Keresés

Részletes keresés

Pályaőr Creative Commons License 2022.01.20 -1 2 2267

Hacsak ők nem tudják, mert az FB-oldalukon van:  https://m.facebook.com/modellvasut/

 


 



Előzmény: tothgun modells (2266)
tothgun modells Creative Commons License 2021.09.16 -2 3 2266

Üdvözletem!

 

Egy kis segítséget szeretnék kérni egy készülő V.44-es modellhez...

 

A képen jelölt gyári tábla szövegéről volna valakinek információja, esetleg képe? A neten fellelhető képeken, filmeken nem igazán kivehető ez a részlet...

 

Kép forrása: NFI Filmhíradók Online - képkivágás

 

A segítséget előre is köszönöm!

 

Üdv, tothgun

 

Alien Angel Creative Commons License 2021.09.12 0 1 2265
Előzmény: Levend78 (2261)
Qqberci Creative Commons License 2021.08.17 0 2 2264

annak idején Verebély professzor úr kijelentette, hogy a fázisváltót nem lehet 25kV-ra áttekercselni.

 

Verebély professzor úr - nagyon helyesen - az akkor elérhető szigetelő- és tekercselőanyagok ismeretében mondta ezt. A mai anyagokkal az átméretezés és áttekercselés a vastest változatlanul hagyása mellett megoldható.

Előzmény: kihúzóvágány (2249)
Levend78 Creative Commons License 2021.04.10 0 0 2263

Köszönöm az infót.

Előzmény: tom sawyer (2262)
tom sawyer Creative Commons License 2021.04.10 0 4 2262

Folyadékindító ellenállás gőz kivezető kürtői.

Előzmény: Levend78 (2261)
Levend78 Creative Commons License 2021.04.10 -1 2 2261

Üdv Mindenkinek!

 

 

Szeretném megkérdezni, hogy a V44 tetején található "csövek" milyen célt szolgáltak?

 

 

Ezen a fotón is jól láthatóan valamilyen gáz (vagy gőz lenne a vagonfűtéshez?) távozik az adott csöveken... Lehet tudni, hogy ez pontosan mi volt?

Pályaőr Creative Commons License 2021.02.25 -1 1 2260

Ebben van logika. Tavaly, amikor az üzembehelyezés esélyeit nézegettem, akkor láttam, hogy valaki ezt írta itt az oldalon, de már meg nem mondom, hány poszttal visszafelé, se azt, hol talált ilyen adatot.

Előzmény: tom sawyer (2259)
tom sawyer Creative Commons License 2021.02.25 0 1 2259

Én erre elég kicsi esélyt látok, mármint  a tönkremenetelre. Szigetelést már tudtak akkoriban méretezni, és az eleve nagyobb feszültségre történik. Tervezéskor gondolni kell az adott esetben elég szélsőségesen ingadozó felsővezeték feszültségre, ill. a légköri vagy kapcsolási túlfeszültségekre is. A szigetelés jóságáról próbatermi mérésekkel meg is kell győződni. A Ganz akkoriban igencsak ott volt az élvonalban a villamos gépgyártást tekintve.

Előzmény: Pályaőr (2258)
Pályaőr Creative Commons License 2021.02.25 -2 1 2258

Azt itt olvastam az oldalon, jól hátrébb valamerre, hogy a fáziskonverter 17240 (17640, már nem vagyok biztos) V-ot bírt. Ez úgy hangzik, mintha gyakorlati kísérlet lett volna, de akkor valószínűleg beáldoztak egy példányt, mert utána már hiába kapcsolták le az áramot.

Előzmény: Qqberci (2253)
alkotasu Creative Commons License 2021.02.22 -1 1 2257

Igazad van.

Előzmény: M63,008 (2256)
M63,008 Creative Commons License 2021.02.22 -1 1 2256

Inkább a 019 szerintem.

Előzmény: alkotasu (2254)
hkv Creative Commons License 2021.02.22 -1 2 2255

alkotasu Creative Commons License 2021.02.21 -1 1 2254
Qqberci Creative Commons License 2021.02.07 0 3 2253

Sziasztok!

 

Jó régen jártam erre, az egész fórumra kevesebb időt sikerült fordítanom, némi egyéb problémák miatt.

 

A Ganzdata file-jai megvannak, el is kezdtem az átnézésüket de még nem sokra mentem vele. A legnagyobb munka a pdf file-ok átférülése és az üres oldalak kigyomlálása, hogy kevesebb helyet foglaljanak. A Ganzdata szubdomaint bármikor meg tudom csinálni és tudok adni nek ~3,5 GB-nyi helyet, de ennek akkor van értelme, ha van már mit feltölteni - de egyelőre nem állok túl jól. A mail címem publikus ha valakinek van ötlete, ne tartóztassa meg magát.

 

Átépítés 25 kV-ra: ehhez a fázisváltót teljesen szét kellene bontani és a mágneses kör érintetlenül hagyásával az tekercselést újraépíteni.

 

A primer tekercselés szokás szerint a legkülső, tehát a többi tekercselés megbontása nélkül lehetne cserélni.

Csak ott a kérdés lényege, hogy annak idején Verebély professzor úr kijelentette, hogy a fázisváltót nem lehet 25kV-ra áttekercselni. (Hogy milyen tudományos megalapozottsággal tette, ezt az akkori szakirodalom talán megőrizte)

 

A trükk a fázisváltó vastest kialakításában van; ennek az átméretezését (akkoriban) senki nem tudta megoldani, ezért amikor a gép teljesítményét növelni kellett, - mind a BoCo-nál, mind a Radonynál - a fázisváltót változatlan vasprofil mellett csak megnyújtották. 

 

A mai anyagok mellett a 25 kV-os primer megfelelő szigeteléssel is elférne a felső (külső) horonyrészben, de ez csak a probléma egyik fele. A gép nagyon rossz állapotban van, elemeire kellene szedni és újraépíteni. Nagyon sok mindenhez nincs már meg a szerszámozottság, így azt is újra kellene tervezni, gyártani. Ahogy valaki írta, 5-7 éves intenzív munka lenne, mondjuk egy kisebb stadion áráért.

 

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=139976957&t=9126494

 

Ha innen olvasgattok visszafelé, akkor ezt a témát elég alaposan kitárgyaltuk korábban. Nem csak a fő gépekkel van a baj, hanem rengeteg aprómunka is lenne; például a teljes vezetékelési renszer cseréje... Mikor a japán vendégnek meg akartam mutatni, hogy a vezető hogy tudta beállítani az aznapra előírt teljesítménytényezőt, a kezemben szétesett a vezetőasztal...

 

Én lennék a legboldogabb, ha egyszer még "fel lehetne gyorsulni" a Kandóval (a feszültség alá helyezést és a fázisváltó szinkronba hozatalát mondták így), de jelenleg erre nem sok reményt látok.

1047 005-2 Creative Commons License 2021.02.06 0 1 2252

Ebben a topicban:

 

Qqberci 2020.08.23
0 0 2233

Az asztali gépemen van a teljes anyag, dolgozom rajta. Át kell nézni, hogy ne legyen benne törött link és a pdf-ek méretét is szeretném csökkenteni...

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (2231)

Előzmény: solidpasi (2251)
solidpasi Creative Commons License 2021.02.06 0 0 2251

Üdv  Mindenkinek !

 

Ganzdata ügyben az alábbi oldalt találtam :

 

https://www.yumpu.com/en/document/view/53954241/ganz-mavag-ganzdatahu

 

x

 

A régi RG7  és  Ganzdata oldalakról jónéhány dokumentum nálam is rendelkezésre áll,  

anno lementettem őket. Ha érdekel valakit, irjon;  és küldhetek ezt-azt...

 

Hasonlóan szivesen segitenék a  Ganzdata feltámasztása érdekében tenni-akaróknak,

de nem tudom, hogy kivel és mire kellene szövetkezni.

 

Elérhetőségem:      solidpasi@gmail.com

 

:-)   

 

 

manta66 Creative Commons License 2021.01.15 0 0 2250

Oké, akkor lehet!

Előzmény: kihúzóvágány (2248)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.01.15 -1 1 2249

A primer tekercselés szokás szerint a legkülső, tehát a többi tekercselés megbontása nélkül lehetne cserélni.

Csak ott a kérdés lényege, hogy annak idején Verebély professzor úr kijelentette, hogy a fázisváltót nem lehet 25kV-ra áttekercselni. (Hogy milyen tudományos megalapozottsággal tette, ezt az akkori szakirodalom talán megőrizte)

Előzmény: ZésZoli (2244)
kihúzóvágány Creative Commons License 2021.01.15 0 2 2248

Akkor Te még nem láttál autótranszformátort.

Ha 25kV feszültséggel táplálod, a 16kV-nak megfelelő kivezetésről levehető teljesítmény (természetesen nem akármejkkora, mert nem erre van méretezve).

Előzmény: manta66 (2247)
manta66 Creative Commons License 2021.01.15 -1 1 2247

De az átkapcsolós V43 sem tud a 25kV-ból 16kV-ot csinálni.

Az átkapcsoló csak több menetet kapcsolt be a trafó primer oldalán a 25kV-hoz.

Abból még nem lesz 16kV sehol.

Előzmény: nifewanderstahl (2246)
nifewanderstahl Creative Commons License 2021.01.15 -2 1 2246

> még rengeteg remek ötlet

 

Szerintem legcélszerűbb lenne a V60-at párba kapcsolni avagy ikresíteni egy korai főtrafós (16/25kV két áramnemű) V43 mozdonnyal. Amikor a V43 vontat, akkor a V60 hidegen fut. Amikor a V60 vontat, akkor a V43 csak "auto-transzformátorként" működne, a drótról levett 25kV-ből 16kV-ot csinálni, amit aztán valamilyen lengőkábelen adna át a V60 fedélzetére (fázisváltójára).

 

A kérdés a valamilyen pontos mibenléte, amit a 80-as évek elején még biztonságosan megoldhatatlannak tartott a MÁV nosztalgia részlege, tekintettel az ívhúzásra, ha véletlenül fesz alatt csatlakoztatnak vagy szétakadna az akkoriban 16/25kV átalakításra elképzelt Kandó-szerkocsi. (*)

 

Azóta viszont a külszínfejtő óriás bányagépek és a kikötött tengerjáró hajók partról történő nagyfesz tápellátásában komoly fejlődés történt és már vannak 15kV felett is fel/le csatlakoztatható hajlékony kábelek, meg szuper gyorsan és megbízhatóan működő SF6 megszakítók, sajnos elég komoly árcédulával.

 

(*) Az is macerás lett volna, hogy miként kerül át a feszültséget csökkentő "szerkocsi" a Kandó egyik végéről a másikra a hazaúthoz (külön tolatómozdony kell). Ennyiben is célszerű, ha a szerkocsi "önjáró" vagyis egy korai V43 mozdonyt használunk erre a célra - ami egyben rögtön ott lévő segélymozdony is, ha a Kandó fekve maradna útközben, mivel a szolgálatképtelenség minden noszi üzem fő rémálma.

Előzmény: torokb2 (2243)
tom sawyer Creative Commons License 2021.01.12 0 0 2245

A primer tekercselésen volt egy megcsapolás. Régebbi szilikben még lehetett látni olyan főtranszformátort amelynek megvolt a 16 kV-os kivezetése. A feszültségátkapcsolók viszont már rég kikerültek belőlük. Az is a transzformátor tetején volt. Az átkapcsoló leóknál a transzformátor olajterében található amit kívülről lehetett kezelni. 

Előzmény: manta66 (2242)
ZésZoli Creative Commons License 2021.01.12 -1 1 2244

Szia és Üdv itt! :-)

 

Nem olyan sok itt a hozzászólás és nem is olyan régen egész hosszan törpölt ezen mindenki. Szerintem olvasgass visza, mert több lehetőség is ki lett tárgyalva.

 

Röviden a lényeg:

 

Ebben a mozdonyban nincsen transzformátor, amivel lehetne a feszültséget viszonylag egszerűen szabályozni (azt is csak akkor egyszerűen, ha eleve 25kV-ra méretezett, és a megfelelő kivezetésekkel rendelkező transzformátor lenne, mint ami a sziliben van).

 

A fázisváltót nem lehet csak úgy áttekercselni. Bonyolult tekercselés pont az adott üzemi feszültségekre, áramokra, fluxusra méretezve. 

 

Voltak ötletek külső trafóval külön kocsiban, vagy a segédüzemi trafó használatával, vagy külön 16kV-os pályával a parkban stb. Ami a legfontosabb rész, az a pénz, a pénz és a pénz. Kis hazánkban a gőzösökre sincs akkora igény, hogy tömegével álljanak üzemkészen. Egy ilyen, inkább a szakértő szemeknek érdekes mozdonyból meg nem igazán lehet pénzt termelni. Ha úgy tekintenének a Kandó örökségre, mint a Seuso kincsekre, akkor talán épülne neki egy saját 16kV-os pálya valami giga közlekedési skanzenben. Vitézi úrnak esetleg felvetheted az ötletet a majdani KM-ben egy ilyen projektre. :-)

 

Én annak is örülnék, ha a majdani KM-ben, vagy a parkban fedett helyen kiállítanák optikailag felújítva, mellétéve a régen az Eiffel csarnokban kiállított, másik mozdonyból kiszerelt gépezettel. Az egyik vezetőállás akár lehetne látogatható rendszeresen. Egy szép, méretarányos modell futhatna mellette valami terepasztalon, mellé sok kép, esetleg videó, animáció, működési modellek. 

 

Üdv.

Előzmény: TyFive (2238)
torokb2 Creative Commons License 2021.01.12 0 1 2243

Érdemes esetleg visszaolvasni a topicot, korábban többször szó esett erről:

-Átépíteni 25kV-ra

-Húzzon maga után egy 25/16kV trafót

-Legyen a parkban egy rövid 16kV-os szakasz

meg még rengeteg remek ötlet.

Előzmény: TyFive (2238)
manta66 Creative Commons License 2021.01.12 0 1 2242

A főtranszformátort lehetett átkapcsolni a kétféle feszültséghez.

Ugyanúgy a Leókon is.

Azt hirtelen nem tudom, hogy a primer vagy a szekunder oldalt kapcsolta-e a kapcsoló, de a korabeli rajzokon meg lehet keresni.

(gyanítom, hogy a primert.)

Előzmény: gratzer (2239)
1047 005-2 Creative Commons License 2021.01.12 0 0 2241

"az első V43 szilik"

 

 

Szilik,V43-1113-ig

 

 

 

"16Kv rendszerre is alkalmasak voltak a 25Kv mellett"

 

 

16 kV,25 kV.

 

 

 

"ezt milyen technikai trükkkel oldották meg ?"

 

 

Feszültségátkapcsolóval.

Előzmény: gratzer (2239)
manta66 Creative Commons License 2021.01.12 0 0 2240

Attól, hogy az eredeti rendszerüket felújítják még mindig 16KV-ra lennének alkalmasak.

Ahoz, hogy a fázisváltó 16 helyett 25KV-ról működjön, az egész nagyfesz tekercselését át kéne építeni magasabb fezültségre.

Akkor meg nem lenne eredeti, amit meg nem engednének egy esetleges nosztalgiaüzem miatt.

Ezekben nincs főtrafó, hanem a fázisváltó egyben trafó+motor+generátor.

Előzmény: TyFive (2238)
gratzer Creative Commons License 2021.01.12 0 0 2239

 

Ez engem is érdekelne , ugyanis , ha jól tudom , az első V43 szilik még a 16Kv rendszerre is alkalmasak voltak a 25Kv mellett , ezt milyen technikai trükkkel oldották meg ?

 

Előzmény: TyFive (2238)
TyFive Creative Commons License 2021.01.11 0 0 2238

Sziasztok!

Érdeklődnék, hogy:


A Kandó mozdonyok ugye 16kV AC-val működnek. Jelenleg 25kV AC a MÁV rendszere. 

 

A Kandó mozdonyok egyáltalán nem felújíthatók úgy, hogy az eredeti alkatrészeket és minden mást megtartva, a jelnelgi rendszerről a saját hajtásával működjön és haladjon?

 

Ha nem, akkor 25kV-hoz lehetne-e felújítani úgy a Kandót, hogy a lehető legtöbb alkatrész megmaradjon?

 

 

Másik kérdésem: Hol lehet beszerezni a jármű minden oldali tervrajzát? - a Nyugati mögött lévő levéltárban nem volt minden oldali rajz.

 

Köszi!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!