pl. New Jerseyben is. Nem mehetnek akármilyen útvonalon, Chicago mellett elektronikus, ellenőrző masinát is láttam, ami riaszt, ha a hídnál magasabb vonat megy el mellette. Látható a www.usavasut.hu -n, a Fotóalbumban, az Amerikai vasúti fotók 10. képe.
epimetheus, aranyos az a kis gőzös, sajnos a vezérművéről fogalmam sincs, meg kéne kérdezned a gőzös topicban.
vaskerék, >Igen, de távvezérelt mozdonyok nélkül nem lehetne nagytömegű tehervonatokat továbbítani. Ez inkább csak a hegyekben gond, máshol sehol sem láttam szerelvénybe sorozott mozdonyt.
>Itt a gond, a mozdonyok "szétszórásával" van a szerelvény teljes hosszábban. Olyat sehol sem láttam vagy hallottam, hogy kettőnél több helyről mozgatták volna a szerelvényt. Ahol láttam szerelvénybe sorozott mozdonyt (Seattle környékén), ott kb. középen volt több mozdony egymás mellett.
Igen, de távvezérelt mozdonyok nélkül nem lehetne nagytömegű tehervonatokat továbbítani. Itt a gond, a mozdonyok "szétszórásával" van a szerelvény teljes hosszábban. Ha a mozdonyok mind elől dolgoznak, ez elképzelhetetlen lenne.
Amúgy ilyen balesetek nálunk is történtek néhány évtizede, amikor emelkedőknél,
illetve szerelvények elinditásánál (2000 tonnás mozgalom) tolómozdonyt alkalmaztak. Igaz azokban az esetekben távvezérlésről szó sem volt, hiszen a tolómozdonyon is tartozkodott mv, aki a vontatómozdony fütty, vagy kürtjelei
utasításának megfelelően kellet a tolómozdonyt vezetnie.
A GE nagyívű mozdonyfejlesztésben van, a letutóbbi TRAINS-ben a reklámjuk a "biomozdony" volt, ami szinte tisztább levegőt fúj ki, mint amilyet beszív... De az tény, hogy az üzemelő mozdonyukon a kipufogónyílás körül a mozdony tetejét fehérre festették, és semmi korom vagy ilyesmi nyom nem látszott rajta.
A UP meg már alkalmaz is ilyen mozdonyt, http://www.uprr.com/newsinfo/railroad/2005/0406_hybrid.shtml Tolató mozdony, ennek a technikának ott van a legnagyobb jelentősége, nem kell álló helyzetben sokat járatni a dízelmotort alapjáraton, elég, ha időnként feltölti az akkumulátorokat, és akkor épp a legkevésbé szennyező, ideális terheléssel.
Két nagyot bontottak le, egyik a Milwaukee Road volt, a másik a Great Northern (irodalom: www.usavasut.hu , Vasjút-villamosítás Amerikában :-))
A Milwaukee a gőzvontatás költségeit csökkentendő villamosított, a Great Northern meg azért, mert a magas hegységen át az alagutakban és a hóvédő tetők alatt a mozdonyszemélyzet megfulladt a füsttől.
Mindkét villamos üzemet a dízeltechnológia fejlődése söpörte el, a Milwaukee-nél az oszlopok talpának rothadása indította el a villanytalanítást (erről hamarosan cikk lesz az usavasuton).
A Pennsylvania (és részben a New Haven) által villamosított északkeleti korridor és a hálózat más részei ma is vidáman működnek főleg bejáróvasutakként, emellett sok nagyváros mellett van villamosított bejáróvonati hálózat (New York, Chicago, tán Boston? ...). Ezeken kívül szigetüzemű villamos vasutak vannak főleg bányák és erőművek-fémművek között.