Keresés

Részletes keresés

Moskovicsbácsi Creative Commons License 2022.03.08 -1 1 7386

Köszönöm! 

Előzmény: geletajani (7385)
geletajani Creative Commons License 2022.02.24 0 2 7385

A Bremsberg: sikló: https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=hu&u=https://de.wikipedia.org/wiki/Bremsberg_(Bergbau)&op=translate

 

Volt ilyen nevű alagútja a régi brennbergi vasútnak.

Előzmény: Moskovicsbácsi (7284)
bodrostomi Creative Commons License 2022.02.21 0 0 7384

Igen, az. A végén már ez volt összekötve a putnoki lejtaknával. Nagyon nagy papíron?

Előzmény: C50 (7383)
C50 Creative Commons License 2022.02.21 0 1 7383

Mocsolyásról van (ha ez az: https://kisvasut.hu/showgallery.php?a=1415&i=13116) jó nagy papíron.

Előzmény: bodrostomi (7382)
bodrostomi Creative Commons License 2022.02.18 0 1 7382

Milyen formában van?

 

A Zsigmond(Szabadság) és Béke aknák helyzetét légifotók alapján sikerült beazonosítanom, de a többi környékbeli lejtaknát vagy aknát sajnos nem egyszerű megtalálni. Természetesen a mocsolyási akna a még létező felszíni építményeivel szintén beazonosítható.

Előzmény: C50 (7381)
C50 Creative Commons License 2022.02.18 0 1 7381

Királd van.

Előzmény: bodrostomi (7380)
bodrostomi Creative Commons License 2022.02.18 0 0 7380

A királdi és feketevölgyi (Kurityán, Felsőnyárád) bányákról nincs valakinek térképe véletlenül? 

C50 Creative Commons License 2022.01.26 0 2 7379

A 3 ajtós is gyári.

Előzmény: Balázs1a (7378)
Balázs1a Creative Commons License 2022.01.26 0 0 7378

Nagyon köszönöm mindenkinek a képeket, emlékeket.

 

A méretben különböző példányokat vajon saját hatáskörben tervezte át a már nem mátyásföldi gyártó? Vagy inkább még az Ikarusban készülhetett eleve többféle rajz? Megtaláltam azokat a dorogi és tokodi galériákat is, az ide betett képek alapján, amiket eddig valamiért elfelejtettem átnézni, és ott megtaláltam több háromajtós példányt is, de azért ezeket a méretben különböző változatokat csak-csak át kellett számolni, mielőtt gyártani kezdték.

 

Illetve szóba került ez a csatlakozó, a homlokfalakon. Nem pont ugyanott, mint az alábbi képeken, de már az 1954-es gyári fotók egy részén is látszik hasonló csatlakozó, más pozícióban  (nem a szellőző felett, hanem alatta, attól jobbra lent). Talán leginkább a kincsesbányai képeken látszik hasonló. Ugyanaz lehetett a funkciója?

Törölt nick Creative Commons License 2022.01.19 0 3 7377

Igen, az.

Az egykori Kandó szoc.brigád újítása. Lada generátor, fesz.szabályzó, 12V-s rendszer stb.

Előzmény: C50 (7376)
C50 Creative Commons License 2022.01.19 0 1 7376

Tudtommal vészjelző, de ha nem szívesen megtudom.

Előzmény: Törölt nick (7375)
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.19 0 1 7375

Sajnos igen.

Ha a képet figyelmesen megnézed, a homlokfali szellőző nyílás felett látható

egy fekete dugalj. Ha nem tudod és érdekel milyen célt szolgált, szívesen elmondom röviden.

Előzmény: C50 (7373)
C50 Creative Commons License 2022.01.19 0 3 7374

Putnok, 1999

Kővágószőlős, 2000

Pécs 2008

Tatabánya 1998

Tokodaltáró

 

 

C50 Creative Commons License 2022.01.19 0 1 7373

A komlóiak így néztek ki 1999-ben.

Előzmény: Törölt nick (7371)
laviolette Creative Commons License 2022.01.19 0 1 7372
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.19 0 1 7371

Régi és új, Komlóról szintén. Az első kép szerzője ismeretlen a "net"-ről letöltve,

a másik kettő: Fortepan.

 

  

Előzmény: Balázs1a (7365)
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.18 0 1 7370

Komló, 70-s évek.

 

 

Előzmény: Balázs1a (7365)
Törölt nick Creative Commons License 2022.01.18 0 1 7369

Most csak innen:

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-V2ZLT2RBQk9OSTRRbzRZNTE2VEp3UT09

 

https://archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-T1hsWEp2WHRYU2Y0UCtwUDgrQ01uUT09

Van még valahol komlói képem népeskocsikról, de egy kis időt kérek.

Tudomásom szerint maradt lent, tárószinten (Komló) a sóstói delta vágatban a végein

ajtóval, egy darab mentőkocsi védőcsillékkel. Megpróbálok ennek is utána járni.

 

Előzmény: Balázs1a (7365)
C50 Creative Commons License 2022.01.13 0 3 7368

1, nekem egy Dorogon készült rajzom van róla, az van ráírva hogy az Ikarus Sp 130 számú rajza alapján. Pálfalvai gyártásról nem is tudtam, de a dorogi bányagépgyár 1989-ben gyártott 2 db-ot és egy mentőkocsit valószínűleg régi forgóvázakra. Fotó: Hosszú Lajos

2, nem tudom

3, a forgóvázaknak semmi köze a csillékhez, erre lett kifejlesztve, rugózott. A képen népes forgóvázból kialakítottt truck látható.

4, szerintem önhordóak.

5, gyárilag szerintem ablakosak (kivétel a dorogi 1989-es), utólagosan lemezelhettek.

6, különböző méretűek készültek hosszra, magasságra..

7, sok bányánál más típusok voltak.

8, Dorogon a 80-as években kékesszürkék volta.

9, passz. Csillékhez biztos nem számozták.

10, valószínűleg van föld alatt is.

 

Tokodaltárón van a zöld ősi+ az egyik 1989-es, Felsőpetényben is van egy. A dorogi mentő a tatabányai bányamúzeumban van.

Előzmény: Balázs1a (7365)
alsólánc Creative Commons License 2022.01.13 0 3 7367

Előzmény: alsólánc (7366)
alsólánc Creative Commons License 2022.01.12 0 3 7366

Üdv!                                                                                                                                                                                  Annyit tudok,Kincsesbányán kékesszürke színűek voltak,de volt sárga is,ablakosak.Selejtezés után mentek a MÉH-be,egy pedig Gántra,a múzeumba.Egy darabig kettő darab ki volt állítva a faluban,de aztán eltűntek azok is.

Előzmény: Balázs1a (7365)
Balázs1a Creative Commons License 2022.01.11 0 2 7365

Kedves Topiktársak!

Az itt is többször emlegetett Ikarus népeskocsikkal kapcsolatban szeretnék érdeklődni. Az általam elérhető forrásokat végignézve eddig ezekre az eredményekre jutottam:

A kocsik négytengelyes alvázra épültek, oldalanként négy-négy, szimmetrikusan elhelyezett, eltolható utasajtóval, osztatlan légterű, de az ülőhelyként szolgáló padok szélessége miatt fülkeszerűen tagolt utastérrel. Azonos méretben létezett ablakos és ablak nélküli változat, ablakos esetben az ajtókon és az ajtóközökben alakítottak ki kilenc-kilenc ablakot, szintén szimmetrikusan. Kétféle csatlakozófejjel találkoztam, a kocsik végein, ezek felett viszont egyforma, kopoltyúzott szellőzőnyílást látok.

 

A történetükről, amit eddig tudok:

1954-től álltak üzembe, először talán Komlón, ahol előtte „dorogi típusú” népeskocsik közlekedtek (Rihmer László, Bányászati Lapok, 1956).

1955 januárjában az addig Komlón rendszerbe állított mennyiség 30 darab volt, ehhez tavaszig elvileg további 25 példány érkezett (Dunántúli Napló, 1955). Ezeket még az Ikarus gyár mátyásföldi gyáregységében készítették, ha a forrásban szereplő „budapesti gyár” helytálló.

Komlói bányamérnökök szavait idézve: „A legsikerültebb gépészeti beruházások egyike az altáróban közlekedő személyszállító csillék. Ezek az Ikarus gyár valóságos remekművei. Kitűnő rugózásúak, könnyen mozgathatók és aránylag nem drágák. A tervezőknek a tér leggazdaságosabb kihasználásával sikerült elérni, hogy egy-egy csillében kétszer annyi dolgozót szállíthatunk, a kényelem legkisebb csorbítása nélkül a munkásfürdőtől az aknáig, mint az azonos hosszúságú régi típusú nyergeskocsikon.”

1956 őszén és 1957 tavaszán a Nehézipari Külkereskedelmi Vállalat gyári (reklám) fotókat készített az Ikarus népeskocsikról, de ezek a felvételek már a zagyvapálfalvai bányagépgyár udvarán készültek (Horling Róbert és Zacsek Gyula, MTI, 1956 és 1957).

1960 őszén a Bányászati Lapokban többször is megjelent egy hirdetés, amely szerint „a Pálfalvai Bányagépgyár Ikarusz típusú bányabeli személyszállító kocsit gyárt”.

1962 tavaszán a dorogi bányában is megjelentek az Ikarus népeskocsik, legalább 4 darab (Mező Sándor, MTI, 1962). A felvétel sajnos fekete-fehér, így a kocsi színe nem látszik, de az ablakos kialakítás igen.

1963-ban ugyanitt már egy ablak nélküli, „27”-es pályaszámú példány látható, bár nem lehet kizárni, hogy csak a képen csillan úgy a fény, mintha nem lenne ablaka (Hadas János, MTI, 1963).

1962-től Kincsesbányán is szolgálatba álltak az Ikarus népeskocsik (Iski Károly, Bányászati Lapok, 1987).

Ugyanitt, pár évvel később fényképek is készültek, egy 10 kocsis szerelvényről (a szerelvény mellett egy további, kisorozott kocsival) (Főfotó, 1967).

Komlón pár évvel később már az ablak nélküli változatból látható 7-8 példány (Urbán Tamás, 1973). Ezek, a későbbi képek alapján is, halványkék fényezést viseltek.

Ugyanebben az időszakban (a leírás szerint az 1960-as évek elején) az Ózd térségi bányák is rendszerbe állítottak zárt népeskocsikat, de csak Farkaslyukon alkalmazták az Ikarus-félét, Egercsehiben és Királdon a „Pécs típusút” választották (Bányászati Lapok, 1976).

Sok bányában találtam más típusú kocsikra vonatkozó adatokat, forrásokat, ahol a leírások részletességéből következtetek arra, hogy nem használtak Ikarus népeskocsit.

Nem találtam forrást, leszámítva egy 1999-es felvételt, amin a Kővágószőlősön használt népeskocsi látható, felül fehér, alul bordó színben, ablakok nélkül. A rajta szereplő „25”-ös pályaszám alapján feltételezem, hogy nem csak a képen látható egyetlen példány üzemelt ott.

Szintén csak viszonylag friss, 2008-as forrásokat találtam egy tokodi, méregzöld, egykor ablakos példányról.

Napjainkban a következő példányok létezéséről tudok:

-          Gánt, 1 db, kiállítva (ablakos, bordó, régen zöld)

-          Komló, 2 db, kiállítva (ablakok nélküli, világoskék példányok)

-          Kővágószőlős, 1 db, múzeumfélében kiállítva (ablakok nélküli, fehér/piros)

-          Veresegyház, 1 db, megőrizve (ablakok nélküli, eredetileg talán kék vagy zöld)

-          +1 Tokod? (Itt szerepelt többször, a sorsát nem ismerem. Ez került esetleg Veresegyházra?)

 

És akkor a kérdések:

1) Ezeket a kocsikat a mátyásföldi Ikarusban tervezték, de a gyártást már kiadták a Pálfalvai Bányagépgyárnak? Vagy az első kocsik még tényleg Mátyásföldön készülhettek?

2) Készült-e ez a típus exportra? A Nehézipari Külkereskedelmi Vállalat fotói alapján gondoltam arra, hogy talán igen, vagy legalábbis volt ilyen szándék.

3) Milyen alvázra épültek ezek? Sugall némi csillés hatást a futómű, de nem tudnám eldönteni, hogy mennyiben alakították a leendő feladathoz a forgóvázakat.

4) Honnan származtak az alvázak? Azt feltételezném, hogy nem az Ikarusban készültek, ott „csak” a karosszériát készítették, de erre nem találtam egyértelmű forrást. Sőt, sajnos szerkezeti rajzot se, de azt már saját mérésekkel igyekszem pótolni, ha nem is gyári minőségben. :)

5) Mitől függött az ablakos vagy ablak nélküli kialakítás? Lemezelhettek be utólag ablakos példányokat? Csak tipp, de sérülékenyebb lehetett az ablakos változat.

6) Mi lehet az oka a nagyságrendileg is eltérő befogadóképességnek? Ahány forrás, annyi adat, 18-tól 36-ig terjedő tartományban.

7) Hol használták ezeket, vagy hol nem? Találtam olyan forrást, hogy „minden bányában futottak” ilyenek, de ezt a többi forrás alapján erősen kétlem. De voltak-e olyan kötöttségek (ívsugár, vájat-keresztmetszet, stb.), ami miatt néhány helyen eleve nem is választották volna ezeket?

8) A kocsik színe összefüggött a bányák helyszínével? Mutat némi szabályosságot a néhány fennmaradt fénykép, de általánosítani nem mernék ennyiből.

9) A pályaszámok minden esetben „1”-től indultak, vagy a sorszámozás vegyesen tartalmazhatott személy- és teherszállító csilléket?

10) Mi lett a nagyobb többség sorsa? Komlón a felszínről indultak, így ott gondolom, nem maradtak a mélyben, de máshol vajon előfordult olyan, hogy lent hagyták? Vagy szétvágták, és úgy hozták őket a felszínre?

 

Bármilyen választ, egyéb ötletet, történetet vagy éppen további forrásra vonatkozó javaslatot nagy örömmel fogadnék. Ha van rá igény, szívesen megosztom a saját képeket és a nem sokára elkészülő rajzokat is.

Előre is nagyon köszönöm a segítségeteket. :)

kristonl Creative Commons License 2022.01.09 0 1 7364

Szia!

 

Itt készült.

 

Üdv!

Előzmény: andreas19 (7357)
C50 Creative Commons License 2022.01.06 0 1 7363

A Könyvtár legfrisebb tájékoztatása szerint a könyv forgalmazását megkezdték de csak a helyszínen kapható, postán nem tudják küldeni.

Előzmény: C50 (7362)
C50 Creative Commons License 2022.01.05 0 1 7362

Figyelem! Sajnos közben azt az információt kaptam hogy a könyv árusítása még nem kezdődött meg. Felesleges utak elkerülése érdekében javaslom telefonon érdeklődni!

Előzmény: C50 (7360)
Köny Creative Commons License 2022.01.05 0 0 7361

Köszi! 

Előzmény: C50 (7360)
C50 Creative Commons License 2022.01.05 0 4 7360

Megjelent a Dorogi Füzetek 57. száma amely a Homokvasútról szól. Megvásárolható Dorogon a Könyvtárban 1500 Ft-os áron, utánvéttel postán is elküldik postaköltséggel megnövelt áron: https://dorogikonyvtar.hu/

C50 Creative Commons License 2022.01.04 0 1 7359

Az Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület levelezőlistáján Dr.  Horsa Ottó közlése szerint a mozdony hátterében a baglyasalji alagút látható.

Előzmény: andreas19 (7357)
Törölt nick Creative Commons License 2021.12.28 0 1 7358

Salgótarján környéke?

 

Ez éppen fent van a régi Salgóbányai II.-es tárónál, de valaki elmondta hogy ez igazából nem itt hanem máshol szolgált. 

Előzmény: andreas19 (7357)
andreas19 Creative Commons License 2021.12.28 0 2 7357

Szevasztok,
keressük (ezúttal nem Petőfit) hanem ennek a fortepan gyűjtemény beli, 1952 körül készült fotónak a bizonyítható helyszínét. Tippek is érdekelnek!

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!