OK Éredkes kérdés lehet mondjuk, hogy mikor integrálják a Budapesti hálózatokat egymással. Pl. vonatra hordó BKV, MÁV, mint városon belüli gyorsvonat. Vagy ez utópisztikus? :)
A meg nagyobb hatast akkor dobod majd, amikor bekasmegyerrol kersz jegyet szentendrere. "Termeszetesen" nem talaltam tarifatablazatot a bkv.hu-n, de az altalad leirt alapjan az a 10.1 km-es ut az 452-175=277 Ft. /vagy 170 a bkv jegy es a lotto 175? :D/
Bocs, javítanom kell magam: a HÉV nem duplája, hanem majd' háromszorosa a MÁV-nak! A múlt héten Szentendrére mentünk, kértem teljesárú retúrt. Láttam a jegyre nyomtatva, hogy 452 forint, gondoltam csökkent az árkülönbség. Majd dobtam egy hátast, amikor kiderült, ez csak egy út 20 kilométerre. Tehát a retúr 904 ( ! ) forint, a MÁV-on ugyan ez, most az áremelés után, 360 forint körül van. Ennyivel nem jobb a HÉV!
A HÉV valóban iszonyú drága, a 20 km-es jegy dupla annyi mint a MÁV! Persze az is furcsa, hogy Nyugati és Újpest-Városkapu között a MÁV 110, a BKV 170 forint. Szóval kéne már egy kis egységesítés, de félek, mindíg felfelé fognak egységesíteni. Ja, és ehhez jegyrendszer is kéne, nem csak bérlet.
Persze, jön az Elektra súlyos milliárdokért. Nem lett volna gyorsabb és olcsóbb néhány ezer elektronikus jegykezelőgép és papírjegy? Németországban, Ausztriában, stb. nagyon megfelelő.
A HÉV mindíg is nagyon drága volt (teljesárú bérlet), főleg, hogyha ahoz viszonyítunk, hogy milyen mondjuk Gödöllő felé a pálya állapota. Azzal együtt nekem még mindíg jobban megéri Szilasligettől megvenni a tanuló HÉV bérletet (90% kedvezmény) mint a Volánbusz bérletet Kerepes, Templomtól a Városhatárig (67,5% kedvezmény), főleg a Volán áremelés után. Azzal együtt a HÉV mint kötöttpályás közlekedési eszköz szerintem gyorsabb is mint a helyközi busz és sűrűbben is közlekedik. Ugyanakkor a Kerepesen épülő új lámpa lehet, hogy kicsit meg is fogja fogni majd a Volánbuszokat, így tovább emelkedhetmajd a menetidő...
Eddigi tapasztalatok: Nekem jól jött, én nem vagyok ingázó, mégis megtakarítottam vele. Városon belűli utazásra egyetlenegyszer tudtam felhasználni fel Zugló-Szemeretelep viszonylatban Ferihegyre menet, de ezzel időben ugyanott voltam, mint M3+Raptor - viszont legalább kényelmesen. (Kipróbáltam más vonalakat is, de az amolyan tesztkörút volt...) A HÉV eddig is drága volt, de sajna ezentúl nem nagyon számíthat rám :( , a Volánbusz harmad-feleannyi. Érdekes, hogy a volánnál nem értették a "kiegészítőjegy" kifejezést.
Szóval Conscience-t megkövetem: első lépésnek tényleg jó volt - igazságosabb így a díjszabás.
De sajnos az is bebizonyosodott számomra, hogy tényleges ösztönző erő a valódi BKSz lehetne összehangolt menetrendekkel... Mielőtt a Volán megszünteti az összes járatát a városon belül... A rendszeres ingázóknak meg a közös, zónás bérlet az agglomerációban. A három cég háromféle díjszabása most különösen kirívó, a BKV "lebukott", hogy a HÉV aránytalanul drága.
A "mi" vasútvonalunkon (Újszász) minden környéki kocsin ki van plakatírozva a BEB. Viszont az okt. 15-i MÁV/Volán áremelés után kérdéses, hogy lesz-e még anyagi előnye a BKSZ-nek az utasok részére.
Igaz. S nem tudom elképzelni azt, hogy ezt "odafönn" nem tudják. Sajnos, valami hiányzik ( elkötelezettség, akarat, támogatás ). És egyre inkább úgy látszik, jól tűrik ezt az állapotot azok is, akiktől én a naív ember azt várnám, hogy tegyenek valamit.
Hidd el, nem csak a kampány hiánya. Meg vagyok győződve arról, hogy a félmegoldás is nagy szerepet játszik. egy évben több millió BKV jegyet adnak el, a vonat és Volán jegyekről nem is beszélek. Így tehát néhány millió ember továbbra is ki van rekesztve a kényelemből. Azt már nem is említem, hogy az agglomerációban élők továbbra is kénytelenek a BKSZ bérlet mellé jegyet vagy másik bérletet is venni. A megtakarítások meg nem is igazán meggyőzőek. Ha munkáltatói térítés nélküli felnőtt bérletet használsz az agglomerációban, akkor valóban jó pár ezer forint a megtakarítás havonta. De a térítéses esetén van olyan eset is, hogy a használó fizet többet pár száz forinttal havonta, őt nem érdekli a munkaadónál jelentkező megtakarítás. A diákoknál meg jelentéktelen a megtakarítás. A lányom esetén 300 forint per hó, vagy még annyi sem, mert a kombinált bérlet meg drágább. Egyébként, miért csak Budapestre vezették be a bérletet? Ha már csak ezt csinálták, bevezethették volna a zónás bérleteket is az agglomerációra, így biztosan többen használnák a BKSZ-t. Ebben az esetben is később jönne a jegy, de ez már nem lenne ennyire csonka megoldás.
Egyébként mire vonatkozik a Charleston-os hozzászólásod?
Semmi. 1 millió 800 ezer emberből szerintem jó, ha néhány ezren tudják, hogy már lehet egyesített bérlettel utazni. Szürke kezdet, szürke kivitel, szürke üzem, így legalább a bukás is szürke lehet. Tényleg csak a kor az, ami szürkévé tesz?
Jaj, megvilágosodtam volna?!?
Ezek a felesleges lebegtetések... Jók ezek, kezdek hozzászokni, most már teljes mértékben általánosnak tekinthetem a reflexeiteket, nem kell itteni specifikumnak gondolnom.
Aztán azt már nem is akarom mondani, hogy vannak táncosok, mint pl. ez a Charleston fiú ( tisztára, mint az elődje, könnyedén tovalibben innen ), akik ( kicsit nagyobb zs-ért? ) csapot-papot ( felelősséget, terveket, stb. ) is képesek otthagyni - már, ha egyáltalán voltak ilyenjeik. Most akkor ez lenne a jó??? Azt azért nem hiszem...
Bár a CV-ben bizonyára jól mutatnak a sorok, nincs igazam Charleston?
Sajnos, mindez alátámasztja azt, amitől féltem, féltünk. Így nem lehet. A metrópótlás beindulása előtti kampány képes volt az utazók nagy részét a metrópótlóktól távol terelni. A szerencsétlen sms-kampányok többeket elértek, mint a közlekedési szövetségről szóló hírek.
Ha valami újat csinálunk, arra illik felhívni azok figyelmét, akiknek csináljuk ( ezt szerintem azok is tudják, akik ezt most nem tették meg ). Egyes civil szervezetek is odaállhattak volna kicsit nagyobb aktivitást mutatva az ügy mellé. Azonban nem tették... Vajon miért nem... ?
Nézd, alig volt reklám, ismertető, stb. Ezen kívül pedig az emberek látták a 15 évig tartó időhúzást, és a jelenlegi félmegoldást, így nincs benne bizalmuk.
Már számolgattam a BKSZ kalkulátorral, és az igen rövid Ecser-Budapest távolságon is majdnem 3000 forint a megtakarítás, igaz ez munkáltatói támogatás nélkül. Azzal viszont havi 135 forint pluszban a dolgozónak, de gondolom, a megtakarítás a munkáltatónál jelentkezik.
Szerintem nem csak a marketinggel van gond, hanem a konstrukcióval is. A BKSZ túlságosan sóher, alig kínál megtakarítási lehetőséget a tipikus, havibérletes bejáróknak. Nekem pl (48 km-ről jövök) egy kicsivel még többe is kerülne, mint a sima vonatbérlet+BKV-bérlet, de ugyanígy jár Vácról közlekedő kollégám is. Ezért kár volt 10 évet totojázni...
Az már csak hab a tortán, hogy maga a MÁV havibérlet is egy eszement konstrukció: pontosan annyiba kerül, mintha mindennap vennék egy teljesáró retúrjegyet. Nincs benne semmi megtakarítási lehetőség, sőt még szívok is vele: ha véletlenül valamelyik nap csak a buszt érem el, duplán fizethetek. És ha még ehhez képest is drágább (de ugyanolyan rugalmatlan és ésszerűtlen) a BKSZ, azt igazán túlzásnak tartom.
Viszont a 40 perc városi viszonylatban nem elég, és hogy lehet lenyomni a MÁV torkán azt, hogy ezért módosítsa a menetrendet egészen Lajosmizséig. 20-40 perces követés megvalósítható,
Egyvágányú a pálya, és a sebesség sem túl nagy. (60-as a pálya azt hiszem.) Így nem lehet süríteni errefelé.
A Volánbusz nem fogadja el az új bérletet a távolsági járatain. Aki pl. Vácról jár be minden nap egészen az Árpád hídnál lévő végállomásig, az eddig nem a normál járattal utazott (kb. 35 megálló, + 20-30 perc), hanem a távolsági ("gyorsjárat") buszra ült fel.
Most tehát vagy olcsóbban utazik (de naponta oda-vissza majdnem egy órával többet) vagy marad a gyorsjáratnál, de akkor nem megy semmire a BKSZ adta kedvezménnyel. Ügyes ...
Azaz összesen: munkavállaló: 8.250, munkáltató: 12.300, együtt: 20.550 Ft
BKSZ:
BKV bérlet: 6.875 Ft.
30 km-es bérlet (munkavállaló fizet): 1.525 Ft.
30 km-es bérlet (munkáltató fizet): 9.375 Ft.
Azaz összesen: munkavállaló: 8.400, munkáltató: 9.375, együtt: 17.775 Ft
(Értelmes munkáltató azért meg tud egyezni az emberével, mert éves szinten ez több mint 30e megtakarítás, ha más nem, hát esznek havonta egy jó pizzát ...)
Logikusan gondolkodsz, és a Volánbusz is. Tudniillik a BKSZ résztvevői: BKV, MÁV, Volánbusz. Ezen felül a Volánbusz szerződött az általa említett más Volán társaságokkal, tehát a bérlet azokra is jó, de a többire nem.
A főváros területén - érvényes Budapesti Egyesített Bérlet birtokában - minden személyszállító vonat igénybe vehető, kivéve a hely- és pótjegyköteles illetőleg fakultatív helybiztosítású (EuroCity, EuroNight, InterCity, InterCity Rapid és Expressz) vonatokat, valamint a Gyermekvasút vonatait.
Azt hiszem, ez így korrekt.
A Volánbusz még mindig csak annyit ír, hogy :
A BKSZ szolgáltatásaira alapvetően három közlekedési társaság, a BKV Rt., a VOLÁNBUSZ Rt. és a MÁV Rt. kapott megbízást, azonban a Hatvani, Nógrád és Vértes Volán Rt. BKSZ területén elővárosi forgalmat ellátó megjelölt járatain – a VOLÁNBUSZ Rt-vel kötött megállapodás alapján - is érvényes a bérlet. Mely VOLÁNBUSZ járatokat lehet a bérlettel igénybe venni? Az elővárosi, agglomerációba közlekedő járatokat. A távolsági és nemzetközi járatokra az egyesített bérlet nem érvényes.
Ebből számomra nem sok konkrétum derül ki, legfeljebb annyi, hogy a felsoroltakon kívüli Volán társaságok bp-i agglomerációs járatain (pl. Alba Volán) nem számíthatunk semmire.