Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
"A UP gépeiről viszont nem nagyon találtam semmit, úgyhogy gondolom azok még mennek jórészt (elvileg Texas-ban kell keresni őket)."
Bocsánat, ezt a végét totálisan ellenkezőleg írtam le, amit eredetileg szerettem volna: tehát azért nem találtam semmit róluk, mert már AZOK SEM mennek! Elvileg azt olvastam, hogy szintén 2018-ban a UP visszaküldte őket a GE-nek átalakításra (gondolom olyasmire, mint az SD90-esekből SD70ACu-kká való átalakításoknál). Az átalakítás után elvileg GE C44ACM lesz belőlük (ezekről már semmit nem tudok sajnos.)
Ami pedig a CSX megmaradó AC6000-eseit illeti, a legtöbbet eladták (nagyrészt a Progress Rail-nek, illetve később néhány a WNY&P társaságnak lett továbbadva) egy illetve két évvel ezelőtt, és ma már elvileg csak pár darab maradt náluk forgalomban /talán a 600-602-es/ a gépek közül.
Kedves Manhattani: Igazából amit leginkább szerettem volna tudni, akkor erre már kaptam is választ: ezek szerint már elkezdték szétvágni az SD90-eseket, vagyis már vannak olyan gépek is köztük, amik ma már így nem léteznek. Kérdés, hogy csak a CP-nál, vagy a UP-nál is vannak/voltak már ilyen gépek?
"A másik, amit a North Platte-i Bailey yard dízel főnöke mondott, amikor kérdeztem az SD90-esekről: troublemakers. Ez azért is gond, mert egy nehéz tehervonatra, amit pl. 3 SD70 visz, elvinné két SD90. De ha a kettőből az egyik fekve marad, a másik nehezebben húzza be a vonatot az állomásra, mint a 3 SD70-ből kettő."
Igen, erről én is sokat hallottam; sőt, teljesen logikus gondolatmenttel magától is rá tud jönni az ember, hogy leginkább ezért nem váltak be eme hatalmas 'horsepower-es' gépek (már túl erősek voltak)
Kedves RhB: Köszönöm a linkeket, valóban sokat segítettek. Ezekben nem nagyon találtam már az aktív állományi listákban sem SD90-eseket, sem AC6000-eseket. Vagyis ezek szerint ez azt jelenti, hogy mára már akkor jórészt az összes Class I. vasúttársaság szabadult ezektől a hatalmas mozdony-típusoktól.
"A kipróbált Deutz motoros GE 6000-es gépek jobban bírták:"
Valóban, ezeknek a linkeknek köszönhetően már könnyen utánuk tudtam nézni, és köztük valahol azt olvastam, hogy már a CSX is megvált a legtöbb AC6000-esétől kb. még két évvel ezelőtt. De elvileg még van náluk néhány vagy 1-2 gép üzemben így is. A UP gépeiről viszont nem nagyon találtam semmit, úgyhogy gondolom azok még mennek jórészt (elvileg Texas-ban kell keresni őket).
Az EMD első négyütemű motorja, a 16 hengeres H-motor nem sikerült jól, ez is okozta a típus gyors halálát. Már több éve olvastam a hírt, hogy elkezdték szétvágni az SD90MAC mozdonyokat, sokat pedig átalakítottak.
A másik, amit a North Platte-i Bailey yard dízel főnöke mondott, amikor kérdeztem az SD90-esekről: troublemakers. Ez azért is gond, mert egy nehéz tehervonatra, amit pl. 3 SD70 visz, elvinné két SD90. De ha a kettőből az egyik fekve marad, a másik nehezebben húzza be a vonatot az állomásra, mint a 3 SD70-ből kettő.
Bocsánat, hogy csak így 'betörök' ide, de roppantul érdekelne egy kérdés, és hát máshol nem igazán tudom, hogy hol tudnám feltenni: mégpedig az, hogy az SD90-es (most attól tekintsünk el, hogy SD 90MAC vagy 9043, mindegyik típusra vonatkozna kérdésem, amelyik SD 90-es) mozdony-sorozatnak akkor mára már hivatalosan véget ért a közforgalmú pályafutása? Mind a CP-nál, mind pedig a UP-nál?
Tudom, hogy a nagy részük már évekkel ezelőtt leállításra kerültek. Azt is tudom, hogy sok gépből SD70ACU-t csináltak/csinálnak azóta (a NS-nél és a CP-nál). Tehát amiket nem alakítottak/alakítanak át, akkor azok mennek selejtbe, vagy mi lesz velük?
Van még egyáltalán állományban valamennyi gép közülük valamelyik cégnél, még ha csak pár, vagy 1-2 darab is; vagy használják őket?
A GE AC6000CW típusú mozdonyok még mennek a CSX-nél igaz? :)
Hát igen, a legegyszerűbb maradt ki, a mozdonyra szerelhető hókotró. :D Ez csak kis hó esetén jó, ilyenkor használhatnak flanger-t is, ami egy kocsi alá szerelt hótoló lapokból áll, általában mindkét irányba.
Itt van egy csomó havas cucc, kb. a harmadánál kezdődnek, de később is van egy kupac. Itt pl. van snow melter, a működésén nem tököltem.
Ezek a hókotrók csak bizonyos hó magasságig használhatóak, nagy hóban ezek is elakadnak, ahogy összetömörödik a hó. Ilyenkor használják a hómarót (rotary snow plow), ami tetszőlegesen magas hóban is használható. A lapátok fölött lévő kiömlő iránya állítható, mindkét irányba ki tudja köpni a havat. Emiatt használható kétvágányú pályán is.
A kevésbé elterjedt ill. ritkább változatok a minkét irányban használható
valamint a kétvágányú vonalon használt verziók. A havat mindkét irányban kitoló verzió ugyebár beterítenené a másik vágányt, ezért ezek csak az egyik oldalra tolják a havat. Emiatt kell külön jobbos (első kép) és balos (többi kép). Szerintem róbertke képén egy ilyen jobbos van leghátul.
A legelterjedtebb hóeke (magyarul snowplow) az egy irányba tolt, a havat mindkét oldalra kitoló változat. Egy kép oldalról és szemből:
Sokszor van mögötte egy spreader (ahogy róbertke által betett fotón is), ami a maradék havat is eltakarítja és szélesíti az űrszelvényt, de ezt önmagában is használják hókotrásra. A másik fő feladata a töltés ágyazat kialakítása, formázása.
A másik végén is van egy spreader meg egy hókotró, ami jó eséllyel egy "jobbos" izé (kétvágányú pálya jobb vágányára). A CP-nek tudtommal nincs/nem volt kétirányú hókotrója. Feltéve hogy a fogalmak alatt ugyanazt értjük. Sajnos a letöltött fotóim jó része a még be nem üzemelt gép diszkjén vannak, nem tudom megnézni őket. (Az első egy "normál", egyvágányos hókotró.)