Dehogy... Jó pénzért (és alapos dokumentumok alapján) a kedves vevőnek BÁRMIT legyártanak. Itthon is. (Csak az a kérdés, megéri e... Ilyenkor szokott jönni a számolgatás a gyártó cég részéről és általában az jö ki nekik, hogy ha 1500 db.-ot rendelnek, akkor már tud olyan árat mondani, amiben megéri. :-P :-D )
Kb. bármi. Elektronika, padlóelválasztó aluprofil, stb. A Combino esetében pl. pont így volt. Sőt, ott egy fékvezérlő kártya már az üzembe állításkor sem volt többé gyártásban.
az ICS/KCSV alkatrész ellátása könnyebben és olcsóbban biztosítható a meglévő hazai háttériparnak köszönhetően
Vagy nem. Az alföldi tanyavilágban anno rengeteg gumis cég sütögetett mindenféle alkatrészeket, ezek közül az utóbbi években elég sokan tették le a lantot, vagy nemes egyszerűséggel meghaltak...
És ott van még egy rakat különféle alkatrész, ami a csehektől/szlovákoktól/lengyelektől jön, (pl. az SU kontaktor) az meg érdemben nem olcsóbb, mint a Combino/CAF hasonló alkatrésze.
"az ICS/KCSV alkatrész ellátása könnyebben és olcsóbban biztosítható a meglévő hazai háttériparnak köszönhetően. A hannoverikhez meg vagy drágán lehet alkatrészt szerezni (újonnan), vagy nem is lehet, illetve a meglévő járműállomás kannibalizálásával. Így van, avagy tévedek?"
"A megállapítás tökéletesen helytálló"
A megállapítás tökéletesen helytelen.
A TW-hez is megvan a magyar háttéripar, hiszen nem lehetne anélkül 23 éve üzemeltetni, csak ott spórolnak, ahol tudnak. És könnyebb selejtezni egy jó, működő kocsit és kibelezni akármilyen indokok miatt, mint kifizetni az alkatrészek javításának árát.
Arról már ne is beszéljünk, hogy a 23 év alatt elhanyagolt kocsi alkatrészei vajon milyen állapotúak egy javított, felújított, vagy új alkatrészhez képest...
Azért érdemes lenne összehasonlítani, hogy a Combino és a Caf üzemeltetése mennyibe kerül a hagyományos típusokhoz képest, szerintem sokan meglepődnének... pl. a Cafhoz, így, 9 év után már van olyan alkatrész, amit már nem gyártanak, se spanyolban, sem itt.
"az ICS/KCSV alkatrész ellátása könnyebben és olcsóbban biztosítható a meglévő hazai háttériparnak köszönhetően. A hannoverikhez meg vagy drágán lehet alkatrészt szerezni (újonnan), vagy nem is lehet, illetve a meglévő járműállomás kannibalizálásával. Így van, avagy tévedek?"
A megállapítás tökéletesen helytálló, csak a döntéshozók ezt mindig elfelejtik és a műszaki oldal képviselőinek egy része is.
A fókusz csak azon van, hogy jajj 50 éves lesz le kell cserélni.
Mellesleg pont a KCSV, ami kb. papíron lesz 50-60 éves, gyakorlatban pedig 30 éves lesz, mert teljesen újjá lett építve a jármű, de ezt végképp elfelejtik.
"Ilyen mélységben nem tudom, én csak azt ismerem, hogy a főmérnökségnek milyen elképzelései vannak."
Ezek érdekes dolgok. Ugyanis amikor 50 évesek lettek az UV-k, és rövidesen kihajigálták, akkor az volt a mondás, hogy áááá, az ICS-k nem fogják megérni az 50 évet a BKV-nál. Megérték, sőt, többet, mint az UV-k.
A másik, ezt Te fogod tudni biztosan. Én csak feltételezem a következőket: az ICS/KCSV alkatrész ellátása könnyebben és olcsóbban biztosítható a meglévő hazai háttériparnak köszönhetően. A hannoverikhez meg vagy drágán lehet alkatrészt szerezni (újonnan), vagy nem is lehet, illetve a meglévő járműállomás kannibalizálásával. Így van, avagy tévedek?
Ez az "onnantól nem közlekedhet" egy humbug. :-) (Rengeteg logika van benne, hogy 59,5 évesen kutya baja sincs és semmi veszélyt nem jelent a forgalomba állítása, aztán 6 hónap után "életveszélyessé válik" :-D Arról nem beszélve, hogy 120éveen is lehet biztonságos pl. egy nosztalgiajármű. Ok, tudom, más a hétköznapi meló és más a nosztaliga, de a lényeg azért gondolom, érthető volt...)
1438 csak ideiglenesen jött vagy végleg marad Kelenföldön?
Ezek a felsorolt hibák mint kábelégés/motorégés ezek meg gondolom annak az eredménye hogy a megengedett főműhelyi ciklusnak már a duplájánál is túl vannak az ICS-k.
"a KCSV mellett mi járhat a hídon meg nem az elkövetkező 5-10 év problémája. " - egy friss BKV-s dokumentum szerint a jelenlegi villamos járműállomány esetén 2030ig 21 KCSV és 5 ICS töltené be a 60 évet, "ezen életkor elérését követően a járművek forgalomba már nem helyezhetők" Ha most hirtelen elkezdik selejtezni az ICS-ket és a Bajcsy villamos valahogy mégsem valósulna meg rövid időn belül akkor ha 2028tól a KCSV-k elkezdik betölteni a 60 évet akkor ha jól értem akkor őket is ki kell vonni a forgalomból akkor mi járna a Szabadság hídon? Vagy már előre tudni a mérések eredményét és pl. ilyen célból kaptak ablakrácsot a felújított hannoverik?
Olvasva itt a Ganz villamosok feszített kiadását kérdezném, hogy az Angyalföldi kocsiszínben elfekvő szerelvényekből (1320, 1475, 1480...stb.) már nem lehet visszahozni egyet pótlásnak? Vagy azoknak végleg vége?
Ilyen mélységben nem tudom, én csak azt ismerem, hogy a főmérnökségnek milyen elképzelései vannak. Ez csak abból a szempontból lényeges, hogy a most problémás kocsik ez alapján kaphatnak-e még esélyt a rendbetételre.
A mostani cirkusznak az apropója a messzi távoli homályba vesző, most a kampány alatt előtúrt Bajcsy-villamos visszaépítés. Ennyi. A CAF-ok forgalomba állásával számos forgatókönyv született már, hogy miként lehet az ICS-ket kivonni a forgalomból. Egész egyszerűen majd a KCSV helyére megy Tátra, TW az ICS-ket meg a 47-49-en kiváltják a KCSV-k.
A többi (a KCSV mellett mi járhat a hídon) meg nem az elkövetkező 5-10 év problémája.
Ezek nem azok a tervek, amik a Lánchíd felújításával együtt készítettek 2018 körül? Mert ha igen, akkor azért nem annyira egyszerű a helyzet: tervfelülvizsgálat kötelező 5 év elteltével, új engedélyezési eljárás szükséges, mert az akkori engedélyek már lejártak.
A Közvágóhíd tervezése összefügg a H6-H7 terveivel, de a HÉV-es munkát elhalasztották, tehát abból 2 éven belül semmi, de semmi nem lesz.
Apropó! a Lánchíd és a Kossuth tér között nincs hasonló űrszelvényi probléma, mint az Erzsébet híd felé?
Nem az a lehetséges forgatókönyv, hogy az építési munkákat majd jó 2 év múlva megkezdik, villamospótló lesz csak, aztán majd átadják az lánchídi aluljárót, meg a hídszerkezetet 4 év múlva. A többi rész meg marad, ahogy van? A KCSV-k átkerülnek Dél-budára, és az ICS-ket már így lehet mellőzni?
A Szabadság hidat méregetik, de már sokkal korábban rebesgették, hogy a fáradás miatt a terhelhetősége korlátozott. Sőt, ennél továbbmegyek: ha növeljük a híd terhelését (mert azért egy CAF sokkal nehezebb, nagyobb tengelynyomású, mint az ICS, KCSV), akkor az anyag fáradásához szükséges ismétlődés szám lecsökken (Wöhler görbe). És akkor majd 10 év múlva újra építjük a Szabadság hidat, vagy jelen trendeknek megfelelően kerékpáros híd lesz belőle?
Szóval vannak erős kérdőjeleim ezekkel kapcsolatban.
Nem kell semmit se tervezni, a 2-es komplett átépítésre évek óta kész vannak a tervek. Így épült a Haller-delta is, ott se kellett külön megtervezni semmit se "csak elő kellett venni a fiókból" a terveket, plusz azt is sikerült relatíve gyorsan végig vinni. Nyilván a két évben lehet valamennyi csúszás szerintem is, de záros határidőn belül megoldható, ha nem jön közbe semmi.
A KCSV-k maradnának, több lehetséges forgatókönyv is van, hogyan osztanák le a típusokat, itt azért sok minden képlékény még. A cél elsősorban tényleg az, hogy az ipariktól szabaduljanak. A felújított iparikért meg annyira nem kár, szép esztétikusak, de kb. itt véget is érnek a pozitívumok...
"a lánchídi aluljáró teljes átépítése, Közvágóhíd teljes átépítése, Jászai átépítése, Március 15. téren visszafogóváltó beépítése."
Akkor a két év felejtős. Ennek az átfutási ideje a tervezés megpályáztatásától, kezdve a kivitelező kiválasztásáig, a fizikai megvalósításig több év. A Közvágóhíd teljes átépítése meg része a H6-H7 projektnek.
Szóval szerintem biztosan több lesz, mint 2 év. Meg a KCSV-ket és a pár éve felújított kocsikat a kukába dobnák? A meghülyült világ miatt most sokkal több pénzt fognak költeni fegyverkezésre, az meg nem olcsó mulatság. Akkor villamosokra vajon marad elég?
A terv az, hogy a 2-est részlegesen rendbe hoznák annyira, hogy mehessen rá CAF. A viadukt esetében tervben van egy terheléses vizsgálat, illetve a lánchídi aluljáró teljes átépítése, Közvágóhíd teljes átépítése, Jászai átépítése, Március 15. téren visszafogóváltó beépítése. Fizikálisan két Tátra is elfér a viadukton az más kérdés, hogy túl sok hely nem marad közöttük, de ezek szerint ezt már nem ítélik veszélyesnek...
"ha minden úgy alakul, ahogy eltervezték, akkor 2 év a maximum, amit még ki kell húzni."
Hümm... A 2-esen akkor mi fog járni (az Erzsébet híd és a Lánchíd között)? Az a szerkezet elbírná vajon a nehezebb villamosokat? De a szélesség miatt egyébként sem férnének el ott mások.
Vagy maradnának ott a KCSV-k, és a nemrég felújított ICS-k? (1301, 1400, 1401, 1441, 1357, stb.)
Ez rendben van, de ehhez kár szemcseszórót elindítani. Nekem elég egy csavarhúzó, és a kritikus helyeket megkapargatom. Azért a komoly rohadások helye nem láthatatlan.