Kedves Topiktársak!
Az itt is többször emlegetett Ikarus népeskocsikkal kapcsolatban szeretnék érdeklődni. Az általam elérhető forrásokat végignézve eddig ezekre az eredményekre jutottam:
A kocsik négytengelyes alvázra épültek, oldalanként négy-négy, szimmetrikusan elhelyezett, eltolható utasajtóval, osztatlan légterű, de az ülőhelyként szolgáló padok szélessége miatt fülkeszerűen tagolt utastérrel. Azonos méretben létezett ablakos és ablak nélküli változat, ablakos esetben az ajtókon és az ajtóközökben alakítottak ki kilenc-kilenc ablakot, szintén szimmetrikusan. Kétféle csatlakozófejjel találkoztam, a kocsik végein, ezek felett viszont egyforma, kopoltyúzott szellőzőnyílást látok.
A történetükről, amit eddig tudok:
1954-től álltak üzembe, először talán Komlón, ahol előtte „dorogi típusú” népeskocsik közlekedtek (Rihmer László, Bányászati Lapok, 1956).
1955 januárjában az addig Komlón rendszerbe állított mennyiség 30 darab volt, ehhez tavaszig elvileg további 25 példány érkezett (Dunántúli Napló, 1955). Ezeket még az Ikarus gyár mátyásföldi gyáregységében készítették, ha a forrásban szereplő „budapesti gyár” helytálló.
Komlói bányamérnökök szavait idézve: „A legsikerültebb gépészeti beruházások egyike az altáróban közlekedő személyszállító csillék. Ezek az Ikarus gyár valóságos remekművei. Kitűnő rugózásúak, könnyen mozgathatók és aránylag nem drágák. A tervezőknek a tér leggazdaságosabb kihasználásával sikerült elérni, hogy egy-egy csillében kétszer annyi dolgozót szállíthatunk, a kényelem legkisebb csorbítása nélkül a munkásfürdőtől az aknáig, mint az azonos hosszúságú régi típusú nyergeskocsikon.”
1956 őszén és 1957 tavaszán a Nehézipari Külkereskedelmi Vállalat gyári (reklám) fotókat készített az Ikarus népeskocsikról, de ezek a felvételek már a zagyvapálfalvai bányagépgyár udvarán készültek (Horling Róbert és Zacsek Gyula, MTI, 1956 és 1957).
1960 őszén a Bányászati Lapokban többször is megjelent egy hirdetés, amely szerint „a Pálfalvai Bányagépgyár Ikarusz típusú bányabeli személyszállító kocsit gyárt”.
1962 tavaszán a dorogi bányában is megjelentek az Ikarus népeskocsik, legalább 4 darab (Mező Sándor, MTI, 1962). A felvétel sajnos fekete-fehér, így a kocsi színe nem látszik, de az ablakos kialakítás igen.
1963-ban ugyanitt már egy ablak nélküli, „27”-es pályaszámú példány látható, bár nem lehet kizárni, hogy csak a képen csillan úgy a fény, mintha nem lenne ablaka (Hadas János, MTI, 1963).
1962-től Kincsesbányán is szolgálatba álltak az Ikarus népeskocsik (Iski Károly, Bányászati Lapok, 1987).
Ugyanitt, pár évvel később fényképek is készültek, egy 10 kocsis szerelvényről (a szerelvény mellett egy további, kisorozott kocsival) (Főfotó, 1967).
Komlón pár évvel később már az ablak nélküli változatból látható 7-8 példány (Urbán Tamás, 1973). Ezek, a későbbi képek alapján is, halványkék fényezést viseltek.
Ugyanebben az időszakban (a leírás szerint az 1960-as évek elején) az Ózd térségi bányák is rendszerbe állítottak zárt népeskocsikat, de csak Farkaslyukon alkalmazták az Ikarus-félét, Egercsehiben és Királdon a „Pécs típusút” választották (Bányászati Lapok, 1976).
Sok bányában találtam más típusú kocsikra vonatkozó adatokat, forrásokat, ahol a leírások részletességéből következtetek arra, hogy nem használtak Ikarus népeskocsit.
Nem találtam forrást, leszámítva egy 1999-es felvételt, amin a Kővágószőlősön használt népeskocsi látható, felül fehér, alul bordó színben, ablakok nélkül. A rajta szereplő „25”-ös pályaszám alapján feltételezem, hogy nem csak a képen látható egyetlen példány üzemelt ott.
Szintén csak viszonylag friss, 2008-as forrásokat találtam egy tokodi, méregzöld, egykor ablakos példányról.
Napjainkban a következő példányok létezéséről tudok:
- Gánt, 1 db, kiállítva (ablakos, bordó, régen zöld)
- Komló, 2 db, kiállítva (ablakok nélküli, világoskék példányok)
- Kővágószőlős, 1 db, múzeumfélében kiállítva (ablakok nélküli, fehér/piros)
- Veresegyház, 1 db, megőrizve (ablakok nélküli, eredetileg talán kék vagy zöld)
- +1 Tokod? (Itt szerepelt többször, a sorsát nem ismerem. Ez került esetleg Veresegyházra?)
És akkor a kérdések:
1) Ezeket a kocsikat a mátyásföldi Ikarusban tervezték, de a gyártást már kiadták a Pálfalvai Bányagépgyárnak? Vagy az első kocsik még tényleg Mátyásföldön készülhettek?
2) Készült-e ez a típus exportra? A Nehézipari Külkereskedelmi Vállalat fotói alapján gondoltam arra, hogy talán igen, vagy legalábbis volt ilyen szándék.
3) Milyen alvázra épültek ezek? Sugall némi csillés hatást a futómű, de nem tudnám eldönteni, hogy mennyiben alakították a leendő feladathoz a forgóvázakat.
4) Honnan származtak az alvázak? Azt feltételezném, hogy nem az Ikarusban készültek, ott „csak” a karosszériát készítették, de erre nem találtam egyértelmű forrást. Sőt, sajnos szerkezeti rajzot se, de azt már saját mérésekkel igyekszem pótolni, ha nem is gyári minőségben. :)
5) Mitől függött az ablakos vagy ablak nélküli kialakítás? Lemezelhettek be utólag ablakos példányokat? Csak tipp, de sérülékenyebb lehetett az ablakos változat.
6) Mi lehet az oka a nagyságrendileg is eltérő befogadóképességnek? Ahány forrás, annyi adat, 18-tól 36-ig terjedő tartományban.
7) Hol használták ezeket, vagy hol nem? Találtam olyan forrást, hogy „minden bányában futottak” ilyenek, de ezt a többi forrás alapján erősen kétlem. De voltak-e olyan kötöttségek (ívsugár, vájat-keresztmetszet, stb.), ami miatt néhány helyen eleve nem is választották volna ezeket?
8) A kocsik színe összefüggött a bányák helyszínével? Mutat némi szabályosságot a néhány fennmaradt fénykép, de általánosítani nem mernék ennyiből.
9) A pályaszámok minden esetben „1”-től indultak, vagy a sorszámozás vegyesen tartalmazhatott személy- és teherszállító csilléket?
10) Mi lett a nagyobb többség sorsa? Komlón a felszínről indultak, így ott gondolom, nem maradtak a mélyben, de máshol vajon előfordult olyan, hogy lent hagyták? Vagy szétvágták, és úgy hozták őket a felszínre?
Bármilyen választ, egyéb ötletet, történetet vagy éppen további forrásra vonatkozó javaslatot nagy örömmel fogadnék. Ha van rá igény, szívesen megosztom a saját képeket és a nem sokára elkészülő rajzokat is.
Előre is nagyon köszönöm a segítségeteket. :)