Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2025.01.27 -2 0 2508

Nem. Ezt nem értem és nem hiszem:

 

"ami az előtéttengelyt kvázi torziós rugóként hasznosította."

 

Szerintem ahhoz kissé vastag. A rezonanciában esetleg lehetett szerepe.

Előzmény: Qqberci (2507)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.26 0 0 2507

Akkor a 2499-ben csak szivattál? :-)))...

Előzmény: rezgaras (2505)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.26 0 1 2506

Mester Bandi bácsi anyaga megvan valahol kéziratban, majd megkeresem...

Előzmény: rezgaras (2505)
rezgaras Creative Commons License 2025.01.26 -2 0 2505

Természetesen ismerem és azt hiszem, értem is a működését.

Előzmény: Qqberci (2502)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.25 0 2 2504

Nem, 900-kal volt eltolva...

Előzmény: Atis57 (2503)
Atis57 Creative Commons License 2025.01.25 -1 0 2503

Szia!

 

A mozdonyok két oldalán ellentétes volt a  főmotor rudazat?

Előzmény: Qqberci (2502)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.25 0 1 2502

A Kandó háromszög:

 

 

A háromszög alsó csúcsán csatlakozik a hajtó rudazat. a gerékszögnél a főmotor rudazata, a hegyes szögnél - jobb oldalt - az előtéttengely bekötése...

Előzmény: rezgaras (2499)
Atis57 Creative Commons License 2025.01.25 -1 0 2501

Szia!

 Ha ezt  is ajánlhatom a figyelmedbe;

 

https://www.fomterv.hu/mmk/sites/default/files/A-nagyvasuti-villamos-vontatas-eloadas.pdf

 A V40  + a hajtás   5. résztől.

Előzmény: rezgaras (2499)
Atis57 Creative Commons License 2025.01.25 -1 1 2500

Szia!

 

Azért itt is ezt irják --meg a többi cikkben is.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_V40_sorozat

 

Ez is itt;

https://iho.hu/hirek/egy-eletmu-megkoronazasa?page=4

 

S a V40 rajza ;  látható a Kandó 3 szög is ...

 

Előzmény: rezgaras (2499)
rezgaras Creative Commons License 2025.01.25 -3 0 2499

Ne haragudj, de amiket írsz, az nekem sajnos érthetetlen és hihetetlen. Van erre valami forrás?

Előzmény: Qqberci (2496)
Alien Angel Creative Commons License 2025.01.24 0 4 2498

A Kandó hangját azért megörökítette egy pár másodperces hangfelvétel ebben a filmhíradóban (1:03-tól), amely Pulvermacher Károly mérnök akkor friss fényhang-felvevőjével készült. Talán azért tartották fontosnak ezt bemutatni, mert gyökeresen más volt, mint az akkor egyeduralkodó gőzösöké. Később a Közdok már konzervhangokat vágott a szintén filmre készült oktatóanyagai alá, amelyben olyan röhejes dolgok is előfordultak, hogy a villamosmozdonyok mindenütt a Kolomna dízelmotor (?) csühögésével "szólaltak meg": itt is, meg itt is, de még itt is.

Előzmény: ismét1435mm (2451)
Bárdos Imre Creative Commons License 2025.01.24 0 1 2497

De éghető.

Előzmény: rezgaras (2494)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.23 0 3 2496

A motor, az hajtó rudazat csatlakozási pontja és az előtéttengely egy olyan háromszöget alkot, amiben van egy rugózó tag ( a hajtó rudazat ), ami miatt a geometria "elmászik". Ezt az elmászást egyenlítette aki a Kandó háromszög, ami az előtéttengelyt kvázi torziós rugóként hasznosította. A helye beállításhoz - a geometria beállítása előtt - be kellett állítani a tengelynyomásokat. Erre volt a villamos csarnok mögött a Mérlegház. Az izosztatikus hajtás beállításáról készült egy nagyon korrekt összefoglaló az '50-es évek elején, Mester Endre gépésztechnikus követte el, aki maga is Kandót hajtott.

 

Normaidők: a 2x2 óra kizárólag a kiépített főmotor forgórészének kiemelése volt. A főmotort egyben vették ki és a szétszedés sablonban külön művelet volt. A daruzás azért volt kritikus, mert a főmotor légrése 3 mm (!!!) volt...

Előzmény: rezgaras (2495)
rezgaras Creative Commons License 2025.01.23 -2 1 2495

Ha jól tudom, az 1930-as években volt a Kandókkal az a probléma, hogy a rudazatos hajtás sorra kiverődött. Még az is szóba került, hogy az egész konstrukciót meg kell változtatni, a mozdonyokat átépíteni. Aztán kiderült, hogy a probléma azzal oldható meg, hogy a tengelyágyakat (?) a kerekeknél, motornál, előtét-tengelynél nagyon pontosan kell beállítani. Nem tudom, hogy ez hogy férhetett bele a motor forgórészének 2-2 órás cseréjébe...

Előzmény: Qqberci (2488)
rezgaras Creative Commons License 2025.01.23 -2 2 2494

Az összes szigetelő...

Előzmény: Qqberci (2492)
torokb2 Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2493

Én meg azt állítom hogy nem olyan sokkal ezelőtt is előfordult olyan csere ami nem jelent meg sehol egyetlen papíron sem.

Előzmény: rezgaras (2485)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2492

Fázisváltó primer hűtőolaj, VO-k szigetelőolaja...

Előzmény: trebront (2491)
trebront Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2491

milyen anyag tud égni egy ilyen mozdonyon? gondolom festék, papírszigetelés, kenőolaj, talán néhány fatábla... és mi van még benne ami 12órán át ég?

Előzmény: Bárdos Imre (2489)
Bárdos Imre Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2490

Mindezek ellenére aránylag gyorsan lett ismét 016-os, mert 1944 áprilisában már Felőgalla állomáson volt egy ütközése.

Előzmény: torokb2 (2479)
Bárdos Imre Creative Commons License 2025.01.23 0 0 2489

Gyorsan biztosan nem kezdtek neki az oltásnak, mert majd 12 órán keresztül a roncsokat nem lehetett megközelíteni sem, asorra felrobbanó gránátok miatt.

Előzmény: rezgaras (2485)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2488

Én egy tartalékról tudok, a próbateremben vigyáztak rá. A fázisváltó-csere normaideje 8 (nyolc!) óra volt, ez alatt 2 ember (2x4 óra) kényelmesen megcsinálta. Összehasonlításként a Szili főtrafó csere normaideje 32 óra volt és igencsak hajtósan lehetett beleférni...

 

A főmotornál a ki-be nem volt sok, ami kényes volt, az a forgórész kihúzása az állórészből (és persze a visszarakása is) Erre (csak a daruzásra) adtak 2 - 2 órát... Nem minden darus vállalta...

Előzmény: rezgaras (2486)
ajm Creative Commons License 2025.01.23 0 0 2487
rezgaras Creative Commons License 2025.01.23 -1 1 2486

Erről lehet többet tudni? Hány tartalék volt, mikor került sor cserére? Mert azért egy fázisváltó vagy a 3m átmérőjű motor nem egy féktuskó vagy TC, amiket rendszeresen cserélnek és emiatt tartalékban tárolnak egy párat.

Előzmény: Qqberci (2484)
rezgaras Creative Commons License 2025.01.23 -1 1 2485

Én így ránézésre nem tudom megmondani, hogy mekkora lehetett a tűz. Az, hogy kívülről mocskosul néz ki, még nem jelenti azt, hogy belül is teljesen kiégett - attól is függ, milyen gyorsan kezdték meg az oltást. De azt is jelentheti.

 

Minden lehetséges, de egy nyomtalanul maradt pályaszám csere azért szerintem átlóg a konteó-tartományba. (még a gőzösóknél is ki lehetett deríteni, pedig ott nagyüzemben végezték)

Előzmény: alkotasu (2478)
Qqberci Creative Commons License 2025.01.23 0 1 2484

Főegység csere lehetett, mert például fázisváltó volt az Északiban tartalékban.

 

 

A 016 pályaszámcseréjéről hallottam annak idején...

Előzmény: M40 224 (2482)
torokb2 Creative Commons License 2025.01.23 -1 2 2483

Vagy megjavították annak ellenére hogy nagyon sérült és ez nagyon sokba kerülhetett.

Vagy újat építettek annak ellenére hogy ez is nagyon sokba kerülhetett.

Vagy pályaszám csere volt, annak ellenére hogy NEKÜNK erről nincs dokumentumunk.

 

Szerintem a harmadik a legvalószínűbb :) Egyszerűen a harmadik eset gyakrabban fordult elő mint az első kettő. Rengeteg sok olyan eset lehet még ezen kívül ahol utólag nem tudunk pályaszámcserékről.

 

Amúgy mitől eredeti egy mozdony? És meddig eredeti egy mozdony?

Előzmény: alkotasu (2480)
M40 224 Creative Commons License 2025.01.23 -1 1 2482

Sziasztok!

 

A gyárilag beépített főegységek azonosító száma mint azonosító, lehet hogy semmit nem mond. Mert ha már akkor is cserejavítás ment, akkor cserélgették azokat. És tekintve, hogy a pl. a gőzösök kazánjait cserélték, így valószínűleg a Kandók főegységeit is. Ha volt a mozdonynak beütött gyári száma az alvázon, az lehetne mérvadó a sok festékréteg alatt...

Előzmény: Bárdos Imre (2477)
Pályaőr Creative Commons License 2025.01.23 -1 0 2481

Felmerül időnként ez a kérdés, de a megoldást még senki nem találta meg.

Előzmény: alkotasu (2480)
alkotasu Creative Commons License 2025.01.23 -1 3 2480

"Az sem valószínű hogy azonos pályaszámon új mozdony épült."

 

Ezt nem értem. A 016-os megsemmisült, de van egy 016-os, ami ma is látható. Átszámozásról nem tudunk, ami érintheti ennek a mozdonynak a történetét. A mozdonyok története tudomásom szerint dokumentálva van. Akkor mi lehet szerinted a megoldás?

Előzmény: torokb2 (2479)
torokb2 Creative Commons License 2025.01.22 -1 3 2479

Egyetértek, ebből már nem lett mozdony. Az sem valószínű hogy azonos pályaszámon új mozdony épült. Ez gyári segítség nélkül lehetetlen let volna, közben döntés született új villamosmozdony fejlesztéséről stb. Ja és háború...

Előzmény: alkotasu (2478)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!